Kørekort til 17 årige

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Brugernavn
Helt nyt medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 25. dec 2013, 20:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af Brugernavn » 24. nov 2015, 20:44

m power skrev:
jansom skrev:
gtipeter skrev:
hvorfor er det hul i hovedet?
En 16-årig bebumset knægt med en endnu uudviklet hjerne der kører rundt i et 40-tons vogntog og leger farmer simulator... Det er lige farligt nok synes jeg
En 16årig kan nu være en del mere fornuftig og med mere omløb i knolden end mange af de Lastvognschauffører der farer rundt på vejene.
Jeg er nok desværre nød til at give dig ret!
Tosser lidt rundt i grønt tøj og er med til at omskole folk til lastbil i terræn og bliver meget ofte skræmt over hvor dårlige, talentløse og direkte livsfarlige rigtigt mange der køre lastbil til dagligt i virkeligtheden er bag et ret i en bil :shock: De mener at de bare kan deres pis, men mange af dem er så dårlige de ikke en gang kan pisse ude at det ender på deres fingre :mrgreen:
Og ja der er selvfølgeligt også folk der kan køre lastbil!
Kan generelt ikke se at det er et problem at en på 17 får et kørekort dog med det men at kan skal have en anden til at sidde ved siden af. Det virker fx i Norge hvor man må bruge en med kørekort til "kørelære" inden man får et kørekort.
Det siger vel også lidt at der er flere skader med unge mellem 21 og 23 end der er med den fra 18-21.
Og igen der er selvfølgelidt undtagelser men størstedelen af dem havner nok alligevel i hegnet hvad enten de er 17 eller 18...
Senest rettet af Brugernavn 24. nov 2015, 22:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af KBoesen » 24. nov 2015, 21:42

jansom skrev:
gtipeter skrev:
jansom skrev: Hvilket også er helt hul i hovedet
hvorfor er det hul i hovedet?
En 16-årig bebumset knægt med en endnu uudviklet hjerne der kører rundt i et 40-tons vogntog og leger farmer simulator... Det er lige farligt nok synes jeg
Hvad er det for noget pis at fyre af?! Ca. 95 % af alle de 16 årige knægte der kører rundt med traktor og vogn i den størrelse, har fået de ting ind med modermælken, altså kørt rundt i marker og omkring gård(ja, og sku nok også en del på offent. vej), siden de kunne gå og stå.

For mit eget vedkommende kørte jeg selv traktor, da jeg var 7 år gammel(altså lige da jeg var tung nok, til vægtalarmen ikke gav udslag), og så stille og roligt kommet mere på. Da jeg var 14 år, kørte jeg vel de første gange med vores gyllevogn, som vel samlet havde en vogntogsvægt på 44-46 tons samlet!
Så da jeg tog traktorkørekort, var det en formsag, med 2 køretimer, og ikke en finger at sætte på det!

Ja, jeg har været ved at vælte med en vogn, men igen, det er det der hedder erfaring, og det får man sku kun når noget er ved at gå galt!
Så det at det er hul i hovedet, slap da lige af. Lortet kører altså ikke mere end 30 km/t! (nogen gange 40, men what ever, pointen er at de knægte har haft siddet med det ansvar i mange år, inden de reelt får kortet, og er oftest 10 gange mere klar til at få traktorkortet, end mange 18 årige er med bilkort)
Senest rettet af KBoesen 24. nov 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af Kevinff » 24. nov 2015, 22:25

MysTiC skrev:17 årige? Mange 18 årige er jo ikke engang modne til det
Netop derfor skal de igang noget tidligere. Nu mere erfaring nu bedre.. man lærer først rigtigt at køre bil når man har fået kortet :)

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af Josl » 24. nov 2015, 22:50

I mine øjne er en 17 årig ved rattet og en erfaren ved siden af, langt bedre end en 18 årig med kort, alene eller med en anden 18 årig kammerart ved siden af.
Lige om lidt er det to år siden jeg fyldte 18 og for mit vedkommende gik der sgu ikke et kæmpe lys op fra den 1. Januar til den 2. Januar.. (Min føsdag..)
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af MichaelSmed » 24. nov 2015, 23:28

KBoesen skrev:Hvad er det for noget pis at fyre af?! Ca. 95 % af alle de 16 årige knægte der kører rundt med traktor og vogn i den størrelse, har fået de ting ind med modermælken, altså kørt rundt i marker og omkring gård(ja, og sku nok også en del på offent. vej), siden de kunne gå og stå.

For mit eget vedkommende kørte jeg selv traktor, da jeg var 7 år gammel(altså lige da jeg var tung nok, til vægtalarmen ikke gav udslag), og så stille og roligt kommet mere på. Da jeg var 14 år, kørte jeg vel de første gange med vores gyllevogn, som vel samlet havde en vogntogsvægt på 44-46 tons samlet!
Så da jeg tog traktorkørekort, var det en formsag, med 2 køretimer, og ikke en finger at sætte på det!

Ja, jeg har været ved at vælte med en vogn, men igen, det er det der hedder erfaring, og det får man sku kun når noget er ved at gå galt!
Så det at det er hul i hovedet, slap da lige af. Lortet kører altså ikke mere end 30 km/t! (nogen gange 40, men what ever, pointen er at de knægte har haft siddet med det ansvar i mange år, inden de reelt får kortet, og er oftest 10 gange mere klar til at få traktorkortet, end mange 18 årige er med bilkort)
Den er jeg lidt med på den der.
Kommer selv fra et lille bondesamfund, hvor nok i hvert fald 50% af drengene i min omgangskreds (og enkelte piger), har kørt traktor lige siden de kunne nå pedalerne, og udemærket ved hvordan de skal håndtere en stor traktor og et kæmpe lokum af en gyllevogn f.eks.
Og mange af dem er sgu langt bedre end de ældre til at håndtere de store maskiner, da deres motorik og reaktionsevner er noget bedre end de ældre, garvede landmænd, som er vant til en gammel Case IH, hvor smart elektronik nærmest var ildeset.
Så måske en lidt forkert fordom.
Der er naturligvis også brodne kar ind imellem, men det hører så absolut til minoriteterne, i hvert fald hvor jeg kommer fra.

gtipeter
Medlem
Indlæg: 511
Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af gtipeter » 25. nov 2015, 00:25

jansom skrev:
gtipeter skrev:
jansom skrev: Hvilket også er helt hul i hovedet

hvorfor er det hul i hovedet?
En 16-årig bebumset knægt med en endnu uudviklet hjerne der kører rundt i et 40-tons vogntog og leger farmer simulator... Det er lige farligt nok synes jeg
En lille fordom der bliver luftet der.. går ud fra du ikke ved så meget om emnet

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af svan » 25. nov 2015, 21:06

Dikal skrev:
Josl skrev:Nogen mennesker burde slet ikke have kørekort til endet end en cykel. Min ekskæreste fx.
Eller Svans kæreste med alle de fælge hun har busted BilledeBilledeBillede
hehe, ved sgu ikke helt om jeg tør fortælle hende at hun er "berømt" på nettet :mrgreen:

svan

Brugeravatar
tief und breit
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af tief und breit » 25. nov 2015, 22:20

Vi skal holde fast i det med 18 år.

Man køre ulovligt på knallert i et år fra 15-16 år
Så ruller man på en tunede scooter indtil man rammer de 18 år.
Sådan gjorde alle dem fra min by og omegn dengang.
Men idag ser man aldrig nogle sjove eller hurtige knallerter på gaden.
Måske de unge er blevet mere fornuftige, mange vælge jo også små øko biler, istedet for Vtec,Gti osv.
Så måske det ikke er så dumt at rykke grænsen.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af majland » 25. nov 2015, 22:32

tief und breit skrev: Man køre ulovligt på knallert i et år fra 15-16 år
Så ruller man på en tunede scooter indtil man rammer de 18 år.
Sådan gjorde alle dem fra min by og omegn dengang.
Men idag ser man aldrig nogle sjove eller hurtige knallerter på gaden.
Straffen er også strammet flere gange siden. Idag er det jo ikke kun tunet man mister men hele knallerten. Samtidig skal der ikke ret store hastighedsoverskridelser til at få udsat muligheden for at tage kørekort. Specielt det sidste tror jeg har betydning for rigtig mange drengerøve der ikke er helt uden fro pædagoisk rækkevidde ...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
tief und breit
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Kørekort til 17 årige

Indlæg af tief und breit » 25. nov 2015, 23:25

majland skrev:
tief und breit skrev: Man køre ulovligt på knallert i et år fra 15-16 år
Så ruller man på en tunede scooter indtil man rammer de 18 år.
Sådan gjorde alle dem fra min by og omegn dengang.
Men idag ser man aldrig nogle sjove eller hurtige knallerter på gaden.
Straffen er også strammet flere gange siden. Idag er det jo ikke kun tunet man mister men hele knallerten. Samtidig skal der ikke ret store hastighedsoverskridelser til at få udsat muligheden for at tage kørekort. Specielt det sidste tror jeg har betydning for rigtig mange drengerøve der ikke er helt uden fro pædagoisk rækkevidde ...
Jesus. Dengang tog de udstødning eller vores ventiler til dækkene så kunne man trække :lol:

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"