Der betales ikke afgift på en Taxa så det er ikke biler til en million.preben76 skrev:På den ene side syntes jeg det er en god ide. Men på den anden en dårlig.
Hvis der var styr på forsikringer og at der blev betalt skat af pengene de tjente syntes jeg egentlig ideen er meget god. I england har de noget ligenden hvor man melder sig på et kørselskontor og bliver registreret osv.
Hvordan chaufføren køre kommer jo også ind i billedet men der kan man være lige så uheldig i en rigtig taxa som med en uber. Måske endda mere heldig med en uber chauffør da det er hans egen bil han køre i. Syntes godt nok det er tit man er uheldig at få en chauffør der har trukket sit kørekort i en automat når man tager en taxa. Ikke at jeg bruger taxa særlig tit. Men de gange jeg har gjort har de færreste være et god oplevelse hvad kørestil angår.
En anden ting som så godt nok er lavet om nu. Men i mange år har man jo skullet være med til at betale for at køre i et stort lokum af en mercedes som taxa. Ærligt så når jeg har haft brug for en taxa så er det altså fordi jeg skal fra A til B og er egentlig ligeglad med om det så var en polo jeg kom frem i.
Hvorfor er det at jeg skal betale for at blive kørt rundt i en bil til 1mill hvis det var mig der skulle købe den når turen lige så godt kunne være kørt i en bil til 2-300000kr. Turen er jo den samme og der er ikke det store forskel i komforten.
Klart at hvis man er en familie der skal i lufthavnen med kufferter til 14 dage syd på skal der en større vogn til. Men jeg vil tro at 80% af alle taxa ture er med 1 eller 2 passagere. Det kunne sagens gøres i en mindre bil.
For nogle år siden var der en vognmand der gerne ville starte en ny taxa service med små biler til billigere penge. Det fik han ikke lov til da de mente at det ville være konkurrence forvridende.
Derfor er vi hvor vi er idag. En tur på 5 km koster 200 kr. 200 kr for noget der burde koste 100 kr efter min mening.
Selvfølgelig skal chaufføren have en fornuftig løn. Men som jeg ser det kunne der spares MANGE penge på både brændstof og indkøb af biler ved at vælge nogle andre køretøjer end lige mercedes. Der er trods alt forskel på både indkøbspris og km/l og forsikringsprisen på dem.
Og mange af de chaufføre som ikke helt kan finde ud af at styre 2-300HK som de fleste mercedeser har ville nok enten finde et nyt job eller begynde at køre lidt pænere hvis de biler de kørte i kun havde 130-170HK. Og jobbet de skal udføre er jo det samme.
Der stilles krav til størrelsen af en Taxa så de kan ikke bare købe en Polo, da den er for lille.
Det kan godt være nogle chauffører kører dårligt, men de har trods alt et erhvervskørekort
og det skal fornys hver 5. år med en lægeerklæring.