Din mening om Uber

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Tor Morrison » 9. apr 2016, 11:40

preben76 skrev:På den ene side syntes jeg det er en god ide. Men på den anden en dårlig.

Hvis der var styr på forsikringer og at der blev betalt skat af pengene de tjente syntes jeg egentlig ideen er meget god. I england har de noget ligenden hvor man melder sig på et kørselskontor og bliver registreret osv.

Hvordan chaufføren køre kommer jo også ind i billedet men der kan man være lige så uheldig i en rigtig taxa som med en uber. Måske endda mere heldig med en uber chauffør da det er hans egen bil han køre i. Syntes godt nok det er tit man er uheldig at få en chauffør der har trukket sit kørekort i en automat når man tager en taxa. Ikke at jeg bruger taxa særlig tit. Men de gange jeg har gjort har de færreste være et god oplevelse hvad kørestil angår.

En anden ting som så godt nok er lavet om nu. Men i mange år har man jo skullet være med til at betale for at køre i et stort lokum af en mercedes som taxa. Ærligt så når jeg har haft brug for en taxa så er det altså fordi jeg skal fra A til B og er egentlig ligeglad med om det så var en polo jeg kom frem i.

Hvorfor er det at jeg skal betale for at blive kørt rundt i en bil til 1mill hvis det var mig der skulle købe den når turen lige så godt kunne være kørt i en bil til 2-300000kr. Turen er jo den samme og der er ikke det store forskel i komforten.

Klart at hvis man er en familie der skal i lufthavnen med kufferter til 14 dage syd på skal der en større vogn til. Men jeg vil tro at 80% af alle taxa ture er med 1 eller 2 passagere. Det kunne sagens gøres i en mindre bil.

For nogle år siden var der en vognmand der gerne ville starte en ny taxa service med små biler til billigere penge. Det fik han ikke lov til da de mente at det ville være konkurrence forvridende.

Derfor er vi hvor vi er idag. En tur på 5 km koster 200 kr. 200 kr for noget der burde koste 100 kr efter min mening.

Selvfølgelig skal chaufføren have en fornuftig løn. Men som jeg ser det kunne der spares MANGE penge på både brændstof og indkøb af biler ved at vælge nogle andre køretøjer end lige mercedes. Der er trods alt forskel på både indkøbspris og km/l og forsikringsprisen på dem.

Og mange af de chaufføre som ikke helt kan finde ud af at styre 2-300HK som de fleste mercedeser har ville nok enten finde et nyt job eller begynde at køre lidt pænere hvis de biler de kørte i kun havde 130-170HK. Og jobbet de skal udføre er jo det samme.
Der betales ikke afgift på en Taxa så det er ikke biler til en million.
Der stilles krav til størrelsen af en Taxa så de kan ikke bare købe en Polo, da den er for lille.
Det kan godt være nogle chauffører kører dårligt, men de har trods alt et erhvervskørekort
og det skal fornys hver 5. år med en lægeerklæring.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af donfetaful » 9. apr 2016, 11:49

SteffenR skrev:Valgte bare et par stykker. Billede


donfetaful skrev:Det er jo ikke ubers problem.

Er det 7/11s skyld, hvis franchisetageren sælger cola uden pant?
Det svare lidt til, at sige det ikke er McD's problem, at deres franchisetager bruger rottekød i deres nuggets.
Troede vi diskuterede det juridiske.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af lionking » 9. apr 2016, 11:54

I DK skal man have ren straffeattest.
I USA er reglerne måske anderledes.

Skal de 25kr du betaler for en ristet hotdog nede hos pølsemanden så også automatisk blive tilføjet årsopgørelsen hos pølsemanden...?

I DK har vi selvangivelsen...
Og i sagens natur skal du så SELV angive indtægt!

I øvrigt syntes jeg GoMore og Uber er et fedt!
Der findes faktisk også nogle som kører pendulfart fra Kbh/Aarhus med en minibus...
SteffenR skrev:
donfetaful skrev: Problemet er, at politiet ikke håndhæver loven på færdselsområdet. Derved går staten glip af skatteindtægter og trafiksikkerheden forringes. Skat kunne så kræve af uber, at de skal registrere alle ture og indtægter, så de automatisk bliver tilføjet årsopgørelsen.
Tror du skal følge lidt bedre med i nyhederne.

Der er flere chauffører der er blevet sigtet og der køre en præcedens sag hos Københavns byret fra d. 26.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-kom ... rer-retten
lionking skrev:
Men lad os lige få fakta på det rene...
For at blive Uberchauffør skal du have følgende ting i orden:
- Ren straffeattest
- Max. 10 år gammel bil (selvfølgelig synet og goskendt)
- Gyldig privat bilforsikring (den gælder også passagerer)
- Du skal være fyldt 21
- Du skal have haft kørekort i mindst et år

Den er god med dig.

"ren straffeattest"
http://www.cnbc.com/2016/02/22/uber-no- ... rders.html

Taxaer bliver synet hvert år.
Din privatforsikring dækker ikke personbefording.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af SteffenR » 9. apr 2016, 12:06

lionking skrev:I DK skal man have ren straffeattest.
I USA er reglerne måske anderledes.

Skal de 25kr du betaler for en ristet hotdog nede hos pølsemanden så også automatisk blive tilføjet årsopgørelsen hos pølsemanden...?

I DK har vi selvangivelsen...
Og i sagens natur skal du så SELV angive indtægt!

I øvrigt syntes jeg GoMore og Uber er et fedt!
Der findes faktisk også nogle som kører pendulfart fra Kbh/Aarhus med en minibus...
Han har et regnskab, da han har en virksomhed, hvor han bla. også skal oplyse moms, så nu sammenligner du æbler og geder. Pølsemandens vogn skal iøvrigt også bestå en godkendelse af fødevarestyrelsen og det samme skal han.

Hos GoMore fragter du dig selv, ligesom hvis du bruger en delebil (hvilket det er) og ikke har en chauffør, GoMore er iøvrigt også CVR registreret og ejer af Arriva, så nej ikke det samme. At folk fortager ulovlig busdrift, gør det ikke Uber mindre ulovligt og der står til samme straf som Uber chauffører.

donfetaful skrev:
Troede vi diskuterede det juridiske.

Det gør vi også, det er stadig deres ansvar, at sørge for deres franchisetagere overholder deres kodeks og gældende lovgivning.

Hvis Uber chauffører rent skatteteknisk skal indberette korrekt, så skal de oprette et enkeltmandsfirma og have en udvidet selvangivelse, hvor de oplyser om indtægter udgifter etc. deri.
Senest rettet af SteffenR 9. apr 2016, 12:09, rettet i alt 1 gang.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af lionking » 9. apr 2016, 12:08

farouche skrev:Har kørt meget lidt med taxa og aldrig med Uber.

Men tror blot at det er et spørgsmål om tid før det er normalt i en eller anden form. Enten skal de organiserede få fingeren ud og lave noget der fungerer lige så godt eller også blir de overhalet indenom.

Det er jo lidt det samme som ulovlig download af musik. Var længe et stort problem fordi der ikke var et lovligt alternativ der var lige så nemt/smart. Det findes nu og den ulovlige download er blevet begrænset.

De kan ikke bare sidde stille og holde på de gennem generationer vundne rettigheder, så taber de. De skal gå ind i kampen.
Spotify og de andre streamingtjenester tørrer musikerene i røven. Selvom det er inden for loven!

Billede

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af AU-R8 » 9. apr 2016, 12:12

Forleden dag kørte jeg med en taxa hvor han stoppede 30-04 og gik over på understøttelse, herefter ville han køre fredag og lørdag nat. Flere penge i kassen samlet og mindre arbejde.
Så kunne han når dagpengeperioden var ved at være slut starte igen i Taxa.
Så det er jo både socialt bedrageri og sort arbejde.
Uanset om det er rengøring, nedrivningsbrance, pizzaria eller uber, skal det bare jagtes og have store konsekvenser.
Jeg gider da ikke betale til samfundsnassere og snydere.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af AU-R8 » 9. apr 2016, 12:15

lionking skrev:
farouche skrev:Har kørt meget lidt med taxa og aldrig med Uber.

Men tror blot at det er et spørgsmål om tid før det er normalt i en eller anden form. Enten skal de organiserede få fingeren ud og lave noget der fungerer lige så godt eller også blir de overhalet indenom.

Det er jo lidt det samme som ulovlig download af musik. Var længe et stort problem fordi der ikke var et lovligt alternativ der var lige så nemt/smart. Det findes nu og den ulovlige download er blevet begrænset.

De kan ikke bare sidde stille og holde på de gennem generationer vundne rettigheder, så taber de. De skal gå ind i kampen.
Spotify og de andre streamingtjenester tørrer musikerene i røven. Selvom det er inden for loven!

Billede
Det er jo en aftale de selv er gået med til. Så skal man ikke tude som musiker. Og det er lovligt.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af SteffenR » 9. apr 2016, 12:20

AU-R8 skrev: Jeg gider da ikke betale til samfundsnassere og snydere.

Læs søndagsavisen i denne uge, den vil redde din weekend. ;)
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af lionking » 9. apr 2016, 12:31

AU-R8 skrev:Forleden dag kørte jeg med en taxa hvor han stoppede 30-04 og gik over på understøttelse, herefter ville han køre fredag og lørdag nat. Flere penge i kassen samlet og mindre arbejde.
Så kunne han når dagpengeperioden var ved at være slut starte igen i Taxa.
Så det er jo både socialt bedrageri og sort arbejde.
Uanset om det er rengøring, nedrivningsbrance, pizzaria eller uber, skal det bare jagtes og have store konsekvenser.
Jeg gider da ikke betale til samfundsnassere og snydere.
Han skulle da knaldes!
Fik du hans navn eller førernummer...?

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Rheinlaender » 9. apr 2016, 12:35

Der er totalt galt med priserne min bror bor i Barcelona og han giver 300-400kr oneway når han fllyver frem og tilbage, det kan du ikke engang komme til nordjylland fra kbh med dsb for :shock:
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ph » 9. apr 2016, 13:43

Nic skrev:
AU-R8 skrev:Det er og bliver pirat kørsel.
Alm taxaer har jo også APP.

Ingen tjek af bilers stand
Ikke tjek på forsikring hvis der sker noget

Der betales jo næppe skat.

Det gør det jo ikke bedre at en del Uber er alm taxa chauffører der er gået over på understøttelse og så kun kører Uber fredag lørdag sort og dermed mere i posen for mindre arbejdstid.

hvis bilen ellers har nummerplader på, så skulle der jo nok være styr på den sag.
dukker der en gammel smadderkasse op som kun har ansvarsforsikring, kan man jo bare finden en anden.

jeg hilser alle tiltag velkommen der bryder monopoler, det har aldrig været en god ide at lade nogen bestemme alt, inden for en faggruppe/område.
Pt så er det da lovgivningen som sætter begrænsningerne for udviklingen af Taxa....
Så lige netop på Taxa området så er det vist meget svært at tale om monopol i gængs forstand.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Ice Fox » 9. apr 2016, 14:34

Rheinlaender skrev:Der er totalt galt med priserne min bror bor i Barcelona og han giver 300-400kr oneway når han fllyver frem og tilbage, det kan du ikke engang komme til nordjylland fra kbh med dsb for :shock:
Med orangebillet kan du godt..

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Avantismo » 9. apr 2016, 15:12

Hader danske taxa chauffører (tager voldsomme overpriser og alle "muhammedanere" har snart overtaget hele branchen og er pisseubehøvlede) og hader på den anden side det piratagtige Uber.

Hvad fanden skal man gøre ?

Indtil videre har jeg bare taget metroen hvis jeg skulle have en kæp i øret.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Josl » 9. apr 2016, 15:22

Tror den optimale løsning er et sted mellem Uber og den nuværende taxa branche.

Fx ville jeg ikke se noget problem i at valget af bil blev givet mere frit. En Polo TDi ville da fungere glimrende hvis der kun skulle befordres en person.

Synes iøvrigt det er ligeså nemt lige at ringe til centralen og sige "en vogn til Algade 55" som en app..


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
Lamox
Nyt medlem
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. dec 2008, 18:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Lamox » 9. apr 2016, 15:52

Rheinlaender skrev:Der er totalt galt med priserne min bror bor i Barcelona og han giver 300-400kr oneway når han fllyver frem og tilbage, det kan du ikke engang komme til nordjylland fra kbh med dsb for :shock:
Så flyver han med et flyselskab tilsvarende med uber ;)

For et par weekender siden kom min kæreste hjem og sagde, at hende + en veninde havde taget en uber, da de skulle i byen... Hun blev på ingen måde populær!

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af SteffenR » 9. apr 2016, 16:11

replica skrev:Hader danske taxa chauffører (tager voldsomme overpriser og alle "muhammedanere" har snart overtaget hele branchen og er pisseubehøvlede) og hader på den anden side det piratagtige Uber.

Har kørt rigtig meget i taxa og mindes ikke jeg har mødt en ubehøvlet chauffør og der er uanset hudfarve og tid på døgnet. Synes også langt størstedelen køre pænt eller er begyndt på det.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Avantismo » 9. apr 2016, 16:20

SteffenR skrev:
replica skrev:Hader danske taxa chauffører (tager voldsomme overpriser og alle "muhammedanere" har snart overtaget hele branchen og er pisseubehøvlede) og hader på den anden side det piratagtige Uber.

Har kørt rigtig meget i taxa og mindes ikke jeg har mødt en ubehøvlet chauffør og der er uanset hudfarve og tid på døgnet. Synes også langt størstedelen køre pænt eller er begyndt på det.
Prøv at sæt dig ind i en taxa i Kastrup lufthavn og sig at du skal en tur på Amager.

Så får du sikkert en smilende og venlig betjening. Måske ikke :roll:

Sidste gang jeg kørte med taxa havde taxachaufføren adidas jogging sæt på og lugtede af kebabbiks. Jeg troede at han havde stjålet vognen på det ydre Nørrebro.

Han kørte i hvertfald som om han havde nappet den i et lyskryds..
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ph » 9. apr 2016, 16:52

har vel kørt ca 70 ture i taxa, de fleste ture på 5-15.km og ingen har brokket sig over at få en tur, men jeg har selv.f. heller ikke prøvet at stå i lufthavnen...
må sat'me være træls at holde X.min (½.timer) i kø i lotteriet og så få en tur til 3.veje væk...
synes sgu det lyder som om at det er sjældent at der er kød på det ben og Personligt ville jeg aldrig holde i den kø... så hellere trille rundt og blive prejet eller få en tur via centralen...
lidt ligesom at holde ved hovedbanegården. Hvor mange tager toget til Kbh. for at fortsætte med en lang tur i Taxa.. Nej vel!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Avantismo » 9. apr 2016, 16:57

De har reduceret pladsen hvor taxaer kan holde i lufthavnen.

Resultatet er at de holder rundt i hele kvarteret omkring lufthavnen. Stadigvæk pissesure chauffører.

Kører 80 km/t ned af de lokale villaveje hvor man må køre 50 km/t. Servicen kan jeg ikke mærke noget til.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ph » 9. apr 2016, 17:15

kan godt se problemet... Hvad er løsningen? GPSstyret automatisk bødeudskrivelse hvergang de kører 10%+ for stærkt i byzone
og nemmere adgang til indberetning af chauffør som ikke kender betydningen af ordet service
og at central kan/må/ vil stoppe samarbejdet med de samme chauffører

som det er nu så kan en chauffør være det dummeste svin i verden og centralen kan intet gøre...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af AU-R8 » 9. apr 2016, 17:27

Problemet i lufthavnen er ar der ikke findes en kø for korte ture som i gamle dage.
Desuden skal der nu betales et gebyr for at køre taxa i lufthavnen som så havner hos os kunder.
Der er så opstået et nyt problem i lufthavnen, der er tit INGEN p pladser at få.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af preben76 » 9. apr 2016, 18:11

AU-R8 skrev:Problemet i lufthavnen er ar der ikke findes en kø for korte ture som i gamle dage.
Desuden skal der nu betales et gebyr for at køre taxa i lufthavnen som så havner hos os kunder.
Der er så opstået et nyt problem i lufthavnen, der er tit INGEN p pladser at få.
Men hvorfor er det lige at der skal holde 500 taxaer i lufthavnen og vente på tur og ikke tjene penge når de kunne trille rundt andre steder og lave penge? Jeg forstår det ikke.
Fair nok at de køre om og holder i kø hvis de lige har sat en kunde af derude. Men ellers ikke.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Decipher » 9. apr 2016, 20:54

donfetaful skrev:Det er jo ikke ubers problem.

Er det 7/11s skyld, hvis franchisetageren sælger cola uden pant?
Ja. Og også kundens skyld, hvis de køber det vel vidende, der ikke betales afgift.

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af u_bull » 9. apr 2016, 22:48

Mig bekendt fastsætter Taxinævnet maksimumtakster...

Man kunne vel godt forestille sig billig-taxi.dk...

En forretningsmodel hvor der konsekvent køres med Skoda Octavia o.lign. relativt billige biler - hvor forretningsmodellen ikke er at vognmandens penge skal tjenes på at købe store biler billigt og sælge dem dyrt efter to år...

Der er vel ikke nogen der tvinger alle centraler til at køre med eksakt samme prisstruktur - for det ville jo være karteldannelse...

Tidligere var der nogle kommentarer omkring fagforeninger, løn under sygdom mv. - men jeg tror man skal lede længe efter den chauffør der får en krone af sin vognmand hvis han bliver syg...

Der er også argumenter omkring føreruddannelse, kendskab til byen og jeg ved ikke hvad... Men helt ærligt...

Uber i sin nuværende form er muligvis ikke løsningen, men de fleste kan forhåbentlig være enige i at taxibranchens forretningsmodel er under udfordring - og vel nok med rette...

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af preben76 » 10. apr 2016, 00:29

u_bull skrev:Mig bekendt fastsætter Taxinævnet maksimumtakster...

Man kunne vel godt forestille sig billig-taxi.dk...

En forretningsmodel hvor der konsekvent køres med Skoda Octavia o.lign. relativt billige biler - hvor forretningsmodellen ikke er at vognmandens penge skal tjenes på at købe store biler billigt og sælge dem dyrt efter to år...

Der er vel ikke nogen der tvinger alle centraler til at køre med eksakt samme prisstruktur - for det ville jo være karteldannelse...

Tidligere var der nogle kommentarer omkring fagforeninger, løn under sygdom mv. - men jeg tror man skal lede længe efter den chauffør der får en krone af sin vognmand hvis han bliver syg...

Der er også argumenter omkring føreruddannelse, kendskab til byen og jeg ved ikke hvad... Men helt ærligt...

Uber i sin nuværende form er muligvis ikke løsningen, men de fleste kan forhåbentlig være enige i at taxibranchens forretningsmodel er under udfordring - og vel nok med rette...
Problemet er vel et eller andet sted at det er nærmest umuligt for menigmand at etabere sig med x antal vogne og få en tilladelse fra kommunen til at drive taxa.
Og da slet ikke hvis man ville gøre det billigere end de allerede etablerede firmaer. Det ville jo tage en masse indtægter fra dem. Og det er jo der hele humlen ligger.

Medlemmerne at taxanævnet er taxavognmænd og kommunalbestyrelser.

At uber er kommet på gaden er efter min mening en rigtig god ting. Og hvis en chauffør virkelig ville køre under uber tror jeg faktisk godt det kunne lade sig gøre hvis han indregistredede hans bil til erhvervsmæssig befordring og oprettede et cvr nr til det. Men så er det også et fuldtidsjob istedetfor fritidsjob som mange køre det nu.

Hvem tjener pengene på at køre taxa idag. Det er klart centralerne og vognmændene. Og de beklager sig over at de ikke tjener nogen penge. Men hvis de nu købte nogle billigere biler der kørte længere på literen ville de nemt kunne sætte taksterne ned med 25%. Det er de bare ikke interesseret i.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af hpo » 10. apr 2016, 00:46

De har mere travlt med at være brugtbilsfohandlere end at være vognmand.

Det ville passe at man ændre at de kan frikøres så hurtigt sæt det up til 5 år og evt lidt mere afgift på bilerne,der er ikke mange steder i verden du bliver fragtet rundt i det bedste og nyeste fra MB som hyrevogn
A3 3,2 vr6

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af ph » 10. apr 2016, 00:58

u_bull skrev:Mig bekendt fastsætter Taxinævnet maksimumtakster...

1.Man kunne vel godt forestille sig billig-taxi.dk...

2.En forretningsmodel hvor der konsekvent køres med Skoda Octavia o.lign. relativt billige biler - hvor forretningsmodellen ikke er at vognmandens penge skal tjenes på at købe store biler billigt og sælge dem dyrt efter to år...

3.Der er vel ikke nogen der tvinger alle centraler til at køre med eksakt samme prisstruktur - for det ville jo være karteldannelse...

4.Tidligere var der nogle kommentarer omkring fagforeninger, løn under sygdom mv. - men jeg tror man skal lede længe efter den chauffør der får en krone af sin vognmand hvis han bliver syg...
1.som så skulle køre under deres egen central? ....det bliver vel svært da centralen sidder på et område. eller er vi ude i at folk skal bestille en "billigbil" ligesom de skal bestille en stor eller lille bil idag
2.prisforskellen på en ok udstyret "billig" octavia og en (med afgift) "dyr" skrammelcedes er bare ikke særligt stor med de afgifter som de bliver pålagt og skal vognmanden ikke tjene penge på at handle bil så skal der køres flere penge ind istedet ...men er der ikke også ændret et eller andet på det så de ikke længere tjener det samme som førhen på at sælge bilen?
3.Nææh de kører bare efter samme takster som er fastsat ...muligt at det er maksimumtakster, men..
4.er ret sikker på at min kammerat får penge når han er syg...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af preben76 » 10. apr 2016, 01:09

Der er vidst idag lavet regler om at nyprisen incl udstyr i en taxa ikke må overstige 250000 uden afgift.

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af JKBP » 10. apr 2016, 07:36

Taxaer kan ikke frikøres længere. De er afgiftsfri i indkøb, men der skal vurderes og betales afgift ved salg.

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Din mening om Uber

Indlæg af Avantismo » 10. apr 2016, 07:45

Taxa branchen er jo bare så indspist og konservativ.

Hvis man ringer til en taxacentral og brokker sig over en ubehøvlet chauffør, så skider de bare på det.

"Vi kan intet gøre siger de bare". WHAAAAAT. Jeg har bilens nummer, sted og tidspunkt.

Hvem siger at der skal være 4 sæder i en taxa ? En mindre bil ville da være meget billigere i drift og fylder mindre i landskabet.

Ofte tager en enkelt person en taxa. Så kunne det ligeså godt være en Toyota IQ eller Smart. Og være til en reduceret pris.

I Rom koster det kassen at køre i centrum i store biler. Derfor er 30 % af bilerne enten Smart eller IQ.

Når jeg ringer og bestiller en taxa kunne jeg da godt tænke mig at der var en økonomi vogn. feks Skoda eller Kia.

Ligesom når man booker en udlejningsbil bør det være muligt at vælge imellem forskellige kategorier og priser.

En gadevogn der bliver stoppet på Gl. Kongevej er selvfølgelig noget andet.

Man kunne sagtens forestille sig, at der kom fartskrivere i alle hyrevognene og der var bøder hvis de lå og kørte som sindsyge (hvilket man i københavnsområdet gør i dag)

Hvis en vognmand kører i københavn og fartskriverne siger at bilen har været oppe på 160 km/t ti gange indenfor de sidste 5 timer, så ville det nok være et emne, som han kunne snakke med sin chauffør om til næste MUS samtale.

Man kunne forstille sig at chaufføren blev belønnet via en bonus ordning, der blev målt på hvor langt bilen havde kørt på literen.

Listen er lang.....
Senest rettet af Avantismo 10. apr 2016, 08:00, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"