Træk monteret i Tyskland

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Can
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2008, 22:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Can » 21. jan 2016, 22:22

Jeg får snart min nye superb og tænker jeg skal have træk på. Bl.a. fordi det er svingbart koster det 20.000 fabriksmonteret og 15.000 eftermonteret.

Jeg har tjekket tyske hjemmesider og der ser det svingbare ud til at koste ca 5000 kr + montering, hvilket måske render op i 3000 kr (anslået).

Men må man få det gjort i Tyskland og er der noget at være opmærksom på?

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Fabia Combi » 21. jan 2016, 22:36

Hvis ikke du bare gør som jeg gjorde med min fabriksnye Fabia, som fik "synsfrit træk" ved at bilsælgeren stemplede papirerne med at den havde træk, som jeg så efterfølgende fik monteret i Polen til 1/5 pris, så kan du bare køre til syn når trækket er monteret.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Henrik2800 » 22. jan 2016, 06:49

Fabia Combi skrev:Hvis ikke du bare gør som jeg gjorde med min fabriksnye Fabia, som fik "synsfrit træk" ved at bilsælgeren stemplede papirerne med at den havde træk, som jeg så efterfølgende fik monteret i Polen til 1/5 pris, så kan du bare køre til syn når trækket er monteret.
Hvis du får Skoda til at lave dokumentfalsk,
ved at registre bilen med et træk som ikke er der,
hvorfor så kører til syn bagefter?

Hvis du selv monterer træk, eller får det monteret i udlandet,
så kører du blot til en dansk synshal, og får lavet et registrerings-syn.
Husk, at der i Danmark skal være et "øje" til sikkerhedswire.
http://jydekrog.dk/product/sikkerhedsbeslag-2179/
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

LarsJensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. maj 2015, 18:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af LarsJensen » 22. jan 2016, 09:29

Det er bare med at komme afsted og få det monteret.

Hvis et tysk værksted er 'dansk-kyndig' jf. https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/K ... dning.aspx så kan man endda spare synet væk hvis de øvrige krav er opfyldt.

Enig i, at du lige skal minde et tysk værksted om at der skal være et øje til sprængwiren. Det kan også være et hul i pladen til lys-stikket. Øjet må ikke sidde på en eventuel aftagelig del[1].

Hilsen Lars

[1] Der har været lidt polemik omkring dette og reglerne (og deres administration) har skiftet noget.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af GaSelle » 22. jan 2016, 11:21

Inden du får lavet noget uoriginalt hejs på din fine nye Superb, så kan jeg oplyse, at du kan få et originalt, el-svingbart træk monteret hos AZF for omkring 11K, og 2K billigere, hvis bilen har forberedelse.

Måske Cartrends eller Vagstyle kan gøre det billigere.

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af diskoboy » 22. jan 2016, 11:26

Henrik2800 skrev:Husk, at der i Danmark skal være et "øje" til sikkerhedswire.
http://jydekrog.dk/product/sikkerhedsbeslag-2179/
Nej.

Det er en EU lov at der ikke skal. Min synsmand sagde at der ikke skulle da jeg eftermonterede mit med originale dele som hvis det havde blevet monteret på fabrikken.

Både på Audi'en og min tidligere Passat (som blev synet af en anden som heller ikke sagde at det var lovpligtigt)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

LarsJensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. maj 2015, 18:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af LarsJensen » 22. jan 2016, 11:41

diskoboy skrev:
Henrik2800 skrev:Husk, at der i Danmark skal være et "øje" til sikkerhedswire.
http://jydekrog.dk/product/sikkerhedsbeslag-2179/
Nej.

Det er en EU lov at der ikke skal. Min synsmand sagde at der ikke skulle da jeg eftermonterede mit med originale dele som hvis det havde blevet monteret på fabrikken.

Både på Audi'en og min tidligere Passat (som blev synet af en anden som heller ikke sagde at det var lovpligtigt)
1. Hvis synsmanden sjusker og ikke påtaler noget ulovligt, gør det ikke lovligt.

2. Her kommer lige et citat fra de gældende detailforskrifter:
5.01.310 Køretøj til synsfri sammenkobling

(1) Bil til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg skal ved tilkoblingsanordningen være forsynet med beslag for tilslutning af påhængskøretøjets sprængwire til automatisk bremsning. Beslaget må ikke være anbragt på en eventuel aftagelig del af tilkoblingsanordningen.
Og det er skam gengivet i synsvejledningen fra 2015 med tilføjelsen:
Beslaget skal være anbragt højst 0,20 m fra midten, så sprængwiren ikke kan blive for stram eller slap under drejning. Beslaget skal forefindes på den faste del af tilkoblingsanordning eller på bilen, uanset tilkoblingsanordningen er EF-godkendt uden beslag.
Hvis nogen har energien, så kan de selv grave efter om reglerne har været anderledes på et tidspunkt, jeg har ikke...

Hvis nogen ud fra de citerede værker (eller kan henvise til andre relevante) kan læse det som at beslaget ikke skal være der, så må de godt lige komme med argumentationskæden :twisted:

Hilsen Lars

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af diskoboy » 22. jan 2016, 11:42

Hvordan kan det så være at det ikke er på originale træk ?
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Henrik2800 » 22. jan 2016, 12:06

Nationale foreskrifterne for anhængertræk er ikke ens alle EU-lande.
Der er også uens regler i EU for andre typer auto-udstyr, f.eks. fælge.

EU lav vedtager ikke love;

"There are three basic types of EU legislation: regulations, directives and decisions.
A regulation is similar to a national law with the difference that it is applicable in all EU countries.
Directives set out general rules to be transferred into national law by each country as they deem appropriate.
A decision only deals with a particular issue and specifically mentioned persons or organisations."
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Fanoe
Nyt medlem
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 39 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Fanoe » 22. jan 2016, 12:09

Måske fordi det er et dansk krav (?) og forhandlerne sjusker ved ikke at eftermontere det?

Vores MB gik gennem toldsyn og almindelig syn (lavet samtidigt da bilen er fire år) uden anmærkning. Men FDM påtalte det da de lavede brugtbilstest efterfølgende. Så nu er det blevet monteret.
Jacob F.

Can
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2008, 22:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Can » 29. jan 2016, 12:44

GaSelle skrev:Inden du får lavet noget uoriginalt hejs på din fine nye Superb, så kan jeg oplyse, at du kan få et originalt, el-svingbart træk monteret hos AZF for omkring 11K, og 2K billigere, hvis bilen har forberedelse.

Måske Cartrends eller Vagstyle kan gøre det billigere.
Det var nu ikke fordi jeg vil have noget uoriginalt monteret, men jeg har set et originalt ved Skoda Tyskland til ca. 5500 + montering, så uden at vide det ryger det nok ikke helt op i 15000 som i DK...

Bilen er desværre ikke forberedt til træk
Vedhæftede filer
Træk tyskland.JPG
Træk tyskland.JPG (39.38 KiB) Vist 6011 gange
Senest rettet af Can 29. jan 2016, 12:45, rettet i alt 1 gang.
/Thomas

Can
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. sep 2008, 22:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af Can » 29. jan 2016, 12:45

Tak for alle jeres mange svar - det lyder jo ikke så besværligt igen, hvis man kan finde et til en ok pris i Tyskland
/Thomas

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Træk monteret i Tyskland

Indlæg af GaSelle » 3. feb 2016, 18:52

Can skrev:
GaSelle skrev:Inden du får lavet noget uoriginalt hejs på din fine nye Superb, så kan jeg oplyse, at du kan få et originalt, el-svingbart træk monteret hos AZF for omkring 11K, og 2K billigere, hvis bilen har forberedelse.

Måske Cartrends eller Vagstyle kan gøre det billigere.
Det var nu ikke fordi jeg vil have noget uoriginalt monteret, men jeg har set et originalt ved Skoda Tyskland til ca. 5500 + montering, så uden at vide det ryger det nok ikke helt op i 15000 som i DK...

Bilen er desværre ikke forberedt til træk
Det var en go' pris :)

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"