Side 1 af 1

Højde på vejskilt

: 21. maj 2017, 14:45
af Play4Fun
Hvis højde på et skilt er meget lav og tildækket af beplantning hvad siger lover så.
Jeg tænker typisk på byskilte der er placeret 30-50cm over jorden og dækket af beplantning.
Det er jo umådeligt svært at rette sig efter et skilt man ikke kan se på grund af beplantning, og hvis der ikke er andet der fortæller det er en by , f.eks byskilt tegnet på vejen eller en byport , ja så er man jo chance løs for at vide det.

Re: Højde på vejskilt

: 21. maj 2017, 14:47
af AU-R8
Alle de byskilte skal op i over 160 cm højde, men kommunerne fik 10 års frist til at gøre det og det er vist udgangen af 2021.

Re: Højde på vejskilt

: 21. maj 2017, 17:34
af Steffen LH
Et af FDMs medlemmer fik frafaldet en betinget frakendelse grundet kø, forkert placeret skilt og ringe oversigtsforhold.
Bøden skulle dig stadig betales.
Det var i et af de seneste numre af Motor det stod, husker ikke præcist hvilken.

Re: Højde på vejskilt

: 28. maj 2017, 07:23
af Sgh2008ejs
Har du overset et byskilt og fået en bøde? :lol:

Re: Højde på vejskilt

: 28. maj 2017, 09:47
af Play4Fun
Sgh2008ejs skrev:Har du overset et byskilt og fået en bøde? :lol:
Nej undrede mig bare over de står helt nede i græsset hvor man ikke kan se dem så derfor fortsatte jeg gennem en by med 85Kmt, til trods for at byen ikke lignede en by og kun var by i 200m, opdagede kun det var by , fordi byskiltet "byslutter" var hævet 2 meter over jorden.
Syntes bare rent trafiksikkerheds mæssigt det er uansvarligt at skiltene ikke er placeret ordentligt.
Som loven er skrevet er jeg fritaget for bøde og klip , men den person som man i værste situation skulle komme til at køre ned eller måske dræbe ved den høje fart er jo helt utilgiveligt på grund af den manglende skiltning.

Re: Højde på vejskilt

: 28. maj 2017, 09:53
af Play4Fun
Fandt lige det her i berlinske.

Ref. artiklen i Berlingske om Helle Odér og hendes første bøde og klip i kørekortet.


Da politibilen med de involverede parter passerer byzone-skiltet, som henviser til hastigheds-begrænsningen på 50 km/t i byzone, konstateres det, at skiltet står nede ved jorden med vissent græs foran, så den ellers observante fotograf også har overset det.

Efter min bedste overbevisning skal Helle Odér have pengene tilbage fra den bøde, samt ophævet klippet i kørekortet, al den stund at skiltet ikke er lovligt opsat i.h.t. »Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning.«

Her står der i § 26, stk. 5. »På veje med tilladt hastighed under 60 km/t må følgende tavler ikke placeres lavere end 1,5 m over vejen«:

5) Oplysningstavlerne E 11, E 15-17, E 22, E 31, E 37, E 39-45, E 55, E56 og E 68,4.

Det er værd at pointere, at E55 og E56 henviser til byzone-skiltene.

At politimanden vil »spørge i færdselsafdelingen, om man kan løfte skiltet lidt« vidner jo om, at hverken han, færdselsafdelingen eller de vejfolk, der opsætter skiltene, har kendskab til ovennævnte bekendtgørelses ordlyd. Hensigten med de minimums mål over vejfladen er jo netop, at skiltene skal være synlige for trafikanterne, uanset om der er højt græs, høj sne eller opsprøjt af sne og sjap fra forbikørende biler og lastvogne, som kan dække skiltet fuldstændigt.

Ukendskab til loven friholder ikke for ansvar, får vi jævnligt at vide. Her er det færdselspolitiet, som ikke har kendskab til loven, derfor er det deres ansvar at sørge for: 1) at Helle Odér bliver holdt skadesløs, 2) at lovliggøre de hundredvis af byzone-skilte rundt omkring i landet, som ikke overholder de lovbefalede mindstemål over vejbanerne.