Ny finanslov - lavere afgift

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
lune
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af lune » 2. nov 2015, 23:19

Mon det blot er en and

http://nyhederne.tv2.dk/2015-11-02-tv-2 ... ilafgifter

Det ville da være dejligt
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 07:04

Her også.

Kan i se overskriften, lige til jantelovsbanden, ca 2,5 mill danskere.
Ferrari 488 er blevet 700 tkr billigere, de rige får skatterabat. Ikke noget med at der stadig skal betales 2,4 mill i afgift.

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE81 ... lafgifter/

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Anders D » 3. nov 2015, 07:36

De mangler bare afgiften op på microbiler for at dæmme op for den øgede trafikmængde, selvom det egentlig er for sent.

Afgiften ned på mellemklasse bilerne så vi kan få skiftet ud i vognparken af aldrende familiebiler. At regnestykket så er lavet på værdien og får en positiv sideeffekt for de helt dyre biler må vi tage med. Jeg accepterer til fulde Tesla symptomet og ville selv købe den mest eksklusive og fremadstormende bil på markedet havde jeg råd. Og faldt afgiften for en af dem der ikke tidligere var inden for rammerne af privatøkonomien, så klart, en af dem tak.

Rune_B
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 1. apr 2015, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Rune_B » 3. nov 2015, 08:05

Det er da spændende hvis det lykkes LA at trumfe denne igennem. Det har om noget være en mærkesag for dem at fjerne afgiften på biler, så dette er vel et fornuftigt første skridt.

Jeg bliver dig noget træt af at læse SFs kommentarer utroligt at de ikke forstår hvordan det hænger sammen og kan forholde sig til at Sverige hiver mere ind på moms på deres biler end vi hiver ind på moms + registreringsafgift i Danmark.
Mercedes E43 '17 | BMW 530E '21 | BMW 520I '19 | Volvo XC60 '17 | VW Passat '15 | Volvo S60 2,4 '06 | Alfa Romeo Giulietta '10

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 08:10

Kommer ikke til, at ske da de fremlægger ideen forkert.

De ligger jo slet ikke vægt på, at større biler er sikre og vi derfor kan spare en masse på sygehusene, hvilket er borgernært velværd, plus der kan være flere med i bilerne, så der kommer færre biler på vejene.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 08:24

For at dæmme op for værditabet, må de øge de grønne afgifter. Så regnestykket nogenlunde passer under 6000 tkr i værdi. Det vil i snit nok være 2-5 tkr alt efter km/l.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 08:26

Det gør det jo ikke billigere, men flytter udgiften.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 08:28

SteffenR skrev:Kommer ikke til, at ske da de fremlægger ideen forkert.

De ligger jo slet ikke vægt på, at større biler er sikre og vi derfor kan spare en masse på sygehusene, hvilket er borgernært velværd, plus der kan være flere med i bilerne, så der kommer færre biler på vejene.
Trængsel på vejene kan du ikke rette op med det her. Der er da ingen der kører sammen fordi du har fået en større bil :-)
Men sikkerhed, mere økonomiske biler.
De kan jo lave det lidt miljørigtigt ved at give biler der kører under 16/18 km/l et tillæg på 4 tkr i stedet for 1 tkr.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 08:29

SteffenR skrev:Det gør det jo ikke billigere, men flytter udgiften.
Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af borgen » 3. nov 2015, 08:37

AU-R8 skrev:
SteffenR skrev:Det gør det jo ikke billigere, men flytter udgiften.
Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Ja, værdien falder. Men det er kun en udfordring hvis du skal sælge den :-)
Man kan ikke tage hensyn til enkelt sager, vi må tage et skrald en gang for alle.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af farouche » 3. nov 2015, 08:41

Er sgu glad for at jeg er hoppet på leasing toget...

Så kan jeg købe igen når de har fået halveret afgiften :)
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 08:42

AU-R8 skrev: Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Er det ikke det man kalder, at forlade forhandleren. ;)

Hvis man hæver de grønneafgifter, bliver det jo ikke billigere, at have bil og det vil ramme folk, der ikke har råd til en ny grøn bil og folk, der har behov for en stor bil.

Hvis svenskerne kan leve uden, at de har 180% afgift og høje grønne afgifter, hvorfor kan vi så ikke?
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 03864.html

Hvis man tager udgangspunkt i den svenske beskatning, så vil en a4 2.0T 225hk koste 1124,5kr om året i grønafgift.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 08:56

SteffenR skrev:
AU-R8 skrev: Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Er det ikke det man kalder, at forlade forhandleren. ;)

Hvis man hæver de grønneafgifter, bliver det jo ikke billigere, at have bil og det vil ramme folk, der ikke har råd til en ny grøn bil og folk, der har behov for en stor bil.

Hvis svenskerne kan leve uden, at de har 180% afgift og høje grønne afgifter, hvorfor kan vi så ikke?
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 03864.html

Hvis man tager udgangspunkt i den svenske beskatning, så vil en a4 2.0T 225hk koste 1124,5kr om året i grønafgift.
Altså 100 tkr for at forlade forhandleren. ;)
Det er jo bare ikke holdbart for forbrugeren.
Men problemet er ikke så stort for 70% af alle biler til 50 tkr er på leasing, så der har det ingen betydning af nogen art, ud over lidt højere leasingudgift til firmaer og beskatning til medarbejderen.
Men da stadig lidt højere grøn afgift end reg afgift hvis du spørger mig.

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Philip » 3. nov 2015, 09:00

Nu er det jo blot et krav fra LA at afgifterne skal ændres.
dvs. bliver blå blok ikke enig intern, så må de jo lave en bred finanslov med dem på den anden side - og så kan LA's krav være total ligegyldigt..

Så nyheden er vel ikke verdens største :?

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 09:02

Philip skrev:Nu er det jo blot et krav fra LA at afgifterne skal ændres.
dvs. bliver blå blok ikke enig intern, så må de jo lave en bred finanslov med dem på den anden side - og så kan LA's krav være total ligegyldigt..

Så nyheden er vel ikke verdens største :?
Sikkert nok resultatet, men vær nu lidt optimistisk til det modsatte er bevist :D

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Philip » 3. nov 2015, 09:04

AU-R8 skrev:
Philip skrev:Nu er det jo blot et krav fra LA at afgifterne skal ændres.
dvs. bliver blå blok ikke enig intern, så må de jo lave en bred finanslov med dem på den anden side - og så kan LA's krav være total ligegyldigt..

Så nyheden er vel ikke verdens største :?
Sikkert nok resultatet, men vær nu lidt optimistisk til det modsatte er bevist :D
Sorry - har bare haft en dårlig morgen :lol: :lol: PS. der har aldrig været betalt 180% afgift af min bil :mrgreen: :mrgreen:

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Andersjensen » 3. nov 2015, 09:33

Philip skrev:PS. der har aldrig været betalt 180% afgift af min bil :mrgreen: :mrgreen:
Det har der vel reelt set ikke været på nogen biler overhovedet :mrgreen:

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Philip » 3. nov 2015, 09:36

Andersjensen skrev:
Philip skrev:PS. der har aldrig været betalt 180% afgift af min bil :mrgreen: :mrgreen:
Det har der vel reelt set ikke været på nogen biler overhovedet :mrgreen:
Nej nej ikke hvis vi tager højde for skala-knækket :lol:

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af sup3rior » 3. nov 2015, 09:47

AU-R8 skrev: Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Med det argument kan du jo aldrig nogensinde ændre noget som helst...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af AU-R8 » 3. nov 2015, 10:37

sup3rior skrev:
AU-R8 skrev: Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Med det argument kan du jo aldrig nogensinde ændre noget som helst...
Det er jo det jeg prøver på.
Jeg er jo nok en af dem der sparer mest ved sådan et forslag.
Nu skal det jo også være realistisk.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 11:23

AU-R8 skrev: Altså 100 tkr for at forlade forhandleren. ;)
Det er jo bare ikke holdbart for forbrugeren.
Men problemet er ikke så stort for 70% af alle biler til 50 tkr er på leasing, så der har det ingen betydning af nogen art, ud over lidt højere leasingudgift til firmaer og beskatning til medarbejderen.
Men da stadig lidt højere grøn afgift end reg afgift hvis du spørger mig.

Er det ikke meget realistisk, det ville være mindre hvis der ingen afgift var, men afgiften gør tabet stiger eksponentielt. Jeg kiggede på '14 passat på Mobile i søndags, den var faldet €20k på 9k km.

Det er jo heller ikke holdbart, at man kun rammer dem, der ikke har råd til, at gå ud og købe en ny UP! og derfor må nøjes med en Carina E fra 90'erne, hvilket er det man gør, ved at hæve de grønne afgifter.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Josl » 3. nov 2015, 12:35

SteffenR skrev:Kommer ikke til, at ske da de fremlægger ideen forkert.

De ligger jo slet ikke vægt på, at større biler er sikre og vi derfor kan spare en masse på sygehusene, hvilket er borgernært velværd, plus der kan være flere med i bilerne, så der kommer færre biler på vejene.
Bare fordi der kan være flere med i bilerne, så kan jeg ikke forestille mig der kommer færre biler på vejene. Det vil ændre helt ekstremt lidt, slet ikke nok til at begynde at snakke om det er en fordel for samfundet.
Større biler (og nyere) er sikrere, ja, men SÅ mange penge kan nok heller ikke spares fordi bilerne er sikre, hvis der bare kunne spares 50-80mio på det ville jeg være overrasket. Desuden har større biler større motor og så ville nogen måske sige at visse ulykker bare ville ske med højere hastighed og så er det vel lidt et fedt.
"Hvor blev min signatur af?"

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af sup3rior » 3. nov 2015, 12:54

Josl skrev: Desuden har større biler større motor og så ville nogen måske sige at visse ulykker bare ville ske med højere hastighed og så er det vel lidt et fedt.
Jeg kan garantere dig for mine forældres gamle Kadett E med 60 heste kunne mange ting jeg ikke skulle nyde noget af den dag idag i AMG'eren ;)
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Josl » 3. nov 2015, 12:58

sup3rior skrev:
Josl skrev: Desuden har større biler større motor og så ville nogen måske sige at visse ulykker bare ville ske med højere hastighed og så er det vel lidt et fedt.
Jeg kan garantere dig for mine forældres gamle Kadett E med 60 heste kunne mange ting jeg ikke skulle nyde noget af den dag idag i AMG'eren ;)
Tror du ikke det har noget med din alder at gøre måske? :mrgreen:
"Hvor blev min signatur af?"

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af sup3rior » 3. nov 2015, 13:01

Josl skrev: Tror du ikke det har noget med din alder at gøre måske? :mrgreen:
100%, men det var for at sige at større motor ikke er årsagen til flere ulykker. Det er derimod dårlige/uopmærksomme billister samt udefrakommende omstændigheder...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 13:08

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_ ... apport.pdf


Et biluheld hvor sygehusvæsnet er indblandet og der skal ske genoptræning kostede i 2013 samfundet 600k per person.

Det er bil mod bil ulykker, skal vi gange op, hvor mange gange det skal ske før vi rammer 50 mill og hvor meget det koster samfundet i andet end offentlige udgifter.

---

Scenarie med større biler eller ej.

4 voksne skal ud og køre, de skal fra samme sted og tilbage til samme sted.

Tager de:
A: P1's Tesla, så alle 4 kan være i bilen sammen.
B: P2 og P3's UP! og kører 2+2.
C: Alle 4 tager hver deres bil.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af majland » 3. nov 2015, 13:25

borgen skrev:
AU-R8 skrev:
SteffenR skrev:Det gør det jo ikke billigere, men flytter udgiften.
Hvad ville du selv sige hvis du lige havde købt en ny Passat til 500 tkr. ?
Den vil vupti være blevet 40-50 tkr mindre værd.
Ja, værdien falder. Men det er kun en udfordring hvis du skal sælge den :-)
Man kan ikke tage hensyn til enkelt sager, vi må tage et skrald en gang for alle.
Nogen af der kan huske afgiftsomlægningen i 2007 - En kollega havde kun lige fået leveret sin sparepotte inden omlægningen. Måneden efter var nyprisen faldet med næsten 25000kr. Vi havde også lige selv købt en økonomisk 1.6hdi et par måneder inden. Den faldt så "kun" 13000kr på listeprisen for langt på literen og ncap stjerner.

Men det bedste man kan gøre istedet for "hovsa" lovgivning er at man lovgiver _fremadrettet_ med en rimelig tidshorisont. Og med større afgiftsomlægninger bør det vel varsles med op mod et år elle laves overgangsordninger...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Josl » 3. nov 2015, 13:38

sup3rior skrev:
Josl skrev: Tror du ikke det har noget med din alder at gøre måske? :mrgreen:
100%, men det var for at sige at større motor ikke er årsagen til flere ulykker. Det er derimod dårlige/uopmærksomme billister samt udefrakommende omstændigheder...
Så misforstod du mig. Mente bare at en større motor måske resulterede i en højere hastighed og voldsommere ulykke.

@Steffen du har ret i dit scenarie, men at tage det med ind som argument for lavere reg afgift er ikke relevant.

Men 600k siger du, med 100 personer der har behov for det, er vi stadig "kun" oppe på 60 mio og selv hvis det var det ti-dobbelte antal personer var vi ikke engang tæt på en milliard, så rent økonomisk set har jeg lidt svært ved at se det rykker det helt vilde.
Vi kan så sagtens blive enige om at mindre krøllede folk er en super god ting set på et menneskeligt plan og at der ville spares penge stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved, jeg siger bare at det i det samlede regnestykke (desværre) ikke er nok.
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af Korreborg » 3. nov 2015, 13:48

majland skrev: Men det bedste man kan gøre istedet for "hovsa" lovgivning er at man lovgiver _fremadrettet_ med en rimelig tidshorisont. Og med større afgiftsomlægninger bør det vel varsles med op mod et år elle laves overgangsordninger...
Eller hva med at folk fik skyklapperne af.

Lad os sige fuld fjernelse af afgiften pr. 1/1-2016. BUM.
Er din bil nu mindre værd, ja. Er det et problem, nej!
Den næste bil du køber koster jo "endnu" mindre.

En Bil til 500t taber sindssygt når du kører ud fra forhandleren. Din næste bil vil tabe forholdsmæssigt mindre.
Så længe man beholder nuværende bil til at man har betalt den tilbage, så er det kun følelserne man bliver ramt på.

Der hvor det er et problem, er hvis du uforudset skal af med din bil, og derfor skylder mere end den er værd.

Og så bliver det et problem for forhandlere, der skal findes en løsning.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny finanslov - lavere afgift

Indlæg af SteffenR » 3. nov 2015, 13:51

Læs pdf'en jeg har postet længere oppe.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_ ... apport.pdf
I 2011 var der 41.272 personskader i trafikken, som blev registreret på en skade- stue, ifølge Danmarks Statistik. Tallet indeholder det såkaldte "mørketal", der også vedrører personskader, som ikke bliver registreret af politiet. Til sammenligning registrerede politiet i 2011 4.158 personskader.
For mange af de 41.272 personskaders vedkommende, drejer det sig om overfladi- ske skrammer. For en væsentlig gruppe, ca. 25 % af de 41.272 personskader, er der behov for et ophold på et sygehus. Det kan være indlæggelse til observation, eller det kan være indlæggelse til behandling. De fleste af de personer, der har været udsat for personskade, kan vende tilbage til en normal tilværelse. En mindre gruppe på ca. 3 % af de 41.272 personskader er så betydelige, at de berørte personer efter- følgende klarer sig dårligere på arbejdsmarkedet. Endelig er der en gruppe skader, ca. 6 % af de 41.272, der medfører behov for pleje, hjemmehjælp, genoptræning og omfattende efterbehandlinger i en periode.

Ud over at trafikulykker har stor betydning for dem, det går ud over, og deres pårø- rende, så er ulykkerne et problem for samfundet, fordi de medfører betydelige ud- gifter og omkostninger af forskellig art. Denne rapport fokuser på offentlige udgif- ter til behandling på sygehus, til indkomstoverførsler og til pleje, hjælpemidler og genoptræning/efterbehandling.

Vi vurderer, at de gennemsnitlige offentlige udgifter pr. person, der kommer til skade i en trafikulykke, samlet set fra ulykkestidspunktet til pensionsalderen for offeret udgør ca. kr. 128.000. For de ca. 41.000 personskader i 2011 svarer det samlet til ca. 5,5 mia. kr. i offentlige udgifter.1 De kr. 128.000 er et engangsbeløb, der opsummerer samtlige offentlige udgifter, en personskade gennemsnitligt med- fører fra ulykkestidspunktet til folkepensionsalderen. Den gennemsnitlige udgift på ca. kr. 128.000 pr. personskade dækker over alle typer af personskader hos alle de 41.272 personskader, der registreres på sygehusene - lige fra cyklisten, der vælter og forstuver sin hånd, til bilisten, der kører frontalt ind i en lastbil og skal have væ- sentlig sygehusbehandling.

Hvis man i stedet ser på de skader, der registreres af politiet, ser man, at der typisk er tale om alvorligere skader. Det skyldes, at politiet i højere grad kommer ud til mere alvorlige trafikuheld. For de politiregistrerede skader udgør udgifterne i gen- nemsnit ca. 600.000 kr. per skade for de 4.158 skader, der er registreret af politiet.
Dette kan du så gange op for hvert år, da der kommer det samme antal til hvert år og det inkludere ikke tabte indtægter i den private sektor etc.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"