Trailerkørekort eller ej

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Trailerkørekort Eller Ej

Indlæg af i-s » 18. okt 2015, 18:36

borgen skrev:
i-s skrev:
JKBP skrev:
hvordan kommer du frem til det ?

Det er udstedelses datoen der er afgørende for hvilke regler der gælder.
Ja præcis. Nyt kørekort = ny udstedelsesdato..
Ustedelsesdatoen er da den samme ligemeget hvormange kort du smider væk. Mit er 2 år gammelt og der fremgår at jeg har fået B kørekortet i 2001 og det er udstedelsesdatoen!
Nixen. Jeg fik kørekort i 1986 og på mit står der 2006, der var der jeg fik et nyt i kreditkortmodellen. Det er punkt 4A på kortet. Der står intet på mit om hvornår jeg fik første kort.
/Søren.

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Trailerkørekort Eller Ej

Indlæg af borgen » 18. okt 2015, 18:57

i-s skrev:
borgen skrev:
i-s skrev: Ja præcis. Nyt kørekort = ny udstedelsesdato..
Ustedelsesdatoen er da den samme ligemeget hvormange kort du smider væk. Mit er 2 år gammelt og der fremgår at jeg har fået B kørekortet i 2001 og det er udstedelsesdatoen!
Nixen. Jeg fik kørekort i 1986 og på mit står der 2006, der var der jeg fik et nyt i kreditkortmodellen. Det er punkt 4A på kortet. Der står intet på mit om hvornår jeg fik første kort.
På bagsiden står der hvornår du har erhvervet de forskellige kategorier og det er det som tæller. Hvornår kortet er "trykt" er underordnet
Se link: http://www.fdm.dk/biler/trailer-camping ... il-traekke

Fra linket:
Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2000 kg. Din anhængers tilladte totalevægt er 1600 kg. Denne kombination giver 3600 kg, og betyder altså, at du kommer over 3500 kg tilsammen. Du må altså ikke køre med denne kombination med et B-kørekort. Har du taget kørekort før 1. maj 2009 har du dog mulighed for at at vælge største tilladte totalvægt for anhængeren ifølge bilens registreringsattest. Er den f.eks. kun 1500 kg, kan du altså ved at benytte denne mulighed holde dig inden for de 3500 kg. Du må dog kun køre med denne kombination i Danmark, og du må kun laste traileren, så den max vejer 1500 kg.

Bemærk at FDM ikke nævner en fis om udstedelsesdatoen.

http://koerekort-guiden.dk/trailerkoere ... -koerekort
Kørekort erhvervet før 1. maj 2009

Hvis dit kørekort (kategori B) er erhvervet før 1. maj 2009, kan du vælge at følge påhængskøretøjets tilladte totalvægt (bilens højst tilladte koblingsvægt), der er angivet i bilens registreringsattest – i stedet for den i påhængskøretøjets registreringsattest.

Dvs. hvis du har erhvervet kørekort før d. 1. maj 2009, kan du i nogle tilfælde lovligt køre trailer uden at have trailerkørekort, selvom du vogntogets samlede tilladte totalvægt (ifølge de nye regler) overstiger 3500 kg.

Eksempel:

Bilens tilladte totalvægt: 2000 kg

Anhængerens tilladte totalvægt: 1600 kg (anhængerens registreringsattest)

1500 kg (bilens registreringsattest)

Hvis kørekort erhvervet før 1. maj 2009: 2000 kg + 1600 kg = 3600 kg

Hvis kørekort erhvervet efter 1 maj 2009: 2000 kg + 1500 kg = 3500 kg


http://www.bedrebilist.dk/bilist-haandb ... engsvogne/

Maj 2009 kom der nye regler for kørsel med anhænger. Det betyder, at der nu gælder forskellige regler afhængig af, om du har et almindeligt kørekort (kategori B) som er erhvervet før eller efter 1. maj 2009.

Har du fået dit kørekort efter 1. maj 2009, skal du følge de nye regler, har du fået kørekort før 1. maj 2009 kan du følge de gamle regler. Ifølge de nye regler, må man ved beregning af 50 kg reglen og 3500 kg reglen, ikke længere benytte bilens koblingsvægt.
--
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=143073

§ 142. For kørekort til kategori B udstedt før den 1. maj 2009 og for fornyelser heraf kan der ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. § 138, stk. 1, nr. 4, litra d, 2. pkt. og § 139, stk. 1, nr. 5, litra d, 2. pkt., anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. 1. pkt. finder kun anvendelse i forhold til kørsel i Danmark.

Mit kørekort til kategori B er udstedt før 2009 og det er det som der henvises til! Så er det jo ligemeget at selve plastikkortet er lavet på et andet tidspunkt. Der e

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Trailerkørekort Eller Ej

Indlæg af JKBP » 19. okt 2015, 16:06

i-s skrev:
jkbp skrev:
hvordan kommer du frem til det ?

Det er udstedelses datoen der er afgørende for hvilke regler der gælder.
ja præcis. Nyt kørekort = ny udstedelsesdato..
tror vi taler lidt forbi hinanden her.

Med udstedelsesdato mener jeg hvornår du har erhvervet kørekort til kat b første gang. Og det ændrer sig aldrig. Og det er denne dato der ligger til grund for hvilke regler der gælder. Det kan ses på bagsiden ud for den pågældende kategori hvilken dato det er.

Hvilken dato dit nuværende kørekort er udstedt, altså datoen på forsiden, har ingen betydning i den sammenhæng.

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Trailerkørekort eller ej

Indlæg af borgen » 20. okt 2015, 16:24

Hva så i-s er du ved at finde links på det modsatte? 8-)

jobbe
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. aug 2015, 20:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailerkørekort eller ej

Indlæg af jobbe » 20. okt 2015, 21:36

Personligt har jeg selv BE, men synes faktisk at diskussionen er interessant for informationen og jeres argumenter kan forstås begge veje.
Læste selv informationen der blev linket til, men tænkte til sidst vi var nød til at gå direkte til "dommeren".

Jeg skrev derfor igår til sydøstjyllands politi for et svar og har indtil nu fået følgende svar:
SOJYL@politi.dk
19. okt. (for 1 dag siden)

til mig

Dette er et automatisk genereret svar på din henvendelse.

Sydøstjyllands Politi har modtaget din mail og vil behandle den snarest muligt.

Med venlig hilsen

Sydøstjyllands Politi
Holmboes Allé 2
8700 Horsens
Tlf.: +45 7628 1448
Email: sojyl@politi.dk
Web: www.politi.dk/sydoestjylland
så i 2019 vender de vel tilbage pga. travlhed med terrorsikring og ATK kørsel. :lol:
VW Polo 1.4 TDI BM Comfortline 6C

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Trailerkørekort eller ej

Indlæg af LKA63 » 20. okt 2015, 22:12

Det er hvornår du har erhvervet kørekortet til kategori B, som er afgørende for hvilke regler der gælder og ikke udstedelsesdatoen.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Nic
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nyk F
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailerkørekort eller ej

Indlæg af Nic » 21. okt 2015, 07:16

godt vi kom ind under EU vinger så vi kunne få harmoneret reglerne med resten af Europas

jobbe
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. aug 2015, 20:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailerkørekort eller ej

Indlæg af jobbe » 21. okt 2015, 15:01

XXX@politi.dk
12.02 (for 3 timer siden)

til mig

Hej Jeppe

Det er 10´eren, der gælder, da det jf. § 144 i kørekortbekendtgørelsen er ”for kørekort til kategori B udstedt før den 1. maj 2009 og for fornyelser heraf”.

Håber det er svar nok ellers ring.

Med venlig hilsen

Søren Melgaard
politiassistent

http://koncernstyring/medielog/Delte%20 ... natur4.png
Færdselsafdelingen
Skolegade 3A
7100 Vejle


Det er som flere er inde på "gyldighed fra" datoen som er tællende. Rubrik 10 på de nye kørekort. :)
VW Polo 1.4 TDI BM Comfortline 6C

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"