36k om året for privilegiet at køre bil er vel også en slags penge. Vi er endnu ikke helt så trængt på plads som i Singapore, men gad vide hvad der ville ske, hvis plader fx kostede 15k om året uanset biltype eller størrelse. Jeg gad godt se en provenuberegning på det. Eller måske rettere en beregning af, hvor meget plader skal koste for at staten får det samme i kassen som nu.
Det kræver vist en lidt større regnemaskine, for man skal jo også tage effekterne af om folk gider have en bil stående, de ikke bruger så meget, skrotningseffekt mv. med. Jeg kan i hvert fald ikke lige regne det ud i windows calculator
Der var i maj måned 2015 2.364.559 indregistrerede personbiler i Danmark.
Registreringsafgift provenu:
1993 - 8,3 mia kr.
2007 - 24,3 mia. kr. (peak år)
2011 - 13,5 mia. kr.
2013 - 14,9 mia. kr.
2014 - 15,7 mia. kr.
2015 - 16,5 mia. kr. (skøn)
Kilde:
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/p ... 2007-2015/
Grøn ejerafgift alene skønnes i 2015 at indbringe 11,2 mia. kr.
Hertil kommer i omegnen af 16-18 milliarder kroner årligt i brændstofafgifter.
Måske var det bedre bare at hæve brændstofafgiften med et par kroner literen og så skrotte registreringsafgiften - det ville være provenu neutralt. Så ville du også opnå den effekt man gerne vil, netop at man kører mindre, fordi det bliver dyrere her og nu pr. kilometer. Eller man kunne fordoble den grønne ejerafgift og dække udgifterne (næsten) den vej.
Hvis man antager et uændret antal biler på vejene, skal man i hvert fald hente ca. 7.000 kr. pr. bil årligt for at dække tabet ved at sløjfe registreringsafgiften, hvis man kun medregner personbiler. Indfør vignetter til turister og medtag erhverv, så er tallet lavere.
Hvorfor er det så svært... lad os være generøse og sige 10.000 kr. om året for at sæt plader, så tjener staten endda mere end den gør nu.