Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
Eddie
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af Eddie » 14. jun 2016, 14:12

Hej,

Jeg har sådan en bil på hånden som er godkendt og registreret i Tyskland med en 1,8 16V PL motor med 129 hk fra en Scirocco.

Bilen er født 2H 98 HK. Dermed mener synsvirksomheden her i DK, at bilen ikke kan godkendes med de 129 HK da det overstiger 20% effektforøgelse.

Nu findes Golf 1 Cabriolet med 112 HK DX motor ab fabrik. Hvis bilen havde været født med denne motor ville det ikke være noget problem da det er mindre end 20% effektforøgelse.

Færdselsstyrelsen skriver følgende:

For ikke- typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed for effektforøgelse over 20% bestå af én af følgende:
– Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig,
– Prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det fremgår, at betingelserne i VdTÜV Merkblatt 751 er opfyldt (Merkblatt 751 omhandler kun person- og varebiler, og henvisning hertil kan således ikke benyttes for motorcykler eller andre biler). VdTÜV Merkblatt 751 kan alternativt være angivet som: VdTÜV-Merkblatt »Begutachtung von baulichen Veränderungen am M- oder N- Fahrzeugen (eller PKW und PKW- Kombi) unter besonderer Berücksichtigung der Betriebsfestigkeit«, altså uden angivelse af nummeret 751.
– Oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af de 20%.


Taget her fra:
http://www.fstyr.dk/~/media/4D25F6D3BB6 ... 8BC96.ashx

Betyder dette ikke, at man godt kan tage udgangspunkt i en 112HK Cabriolet for at godkende bilen med 129HK PL motor? Sålænge, man kan løfte bevisbyrden med at, bilerne er identisk rent teknisk i forhold til hjulophæng, bremser, mv.?

Hvad siger I der har teknisk viden indenfor dette område?

Alt input modtages med stor glæde!
1967 T1 splitbus - 9 personers
1990 Golf II 1,8 G60 "1H" - Rallye Golf
1995 Corrado 2,9 VR6 "ABV" - VW Motorsport VSR
2001 Bora 2,0 - Hverdagstraveren
2016 Club Up! - Blueberry metallic, Fender Sound System mv. Konebilen

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af RIX » 15. jun 2016, 11:56

Hvis den er synet og godkendt i Tyskland har du jo merkbladt 751 det står i reg. Attesten fra tyskland

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af RIX » 15. jun 2016, 12:06

Send mig en besked så for du min mail du kan sende dine papire til

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af Turbotrim » 15. jun 2016, 12:15

RIX skrev:Hvis den er synet og godkendt i Tyskland har du jo merkbladt 751 det står i reg. Attesten fra tyskland

Arh Rix det vist ik helt rigtig det der ! Hvor får du det fra ?

Brugeravatar
Eddie
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af Eddie » 15. jun 2016, 12:47

Hej Rix,

Du har fået en mail fra mig med kopi af de tyske papirer.
1967 T1 splitbus - 9 personers
1990 Golf II 1,8 G60 "1H" - Rallye Golf
1995 Corrado 2,9 VR6 "ABV" - VW Motorsport VSR
2001 Bora 2,0 - Hverdagstraveren
2016 Club Up! - Blueberry metallic, Fender Sound System mv. Konebilen

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af RIX » 15. jun 2016, 15:00

Turbotrim skrev:
RIX skrev:Hvis den er synet og godkendt i Tyskland har du jo merkbladt 751 det står i reg. Attesten fra tyskland

Arh Rix det vist ik helt rigtig det der ! Hvor får du det fra ?
synet og godkendt skrevet i tysk reg. attest så er den side af sagen iorden


VH:

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af Turbotrim » 16. jun 2016, 08:26

RIX skrev:
Turbotrim skrev:
RIX skrev:Hvis den er synet og godkendt i Tyskland har du jo merkbladt 751 det står i reg. Attesten fra tyskland

Arh Rix det vist ik helt rigtig det der ! Hvor får du det fra ?
synet og godkendt skrevet i tysk reg. attest så er den side af sagen iorden


VH:
Det har jo ingen relevans at den er synet og godkendt i Tyskland ! Det er ikke et fripas til at den så kan synes i dk ! Men lige med den der bil er det ingen problem da den findes med en større motor og de 20% oveni den større model er inden for grænsen for hvad trådstarters har af hk

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Godkendelse af Golf 1 Cabriolet 16V

Indlæg af RIX » 16. jun 2016, 10:58

Grænsen for den med fast tag er

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"