Trække moms ud af tysk bil

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af AU-R8 » 26. jan 2016, 08:10

Man må som udgangspunkt ikke sælge en bil til et leasingselskab fra et selskab ejet af dig selv og så lease den tilbage.
Men det er ret indviklede regler.

Stadig mener jeg at hvis nogen ville og ville betale for det, så ville man ved EU få ret i at det er konkurrence forvridning at et leasing selskab kan betale forholdsmæssig reg afgift mens private ikke kan.
Forklaringen fra skat er at det er for bøvlet. Men de kunne jo bare forlange hele beløbet for reg afgift i den periode man så indgår aftale om med skat (12 måneder eller ...), hvis man så af en eller anden grund vil afbryde det, kunne det jo koste det samme som leasingselskaberne betaler og så ville man efter 3 måneder få det overskydende beløb retur.
En anden forklaring fra Skat er at de jo ikke kan være sikker på at bilerne bliver afmeldt på sidste dag og nummerladerne afleveret, men hvis politiets biler alle på et tidspunkt får nummerpladescanning live er det jo et mindre problem.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af fjeppe » 26. jan 2016, 08:35

AU-R8 skrev:Man må som udgangspunkt ikke sælge en bil til et leasingselskab fra et selskab ejet af dig selv og så lease den tilbage.
Men det er ret indviklede regler.

Stadig mener jeg at hvis nogen ville og ville betale for det, så ville man ved EU få ret i at det er konkurrence forvridning at et leasing selskab kan betale forholdsmæssig reg afgift mens private ikke kan.
Forklaringen fra skat er at det er for bøvlet. Men de kunne jo bare forlange hele beløbet for reg afgift i den periode man så indgår aftale om med skat (12 måneder eller ...), hvis man så af en eller anden grund vil afbryde det, kunne det jo koste det samme som leasingselskaberne betaler og så ville man efter 3 måneder få det overskydende beløb retur.
En anden forklaring fra Skat er at de jo ikke kan være sikker på at bilerne bliver afmeldt på sidste dag og nummerladerne afleveret, men hvis politiets biler alle på et tidspunkt får nummerpladescanning live er det jo et mindre problem.
Det løses jo ret simpelt ved at bilen først kan afmeldes og beløbet blive betalt retur når nummerpladerne er meldt afleveret hos enten et motorkontor eller en synshal, præcis som man gøre med sæson biler. ;)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af AU-R8 » 26. jan 2016, 09:14

fjeppe skrev:
AU-R8 skrev:Man må som udgangspunkt ikke sælge en bil til et leasingselskab fra et selskab ejet af dig selv og så lease den tilbage.
Men det er ret indviklede regler.

Stadig mener jeg at hvis nogen ville og ville betale for det, så ville man ved EU få ret i at det er konkurrence forvridning at et leasing selskab kan betale forholdsmæssig reg afgift mens private ikke kan.
Forklaringen fra skat er at det er for bøvlet. Men de kunne jo bare forlange hele beløbet for reg afgift i den periode man så indgår aftale om med skat (12 måneder eller ...), hvis man så af en eller anden grund vil afbryde det, kunne det jo koste det samme som leasingselskaberne betaler og så ville man efter 3 måneder få det overskydende beløb retur.
En anden forklaring fra Skat er at de jo ikke kan være sikker på at bilerne bliver afmeldt på sidste dag og nummerladerne afleveret, men hvis politiets biler alle på et tidspunkt får nummerpladescanning live er det jo et mindre problem.
Det løses jo ret simpelt ved at bilen først kan afmeldes og beløbet blive betalt retur når nummerpladerne er meldt afleveret hos enten et motorkontor eller en synshal, præcis som man gøre med sæson biler. ;)
Skat mener at der risikeres at ved udløb af den oprindelige aftale afleveres pladerne ikke, man skal ikke betale hele regafgift men kun for den aftalte periode.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af fjeppe » 26. jan 2016, 14:06

AU-R8 skrev:
fjeppe skrev:
AU-R8 skrev:Man må som udgangspunkt ikke sælge en bil til et leasingselskab fra et selskab ejet af dig selv og så lease den tilbage.
Men det er ret indviklede regler.

Stadig mener jeg at hvis nogen ville og ville betale for det, så ville man ved EU få ret i at det er konkurrence forvridning at et leasing selskab kan betale forholdsmæssig reg afgift mens private ikke kan.
Forklaringen fra skat er at det er for bøvlet. Men de kunne jo bare forlange hele beløbet for reg afgift i den periode man så indgår aftale om med skat (12 måneder eller ...), hvis man så af en eller anden grund vil afbryde det, kunne det jo koste det samme som leasingselskaberne betaler og så ville man efter 3 måneder få det overskydende beløb retur.
En anden forklaring fra Skat er at de jo ikke kan være sikker på at bilerne bliver afmeldt på sidste dag og nummerladerne afleveret, men hvis politiets biler alle på et tidspunkt får nummerpladescanning live er det jo et mindre problem.
Det løses jo ret simpelt ved at bilen først kan afmeldes og beløbet blive betalt retur når nummerpladerne er meldt afleveret hos enten et motorkontor eller en synshal, præcis som man gøre med sæson biler. ;)
Skat mener at der risikeres at ved udløb af den oprindelige aftale afleveres pladerne ikke, man skal ikke betale hele regafgift men kun for den aftalte periode.
Øhhh, altså indlevere jeg ikke mine plader inden udløbsperioden på min kontrakt så får jeg en regning fra leasingselskabet på en ekstra måned, og forsætter jeg med det, ja så forsætter regningerne med at dumpe ind, så du vil som sådan aldrig kunne have ikke aktive plader i omløb.

Det eneste tidspunkt hvorpå du kan have ikke aktive plader i omløb er med grøn ejerafgift, men det problem har jo eksisteret i mange år, så der er vel ikke tale om en ny sitation? Andet end et større beløb, men bøde vil jo så også være det meget større hvis du bliver opdaget.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af i-s » 16. feb 2016, 18:57

preben76 skrev:Så teoretisk kan man hvis man har eget CVR nummer købe en bil i tyskland uden tysk moms og så sælge den til sig selv privat til en billigere penge og betale momsen ind på det beløb den bliver solgt til? Eller er der noget jeg har misforstået?

Eks. Ens CVR køber en tysk bil til 100.000 uden tysk moms. Sælger bilen til 100.000 til sig selv incl moms. Ens CVR betaler momsen af de 100.000 ind. Så må det vel være iorden eller?
Ja det er fusk at sælge til sig selv. Men nu var det mere et teoretisk spørgsmål om det.
Lad os for nemhedens skyld sige det er eneste grund til du har oprettet firma'et. I dette tilfælde vil du så have -20.000 kr på firma'ets momskonto til næste afregning med Skat - typisk hvert kvartal, idet du har solgt bilen for 80.000 + moms.

Ialt vil dit firma regnskab så se sådan ud:
Køb tysk bil = 119.000 kr (du skal betale momsen for senere at få den tilbage).
Returmoms tysk = -19.000 kr.
Salg bil DK = 80.000 kr.
Salgsmoms DK = 20.000 kr.

Ialt regnskab = -20.000 kr
Ialt moms regnsskab = +1.000 kr.

Dvs. du skal indbetale 19.000 kr til dit firma fra din privatkonto for at få balance. Med andre ord, så har du givet 119.000 kr for bilen ialt. Og så kunne du lige så godt bare have givet 119.000 kr fra starten i tyskland ....
/Søren.

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af karstein » 17. feb 2016, 07:19

i-s skrev:
preben76 skrev:Så teoretisk kan man hvis man har eget CVR nummer købe en bil i tyskland uden tysk moms og så sælge den til sig selv privat til en billigere penge og betale momsen ind på det beløb den bliver solgt til? Eller er der noget jeg har misforstået?

Eks. Ens CVR køber en tysk bil til 100.000 uden tysk moms. Sælger bilen til 100.000 til sig selv incl moms. Ens CVR betaler momsen af de 100.000 ind. Så må det vel være iorden eller?
Ja det er fusk at sælge til sig selv. Men nu var det mere et teoretisk spørgsmål om det.
Lad os for nemhedens skyld sige det er eneste grund til du har oprettet firma'et. I dette tilfælde vil du så have -20.000 kr på firma'ets momskonto til næste afregning med Skat - typisk hvert kvartal, idet du har solgt bilen for 80.000 + moms.

Ialt vil dit firma regnskab så se sådan ud:
Køb tysk bil = 119.000 kr (du skal betale momsen for senere at få den tilbage).
Returmoms tysk = -19.000 kr.
Salg bil DK = 80.000 kr.
Salgsmoms DK = 20.000 kr.

Ialt regnskab = -20.000 kr
Ialt moms regnsskab = +1.000 kr.

Dvs. du skal indbetale 19.000 kr til dit firma fra din privatkonto for at få balance. Med andre ord, så har du givet 119.000 kr for bilen ialt. Og så kunne du lige så godt bare have givet 119.000 kr fra starten i tyskland ....
Sådan kan du ikke sætte det op..! Hvorledes cashflowet er, har intet med det regnskabs- eller skattemæssige resultat at gøre. Salgsmomsen for virksomheden isoleret set er neutral. Herudover vil tabet på bilen aflejres i virksomheden (køb 100, salg 80 = tab 20), og derved give et skattefradrag.
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af fjeppe » 17. feb 2016, 07:54

karstein skrev:
i-s skrev:
preben76 skrev:Så teoretisk kan man hvis man har eget CVR nummer købe en bil i tyskland uden tysk moms og så sælge den til sig selv privat til en billigere penge og betale momsen ind på det beløb den bliver solgt til? Eller er der noget jeg har misforstået?

Eks. Ens CVR køber en tysk bil til 100.000 uden tysk moms. Sælger bilen til 100.000 til sig selv incl moms. Ens CVR betaler momsen af de 100.000 ind. Så må det vel være iorden eller?
Ja det er fusk at sælge til sig selv. Men nu var det mere et teoretisk spørgsmål om det.
Lad os for nemhedens skyld sige det er eneste grund til du har oprettet firma'et. I dette tilfælde vil du så have -20.000 kr på firma'ets momskonto til næste afregning med Skat - typisk hvert kvartal, idet du har solgt bilen for 80.000 + moms.

Ialt vil dit firma regnskab så se sådan ud:
Køb tysk bil = 119.000 kr (du skal betale momsen for senere at få den tilbage).
Returmoms tysk = -19.000 kr.
Salg bil DK = 80.000 kr.
Salgsmoms DK = 20.000 kr.

Ialt regnskab = -20.000 kr
Ialt moms regnsskab = +1.000 kr.

Dvs. du skal indbetale 19.000 kr til dit firma fra din privatkonto for at få balance. Med andre ord, så har du givet 119.000 kr for bilen ialt. Og så kunne du lige så godt bare have givet 119.000 kr fra starten i tyskland ....
Sådan kan du ikke sætte det op..! Hvorledes cashflowet er, har intet med det regnskabs- eller skattemæssige resultat at gøre. Salgsmomsen for virksomheden isoleret set er neutral. Herudover vil tabet på bilen aflejres i virksomheden (køb 100, salg 80 = tab 20), og derved give et skattefradrag.
Mig bekendt giver tabe som går udover de normale 5 årige afskrivninger ikke skattefradrag, jeg har været igennem den med en firma bil.

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af karstein » 17. feb 2016, 08:35

fjeppe skrev: Mig bekendt giver tabe som går udover de normale 5 årige afskrivninger ikke skattefradrag, jeg har været igennem den med en firma bil.
Det er desværre ikke korrekt! Fradragsretten styres af afskrivningsloven (§5), der beskriver at man ved driftsmidler fører en skattemæssig driftsmiddelsaldo, hvor anskaffelser og afgange registreres og saldoafskrives, med mulighed for restfradrag i afståelsesåret.
http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_2_4_2_4_3_1.htm

Dette ville også kunne bringe mange brugtvognsforhandlere i alvorlige problemer, hvis de 1.) risikerer at tabe på bil køb/salg, og 2.) efterfølgende kun bliver beskattet af gevinster, men nægtet fradrag for tab. Så urimelige er Skat dog ikke blevet (endnu :? )
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af fjeppe » 17. feb 2016, 08:47

Jamen, så har et af de største revisor selskaber i Danmark taget fejl i min sag.

Det er ellers en statsautoriseret revisor jeg har mig..

UPDATE: Jeg har snakket både med Skat og min revisor nu, og man kan ikke stille det så simpelt op, det afhænger meget af selskabets aktiviteter og en masse andre faktore, og naturligvis en bevisbyrde i forhold til at dokumentere tabet netop på en bil, hvordan man vælger at håndtere et tab kan derfor være forskelligt.

Jeg kan nemlig godt husk at jeg skulle ud og have 2 forhandler vurderinger før jeg kunne få lov til at sælge den ud til den pris jeg gjorde.

Så i mit tilfælde er min påstand korrekt i forhold til hvordan tingene blev lavet i mit regnskab og den måde tabet blev håndteret på, og ja det var et regnskab med fuld revision på (den dyre).

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af karstein » 17. feb 2016, 09:28

Handel imellem virksomhed og virksomhedens ejer bringer næsten altid særlige forhold. Skat vil sikre sig at aktivet (bilen, maskinen, pc'en, whatever) ikke handles ud af virksomheden til for lav en pris for ikke at give unødigt fradrag for tabet i virksomheden! Det er netop fordi der er asymmetri imellem fradragsretten i virksomheder og i privat regi at kontrolbehovet opstår.

Grundlæggende er sagen er den samme med alle transaktioner. Forskellen er at når en virksomhed handler med 3 mand, har parterne modsatrettede interesser, hvorfor risikoen for "maskeret udlodning" er nærmest lig nul.
Når køber og sælger har sammenfaldende interesser (lav pris eksempelvis - medfør lav anskaffelsespris for køber/ejer, og stort fradrag for virksomhed) opstår risikoen for uberettigede fradrag, hvilket Skat vil forsøge at undgå/minimere. (altså hvis deres IT-systemer virkede :D )

Hvis der som i ovenstående (indledende) eksempel er tale om at en dansk virksomhed, der erhvervsmæssigt køber en bil i Tyskland med henblik på videresalg, og sælger den erhvervsmæssigt i Danmark med tab, så er sagen klar - fradrag!

Det er vist et Off-topic spor vi er på vej nedad - beklager hvis jeg bidrog hertil.
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Trække moms ud af tysk bil

Indlæg af i-s » 2. mar 2016, 11:28

karstein skrev:
i-s skrev:
preben76 skrev:Så teoretisk kan man hvis man har eget CVR nummer købe en bil i tyskland uden tysk moms og så sælge den til sig selv privat til en billigere penge og betale momsen ind på det beløb den bliver solgt til? Eller er der noget jeg har misforstået?

Eks. Ens CVR køber en tysk bil til 100.000 uden tysk moms. Sælger bilen til 100.000 til sig selv incl moms. Ens CVR betaler momsen af de 100.000 ind. Så må det vel være iorden eller?
Ja det er fusk at sælge til sig selv. Men nu var det mere et teoretisk spørgsmål om det.
Lad os for nemhedens skyld sige det er eneste grund til du har oprettet firma'et. I dette tilfælde vil du så have -20.000 kr på firma'ets momskonto til næste afregning med Skat - typisk hvert kvartal, idet du har solgt bilen for 80.000 + moms.

Ialt vil dit firma regnskab så se sådan ud:
Køb tysk bil = 119.000 kr (du skal betale momsen for senere at få den tilbage).
Returmoms tysk = -19.000 kr.
Salg bil DK = 80.000 kr.
Salgsmoms DK = 20.000 kr.

Ialt regnskab = -20.000 kr
Ialt moms regnsskab = +1.000 kr.

Dvs. du skal indbetale 19.000 kr til dit firma fra din privatkonto for at få balance. Med andre ord, så har du givet 119.000 kr for bilen ialt. Og så kunne du lige så godt bare have givet 119.000 kr fra starten i tyskland ....
Sådan kan du ikke sætte det op..! Hvorledes cashflowet er, har intet med det regnskabs- eller skattemæssige resultat at gøre. Salgsmomsen for virksomheden isoleret set er neutral. Herudover vil tabet på bilen aflejres i virksomheden (køb 100, salg 80 = tab 20), og derved give et skattefradrag.
Det ændrer jo ingenting, at du får skattefradrag for dit tab, så længe du er nødt til at betale skat af de penge du skal dække underskudet med. I sidste ende går det lige op. Måske du får mulighed for at betale skat et år og tage tabbet et andet år. I sidste ende er det peanuts du får ud af det. Tvivler stærkt på det er umagen værd.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"