Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring

Er det i orden at det er bilejer og ikke fører, der skal betale fartbøden?

Ja
42
36%
Nej
75
64%
 
Afgivne stemmer: 117

Lasse Henriksen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. aug 2015, 12:57
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Lasse Henriksen » 19. aug 2015, 13:12

Kort fortalt, så har politiet siden februar givet bøder til ejeren og ikke føreren af en bil, der har kørt for stærkt. Loven kan ses her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=162646

synes du det er i orden, at mans selv få den der har kørt for stærkt i ens bil til at tilstå, eller bevise hvem at de har kørt for stærkt i ens bil, hvis billedet fra fartkontrollen er utydelig?

Jeg leder efter en person, der har mærket de nye regler på egen krop, ved enten er blevet uvenner med familie, har fået en bøde fra en bil du havde solgt videre, eller noget tredje.

Hvis du har haft bøvl med de nye regler, vil jeg rigtig gerne høre fra dig!
Lasse henriksen, radio24syv, lahe(at)radio24syv.dk eller 4174 7935

vil meget gerne høre hvad du tænker!
Senest rettet af Lasse Henriksen 19. aug 2015, 13:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af AU-R8 » 19. aug 2015, 13:21

Det gælder jo kun bøden. Alt med klip i kortet med mere skal politiet stadig efterforske.
Det med at betale bøden finder man jo nok ud af med familie eller venner. Men ved vel hvem man låner sine ting ud til.
I firmabiler får brugeren jo bare lov at betale.
Da endeligt noget der har givet mindre administration i det offentlige.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Mike H » 19. aug 2015, 13:49

AU-R8 skrev:Da endeligt noget der har givet mindre administration i det offentlige.
Er også årsagen til jeg siger det er fint. Fatter simplethen ikke dem der seriøst kan mene, at man skal forsøge at gemme sig (eller lyve) for at undgå bøder - nu det med sikkerhed kan dokumenteres at det er ens bil, der har kørt for stærkt...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 496 times
Been thanked: 252 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af donfetaful » 19. aug 2015, 14:09

Hvad med udlejningsfirmaer, der ikke har lyst til at betale nets for adgang til kreditkort efterbetalinger?
Kør og vær glad 🛻💨

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af ph » 19. aug 2015, 14:11

donfetaful skrev:Hvad med udlejningsfirmaer, der ikke har lyst til at betale nets for adgang til kreditkort efterbetalinger?
ik forstået!
Mener du at det skal være gratis at køre for stærkt i en udlejningsbil??
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 496 times
Been thanked: 252 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af donfetaful » 19. aug 2015, 14:13

Nej. Men det er det nogen steder, fordi udlejningsfirmaet hænger på bøden,hvis kunden nægter.
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Ice Fox » 19. aug 2015, 14:22

Syns det er forkert at sende bøden til bilens ejer.
Hvordan andre kører, skal jeg ikke stå til regenskab for.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af ph » 19. aug 2015, 14:28

donfetaful skrev:Nej. Men det er det nogen steder, fordi udlejningsfirmaet hænger på bøden,hvis kunden nægter.
så kan de vel politianmelde kunden eller noget.... de har jo et fint billede af hvem der har ført bilen og en kontrakt på hvem bilen har været lejet ud til på pågældende tidspunkt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af SteffenR » 19. aug 2015, 14:30

Din bil, dit problem, du må vide hvem der bruger din bil, det er ikke resten samfundets pengene, der skal bruges på den slags.

donfetaful skrev:Hvad med udlejningsfirmaer, der ikke har lyst til at betale nets for adgang til kreditkort efterbetalinger?

Den kommer til kunden, det kam du være helt sikker på og det er på tværs af lande grænser, beem there's received the ticket.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 496 times
Been thanked: 252 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af donfetaful » 19. aug 2015, 14:30

No can do. Kunden skal selv logge ind på en hjemmeside og tilkendegive.

SteffenR, politiet ved jo ikke hvem kunden er. Og nogen udlejningsfirmaer har ikke adgang til, at trække pengene fra kundens dankort efterfølgende.
Senest rettet af donfetaful 19. aug 2015, 14:32, rettet i alt 1 gang.
Kør og vær glad 🛻💨

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af ph » 19. aug 2015, 14:31

Ice Fox skrev:Syns det er forkert at sende bøden til bilens ejer.
Hvordan andre kører, skal jeg ikke stå til regenskab for.
så må du jo lade vær med at låne din bil ud!
??..Hvem skal de ellers sende bøden til..??
Ja jeg har seriøst svært ved at se hvorfor i mener at det skal være straffrit at køre for stærkt, bare fordi man gør det i en andens bil
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 496 times
Been thanked: 252 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af donfetaful » 19. aug 2015, 14:33

Hey hey, jeg er på din side her. Jeg siger bare ordningen ikke er perfekt.
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af SteffenR » 19. aug 2015, 14:34

donfetaful skrev:No can do. Kunden skal selv logge ind på en hjemmeside og tilkendegive.

Når du lejer en bil skriver du under på, at kun x må bruge den, så den er ikke så lang.

Den eneste undtagelse er, hvis bilen er lejet af et firma, da alle ansatte må bruge bilen (over 21 år), så der er det firmaets problem.

De bliver 110% sendt videre.


Sakset fra avis.dk

http://www.avis.dk/OmAvisDK/Lejebetingelser
TrafikforseelserVed trafikforseelser er du som kunde ansvarlig for at betale evt. bøder samt administrationsomkostninger.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Ice Fox » 19. aug 2015, 16:57

ph skrev:
Ice Fox skrev:Syns det er forkert at sende bøden til bilens ejer.
Hvordan andre kører, skal jeg ikke stå til regenskab for.
så må du jo lade vær med at låne din bil ud!
??..Hvem skal de ellers sende bøden til..??
Ja jeg har seriøst svært ved at se hvorfor i mener at det skal være straffrit at køre for stærkt, bare fordi man gør det i en andens bil
Hvor i alverden skriver jeg, at man skal have lov til at køre straffrit, når man låner en bil?
Jeg syns folk skal have deres straf, når de begår noget strafbart. Men JEG skal ikke lave politiets arbejde.
Hvis man ikke vil oplyse hvem man har lånt bilen ud til, så skal politiet blot give dig en bøde, der er stor nok til at man ikke vil lyve om det.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Josl » 19. aug 2015, 18:17

Udlejningsfirmaet kan vel bare sende en faktura på bøden, så slipper de for at trække ekstra på dankortet.
Som skrevet er der kun en der må bruge den så der er da ikke så meget at rafle om
"Hvor blev min signatur af?"

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af sup3rior » 19. aug 2015, 18:43

Ice Fox skrev: Hvor i alverden skriver jeg, at man skal have lov til at køre straffrit, når man låner en bil?
Jeg syns folk skal have deres straf, når de begår noget strafbart. Men JEG skal ikke lave politiets arbejde.
Hvis man ikke vil oplyse hvem man har lånt bilen ud til, så skal politiet blot give dig en bøde, der er stor nok til at man ikke vil lyve om det.
Nej, fartbøder skal straffes ud fra samme indgangsvinkel som alle andre lov-overtrædelser, dvs. det er politiet/anklagemyndigheden som skal bevise skyld... At de (staten) har indrettet deres system således det er besværligt for dem at finde ud af hvem føreren er kan aldrig være borgerens problem... Så må de sende panserne på gaden med en laser hvis de vil være sikker på hvem de har fat i...

For accepterer man tesen om at det er fordi det er for besværligt for politiet at foretage den nødvendige efterforskning (som de jo qua deres eget valg af fangstmetode selv har forsat dem i) er der jo tonsvis af andre sager der med samme argumentation kunne være lettere for politiet hvis de bare kunne pege på ham/hende de kan slå op i et register...

- Nabo klager over støj = bøde til ejeren af ejendommen, for det er besværligt at køre ud og finde ud af hvem der støjer...
- Streetrace (eks. Striben KBH) = bøde til ejer af anvendte parkeringsarealer for at lægge plads til, for det er jo nemmere end at køre ud og finde ud af hvem der reelt kører dørtræk...
- Fyrværkeri uden for sæsong = bøde til grundejeren af den grund som krudtet er skudt af fra, igen er det nemmere end at finde ud af hvem der reelt har gjort det...

Og sådan kunne listen fortsættes... Så nej, det må og skal være politiet/anklagemyndighedens opgave at løfte bevisbyrden og har de gjort det for besværligt for sig selv er det deres eget problem...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af hpo » 19. aug 2015, 18:46

sup3rior skrev:
Ice Fox skrev: Hvor i alverden skriver jeg, at man skal have lov til at køre straffrit, når man låner en bil?
Jeg syns folk skal have deres straf, når de begår noget strafbart. Men JEG skal ikke lave politiets arbejde.
Hvis man ikke vil oplyse hvem man har lånt bilen ud til, så skal politiet blot give dig en bøde, der er stor nok til at man ikke vil lyve om det.
Nej, fartbøder skal straffes ud fra samme indgangsvinkel som alle andre lov-overtrædelser, dvs. det er politiet/anklagemyndigheden som skal bevise skyld... At de (staten) har indrettet deres system således det er besværligt for dem at finde ud af hvem føreren er kan aldrig være borgerens problem... Så må de sende panserne på gaden med en laser hvis de vil være sikker på hvem de har fat i...

For accepterer man tesen om at det er fordi det er for besværligt for politiet at foretage den nødvendige efterforskning (som de jo qua deres eget valg af fangstmetode selv har forsat dem i) er der jo tonsvis af andre sager der med samme argumentation kunne være lettere for politiet hvis de bare kunne pege på ham/hende de kan slå op i et register...

- Nabo klager over støj = bøde til ejeren af ejendommen, for det er besværligt at køre ud og finde ud af hvem der støjer...
- Streetrace (eks. Striben KBH) = bøde til ejer af anvendte parkeringsarealer for at lægge plads til, for det er jo nemmere end at køre ud og finde ud af hvem der reelt kører dørtræk...
- Fyrværkeri uden for sæsong = bøde til grundejeren af den grund som krudtet er skudt af fra, igen er det nemmere end at finde ud af hvem der reelt har gjort det...

Og sådan kunne listen fortsættes... Så nej, det må og skal være politiet/anklagemyndighedens opgave at løfte bevisbyrden og har de gjort det for besværligt for sig selv er det deres eget problem...

+1
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af SteffenR » 19. aug 2015, 18:56

sup3rior skrev:
Nej, fartbøder skal straffes ud fra samme indgangsvinkel som alle andre lov-overtrædelser, dvs. det er politiet/anklagemyndigheden som skal bevise skyld... At de (staten) har indrettet deres system således det er besværligt for dem at finde ud af hvem føreren er kan aldrig være borgerens problem... Så må de sende panserne på gaden med en laser hvis de vil være sikker på hvem de har fat i...

For accepterer man tesen om at det er fordi det er for besværligt for politiet at foretage den nødvendige efterforskning (som de jo qua deres eget valg af fangstmetode selv har forsat dem i) er der jo tonsvis af andre sager der med samme argumentation kunne være lettere for politiet hvis de bare kunne pege på ham/hende de kan slå op i et register...

- Nabo klager over støj = bøde til ejeren af ejendommen, for det er besværligt at køre ud og finde ud af hvem der støjer...
- Streetrace (eks. Striben KBH) = bøde til ejer af anvendte parkeringsarealer for at lægge plads til, for det er jo nemmere end at køre ud og finde ud af hvem der reelt kører dørtræk...
- Fyrværkeri uden for sæsong = bøde til grundejeren af den grund som krudtet er skudt af fra, igen er det nemmere end at finde ud af hvem der reelt har gjort det...

Og sådan kunne listen fortsættes... Så nej, det må og skal være politiet/anklagemyndighedens opgave at løfte bevisbyrden og har de gjort det for besværligt for sig selv er det deres eget problem...

Synes ikke det kan sammenlignes, du bør vide hvem der råder over din bil. Mange har brugt, at lyve om de ikke vidste hvem der har kørt bilen, hvor efter politiet har skulle spilde resourcer på, at komme ud og se om ejeren lyver, de resourcer kan og skal bruges mere fornuftigt. Hvis du ikke ved hvem der har kørt din bil eller ikke kan genkende personen på billedet, synes jeg du skal melde den stjålet.


Fyrværkeri burde være ulovligt /the end.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af ph » 19. aug 2015, 19:19

Ice Fox skrev:
ph skrev:
Ice Fox skrev:Syns det er forkert at sende bøden til bilens ejer.
Hvordan andre kører, skal jeg ikke stå til regenskab for.
så må du jo lade vær med at låne din bil ud!
??..Hvem skal de ellers sende bøden til..??
Ja jeg har seriøst svært ved at se hvorfor i mener at det skal være straffrit at køre for stærkt, bare fordi man gør det i en andens bil
Hvor i alverden skriver jeg, at man skal have lov til at køre straffrit, når man låner en bil?
Jeg syns folk skal have deres straf, når de begår noget strafbart. Men JEG skal ikke lave politiets arbejde.
Hvis man ikke vil oplyse hvem man har lånt bilen ud til, så skal politiet blot give dig en bøde, der er stor nok til at man ikke vil lyve om det.
Hvis du ikke mener at det er bilejerens pligt at fortælle hvem som har kørt i bilen. så finder politiet vel ikke ud af hvem der har kørt den? og i såfald så er det vel straffrit at blive blitzet i en anden mands bil??

Synes du selv at det du skriver giver mening??
Du mener ikke at du skal oplyse hvem der har kørt i din bil og vil ikke selv betale bøden for andres forseelse
men vil gerne ha en bøde på det dobbelte for ikke at oplyse hvem det er der har kørt i bilen, eller hvis du får det så vil du ligepludseligt gerne oplyse det alligevel
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Josl » 19. aug 2015, 19:35

SteffenR skrev:

Synes ikke det kan sammenlignes, du bør vide hvem der råder over din bil. Mange har brugt, at lyve om de ikke vidste hvem der har kørt bilen, hvor efter politiet har skulle spilde resourcer på, at komme ud og se om ejeren lyver, de resourcer kan og skal bruges mere fornuftigt. Hvis du ikke ved hvem der har kørt din bil eller ikke kan genkende personen på billedet, synes jeg du skal melde den stjålet.


Fyrværkeri burde være ulovligt /the end.
+1

Man ved altid hvem der kører ens bil, så kan man godt spare polisen for al det besvær. Iøvrigt bliver der jo efterforsket ved klip og derover
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af TorbenRasmussen » 19. aug 2015, 20:01

Jeg har fået en af konens bøder for bil nr 2. Hendes kommentar var: "Det var da ikke den de blitzede i torsdags..." Så der kommer en mere kan jeg regne ud. Tæller det?

Det var i øvrigt pænt besværligt at få bøden over i hendes navn i stedet. Hun påtog sig skylden, men der skete nada. Først efter to opkald til politiet fik de endelig flyttet den til hendes CPR og den nye bøde blev udstedt. Det kan godt være at vi har sparet politiet for noget efterforskning, men min tid i telefonen er altså heller ikke gratis...
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af hpo » 19. aug 2015, 20:05

Jeg ved ikke altid hvem der køre i en af mine biler,og jeg syntes ikke det er fair det er mig der skal hænge på den hvis det er,de kan jo "bare" uddanne nogle til at klare det med identitet verificering skal vel ikke være en betjent,kom nu ud af busken med det polini inddrag deres bmw'er så de kommer lidt mere ud og køre og få stoppet dem der køre med hovedet oppe i anus,det hjølper ikke en disse at de får en bøde med posten
A3 3,2 vr6

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af sup3rior » 19. aug 2015, 20:18

SteffenR skrev:
Synes ikke det kan sammenlignes, du bør vide hvem der råder over din bil. Mange har brugt, at lyve om de ikke vidste hvem der har kørt bilen, hvor efter politiet har skulle spilde resourcer på, at komme ud og se om ejeren lyver, de resourcer kan og skal bruges mere fornuftigt. Hvis du ikke ved hvem der har kørt din bil eller ikke kan genkende personen på billedet, synes jeg du skal melde den stjålet.


Fyrværkeri burde være ulovligt /the end.
Det er en helt valid sammenligning... Du sigtes for en lov-overtrædelse, ergo må politiet/anklagemyndigheden løfte beviset...

Og i det tilfælde at jeg vælger at fortælle men modparten ikke vil anerkende det = jeg er naturligvis en ven fattigere, men også nogle penge... Derudover bryder princippet vel i et eller andet omfang med retsplejelovens §171 om at jeg ikke har pligt til at udtale mig såfremt det straffer mig selv eller mine nærmeste, men i denne situation kan jeg vælge mellem pest eller kolera... Der findes i DK nogle retsprincipper som er det fundament der gør at tiltroen til staten er så stor, men i dette tilfælde underminerer man de principper fordi det er nemmere...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af SteffenR » 19. aug 2015, 21:11

hpo skrev:Jeg ved ikke altid hvem der køre i en af mine biler,og jeg syntes ikke det er fair det er mig der skal hænge på den hvis det er,de kan jo "bare" uddanne nogle til at klare det med identitet verificering

Så kan du vælge mellem pest, kolera og analkløe, da det er dit ansvar som ejer, at sørge for brugerne af din bil har gyldigt kørekort, så du kan vælge mellem bøde, bøde og bøde.


sup3rior skrev:
Det er en helt valid sammenligning... Du sigtes for en lov-overtrædelse, ergo må politiet/anklagemyndigheden løfte beviset...

Og i det tilfælde at jeg vælger at fortælle men modparten ikke vil anerkende det = jeg er naturligvis en ven fattigere, men også nogle penge... Derudover bryder princippet vel i et eller andet omfang med retsplejelovens §171 om at jeg ikke har pligt til at udtale mig såfremt det straffer mig selv eller mine nærmeste, men i denne situation kan jeg vælge mellem pest eller kolera... Der findes i DK nogle retsprincipper som er det fundament der gør at tiltroen til staten er så stor, men i dette tilfælde underminerer man de principper fordi det er nemmere...

Se færdselsloven § 65.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Ice Fox » 19. aug 2015, 23:28

ph skrev:Hvis du ikke mener at det er bilejerens pligt at fortælle hvem som har kørt i bilen. så finder politiet vel ikke ud af hvem der har kørt den? og i såfald så er det vel straffrit at blive blitzet i en anden mands bil??

Synes du selv at det du skriver giver mening??
Du mener ikke at du skal oplyse hvem der har kørt i din bil og vil ikke selv betale bøden for andres forseelse
men vil gerne ha en bøde på det dobbelte for ikke at oplyse hvem det er der har kørt i bilen, eller hvis du får det så vil du ligepludseligt gerne oplyse det alligevel

Som det er nu, så er det blevet trukket nedover hovedet på mig, at JEG skal betale DIN bøde, hvis du har kørt for hurtigt i min bil, blot fordi den kan og for at de ikke behøver efterforske det.
Efterfølgende skal jeg så forsøge at indkræve de penge ved dig.
Ergo har jeg også accepteret lovovertrædelsen, som var det min egen, blot fordi du har lånt min bil.

Det ville jo være det samme, som at du selv skal finde ud af hvem der har lavet indbrud på din adresse og så fortælle politiet det. Så skal de jo heller ikke efterforske noget.

Brugeravatar
Fanoe
Nyt medlem
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 39 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Fanoe » 19. aug 2015, 23:42

Ice Fox skrev: Det ville jo være det samme, som at du selv skal finde ud af hvem der har lavet indbrud på din adresse og så fortælle politiet det. Så skal de jo heller ikke efterforske noget.
Men hvis du vidste hvem som havde lavet indbrudet, ville du så ikke fortælle det til politiet?
Jacob F.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af GranTurismo » 19. aug 2015, 23:48

Ice Fox skrev:
ph skrev:Hvis du ikke mener at det er bilejerens pligt at fortælle hvem som har kørt i bilen. så finder politiet vel ikke ud af hvem der har kørt den? og i såfald så er det vel straffrit at blive blitzet i en anden mands bil??

Synes du selv at det du skriver giver mening??
Du mener ikke at du skal oplyse hvem der har kørt i din bil og vil ikke selv betale bøden for andres forseelse
men vil gerne ha en bøde på det dobbelte for ikke at oplyse hvem det er der har kørt i bilen, eller hvis du får det så vil du ligepludseligt gerne oplyse det alligevel

Som det er nu, så er det blevet trukket nedover hovedet på mig, at JEG skal betale DIN bøde, hvis du har kørt for hurtigt i min bil, blot fordi den kan og for at de ikke behøver efterforske det.
Efterfølgende skal jeg så forsøge at indkræve de penge ved dig.
Ergo har jeg også accepteret lovovertrædelsen, som var det min egen, blot fordi du har lånt min bil.

Det ville jo være det samme, som at du selv skal finde ud af hvem der har lavet indbrud på din adresse og så fortælle politiet det. Så skal de jo heller ikke efterforske noget.
Det er i mange tilfælde også sådan det er. Politiet har ikke ressourcer nok til at efterforske alle de indbrud der er i de danske hjem.

Jeg har selv været i den situation at jeg måtte efterforske indbrud i mit eget hjem. Det lykkedes også at opklare hvem gerningsmanden var. Det blev oplyst til Politiet men de foretog sig intet yderligere. Efterfølgende havde jeg faktisk endnu en gang indbrud som blev begået af samme gerningsmand, men denne gang var jeg så fornuftig ikke at orientere Politiet...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Ice Fox » 19. aug 2015, 23:58

Fanoe skrev:
Ice Fox skrev: Det ville jo være det samme, som at du selv skal finde ud af hvem der har lavet indbrud på din adresse og så fortælle politiet det. Så skal de jo heller ikke efterforske noget.
Men hvis du vidste hvem som havde lavet indbrudet, ville du så ikke fortælle det til politiet?
Jov. Men der får du jo heller ikke en bøde, blot fordi du ejer den adresse hvor indbrudet er sket på.
Du får pr. automatik en bøde fordi en anden har kørt for hurtigt i din bil.

Problemet ligger i at du er den skyldige, blot fordi du ejer bilen.
Hvis politiet efterforskede hvem der havde kørt for hurtig i min bil, så ville jeg sige det.
Men jeg syns ikke det er fair, at de trækker bøden ned over hovedet på mig, uden efterforskning, blot fordi jeg ejer bilen.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af Ice Fox » 20. aug 2015, 00:13

GranTurismo skrev: Det er i mange tilfælde også sådan det er. Politiet har ikke ressourcer nok til at efterforske alle de indbrud der er i de danske hjem.

Jeg har selv været i den situation at jeg måtte efterforske indbrud i mit eget hjem. Det lykkedes også at opklare hvem gerningsmanden var. Det blev oplyst til Politiet men de foretog sig intet yderligere. Efterfølgende havde jeg faktisk endnu en gang indbrud som blev begået af samme gerningsmand, men denne gang var jeg så fornuftig ikke at orientere Politiet...
Så burde politiet jo også bare give dig bøden for indbrud, da du jo ejer adressen hvor lovovertrædelsen er sket.
Og når du så finder ud af hvem der har gjort det, sender du bare regningen videre.
Så slipper de jo også for at efterforske det.

Det ville du da med garanti ikke mene er i orden, blot fordi lovovertrædelsen skete på din adresse.

Det er jo det samme med bilen.
Det er ikke i orden, at jeg skal have en bøde fordi en anden har kørt for hurtig i den, bare fordi jeg står som ejer af bilen.
Sådan at de kan undgå at efterforske overtrædelsen.

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Har Du Fået En Andens Fartbøde?

Indlæg af JeppeSandersen » 20. aug 2015, 01:26

Ice Fox skrev:
Fanoe skrev:
Ice Fox skrev: Det ville jo være det samme, som at du selv skal finde ud af hvem der har lavet indbrud på din adresse og så fortælle politiet det. Så skal de jo heller ikke efterforske noget.
Men hvis du vidste hvem som havde lavet indbrudet, ville du så ikke fortælle det til politiet?
Jov. Men der får du jo heller ikke en bøde, blot fordi du ejer den adresse hvor indbrudet er sket på.
Du får pr. automatik en bøde fordi en anden har kørt for hurtigt i din bil.

Problemet ligger i at du er den skyldige, blot fordi du ejer bilen.
Hvis politiet efterforskede hvem der havde kørt for hurtig i min bil, så ville jeg sige det. Men jeg syns ikke det er fair, at de trækker bøden ned over hovedet på mig, uden efterforskning, blot fordi jeg ejer bilen.

Du kunne jo også forestille dig, at ved at fremsende et foto og bøde til dig, implicit lå en efterforskning, og at i stedet for at bruge tid på at ringe og spørge dig: Hvem har kørt din bil? Han ser sådan og sådan ud, så sender politiet bare et billede til dig og spørger om det samme... Så skal du jo bare følge anvisningerne og oplyse hvem der har været fører, og vupti- du har været en del af en efterforskning ;)
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"