Muligheder for flere HK i golf 1?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Jesperrm
Medlem
Indlæg: 1084
Tilmeldt: 7. feb 2014, 16:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Dronninglund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Muligheder for flere HK i golf 1?

Indlæg af Jesperrm » 24. maj 2016, 19:11

Hej

Hvad er der af muligheder for at få flere krafter i min golf 1.
Har spurgt en synsmand som siger man ikke længere kan lække en motor i bilen hvis bilen ikke kunne købes med den motor :shock:

Vil gerne have en g60 eller 16v GTI motor i, men er dette så fuldstændig umuligt :(
Passat 3c b6 R-Line 2.0 TDI cbbb

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Muligheder for flere HK i golf 1?

Indlæg af Horizonblue » 2. jun 2016, 07:22

Jeg er ikke 100% inde i lovteksten og det er der nok også mange synsmænd der heller ikke er.........

Jeg har læst det en enkelt gang før, på et andet forum, at man kun må lægge en anden motor i bilen, som den er typegodkendt med, men aldrig set en henvisning til hvilken paragraf der siger dette.

På nettet ligger der dokumenter, som omhandler dette emne og jeg tror at der er nogen som roder tingene sammen.


Som jeg læser vejledninger vedr motorbytte:
Hvis man lægger en anden motor i bilen, som den er typegodkendt med, skal man blot dokumentere at bilen er ombygget til en anden typegodkendt variant.

Hvis man lægger en anden motor i bilen, som den ikke er typegodkendt med, skal man dokumentere: egnethed, støj og forurening. Her er der to faktorer som spiller ind: bilens alder og effektforøgelse. Denne form for dokumentation har bilfabrikken jo næppe, så her skal man have fat i et prøvnings institut af en art.
Igen, som jeg læser det, er det lettere med en ældre bil, hvor effektforøgelsen er begrænset, da kravene til støj og forurening er lempelige på gamle biler. Under 20% effektforøgelse er der ikke krav om køreegenskabstest. Men skal der en voldsom effektforøgelse i bilen, er der krav om test af bilens egnethed.

Personligt tror jeg at mange synsmænd siger at det ikke er lovligt at lægge en anden motor i bilen, da reglerne her bliver indviklede og de ikke orker at sætte sig ind i det, for den ringe pris det koster at syne en bil.

Prøv at kigge på Autoconsult.dk, han har nogle interessante dokumenter.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"