Din mening om Uber

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af sup3rior » 27. apr 2016, 13:31

Clegg skrev:
Du kan ikke udlede så firkantet, at det er Uber der er indgået en aftale med, fordi deres app er anvendt. Jeg er 99% sikker på, at Uber er formidler, og derfor er pligtssubjektet chaufføren i forhold til reklamation. Jeg har dog ikke læst betingelserne for at blive Uber chauffør, men tænker Uber er professionelle nok til at kunne lave formidler kontrakter. I forhold til ansvar uden for kontrakt er og bliver det chaufføren der er pligtssubjekt jf. Færdselsloven.
Du skal ikke være så sikker... For eksempel har der netop været en retsag i DK med en rejseportal som blev kendt som erstatningspligtige for deres underleverandørs mangler: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyh ... CAB5DD5DAF

Og det selvom det tydeligt fremgik at de "blot" var formidler af deres betingelser....

Men igen, der har ikke været nogen konkret retsag som har taget stilling til netop UBER og deres erstatningsansvar så der er ingen praksis endnu = der skal nok en retsag til, men i første instans kan chaufførens forsikring ikke undslå sig, de kan blot gøre krav gældende mod forsikringstager efter de har betalt erstatning til passageren...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Clegg
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21. jul 2015, 13:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Clegg » 27. apr 2016, 13:43

sup3rior skrev:
Clegg skrev:
Du kan ikke udlede så firkantet, at det er Uber der er indgået en aftale med, fordi deres app er anvendt. Jeg er 99% sikker på, at Uber er formidler, og derfor er pligtssubjektet chaufføren i forhold til reklamation. Jeg har dog ikke læst betingelserne for at blive Uber chauffør, men tænker Uber er professionelle nok til at kunne lave formidler kontrakter. I forhold til ansvar uden for kontrakt er og bliver det chaufføren der er pligtssubjekt jf. Færdselsloven.
Du skal ikke være så sikker... For eksempel har der netop været en retsag i DK med en rejseportal som blev kendt som erstatningspligtige for deres underleverandørs mangler: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyh ... CAB5DD5DAF

Og det selvom det tydeligt fremgik at de "blot" var formidler af deres betingelser....

Men igen, der har ikke været nogen konkret retsag som har taget stilling til netop UBER og deres erstatningsansvar så der er ingen praksis endnu = der skal nok en retsag til, men i første instans kan chaufførens forsikring ikke undslå sig, de kan blot gøre krav gældende mod forsikringstager efter de har betalt erstatning til passageren...
Kender godt golife dommen. Vil heller ikke afvise at Uber kan betragtes som mellemmand, men er de professionelle nok, så kender de også godt golife dommen, og har sikret sig at der er tale om et formidler forhold. Men husk på at den problemstilling alene omhandler mangler i forhold til ydelsen dvs. Køreturen og ikke erstatningsansvar efter færdselsloven. Altså erstatning i kontrakt og erstatning uden for kontrakt.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af SteffenR » 8. jul 2016, 12:43

Første sag afgjort, skyldig i piratkørsel.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af magre » 8. jul 2016, 12:53

sup3rior skrev:
Ice Fox skrev: ...Du har ikke styr på en skid omkring chaufføren...
...Kan godt være en taxa er dyrere.. Men der er i det mindste styr på tingene..
Det kan være du lige skal gentænke den: http://ekstrabladet.dk/112/maa-koere-vi ... er/6019639

Generelt set er UBER en reaktion på de noget nær monopolistiske tilstande som taxabranchen i mange lande nyder... Om det så er fair eller ej at de kører må den enkelte jo afgøre med sin pengepung... Men generelt set burde taxalovgivningen afskaffes, med undtagelse af at bilen skal kunne bestå et periodisk syn...
Tag du en tur med en "lovlig" pirattaxa i Stockholm til SEK. 1.000,- pr. minut...

Så kan vi snakke eye-to-eye omkring fordele/ulemper i den strenge danske taxa lovgivning...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Decipher » 8. jul 2016, 13:10

SteffenR skrev:Første sag afgjort, skyldig i piratkørsel.
Første 6 sager vel strengt taget. Men kunne ikke være mere enig i udfaldet. Uanset om man synes det er fedt, at det er billigt, så er det ikke lovligt.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Mike H » 8. jul 2016, 13:11

SteffenR skrev:Første sag afgjort, skyldig i piratkørsel.
Jeps - Uber blev dømt til at de kører taxakørsel. De kan ikke betegne deres kørsel som "samkørsel". Chafføren kører udlukkende for kunden - han skal ikke selv samme sted hen - end ikke I samme retning.... den bliver svære at komme tilbage på for Uber, tror jeg.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af HansH » 8. jul 2016, 14:30

Decipher skrev:Første 6 sager vel strengt taget. Men kunne ikke være mere enig i udfaldet. Uanset om man synes det er fedt, at det er billigt, så er det ikke lovligt.
Helt enig.
Selvfølgelig kører de taxakørsel på ulige vilkår.
"Samkørsel" ..... Vorherre bevares! :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Josl » 8. jul 2016, 17:42

SteffenR skrev:Første sag afgjort, skyldig i piratkørsel.
At nogle mener det er samkørsel er da tosset. Du bestiller en vogn, så skal man nok ikke samme sted hen.

GoMore er samkørsel og har da aldrig hørt om de skulle ha fået nogle sager på halsen.
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Dikal » 8. jul 2016, 18:16

Josl skrev:
SteffenR skrev:Første sag afgjort, skyldig i piratkørsel.
At nogle mener det er samkørsel er da tosset. Du bestiller en vogn, så skal man nok ikke samme sted hen.

GoMore er samkørsel og har da aldrig hørt om de skulle ha fået nogle sager på halsen.
Hvis skal hjem fra København, kan jeg vel godt køre en uber tur, hvis der er en, som skal næsten samme vej?
Har da aldrig haft problem med, når jeg har gjort det via gomore.
Og differencen er vel ikke stor?

Er helt enig i, hvis man har brugt uber som decideret taxakørsel.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af HansH » 8. jul 2016, 18:41

Dikal skrev:Er helt enig i, hvis man har brugt uber som decideret taxakørsel.
Men ... det er jo præcis dét, der er tale om.

For mig er forskellen, at ved en GoMore tur ville chaufføren have kørt den vej alligevel fordi han havde et ærinde på destinationen. Uanset om han får nogen med til at dele turens udgifter eller ej, så ville han have kørt fra A til B.

I Uber regi kører bilen præcis derhen hvor medpassageren (=kunden) ønsker det.
Bilens fører har ikke selv noget formål på destinationen andet end at køre sin kunde derhen.

Og så bliver det taxakørsel i min bog.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Dikal » 9. jul 2016, 08:10

Jamen, hvis jeg en lørdag aften skal hjem fra København til Helsingør. Og så er der lige en på uber, som skal fra København til Kokkedal.
Det er da ikke anderledes end de gange jeg har skulle fra Helsingør til Fredericia og har haft nogen med via gomore fra Lyngby til Odense?
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Kevinff » 9. jul 2016, 08:39

Dikal skrev:Jamen, hvis jeg en lørdag aften skal hjem fra København til Helsingør. Og så er der lige en på uber, som skal fra København til Kokkedal.
Det er da ikke anderledes end de gange jeg har skulle fra Helsingør til Fredericia og har haft nogen med via gomore fra Lyngby til Odense?
Men det er ikke sådan 90% af uber fungere

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Avantismo » 9. jul 2016, 08:45

Uber skal bare lukkes, men jeg håber at de danske taxa selskaber forstår at kunderne vil have billigere priser.

Man behøver ikke køre en reklamefolie indpakket Merc E klasse med plastiksæde overtræk.

En Skoda superb er ligeså god.

Og man kunne jo også prøve at lave en low fare taxa i byerne. Feks en Vw Polo.

Kort sagt. Vågn op taxa branche.

Og mange "danske" taxa chauffører skal lære at behandle kunderne som...... Kunder
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af JKBP » 9. jul 2016, 08:56

Tror der er mange der ikke har forstået at der er flere sider i det at være taxa chauffør/vognmand.

Man har også en pligt til at køre kl lort søndag til torsdag nat. Man kan ikke bare holde fri når der ikke er gang i byen. Kører man taxa uden for storbyen har man også ture midt om natten der kræver en times kørsel men kun giver 75 kr.

De ture de fleste af os kører med taxa dækker over en masse skjulte udgifter de fleste folk ikke tænker over. Man kan jo bare prøve at spørge hvad de tjener på en 12 timers vagt.....tror ikke mange af os har lyst til at bytte.

Men er helt enig i at service niveauet i storbyerne er alt for ringe blandt chaufførene.

Muligvis sendt under indflydelse af alkohol..

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af farouche » 9. jul 2016, 08:56

replica skrev:
Kort sagt. Vågn op taxa branche.

Og mange "danske" taxa chauffører skal lære at behandle kunderne som...... Kunder
Men det er vel det man får ud af monopol.

Høje priser + ringe service...
2023 Polestar 2 LRSM Plus

JSA
Medlem
Indlæg: 556
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af JSA » 9. jul 2016, 11:55

Hvis jeg kører ned på Rådhustorvet lørdag nat og tilbyder en flok unge et "lift" mod betaling, så er sagen helt klar: Jeg kører pirattaxa, og senest tredie gang jeg samler nogen op får jeg ballade med taxachaufførerne der også holder og venter på kunder. Skulle det så være sådan, at når kunderne findes gennem uber, så er det pludselig ikke piratkørsel! Heldigvis faldt der da også dom.

(Men derfor kan vi jo godt diskutere de monopollignende tilstande på taxa-området som tilsyneladende ikke bidrager med særligt gode kundeoplevelser)
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Kevinff » 9. jul 2016, 12:51

farouche skrev:
replica skrev:
Kort sagt. Vågn op taxa branche.

Og mange "danske" taxa chauffører skal lære at behandle kunderne som...... Kunder
Men det er vel det man får ud af monopol.

Høje priser + ringe service...
Nej det er det du får ud af en stupid taxa lovgivning

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af sup3rior » 9. jul 2016, 19:25

magre skrev: Tag du en tur med en "lovlig" pirattaxa i Stockholm til SEK. 1.000,- pr. minut...

Så kan vi snakke eye-to-eye omkring fordele/ulemper i den strenge danske taxa lovgivning...
Sjovt du nævner det, eftersom jeg bor i det svenske bruger jeg faktisk også taxa herovre... Jeg ser det som en stor fordel at priserne ikke dikteres af det lokale taxanævn som i DK. Herovre findes der både små Smart Fortwo taxa til billige penge, mini-taxi som kører til fastpris indenfor bygrænsen, "almindelige" hyrevogne men hvor du kan forhandle med chaufføren om prisen (uden de nødvendigvis alle sammen peger på prisskiltet som i DK) og så naturligvis også fusker-vognene som koster en arm at køre med...

Men generelt set er det billigere at køre med taxa herovre (svindlerne frasorteret) end i DK, der er en større variation i udbuddet af vogne og personligt synes jeg ikke der er samme problemer med at få fat i en vogn som eks. fredag/lørdag nat i en given større dansk by...
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Offliner
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. jun 2010, 22:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Offliner » 10. jul 2016, 13:06

replica skrev:Uber skal bare lukkes, men jeg håber at de danske taxa selskaber forstår at kunderne vil have billigere priser.

Man behøver ikke køre en reklamefolie indpakket Merc E klasse med plastiksæde overtræk.

En Skoda superb er ligeså god.

Og man kunne jo også prøve at lave en low fare taxa i byerne. Feks en Vw Polo.

Kort sagt. Vågn op taxa branche.

Og mange "danske" taxa chauffører skal lære at behandle kunderne som...... Kunder
Nu har jeg som vognmand (i provinsen), kørt Superb fra 2010-13, Combi med glastag og læder, lækker vogn. Efterfølgende har jeg nu en E-klasse med folie og plasticsæde overtræk, og gæt engang hvad der er billigst. Og det er rene driftsomkostninger, så det er ikke kun fordi at Mercedes er en lækker bil, at branchen er så begejstrede for dem.

Værkstedernes tilgang til erhvervskunder gør også en kæmpe forskel. Hos Skoda kunne man godt få en følelse af at blive betragtet som besværlig, når man gerne ville videre i sin egen bil, og ikke en lånebil (som jeg jo ikke kunne tjene penge i). Hos Mercedes bliver der gået all in for at få os videre i en fart.

Sendt fra min SM-T800 med Tapatalk

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ij6210 » 29. mar 2017, 13:48

...og så døde Uber i Danmark. Desværre.

I det mindste foreløbigt.

Udvikling er også farligt.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Play4Fun » 29. mar 2017, 14:49

Det var så godt UBER døde i Danmark.
De betalte ikke skat , ingen forsikring osv osv.

Alle dem som syntes det unfair UBER er lukket kan jeg slet ikke følge , det svarer til at sige Sort arbejde er OK.
Går ud fra vi alle skal bidrage til de Ældre, de syge, hospitalerne , de arbejdsløse osv osv ,, ved at kører UBER bliver der jo ikke betalt skat og der bliver ikke bidraget til samfundet.
Så i min optik er det bare lækkert de er lukket.
Når det så er sagt, så skal de danske Taxaer fandmer til at oppe sig, de var ellers hurtige til at sætte prisen ned med 25% da Uber kom til , det vil sige de kan jo godt køre for 25% mindre.
nu sætter de vil prisen op igen.. glad for jeg aldrig kører med Taxa andet end når firmaet gir.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af JKBP » 29. mar 2017, 14:52

+1

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Ztrejfer » 29. mar 2017, 15:05

Har købt kage for at fejre ubærlige Ubers udemærkede udgang.
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af erlingvj » 29. mar 2017, 15:24

Har aldrig brugt Uber og kører i øvrigt så lidt med taxa at det aldrig har været til overvejelse.
De fleste almindelige taxa har et vist niveau og der er stadig rigtig mange MB E på gaden her i KBH. En Uber-taxa kan jo fx være en rådden øse eller en fransk møjbil:

http://ekstrabladet.dk/112/22-aarig-pas ... ys/6491168

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ij6210 » 29. mar 2017, 15:26

Play4Fun skrev:Det var så godt UBER døde i Danmark.
De betalte ikke skat , ingen forsikring osv osv.
Fint, hvis man er imod innovation. Lad os omgående lukke alle pizzeriaer fordi nogen bruger ulovlig arbejdskraft og ikke betaler skat.

Uber kører via betaling med app, og dermed er alle beløb digitale, og dermed kan de meget nemt spores. Hvorfor vedtog man ikke en taxalov der tillod Uber, men hvor det fx kræver NemID og automatisk indberetning til SKAT, hvis det er SKAT der er problemet?

Lytter man til SF, så er det lidt svært at finde ud af hvad de i virkeligheden mener at problemet er.

Vil til enhver tid hellere køre med Uber end med en Taxa - og ja, er også blevet snydt af store omveje. Læg mærke til hvor mange taxachauffører der spørger "hvor er det henne" når man bestiller en tur. Selvom de på deres fine kurser jo lærer at finde vej. Det gør de, fordi de vil checke om kunden kender vejen. Gør man ikke det, så koster det en omvej eller et sted hvor der er kø.

PS - i dag ses der taxa'er i mange forskellige bilmærker. Selv Dacia har fået solgt til nogen taxivognmænd.

PPS - er der nogen eksempler på at der har været problemer med forsikringer der ikke har villet dække? (har der overhovedet været nogen uheld med Uber-biler, ud over hærværk fra forsmåede taxachauffører?)
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af hpo » 29. mar 2017, 15:40

der har da været et med dødsfald til følge i kbh ikke at det var uberbilens skyld men det er sket
A3 3,2 vr6

Pacs
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Pacs » 29. mar 2017, 15:43

ij6210 skrev:...og så døde Uber i Danmark. Desværre.

I det mindste foreløbigt.

Udvikling er også farligt.
De betalte ikke til fællesskabet og snød i skat..

Åhh og så røg der penge i skattely...

Dem har vi ikke brug for

ALLE jeg kender der taler i mod Uber begrunder det med disse grunde

Der er ingen der har det mindste imod udvikling
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Mike H » 29. mar 2017, 15:48

ij6210 skrev:
Play4Fun skrev:Det var så godt UBER døde i Danmark.
De betalte ikke skat , ingen forsikring osv osv.
Fint, hvis man er imod innovation. Lad os omgående lukke alle pizzeriaer fordi nogen bruger ulovlig arbejdskraft og ikke betaler skat.

Uber kører via betaling med app, og dermed er alle beløb digitale, og dermed kan de meget nemt spores. Hvorfor vedtog man ikke en taxalov der tillod Uber, men hvor det fx kræver NemID og automatisk indberetning til SKAT, hvis det er SKAT der er problemet?

PPS - er der nogen eksempler på at der har været problemer med forsikringer der ikke har villet dække? (har der overhovedet været nogen uheld med Uber-biler, ud over hærværk fra forsmåede taxachauffører?)
Jeg nåede lige at prøve min første (og eneste) Uber for 2 uger siden. Må indrømme at det var en kæmpe succes. Prisen er det altoverskyggende positive - men også en fin fyr der fortalte en masse om hvordan Uber stykkede prisen sammen. Ja, det var en skod øse, men den var ren og pæn - og han kørte rigtig pænt (også pænere end flertallet af de alm. taxaer jeg kører med - hvor jeg ofte må bede dem om ikke at køre 70 kmt på min private villavej). Nå, jeg kørte til 1/3 af hvad en normal taxa koster. Sindsygt smart at man på app'en kan se hvor den person man skal køre med holder/kører henne - og reg.nr + model på bilen. Og betalingen sker uden kort/kontanter.
Ja, ville være overkommeligt at finde en skatteløsninger der ville virke. Men forsikringen er også et problem. Og desværre var der et uheld på Frederiksberg/Nørrebro på H.C. Andersensboulevard for et par måneder siden med dødelig udgang for passageren. Nogle unge idioter i en anden bil kørte overfor rødt... Her ville en rigtig hyrevogn have forsikring.

Jeg er enig i at det er et tab for DK at man sådan bare stopper med at have Uber. For priserne for alm. taxa er helt tåbelige. Og jeg vil sku ikke betale for at en chaffør skal hente landmand x og køre til den lokale kro for 75 kr. - så skal min pris for at køre 4 gange længere sku ikke være 600 kr. Prissammnensætningen er helt hen i skoven ved de normale taxer - og det er sikker fordi den er lovbestemt ud fra nogle paramentre.
Der skal være plads til alle - og mere konkurrence på taxaområdet er helt klart nødvendigt - både med eller uden Uber.

Og ville stadig tage Uber, hvis prisen steg til det dobbelte - for det er simpelthen ikke holdbart med de priser der lige nu er på alm. hyrevogn. Selv en besparelse på 20-30% ville gøre at jeg ville ændre adfærd - ihvert fald i nogle tilfælle.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af SteffenR » 29. mar 2017, 15:54

Havde det været en rigtig taxa i den ulykke havde passageren nok overlevet, da det havde været en noget større og sikre bil og ikke en ældre C3.

Det koster også lidt med alle de kurser, dyr forsikring og krav der er til rigtige taxaer, så en del af forklaringen på forskellen ligger nok der.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Pacs
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Pacs » 29. mar 2017, 16:02

Mike H skrev:
ij6210 skrev:
Play4Fun skrev:Det var så godt UBER døde i Danmark.
De betalte ikke skat , ingen forsikring osv osv.
Fint, hvis man er imod innovation. Lad os omgående lukke alle pizzeriaer fordi nogen bruger ulovlig arbejdskraft og ikke betaler skat.

Uber kører via betaling med app, og dermed er alle beløb digitale, og dermed kan de meget nemt spores. Hvorfor vedtog man ikke en taxalov der tillod Uber, men hvor det fx kræver NemID og automatisk indberetning til SKAT, hvis det er SKAT der er problemet?

PPS - er der nogen eksempler på at der har været problemer med forsikringer der ikke har villet dække? (har der overhovedet været nogen uheld med Uber-biler, ud over hærværk fra forsmåede taxachauffører?)
Jeg nåede lige at prøve min første (og eneste) Uber for 2 uger siden. Må indrømme at det var en kæmpe succes. Prisen er det altoverskyggende positive - men også en fin fyr der fortalte en masse om hvordan Uber stykkede prisen sammen. Ja, det var en skod øse, men den var ren og pæn - og han kørte rigtig pænt (også pænere end flertallet af de alm. taxaer jeg kører med - hvor jeg ofte må bede dem om ikke at køre 70 kmt på min private villavej). Nå, jeg kørte til 1/3 af hvad en normal taxa koster. Sindsygt smart at man på app'en kan se hvor den person man skal køre med holder/kører henne - og reg.nr + model på bilen. Og betalingen sker uden kort/kontanter.
Ja, ville være overkommeligt at finde en skatteløsninger der ville virke. Men forsikringen er også et problem. Og desværre var der et uheld på Frederiksberg/Nørrebro på H.C. Andersensboulevard for et par måneder siden med dødelig udgang for passageren. Nogle unge idioter i en anden bil kørte overfor rødt... Her ville en rigtig hyrevogn have forsikring.

Jeg er enig i at det er et tab for DK at man sådan bare stopper med at have Uber. For priserne for alm. taxa er helt tåbelige. Og jeg vil sku ikke betale for at en chaffør skal hente landmand x og køre til den lokale kro for 75 kr. - så skal min pris for at køre 4 gange længere sku ikke være 600 kr. Prissammnensætningen er helt hen i skoven ved de normale taxer - og det er sikker fordi den er lovbestemt ud fra nogle paramentre.
Der skal være plads til alle - og mere konkurrence på taxaområdet er helt klart nødvendigt - både med eller uden Uber.

Og ville stadig tage Uber, hvis prisen steg til det dobbelte - for det er simpelthen ikke holdbart med de priser der lige nu er på alm. hyrevogn. Selv en besparelse på 20-30% ville gøre at jeg ville ændre adfærd - ihvert fald i nogle tilfælle.

Jeg tror ofte dem der synes det at køre taxa er meget dyrt er dem der ikke aner hvad det faktisk koster at drive en forretning
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"