Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af i-s » 11. okt 2017, 20:06

Torslunde skrev:Der var en modpart som ikke rigtig havde styr over sin trailer i Tuse rundkørslen for ca. 14 dage siden.
Det kostede en højre forlygte samt bulet forskærm og skrammet kofanger på min Fabia.

Modparten havde travlt med ikke at standse da jeg dyttede, og kender ifølge hans forsikringsselskab ikke noget til det.

Så videooptagelsen med tidsstempel, position og hastighed, er sendt til mit forsikringsselskab.

Så får vi se om et dashcam er noget værd.
I orden. Meld endelig tilbage hvad resultatet ender med. Det vil jeg gerne vide.
/Søren.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Torslunde » 15. okt 2017, 07:36

i-s skrev:
Torslunde skrev:Der var en modpart som ikke rigtig havde styr over sin trailer i Tuse rundkørslen for ca. 14 dage siden.
Det kostede en højre forlygte samt bulet forskærm og skrammet kofanger på min Fabia.

Modparten havde travlt med ikke at standse da jeg dyttede, og kender ifølge hans forsikringsselskab ikke noget til det.

Så videooptagelsen med tidsstempel, position og hastighed, er sendt til mit forsikringsselskab.

Så får vi se om et dashcam er noget værd.
I orden. Meld endelig tilbage hvad resultatet ender med. Det vil jeg gerne vide.
Jo selvfølgelig; den er stadig under behandling, så der er måske nogle principielle diskussioner mellem mit og modpartens forsikringsselskaber.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af i-s » 9. nov 2017, 18:29

Torslunde skrev:
i-s skrev:
Torslunde skrev:Der var en modpart som ikke rigtig havde styr over sin trailer i Tuse rundkørslen for ca. 14 dage siden.
Det kostede en højre forlygte samt bulet forskærm og skrammet kofanger på min Fabia.

Modparten havde travlt med ikke at standse da jeg dyttede, og kender ifølge hans forsikringsselskab ikke noget til det.

Så videooptagelsen med tidsstempel, position og hastighed, er sendt til mit forsikringsselskab.

Så får vi se om et dashcam er noget værd.
I orden. Meld endelig tilbage hvad resultatet ender med. Det vil jeg gerne vide.
Jo selvfølgelig; den er stadig under behandling, så der er måske nogle principielle diskussioner mellem mit og modpartens forsikringsselskaber.
Min nabo har været i et lignende uheld. Der var det så bare min nabo der kørte med trailer. Modparten ramte både trailer og bil. Problemet er nu at modparten ikke har et kørekort, så han har selvfølgelig ikke anmeldt skaden. Billede/video materiale påstår modpartens forsikringsselskab, er noget min nabo har "konstrueret" til lejligheden og vil ikke anerkende det. Så indtil videre har han fået lavet bilen på sin kasko og trailer ligger brak indtil der kommer en afklaring engang.
/Søren.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Torslunde » 10. nov 2017, 18:11

i-s skrev:
Torslunde skrev:
i-s skrev: I orden. Meld endelig tilbage hvad resultatet ender med. Det vil jeg gerne vide.
Jo selvfølgelig; den er stadig under behandling, så der er måske nogle principielle diskussioner mellem mit og modpartens forsikringsselskaber.
Min nabo har været i et lignende uheld. Der var det så bare min nabo der kørte med trailer. Modparten ramte både trailer og bil. Problemet er nu at modparten ikke har et kørekort, så han har selvfølgelig ikke anmeldt skaden. Billede/video materiale påstår modpartens forsikringsselskab, er noget min nabo har "konstrueret" til lejligheden og vil ikke anerkende det. Så indtil videre har han fået lavet bilen på sin kasko og trailer ligger brak indtil der kommer en afklaring engang.

Ja, videodokumentation kan manipuleres.
I mit tilfælde er der løbende GPS detaljer, samt et lygteglas der flyver op over køleren i kollisionsøjeblikket. Det vil være svært at manipulere.
I øjeblikket er sagen stadig under behandling pga. uenighed med modpartens forsikringsselskab.

Selv om det er en lille sag; kunne det være sjovt at tage den i retten som en principiel sag om videodokumentation.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Torslunde » 29. dec 2017, 13:58

Torslunde skrev:
i-s skrev:
Torslunde skrev:
i-s skrev:
Torslunde skrev:Der var en modpart som ikke rigtig havde styr over sin trailer i Tuse rundkørslen for ca. 14 dage siden.
Det kostede en højre forlygte samt bulet forskærm og skrammet kofanger på min Fabia.

Modparten havde travlt med ikke at standse da jeg dyttede, og kender ifølge hans forsikringsselskab ikke noget til det.

Så videooptagelsen med tidsstempel, position og hastighed, er sendt til mit forsikringsselskab.

Så får vi se om et dashcam er noget værd.
I orden. Meld endelig tilbage hvad resultatet ender med. Det vil jeg gerne vide.
Jo selvfølgelig; den er stadig under behandling, så der er måske nogle principielle diskussioner mellem mit og modpartens forsikringsselskaber.
Min nabo har været i et lignende uheld. Der var det så bare min nabo der kørte med trailer. Modparten ramte både trailer og bil. Problemet er nu at modparten ikke har et kørekort, så han har selvfølgelig ikke anmeldt skaden. Billede/video materiale påstår modpartens forsikringsselskab, er noget min nabo har "konstrueret" til lejligheden og vil ikke anerkende det. Så indtil videre har han fået lavet bilen på sin kasko og trailer ligger brak indtil der kommer en afklaring engang.

Ja, videodokumentation kan manipuleres.
I mit tilfælde er der løbende GPS detaljer, samt et lygteglas der flyver op over køleren i kollisionsøjeblikket. Det vil være svært at manipulere.
I øjeblikket er sagen stadig under behandling pga. uenighed med modpartens forsikringsselskab.

Selv om det er en lille sag; kunne det være sjovt at tage den i retten som en principiel sag om videodokumentation.

Så blev min sag afsluttet, den vil ikke få nogen konsekvenser for min forsikring.

Dvs. at jeg ikke skal betale reparation og selvrisiko.
Så i mit tilfælde har kameraet 'TrueCam' betalt sig hjem.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af i-s » 29. dec 2017, 14:20

Godt at høre. Tak for det.
/Søren.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Peder » 20. sep 2018, 07:17

Med den nye dataforordning, GDPR, ebber brugen af disse dash-cams vel ud?

Jeg tænker at det er et svært arbejde at løfte opgaven med den korrekte databehandling og det behov for kontrol som blandt andet "retten til at blive glemt" medfører.
Jeg vil tro at dette video-materiale falder under "almindelige personoplysninger" og ikke følsomme personoplysninger, men derfor gælder følgende jo stadig:

De vigtigste rettigheder er (blandt flere end nævnt her):
 Retten til at modtage oplysning om en behandling af sine personoplysninger (oplysningspligt)
 Retten til at få indsigt i sine personoplysninger (indsigtsret)
 Retten til at få urigtige personoplysninger berigtiget (retten til berigtigelse)
Retten til at få sine personoplysninger slettet (retten til at blive glemt)


Og det gælder også de data, der blot ligger på det enkelte kamera, uden at blive offentliggjort på youtube.


(reference: https://www.datatilsynet.dk/media/6559/ ... ningen.pdf )
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Mike H » 20. sep 2018, 07:57

Peder skrev:
20. sep 2018, 07:17
til berigtigelse)
Retten til at få sine personoplysninger slettet (retten til at blive glemt)


Og det gælder også de data, der blot ligger på det enkelte kamera, uden at blive offentliggjort på youtube.


(reference: https://www.datatilsynet.dk/media/6559/ ... ningen.pdf )
Så du mener man kan slippe afsted med at være skyld i en ulykke uden konsekvens - ved at henholde til at modparten ikke må optage? Jeg tager gerne bøde - det er jo modparten der er stukket af fra ulykken... det burde da straffes meget hårdere (at man beskytter skadesvolder/den hårde kriminelle - frem for den der bare beskytter sin ejendom - er for mig forkasteligt)
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af preben76 » 20. sep 2018, 08:21

Mike H skrev:
20. sep 2018, 07:57
Peder skrev:
20. sep 2018, 07:17
til berigtigelse)
Retten til at få sine personoplysninger slettet (retten til at blive glemt)


Og det gælder også de data, der blot ligger på det enkelte kamera, uden at blive offentliggjort på youtube.


(reference: https://www.datatilsynet.dk/media/6559/ ... ningen.pdf )
Så du mener man kan slippe afsted med at være skyld i en ulykke uden konsekvens - ved at henholde til at modparten ikke må optage? Jeg tager gerne bøde - det er jo modparten der er stukket af fra ulykken... det burde da straffes meget hårdere (at man beskytter skadesvolder/den hårde kriminelle - frem for den der bare beskytter sin ejendom - er for mig forkasteligt)
For mig så uanset lovligheden af dashcam vil jeg altid ha en monteret i bilen.
Politiet de har alligevel ikke tid til at gøre en skid ved det.
Og skulle det være synsmanden der bliver bedt om at kigge efter det så kan de fleste modeller heldigvis fjernes på 10sekunder.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Peder » 20. sep 2018, 09:47

Mike H skrev:
20. sep 2018, 07:57

Så du mener man kan slippe afsted med at være skyld i en ulykke uden konsekvens - ved at henholde til at modparten ikke må optage?
Nej. Det mener jeg ikke.

Men jeg mener der er problemer i at benytte et kamera der optager andres færden.
Jeg er ikke jurist, så det er muligt jeg læser reglerne forkert.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af i-s » 20. sep 2018, 17:11

Peder skrev:
20. sep 2018, 07:17
Med den nye dataforordning, GDPR, ebber brugen af disse dash-cams vel ud?

Jeg tænker at det er et svært arbejde at løfte opgaven med den korrekte databehandling og det behov for kontrol som blandt andet "retten til at blive glemt" medfører.
Jeg vil tro at dette video-materiale falder under "almindelige personoplysninger" og ikke følsomme personoplysninger, men derfor gælder følgende jo stadig:

De vigtigste rettigheder er (blandt flere end nævnt her):
 Retten til at modtage oplysning om en behandling af sine personoplysninger (oplysningspligt)
 Retten til at få indsigt i sine personoplysninger (indsigtsret)
 Retten til at få urigtige personoplysninger berigtiget (retten til berigtigelse)
Retten til at få sine personoplysninger slettet (retten til at blive glemt)


Og det gælder også de data, der blot ligger på det enkelte kamera, uden at blive offentliggjort på youtube.


(reference: https://www.datatilsynet.dk/media/6559/ ... ningen.pdf )
Jeg kan ikke se DashCam eller for den sags skyld fotografering i offentlig rum har noget med GDPR at gøre. Foto i offentlig rum, der ikke er indsamlet systematisk er slet ikke i "Scope" for GDPR.
These users thanked the author i-s for the post:
DanielB12
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Korreborg » 20. sep 2018, 18:14

Danskere læser regler som fanden læser biblen. Vi kyler statskroner og af vinduet dagligt fordi der sidder sagsbehandlere rundt omkring i staten med ovenstående tilgang til tingene. Og så overfortolke man i den negative retning.

Hvis du tager et billede på en strand skal du ikke gå rundt til samtlige og bede om tilladelse til at smide billedet på Facebook. Men tager du et billede af en specifik person med henblik på at overvåge ham, så må du ikke.

Hvis et dash kamera skal være ulovligt så har det i hvert fald ikke pga. GDPR. med mindre du begynder at føre log over hvem du møder hvor og hvornår.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af i-s » 20. sep 2018, 18:35

Korreborg skrev:
20. sep 2018, 18:14

Hvis et dash kamera skal være ulovligt så har det i hvert fald ikke pga. GDPR. med mindre du begynder at føre log over hvem du møder hvor og hvornår.
Det må du faktisk også gerne uden at overtræde GDPR. GDPR gælder for offentlige myndigheder, private virksomheder eller f.eks foreninger. Privatpersoner er ikke i "scope" for GDPR.
Ellers ville du faktisk også have et problem med telefonbogen i din telefon.
/Søren.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 25. sep 2018, 13:52

Det mest frustrerende ved sådanne sager, hvor der ligger desideret dokumentation for at en person bevist har afgivet ukorrekt forklaring, at dette ikke har konsekvenser, det bør ligestilles med forsikringssvindel.

Jeg har oplevet det 2 gange nu, har dog vundet begge sager, og modparten har sågar skaffet falske vidneforklaringer fra nogen venner som slet ikke var til stede.

Det kan kun blive stoppet ved at det er strafbart at lyve i sin skadeanmeldelse.

Murphhs
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. apr 2018, 17:58
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Murphhs » 3. okt 2018, 17:40

fjeppe skrev:
25. sep 2018, 13:52
Det mest frustrerende ved sådanne sager, hvor der ligger desideret dokumentation for at en person bevist har afgivet ukorrekt forklaring, at dette ikke har konsekvenser, det bør ligestilles med forsikringssvindel.

Jeg har oplevet det 2 gange nu, har dog vundet begge sager, og modparten har sågar skaffet falske vidneforklaringer fra nogen venner som slet ikke var til stede.

Det kan kun blive stoppet ved at det er strafbart at lyve i sin skadeanmeldelse.
Ja, ærgerligt politiet ikke har mandskabet til at lave rapporter samt indhente forklaringer ved trafik uheld mere.
Lyve til offentlig myndighed kan straffes med fængsel.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"