Elbiler kan se frem til afgifter
- Josl
- Medlem
- Indlæg: 1228
- Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østerbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Elbiler kan se frem til afgifter
http://ing.dk/artikel/venstre-dropper-a ... ler-177243
Om det kun er "grøn afgift" eller reg afgift er lidt svært at se synes jeg
Om det kun er "grøn afgift" eller reg afgift er lidt svært at se synes jeg
"Hvor blev min signatur af?"
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: Elbiler kan se frem til reg. Afgift
Typisk "ny chef" effekt. Kommer der en ny boss skal han da vise at han også kan noget, og helst meget hurtigt så vi allesammen lægger mærke til ham. At det så overhovedet ikke er gennemtænkt er nok sekundært i hans slå-sig-selv-på-brystet univers.
Klaphat!
Klaphat!
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
About damn time. Der er så godt som ingen miljøeffekt af el-biler, da hovedparten af energibehovet i en bils levetid går til produktion og genbrug, og vi subsidierer allerede kraftigt elproduktion. Jo, el-biler hjælper på luftkvaliteten i storbyer, men det er vist også det. Ikke at det er uvæsentligt, men udgifterne bør bare være proportionale med effekterne.
Noget helt andet er, at emnet er svært at håndtere i det nye folketing - det kan blive meget svært at samle et flertal. Og gør man ingenting udløber afgiftsfritagelsen jo bare, og så kommer der i hvert fald afgift på.
Noget helt andet er, at emnet er svært at håndtere i det nye folketing - det kan blive meget svært at samle et flertal. Og gør man ingenting udløber afgiftsfritagelsen jo bare, og så kommer der i hvert fald afgift på.
- Brizz
- Medlem
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: 22. feb 2014, 09:03
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 9760 Vrå
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Idioter !
En Tesla P85D lægger mere i statskassen i moms, end 8 VW UP gør i både moms og afgift - eller ca. det samme som en alm. familebil til 250.000,-
Tesla's højere pris tjener sig hjem (næsten) på stort set ingen vedligehold og service samt gratis opladning ved deres Superchargere.
En Tesla P85D lægger mere i statskassen i moms, end 8 VW UP gør i både moms og afgift - eller ca. det samme som en alm. familebil til 250.000,-
Tesla's højere pris tjener sig hjem (næsten) på stort set ingen vedligehold og service samt gratis opladning ved deres Superchargere.
BRIZZ
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
- Brizz
- Medlem
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: 22. feb 2014, 09:03
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 9760 Vrå
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Hvis det er svært at samle flertal for afgift på elbiler, må det da være let at samle flertal for det modsatteDecipher skrev:
Noget helt andet er, at emnet er svært at håndtere i det nye folketing - det kan blive meget svært at samle et flertal. Og gør man ingenting udløber afgiftsfritagelsen jo bare, og så kommer der i hvert fald afgift på.
BRIZZ
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
- vandhunden
- Medlem
- Indlæg: 1342
- Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 138 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Det er uhyggeligt, det lugter langt væk af rød politik.
Hvis nogen har noget som andre ikke har så er der ingen der skal have det.
Hvis nogen har noget som andre ikke har så er der ingen der skal have det.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Der var jo et klart flertal for Liberal A herinde.
Så den klarer Anders og kuglestøderen da
Regafgift væk fra bilerne, det må da være et ultimativt LA krav.
Så den klarer Anders og kuglestøderen da
Regafgift væk fra bilerne, det må da være et ultimativt LA krav.
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Levebrødspolitiker, som vi kan takke nordjyderne på.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2060
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 493 times
- Been thanked: 252 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Hvor mange har I avlet, SteffenR? Men ja, der er kun een faglig uddannet person i Folketinget - Mattias Tesfaye
Kør og vær glad 🛻
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Hans eneste erhvervserfaring er piccolo og kassemedarbejder.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 93
- Tilmeldt: 31. jul 2011, 10:34
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 3 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Moms er altså kun skat af overskuddet..Brizz skrev:Idioter !
En Tesla P85D lægger mere i statskassen i moms, end 8 VW UP gør i både moms og afgift - eller ca. det samme som en alm. familebil til 250.000,-
Tesla's højere pris tjener sig hjem (næsten) på stort set ingen vedligehold og service samt gratis opladning ved deres Superchargere.
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Neeeej...... det er det ikke.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Hvis bare politik virkede sådan. At undlade handling er ikke altid det samme som at tage den modsatte handling. Men netop bare undladelse.Brizz skrev:Hvis det er svært at samle flertal for afgift på elbiler, må det da være let at samle flertal for det modsatteDecipher skrev:
Noget helt andet er, at emnet er svært at håndtere i det nye folketing - det kan blive meget svært at samle et flertal. Og gør man ingenting udløber afgiftsfritagelsen jo bare, og så kommer der i hvert fald afgift på.
-
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skåne
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Keldbroe skrev: Moms er altså kun skat af overskuddet..
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive
Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive
Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
ER simpelthen træt af det her kævleri om staten mister penge!!!
Kæft et regime vi lever i!! Er fløjtnende ligeglad med om det er rød eller blå blok der sidder bag rattet, bare de gør hvad der skal til for at ALLE i samfundet bliver behandlet med rimelighed og lighed.
Da afgiftfritagelsen for elbiler blev indført, mener det var i 2011, så financerede man det vha UDLIGNINGSAFGIFT!! Denne afgift blev lavet udfra et estimat om at der ville blive solgt imellem 12000 og 15000 elbiler årligt. Denne udligningsafgift pålagde man alle dieselbiler, da disse er klart de mest sundhedsskadelige jvf NOxer og micropartikler (på trods af straf/krav om pdf). Det blev til en afgift der virkede med tilbagevirkende kraft, så ALLE , undtagen dem der kører bensin og elbiler, skal betale ved kasse 1! Og det på trods af at man igennem de sidste 10 år har belønnet bilister der har valgt biler med et bedre CO2 tal (længere på literen), som typisk mange af de indregistrede diesler kan præstere.
Status nu er at der pt er solgt i omegnen af 3000 elbiler, hvoraf 987 er teslaer. Mange af de resterende er eget af kommuner og andre offentlige myndigheder. Det eneste som rykker lidt pt er bmw i3 og nissan leaf. Staten har tjent FORYGENDE på den i mine øjne forhadte udlignings afgift!!
Det er bondefangeri på så højt et plan at det skiger til guderne. Hvorfor finder vi os som samfund i den her slags overgreb på borgere som har forsøgt at gøre det rigtige tidligere??? Har intet imod ny miljø venlig teknologi, men som tingene ser ud ud, så forurener elbilerne faktisk mere (co2 mæssigt) end bensinbiler/dieselbiler - man kan bare bedre styre hvor de forurener!!
Iøvrigt så er det danske bilafgift system simpelthen ved at spille fallit. Ca 70% af de ny indregisterede biler er i microbil segmentet, hvor der er 0 afgift, kun moms. Resten er som regel leaset/ flexleaset og gerne med tysk moms (exporter din bil, få afgiften igen og flexleas den vha tysk firma... deal done-- latterligt!!).
Staten har aldrig fået så lidt ind på bilafgifter som nu, på trods af at der blev solgt rekord mange biler i 2014 (188000 biler). Det blev til lidt over 17 milliarder i bil afgift ud af ialt 44milliader på hele transport sektoren. Resten af indtægterne kommer fra Miljø afgift (vægtafgift), moms, brændstof afgifter, skat på lovpligtig ansvars forsikring og så udlignings afgiften.
Den danske stat har bare gang i et stort tag selv bord, forstået på den måde, at nok skal bilismen bidrage til infrastrukturen og hospitalssystemet o.lign. Men skal det financere noget som INTET har med transport at gøre??? Det er så typisk dansk... Licens er noget vi giver til hinanden... suk!!! Betaler gerne min skat, men det skal f...... være rimeligt og ikke som om at der er nogen der sidder og spiller terninger om hvilke afgifter og skatter man nu kan vælte ned over os...
Et estimat viser at hvis man fjerner bilafgiften, så vil momsen vokse drastisk, da mange vil ændre købs vaner. Man UP sizer og kommer ordenligt sikkerheds features i bilen. Den bliver helt sikkert købt istedet for at lease, da værditabet/financiering er mindre. Vi får nyere, mere miljøvenlige og sikre biler. I sidste ende vil statens moms proveny være på størrelse med bilafgiften!! Det her er ikke grebet ud af luften, men der er et par økonomer som har regnet lidt på det (kilde radioprogram i P1 for ca 4-5 mdr siden).
Hvis man ville fjerne registrerings afgiften, fuld financieret (dvs ved uændret indkøbs mønster af biler), så skal hver bilist på deres selvangivelse opgive 33øre pr kørt km. Men teknisk set er det umuligt at opkræve det og ville medføre alt for meget snyd.
Hvor er fornuften blevet af???
Kæft et regime vi lever i!! Er fløjtnende ligeglad med om det er rød eller blå blok der sidder bag rattet, bare de gør hvad der skal til for at ALLE i samfundet bliver behandlet med rimelighed og lighed.
Da afgiftfritagelsen for elbiler blev indført, mener det var i 2011, så financerede man det vha UDLIGNINGSAFGIFT!! Denne afgift blev lavet udfra et estimat om at der ville blive solgt imellem 12000 og 15000 elbiler årligt. Denne udligningsafgift pålagde man alle dieselbiler, da disse er klart de mest sundhedsskadelige jvf NOxer og micropartikler (på trods af straf/krav om pdf). Det blev til en afgift der virkede med tilbagevirkende kraft, så ALLE , undtagen dem der kører bensin og elbiler, skal betale ved kasse 1! Og det på trods af at man igennem de sidste 10 år har belønnet bilister der har valgt biler med et bedre CO2 tal (længere på literen), som typisk mange af de indregistrede diesler kan præstere.
Status nu er at der pt er solgt i omegnen af 3000 elbiler, hvoraf 987 er teslaer. Mange af de resterende er eget af kommuner og andre offentlige myndigheder. Det eneste som rykker lidt pt er bmw i3 og nissan leaf. Staten har tjent FORYGENDE på den i mine øjne forhadte udlignings afgift!!
Det er bondefangeri på så højt et plan at det skiger til guderne. Hvorfor finder vi os som samfund i den her slags overgreb på borgere som har forsøgt at gøre det rigtige tidligere??? Har intet imod ny miljø venlig teknologi, men som tingene ser ud ud, så forurener elbilerne faktisk mere (co2 mæssigt) end bensinbiler/dieselbiler - man kan bare bedre styre hvor de forurener!!
Iøvrigt så er det danske bilafgift system simpelthen ved at spille fallit. Ca 70% af de ny indregisterede biler er i microbil segmentet, hvor der er 0 afgift, kun moms. Resten er som regel leaset/ flexleaset og gerne med tysk moms (exporter din bil, få afgiften igen og flexleas den vha tysk firma... deal done-- latterligt!!).
Staten har aldrig fået så lidt ind på bilafgifter som nu, på trods af at der blev solgt rekord mange biler i 2014 (188000 biler). Det blev til lidt over 17 milliarder i bil afgift ud af ialt 44milliader på hele transport sektoren. Resten af indtægterne kommer fra Miljø afgift (vægtafgift), moms, brændstof afgifter, skat på lovpligtig ansvars forsikring og så udlignings afgiften.
Den danske stat har bare gang i et stort tag selv bord, forstået på den måde, at nok skal bilismen bidrage til infrastrukturen og hospitalssystemet o.lign. Men skal det financere noget som INTET har med transport at gøre??? Det er så typisk dansk... Licens er noget vi giver til hinanden... suk!!! Betaler gerne min skat, men det skal f...... være rimeligt og ikke som om at der er nogen der sidder og spiller terninger om hvilke afgifter og skatter man nu kan vælte ned over os...
Et estimat viser at hvis man fjerner bilafgiften, så vil momsen vokse drastisk, da mange vil ændre købs vaner. Man UP sizer og kommer ordenligt sikkerheds features i bilen. Den bliver helt sikkert købt istedet for at lease, da værditabet/financiering er mindre. Vi får nyere, mere miljøvenlige og sikre biler. I sidste ende vil statens moms proveny være på størrelse med bilafgiften!! Det her er ikke grebet ud af luften, men der er et par økonomer som har regnet lidt på det (kilde radioprogram i P1 for ca 4-5 mdr siden).
Hvis man ville fjerne registrerings afgiften, fuld financieret (dvs ved uændret indkøbs mønster af biler), så skal hver bilist på deres selvangivelse opgive 33øre pr kørt km. Men teknisk set er det umuligt at opkræve det og ville medføre alt for meget snyd.
Hvor er fornuften blevet af???
Senest rettet af donaudi 1. jul 2015, 11:08, rettet i alt 1 gang.
-
- Medlem
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
hvis man forventer at der til evig tid i Danmark ikke kommer afgift på elbiler så lever man vist lidt i en drømmeverden..
Hvad betaler en Tesla til vedligeholdelse af vejnettet sammenlignet med en AUDI i samme vægtklasse?
Hvad betaler en Tesla til vedligeholdelse af vejnettet sammenlignet med en AUDI i samme vægtklasse?
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
25% moms, så for en P85D ca. 250k.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2060
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 493 times
- Been thanked: 252 times
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Dvs den koste ca 1,25Mkr ?SteffenR skrev:25% moms, så for en P85D ca. 250k.
En A6 til det halve (ca 600.000kr) betaler ca 340.000kr i afgift
Men sålænge der reelt ikke sælges el biler af betydninger betyder det jo intet i det samlede billede, og der er vel ikke mange der reelt står og vælger mellem en microbil næsten uden afgift og en tesla...
Men hele området kunne tåle en gennemgribende oprydning så flere af hybridbilerne kan blive interessante... Problemet er bare at gøre det "retfærdigt" og stadig krasse ~45miliiarder ind om året...
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Hvis man vælger en P85D med ALT somm kan vælges så står den til Kr.1.132.400,00
=226.480 i moms ...Hvis man betaler moms af tolden men det gør man jo nok
Hvor meget betaler man i told, af sådan en importbil??
=226.480 i moms ...Hvis man betaler moms af tolden men det gør man jo nok
Hvor meget betaler man i told, af sådan en importbil??
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Udligningsafgiften er ikke indført fordi dieselbiler forurener. Udligningsafgiften er for at udligne forskellendonaudi skrev:ER simpelthen træt af det her kævleri om staten mister penge!!!
Kæft et regime vi lever i!! Er fløjtnende ligeglad med om det er rød eller blå blok der sidder bag rattet, bare de gør hvad der skal til for at ALLE i samfundet bliver behandlet med rimelighed og lighed.
Da afgiftfritagelsen for elbiler blev indført, mener det var i 2011, så financerede man det vha UDLIGNINGSAFGIFT!! Denne afgift blev lavet udfra et estimat om at der ville blive solgt imellem 12000 og 15000 elbiler årligt. Denne udligningsafgift pålagde man alle dieselbiler, da disse er klart de mest sundhedsskadelige jvf NOxer og micropartikler (på trods af straf/krav om pdf). Det blev til en afgift der virkede med tilbagevirkende kraft, så ALLE , undtagen dem der kører bensin og elbiler, skal betale ved kasse 1! Og det på trods af at man igennem de sidste 10 år har belønnet bilister der har valgt biler med et bedre CO2 tal (længere på literen), som typisk mange af de indregistrede diesler kan præstere.
Status nu er at der pt er solgt i omegnen af 3000 elbiler, hvoraf 987 er teslaer. Mange af de resterende er eget af kommuner og andre offentlige myndigheder. Det eneste som rykker lidt pt er bmw i3 og nissan leaf. Staten har tjent FORYGENDE på den i mine øjne forhadte udlignings afgift!!
Det er bondefangeri på så højt et plan at det skiger til guderne. Hvorfor finder vi os som samfund i den her slags overgreb på borgere som har forsøgt at gøre det rigtige tidligere??? Har intet imod ny miljø venlig teknologi, men som tingene ser ud ud, så forurener elbilerne faktisk mere (co2 mæssigt) end bensinbiler/dieselbiler - man kan bare bedre styre hvor de forurener!!
Iøvrigt så er det danske bilafgift system simpelthen ved at spille fallit. Ca 70% af de ny indregisterede biler er i microbil segmentet, hvor der er 0 afgift, kun moms. Resten er som regel leaset/ flexleaset og gerne med tysk moms (exporter din bil, få afgiften igen og flexleas den vha tysk firma... deal done-- latterligt!!).
Staten har aldrig fået så lidt ind på bilafgifter som nu, på trods af at der blev solgt rekord mange biler i 2014 (188000 biler). Det blev til lidt over 17 milliarder i bil afgift ud af ialt 44milliader på hele transport sektoren. Resten af indtægterne kommer fra Miljø afgift (vægtafgift), moms, brændstof afgifter, skat på lovpligtig ansvars forsikring og så udlignings afgiften.
Den danske stat har bare gang i et stort tag selv bord, forstået på den måde, at nok skal bilismen bidrage til infrastrukturen og hospitalssystemet o.lign. Men skal det financere noget som INTET har med transport at gøre??? Det er så typisk dansk... Licens er noget vi giver til hinanden... suk!!! Betaler gerne min skat, men det skal f...... være rimeligt og ikke som om at der er nogen der sidder og spiller terninger om hvilke afgifter og skatter man nu kan vælte ned over os...
Et estimat viser at hvis man fjerner bilafgiften, så vil momsen vokse drastisk, da mange vil ændre købs vaner. Man UP sizer og kommer ordenligt sikkerheds features i bilen. Den bliver helt sikkert købt istedet for at lease, da værditabet/financiering er mindre. Vi får nyere, mere miljøvenlige og sikre biler. I sidste ende vil statens moms proveny være på størrelse med bilafgiften!! Det her er ikke grebet ud af luften, men der er et par økonomer som har regnet lidt på det (kilde radioprogram i P1 for ca 4-5 mdr siden).
Hvis man ville fjerne registrerings afgiften, fuld financieret (dvs ved uændret indkøbs mønster af biler), så skal hver bilist på deres selvangivelse opgive 33øre pr kørt km. Men teknisk set er det umuligt at opkræve det og ville medføre alt for meget snyd.
Hvor er fornuften blevet af???
mellem benzin og diesel brændstofprisen. Afgiften har vi haft i mange år, men man forhøjede den i 2013 for at finansiere
elbilers nulafgift.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Synes det er fint hvis man sætter noget afgift på el-bilerne, men til gengæld nedsætter for de andre. Det er jo der problemet ligger. Og nej, er ikke misundelig på alle de mange Tesla-ejere. Tesla er blevet en mainstream bil, og folk vender sig ikke om på gaden bare fordi man ser en Tesla. Den kommer alligevel ikke hurtigere frem inde i byen, da der hele tiden er rødt lys.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
ph skrev:Hvis man vælger en P85D med ALT somm kan vælges så står den til Kr.1.132.400,00
=226.480 i moms ...Hvis man betaler moms af tolden men det gør man jo nok
Hvor meget betaler man i told, af sådan en importbil??
<10%. regnestykket hedder (vare+told)+moms = varens pris.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Nu er det jo begrænset, hvor mange A6, der bliver solgt nye i dk, de fleste er jo leaset, så dem tjener staten reelt 0 på.majland skrev: En A6 til det halve (ca 600.000kr) betaler ca 340.000kr i afgift
Men sålænge der reelt ikke sælges el biler af betydninger betyder det jo intet i det samlede billede, og der er vel ikke mange der reelt står og vælger mellem en microbil næsten uden afgift og en tesla...
Ham der startede Tesla tråden kom fra en Berlingo eller noget i den retning.
Det mest interessante ville være, at regne på, hvis man sænker afgiften på alle biler 10% om året, hvor når rammer vi så udligningspunktet, hvor folk køber dyre biler og staten kommer til, at tjene det samme alene på momsen.
Den store A6 3.0 Bi-Turbo diesel koster 509,736.77 dkk i sverige, så der tjener staten 101.947,35kr i moms.
Jvn.f.
http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp
http://mrf.se/SIDOR/STATISTIK/2015/2015-06.aspx
Så er der blevet solgt 447 Audi A6 i dk i år og 2687 i Sverige (svenskerne har juni inkl.), så hvem tjener mest? og hvem spare mest på, at folk ikke kommer ind helt krøllet, når det går galt i trafikken.
De 3 mest solgte biler i DK er ikke en gang i top 75 i Sverige.
Jeg ved godt, der bor ca. det dobbelte i Sverige, men det ændre ikke på, at de pr indbygger har solgt 2x så mange.
Hvorfor sætte udgifterne ned, når man kan hæve indtægterne #dkpol
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Kan man bare tage momsen af salgsbeløbet, når det er en bil der er importeret?
Fx. bil sælges for 500.000 kr., heraf er de 100.000 moms. Tjener staten så dette beløb?
Eller har importøren betalt noget importmoms tidligere, som skal modregnes? Men der er vel ikke noget at modregne, andet end evt. importmoms. Og importmomsen er jo også en fortjeneste til staten, så det burde jo give 100.000 uanset hvad?
Mht. de leasede biler i dag: Ja, de indregistreres ikke, men staten modtager jo en procentdel hver måned, så det er forkert at sige, at staten ikke tjener på de leasede biler.
Fx. bil sælges for 500.000 kr., heraf er de 100.000 moms. Tjener staten så dette beløb?
Eller har importøren betalt noget importmoms tidligere, som skal modregnes? Men der er vel ikke noget at modregne, andet end evt. importmoms. Og importmomsen er jo også en fortjeneste til staten, så det burde jo give 100.000 uanset hvad?
Mht. de leasede biler i dag: Ja, de indregistreres ikke, men staten modtager jo en procentdel hver måned, så det er forkert at sige, at staten ikke tjener på de leasede biler.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
På en nysolgt, ja.
Det er marginalt, hvad de tjener kontra hvad de vil tjene, hvis du går ned hos forhandleren og giver kortet en tur i maskinen.
Det er marginalt, hvad de tjener kontra hvad de vil tjene, hvis du går ned hos forhandleren og giver kortet en tur i maskinen.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
http://borsen.dk/nyheder/politik/artike ... biler.html
Meget interessant, at regeringen ikke vil forlænge afgiftsfritagelsen efter 2015 med den begrundelse, at man hellere vil lave en komplet omlægning af afgifterne. Mere interessant havde det været, om man ville sløjfe dem... men man må vist tage, hvad man kan få på det her område.
Jeg stemmer for en enhedsagift på alle biler i så fald, som ikke er værdiafhængig. Lad alle de små lortebiler blive dyrere og de gode biler billigere
Meget interessant, at regeringen ikke vil forlænge afgiftsfritagelsen efter 2015 med den begrundelse, at man hellere vil lave en komplet omlægning af afgifterne. Mere interessant havde det været, om man ville sløjfe dem... men man må vist tage, hvad man kan få på det her område.
Jeg stemmer for en enhedsagift på alle biler i så fald, som ikke er værdiafhængig. Lad alle de små lortebiler blive dyrere og de gode biler billigere
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Det kommer ikke til at ske, for Janteloven lever i bedste velgående.
Selvom der ikke er en eneste Veyron der er indreg. kan jeg allerede se overskriften for mig.
De rige har lige sparet 14 mill i reg afgift.
Selvom der ikke er en eneste Veyron der er indreg. kan jeg allerede se overskriften for mig.
De rige har lige sparet 14 mill i reg afgift.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Elbiler kan se frem til afgifter
Haha.
De skal "finansiere" en skattelettelse. Det er tyveri på højt plan, der er ingen omkostninger ved at undlade at beskatte et objekt.
Der er udgifter i det offentlige der skal finansieres - man "finansierer" ikke en manglende indtægt.
Vi kunne lige så godt sige at huse skal finansieres fordi de burde betale 180pct i registreringsafgift, som bilerne gør. Eller hvad med 180pct afgift på frugt? Det skal finansieres at der kun er 25pct moms.
Det er meningsløs retorik.
Sig det som det er - det offentlige forbrug skal finansieres. Det koster intet at afgiftfritage elbiler, kun i en verden hvor staten ejer alle værdier i samfundet, og alle penge efter skat betragtes som en gave fra staten til borgeren, kan man sige at en afgiftsfritagelse skal finansieres.
De skal "finansiere" en skattelettelse. Det er tyveri på højt plan, der er ingen omkostninger ved at undlade at beskatte et objekt.
Der er udgifter i det offentlige der skal finansieres - man "finansierer" ikke en manglende indtægt.
Vi kunne lige så godt sige at huse skal finansieres fordi de burde betale 180pct i registreringsafgift, som bilerne gør. Eller hvad med 180pct afgift på frugt? Det skal finansieres at der kun er 25pct moms.
Det er meningsløs retorik.
Sig det som det er - det offentlige forbrug skal finansieres. Det koster intet at afgiftfritage elbiler, kun i en verden hvor staten ejer alle værdier i samfundet, og alle penge efter skat betragtes som en gave fra staten til borgeren, kan man sige at en afgiftsfritagelse skal finansieres.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.