Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
HenrikKjaerulff
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jul 2016, 15:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af HenrikKjaerulff » 11. jul 2016, 15:45

Hej alle,

jeg henter min nye ibiza cupra på onsdag, og er i den forbindelse naturligvis allerede i gang med at planlægge hvad der "skal laves" på bilen.

Men hvad kan man egentligt lave på bilen uden at garantien falder? Er der en god tommelfingerregel for dette?

Mvh
henrik
Komfortbilen: Mazda 6 2013, Sedan - 2.0 Skyactiv-G 165HK/210NM
Legetøjet: Seat Ibiza Cupra 2016, Sports Coupe - 1.8 TSI 192HK/320NM

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af Ice Fox » 11. jul 2016, 15:53

Du må køre i den. :D

Skifter du f.eks. undervogn, er der nogle ting i forbindelse med undervognen som de kan afvise, hvis der bliver problemer.
Så alt efter hvad du ændrer. Så er det det område der bliver berørt, ikke alt andet.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af Decipher » 11. jul 2016, 15:54

Det du selv ændrer eller skifter, er der jo ikke (fabriks-)garanti på, det siger sig selv. Men resten af bilen er som udgangspunkt ikke berørt.

Der er selvfølgelig lidt en gråzone i forhold til systemer, der hænger direkte sammen, så hvis du øger effekten drastisk kan du vel risikere, at garantien på turbo og div. sliddele bortfalder. Umiddelbart tror jeg det vil være svært for forhandler at påvise, at eventuelle fremtidige fejl ikke er omfattet af garantien.

Måske er det nemmere at svare på, hvis du skriver noget om, hvad du tænker at få lavet.

Brugeravatar
HenrikKjaerulff
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jul 2016, 15:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af HenrikKjaerulff » 11. jul 2016, 15:58

decipher skrev:det du selv ændrer eller skifter, er der jo ikke (fabriks-)garanti på, det siger sig selv. Men resten af bilen er som udgangspunkt ikke berørt.

Der er selvfølgelig lidt en gråzone i forhold til systemer, der hænger direkte sammen, så hvis du øger effekten drastisk kan du vel risikere, at garantien på turbo og div. Sliddele bortfalder. Umiddelbart tror jeg det vil være svært for forhandler at påvise, at eventuelle fremtidige fejl ikke er omfattet af garantien.

Måske er det nemmere at svare på, hvis du skriver noget om, hvad du tænker at få lavet.
som udgangspunkt vil jeg starte med en chiptuning og en sænkning.
På sigt måske også eftermonteret intercooler, men det ligger ikke lige for.

Derudover så et par kosmetiske ændringer (og det er vel næppe noget der påvirker garantien eller hvad?)
Komfortbilen: Mazda 6 2013, Sedan - 2.0 Skyactiv-G 165HK/210NM
Legetøjet: Seat Ibiza Cupra 2016, Sports Coupe - 1.8 TSI 192HK/320NM

Clegg
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21. jul 2015, 13:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af Clegg » 11. jul 2016, 19:10

Først bliver du nødt til at læse garantivilkårene. Det kan være direkte reguleret i aftalen hvad der må foretages af ændringer, for at bevare garantien. Hvis der ikke fremgår noget, kan du ændre alt det du vil. Det du ændre, som har indvirkning på det oprindelige, vil dog ikke længere være omfattet af garantien.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Bil: Hvad Kan Man Lave Uden At Garantien Falder?

Indlæg af GranTurismo » 11. jul 2016, 20:34

HenrikKjaerulff skrev:som udgangspunkt vil jeg starte med en chiptuning og en sænkning.
På sigt måske også eftermonteret intercooler, men det ligger ikke lige for.

Derudover så et par kosmetiske ændringer (og det er vel næppe noget der påvirker garantien eller hvad?)
Hvis de opdager det i forbindelse med en garantireklamation, kan du risikere at en chiptuning vil resultere i at de kan afvise garantien på motor, gearkasse, trækaksler osv.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"