Ny finanslov - lavere afgift

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af farouche » 1. dec 2015, 15:49

EsbenFrost skrev:

Jeg går og venter på min Audi A3, som jeg får om en 14 dage. Er der nogen der ved hvordan leasingpriserne bliver, med hensyn til afgiftsnedsættelsen? Audi kan ikke komme med et konkret svar.
Ydelsen på min falder ca 5 %. Godt nok ikke Audi eller VAG, men kunne være en indikation. De regulerer så ikke kørende aftaler desværre, ved egentlig ikke hvorfor.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Dakota » 1. dec 2015, 16:24

farouche skrev:Ydelsen på min falder ca 5 %. Godt nok ikke Audi eller VAG, men kunne være en indikation. De regulerer så ikke kørende aftaler desværre, ved egentlig ikke hvorfor.
Fordi de allerede har betalt registreringsafgiften for leasingperioden til Skat.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af farouche » 1. dec 2015, 16:25

Dakota skrev:
farouche skrev:Ydelsen på min falder ca 5 %. Godt nok ikke Audi eller VAG, men kunne være en indikation. De regulerer så ikke kørende aftaler desværre, ved egentlig ikke hvorfor.
Fordi de allerede har betalt registreringsafgiften for leasingperioden til Skat.
Troede egentlig de betalte den løbende.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 1. dec 2015, 16:43

farouche skrev:
Dakota skrev:
farouche skrev:Ydelsen på min falder ca 5 %. Godt nok ikke Audi eller VAG, men kunne være en indikation. De regulerer så ikke kørende aftaler desværre, ved egentlig ikke hvorfor.
Fordi de allerede har betalt registreringsafgiften for leasingperioden til Skat.
Troede egentlig de betalte den løbende.
Ja, men på det oprindelige grundlag.
Hvis man stopper aftalen er der tale om en brugt bil der skal vurderes herefter og det kan jo blive samme ydelse da bilens pris før afgift jo kan være højere som brugt end ny. Meget komplekst.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af farouche » 1. dec 2015, 16:46

AU-R8 skrev: Ja, men på det oprindelige grundlag.
Hvis man stopper aftalen er der tale om en brugt bil der skal vurderes herefter og det kan jo blive samme ydelse da bilens pris før afgift jo kan være højere som brugt end ny. Meget komplekst.
Ja så er det jo faktisk lige ved at det kan svare sig at opsige aftalen efter 1 år og lave en ny, da 24 gange forskellen i ydelse svarer nogenlunde til engangs betalingen på en ny aftale..

EDIT : Sikke noget vrøvl, det er jo ikke i nærheden af ;)
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af farouche » 6. sep 2016, 14:58

Så kan det da vist kun gå for langsomt med at få den længere ned :)

http://www.fdm.dk/nyheder/afgiftsnedsae ... E.facebook
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 11. nov 2016, 10:41

Bum har fundet regne fejlen.
Senest rettet af SteffenR 11. nov 2016, 14:50, rettet i alt 1 gang.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 11. nov 2016, 13:45

Der er da noget helt galt med teksten eller tallene.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 11. nov 2016, 13:49

Min eller deres?
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 11. nov 2016, 17:34

SteffenR skrev:Min eller deres?
Svært at se nu du har slettet det ;)

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Decipher » 11. nov 2016, 17:50

Verdens hemmeligste diskussion?

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 11. nov 2016, 19:14

Nej det er bare mit excel ark, der ikke lige var enig med hvad jeg ville have det til at gøre.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af i-s » 17. nov 2016, 18:32

farouche skrev:Så kan det da vist kun gå for langsomt med at få den længere ned :)

http://www.fdm.dk/nyheder/afgiftsnedsae ... E.facebook
Det er et noget ensidig argument der er i den artikel. Den er også blevet kritiseret af folk der kan regne.
Kritikpunktet går hovedsageligt på, at efter afgiftnedsættelsen sidste gang, er der flere parametre der har ændret sig i folks købelyst til nye biler. At pille en parameter ud og sige det er derfor ... det er kritisabel. At man så endda (LA), prøver at bilde folk ind, at hvis man sætter afgiften længere ned, så vil man få endnu flere penge i kassen .. Arrrhhhh - godt forsøg på at få sin politik igennem, men ikke seriøst.
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Korreborg » 17. nov 2016, 20:38

i-s skrev:At pille en parameter ud og sige det er derfor ... det er kritisabel. At man så endda (LA), prøver at bilde folk ind, at hvis man sætter afgiften længere ned, så vil man få endnu flere penge i kassen .. Arrrhhhh - godt forsøg på at få sin politik igennem, men ikke seriøst.
Men hvad er dit argument for at det ikke passer. Som vi har skrevet om i en anden tråd. En Volvo XC 90 over 300k KM og 13-14 år.
Der taber en dansker 800.000 kr, og en svensker taber 270.000 kr.

I min verden betyder det, at en dansker er mere tilbageholdende overfor at købe en dyr bil, da prisen pr km er sindsyg. Jo mere afgift man fjerner, jo bedre bliver regnestykket.
Og jo bedre økonomisk mening det giver for hr. og fru. DK, jo bedre biler køber de. Var der ikke en her på forum som skiftede fra en Berlingo til en Tesla :) Når man rent faktisk kan få noget for pengene så vil folk godt. Men folk gider ikke at købe en Passat med alt i udstyr, når 2/3 er afgift.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 18. nov 2016, 10:12

Kunne være interssant, at se nogle dybere tal på det fra FDM, da min hurtige beregning siger gennemsnits bilen jvnf deres tal slet ikke når 150/180% afgift, da den kun koster ca 74k ex afgift.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af i-s » 18. nov 2016, 10:13

Korreborg skrev:
i-s skrev:At pille en parameter ud og sige det er derfor ... det er kritisabel. At man så endda (LA), prøver at bilde folk ind, at hvis man sætter afgiften længere ned, så vil man få endnu flere penge i kassen .. Arrrhhhh - godt forsøg på at få sin politik igennem, men ikke seriøst.
Men hvad er dit argument for at det ikke passer. Som vi har skrevet om i en anden tråd. En Volvo XC 90 over 300k KM og 13-14 år.
Der taber en dansker 800.000 kr, og en svensker taber 270.000 kr.

I min verden betyder det, at en dansker er mere tilbageholdende overfor at købe en dyr bil, da prisen pr km er sindsyg. Jo mere afgift man fjerner, jo bedre bliver regnestykket.
Og jo bedre økonomisk mening det giver for hr. og fru. DK, jo bedre biler køber de. Var der ikke en her på forum som skiftede fra en Berlingo til en Tesla :) Når man rent faktisk kan få noget for pengene så vil folk godt. Men folk gider ikke at købe en Passat med alt i udstyr, når 2/3 er afgift.
Set ud fra den enkelte dansker, så er det selvfølgelig bedst med lavest afgift, så får vi mest bil for pengene. Det er logisk nok. Men argumentet her og i den artikel der henvises til, er at man får FLERE penge i statskassen ved at sænke afgifterne.

Du kan prøve at følge din egen argumentation til dørs og fjerne afgiften helt. Tror du så staten får flere penge i kassen eller færre ?

I dit eksempel med en Berlingo og en Tesla. Ja, hvis manden havde købt Berlingoen, så havde statskassen nok fået 50k+ i kassen. Alle Tesla'er blev solgt med 0 afgift, så der fik vi så 0 i statskassen.
/Søren.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 18. nov 2016, 10:15

plus ca. 250k i moms. ;)
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Decipher » 18. nov 2016, 11:09

i-s skrev:
Korreborg skrev:
i-s skrev:At pille en parameter ud og sige det er derfor ... det er kritisabel. At man så endda (LA), prøver at bilde folk ind, at hvis man sætter afgiften længere ned, så vil man få endnu flere penge i kassen .. Arrrhhhh - godt forsøg på at få sin politik igennem, men ikke seriøst.
Men hvad er dit argument for at det ikke passer. Som vi har skrevet om i en anden tråd. En Volvo XC 90 over 300k KM og 13-14 år.
Der taber en dansker 800.000 kr, og en svensker taber 270.000 kr.

I min verden betyder det, at en dansker er mere tilbageholdende overfor at købe en dyr bil, da prisen pr km er sindsyg. Jo mere afgift man fjerner, jo bedre bliver regnestykket.
Og jo bedre økonomisk mening det giver for hr. og fru. DK, jo bedre biler køber de. Var der ikke en her på forum som skiftede fra en Berlingo til en Tesla :) Når man rent faktisk kan få noget for pengene så vil folk godt. Men folk gider ikke at købe en Passat med alt i udstyr, når 2/3 er afgift.
Set ud fra den enkelte dansker, så er det selvfølgelig bedst med lavest afgift, så får vi mest bil for pengene. Det er logisk nok. Men argumentet her og i den artikel der henvises til, er at man får FLERE penge i statskassen ved at sænke afgifterne.

Du kan prøve at følge din egen argumentation til dørs og fjerne afgiften helt. Tror du så staten får flere penge i kassen eller færre ?

I dit eksempel med en Berlingo og en Tesla. Ja, hvis manden havde købt Berlingoen, så havde statskassen nok fået 50k+ i kassen. Alle Tesla'er blev solgt med 0 afgift, så der fik vi så 0 i statskassen.
Det kan sagtens være sandt, at man opnår et større provenu ved at sænke en afgift, især når afgiften har en så ekstremt salgshæmmende effekt som den høje registreringsafgift. Det er ikke det samme som at man også får flere penge i kassen af at fjerne den helt. Der er et breakpoint, hvor mindreprovenuet pr solgte bil bliver dominerende i forhold til det øgede salg. Vend den om og spørg, om du ville få flere eller færre penge i kassen, hvis registreringsafgiften var på en milliard procent. Mit bud ville nok være du så fik 0 kr. i kassen pga 0 salg.

Man får også 25 pct. Moms i kassen på en Tesla, så allerede derfor giver den samme eller mere i provenu end den billige Berlingo.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Korreborg » 18. nov 2016, 11:13

Enig. Problemet er jo at regne hovederne aldrig har været udenfor en dør, og oplevet samfundet.
Man fordoblede prisen på ønskenummerplader. Man havde regnet ud at det ville give dobbelt så mange penge i kassen. Resultat = salget faldt til næsten ingen. (Ved ikke om det er en and, men det er da en god historie :-) )

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Decipher » 18. nov 2016, 11:28

Korreborg skrev:Enig. Problemet er jo at regne hovederne aldrig har været udenfor en dør, og oplevet samfundet.
Man fordoblede prisen på ønskenummerplader. Man havde regnet ud at det ville give dobbelt så mange penge i kassen. Resultat = salget faldt til næsten ingen. (Ved ikke om det er en and, men det er da en god historie :-) )

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
Det er en and. Men salget er da faldet, jeg tror dog mere, at det handler om, at ønskenummerplader efter nogle år blev umoderne og opfattet som udtryk for at man er selvfed.

Jeg er så ikke enig mht regnehovederne, da jeg sidder på kontor med dem og positivt ved, at de går ud af en dør mindst to gange dagligt per snude. ;-)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Korreborg » 18. nov 2016, 11:31

i-s skrev:I dit eksempel med en Berlingo og en Tesla. Ja, hvis manden havde købt Berlingoen, så havde statskassen nok fået 50k+ i kassen. Alle Tesla'er blev solgt med 0 afgift, så der fik vi så 0 i statskassen.
Som Decipher skriver, så er momsen på en Tesla en del højere end på en berlingo.
Det korte af det lange, jeg mener at afgiften skal helt væk. Gør som i UK.
En første afgift baseret på forurening. = Hvis bilen kører 20km/l så er afgiften X. Og så er det ligegyldigt om bilen koster 100.000 eller 1.000.000.
Den årlige afgift reguleres så over tid, så den følger udviklingen. Så det bliver dyere og dyere at køre i en gamle forurenende spand.

Og så burde der indføres roadtax = Os der bruger vejene meget, betaler for det vi bruger. Men kan gøre det i en federe bil end nu.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af i-s » 18. nov 2016, 11:38

Decipher skrev: Det kan sagtens være sandt, at man opnår et større provenu ved at sænke en afgift, især når afgiften har en så ekstremt salgshæmmende effekt som den høje registreringsafgift. Det er ikke det samme som at man også får flere penge i kassen af at fjerne den helt. Der er et breakpoint, hvor mindreprovenuet pr solgte bil bliver dominerende i forhold til det øgede salg. Vend den om og spørg, om du ville få flere eller færre penge i kassen, hvis registreringsafgiften var på en milliard procent. Mit bud ville nok være du så fik 0 kr. i kassen pga 0 salg.
Ja, enig.
Men sagen er jo, at ved sidste afgiftsnedsættelse gik fjerne man 180 % delen. Men de biler, som har skabt den forøgede provenu er det eksplosive salg af minibiler. De har aldrig været belastet med 180% afgift.
Decipher skrev: Man får også 25 pct. Moms i kassen på en Tesla, så allerede derfor giver den samme eller mere i provenu end den billige Berlingo.
Nu kostede en Tesla ca. 500.000, dengang der blev solgt nogen af dem. Det er altså ca. 100.000 kr i moms.
Mener du virkelig at det ikke kan slåes af en berlingo der skal betale fuld afgift + moms af afgiften + brændstofafgift (~ 5-6 kr/l) + højere grøn afgift, når du regner det ud over 10 år f.eks ?
Jeg når frem til at en berlingo med anslået 50.000 i registeringsafgift og 200.000 km over 10 år vil betale 145.000 kr i afgift og moms. Altså 45.000 mere i provenu til staten end Tesla'en. Så har jeg ikke taget grøn ejerafgift med.
/Søren.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 18. nov 2016, 11:40

i-s skrev:
Decipher skrev: Det kan sagtens være sandt, at man opnår et større provenu ved at sænke en afgift, især når afgiften har en så ekstremt salgshæmmende effekt som den høje registreringsafgift. Det er ikke det samme som at man også får flere penge i kassen af at fjerne den helt. Der er et breakpoint, hvor mindreprovenuet pr solgte bil bliver dominerende i forhold til det øgede salg. Vend den om og spørg, om du ville få flere eller færre penge i kassen, hvis registreringsafgiften var på en milliard procent. Mit bud ville nok være du så fik 0 kr. i kassen pga 0 salg.
Ja, enig.
Men sagen er jo, at ved sidste afgiftsnedsættelse gik fjerne man 180 % delen. Men de biler, som har skabt den forøgede provenu er det eksplosive salg af minibiler. De har aldrig været belastet med 180% afgift.
Decipher skrev: Man får også 25 pct. Moms i kassen på en Tesla, så allerede derfor giver den samme eller mere i provenu end den billige Berlingo.
Nu kostede en Tesla ca. 500.000, dengang der blev solgt nogen af dem. Det er altså ca. 100.000 kr i moms.
Mener du virkelig at det ikke kan slåes af en berlingo der skal betale fuld afgift + moms af afgiften + brændstofafgift (~ 5-6 kr/l) + højere grøn afgift, når du regner det ud over 10 år f.eks ?
Jeg når frem til at en berlingo med anslået 50.000 i registeringsafgift og 200.000 km over 10 år vil betale 145.000 kr i afgift og moms. Altså 45.000 mere i provenu til staten end Tesla'en. Så har jeg ikke taget grøn ejerafgift med.
Der er også afgift og moms per kw/h

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af i-s » 18. nov 2016, 11:48

AU-R8 skrev:
i-s skrev:
Decipher skrev: Det kan sagtens være sandt, at man opnår et større provenu ved at sænke en afgift, især når afgiften har en så ekstremt salgshæmmende effekt som den høje registreringsafgift. Det er ikke det samme som at man også får flere penge i kassen af at fjerne den helt. Der er et breakpoint, hvor mindreprovenuet pr solgte bil bliver dominerende i forhold til det øgede salg. Vend den om og spørg, om du ville få flere eller færre penge i kassen, hvis registreringsafgiften var på en milliard procent. Mit bud ville nok være du så fik 0 kr. i kassen pga 0 salg.
Ja, enig.
Men sagen er jo, at ved sidste afgiftsnedsættelse gik fjerne man 180 % delen. Men de biler, som har skabt den forøgede provenu er det eksplosive salg af minibiler. De har aldrig været belastet med 180% afgift.
Decipher skrev: Man får også 25 pct. Moms i kassen på en Tesla, så allerede derfor giver den samme eller mere i provenu end den billige Berlingo.
Nu kostede en Tesla ca. 500.000, dengang der blev solgt nogen af dem. Det er altså ca. 100.000 kr i moms.
Mener du virkelig at det ikke kan slåes af en berlingo der skal betale fuld afgift + moms af afgiften + brændstofafgift (~ 5-6 kr/l) + højere grøn afgift, når du regner det ud over 10 år f.eks ?
Jeg når frem til at en berlingo med anslået 50.000 i registeringsafgift og 200.000 km over 10 år vil betale 145.000 kr i afgift og moms. Altså 45.000 mere i provenu til staten end Tesla'en. Så har jeg ikke taget grøn ejerafgift med.
Der er også afgift og moms per kw/h
Ja, men det får du retur når du bruger det til en elbil. Får du f.eks sat en Clever boks op som i VW tilbudet, så får Clever penge tilbage fra staten på det strøm du trækker fra boksen.
Så det er kun dem der lader med "nødladeren" altid der kommer til at betale kwh afgift.
/Søren.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Martin1986 » 18. nov 2016, 11:54

Tror så også manden med teslaen skifter sin bil efter 5 år måske , og betaler moms af en ny hvor, hvor manden med berlingoen måske beholder den flere år. Men det er selvfølgelig gisninger.
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af majland » 18. nov 2016, 12:01

i-s skrev: Ja, men det får du retur når du bruger det til en elbil. Får du f.eks sat en Clever boks op som i VW tilbudet, så får Clever penge tilbage fra staten på det strøm du trækker fra boksen.
Så det er kun dem der lader med "nødladeren" altid der kommer til at betale kwh afgift.
Mig bekendt galt det kun til udgangen af 2015

/A
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 18. nov 2016, 12:12

i-s skrev:
AU-R8 skrev: Der er også afgift og moms per kw/h
Ja, men det får du retur når du bruger det til en elbil. Får du f.eks sat en Clever boks op som i VW tilbudet, så får Clever penge tilbage fra staten på det strøm du trækker fra boksen.
Så det er kun dem der lader med "nødladeren" altid der kommer til at betale kwh afgift.
Det er absolut ikke det hele.

fette
Nyt medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 5. apr 2016, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af fette » 18. nov 2016, 13:28


Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Kevinff » 18. nov 2016, 13:36

Bliver spændende og se hvilken metode de har valgt:)

R0mme1
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1. feb 2015, 21:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af R0mme1 » 18. nov 2016, 13:38

Endelig sker der noget, så kan jeg endelig komme ud og købe bil. Så må vi se hvor stor besparrelsen bliver. Dog er jeg forelsket i en bmw denne gang :)
1991 Audi 80 B3 1.8S - Gone

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"