Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 09:19
Det er jo et parts indlæg.
Man sagde det samme da regafgiften blev sat ned til 150% i 2015. Nu ville en del af besparelsen forsvinde i forhøjede priser.
Men det er da klart jo længere ned vi kommer i reg afgift jo mindre dansker rabat får man af fabrikkerne.
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 09:40
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:39, rettet i alt 1 gang.
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 09:58
Decipher skrev:Det er vel sandsynligt, at "dansker-rabatten" vil ophøre, hvis værdielementet i afgiften udgår. Men som det er i dag, kan det jo betale sig selv at importere brugte biler fx, hvor man ikke får nogen særlig rabat, så hvor galt kan det lige gå.
Så må SMC måske nøjes med at tjene lidt mindre end en milliard om året... :p
Teknisk baseret ville være fint.
Men problemet er at en Lotus Elise ville blive meget billigere, 900 kg og 1,8 l Toyota motor. Så teknisk baseret vil ikke ske på grund af Janteloven.
-
JSA
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
24 times
-
Been thanked:
74 times
Indlæg
af JSA » 31. aug 2017, 10:11
Decipher skrev:
Så må SMC måske nøjes med at tjene lidt mindre end en milliard om året... :p
Nu er det jo "kun" en halv milliard de tjener, men du kan være ganske tryg - Semler skal nok sikre sig deres fortjeneste, også i fremtiden, uanset afgiftsmodel.
Måske er det ved at være på tide, at vi skal have gjort VAG-koncernen opmærksom på, at de sagtens kan undvære importør-mellemledet.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 10:19
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:39, rettet i alt 1 gang.
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 10:28
Decipher skrev:AU-R8 skrev:Decipher skrev:Det er vel sandsynligt, at "dansker-rabatten" vil ophøre, hvis værdielementet i afgiften udgår. Men som det er i dag, kan det jo betale sig selv at importere brugte biler fx, hvor man ikke får nogen særlig rabat, så hvor galt kan det lige gå.
Så må SMC måske nøjes med at tjene lidt mindre end en milliard om året... :p
Teknisk baseret ville være fint.
Men problemet er at en Lotus Elise ville blive meget billigere, 900 kg og 1,8 l Toyota motor. Så teknisk baseret vil ikke ske på grund af Janteloven.
Du siger problem, jeg siger fordel. Men der kommer jo i givet fald nok også trafiksikkerhedsmæssige parametre, hvor en Elise ikke just er en topscorer.
Det bliver jo nok lidt svært at sige at manglende ESP koster 100.000 i afgift, eller lad os sige kollisionsradar med stop op til 130 km/t koster 50.000.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 31. aug 2017, 10:30
Det koster kollisonsradar vel dårligt idag.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 11:01
SteffenR skrev:Det koster kollisonsradar vel dårligt idag.
Det er afgift, hvis man skal lave teknisk afgift kan det jo indeholde mange ting.
Hvis vi kun ser på CO2 vil problemet jo være at man jo ikke kan sige at fra 0-100 gr er det nul i afgift, fra 100-125 er det 25.000 , fra 125-150 er det 75.000, fra 150-200 er det 200.000, fra 200-300 er det 1 mill. Den holder jo nok ikke i EU. Så ved teknisk baseret afgift vil de dyreste biler altid blive meget billigere. Man kan jo heller ikke lave flat rate afgift på 100% op til 250.000 og herefter 180%, det var jo det man prøvede med Teslaerne i 2015.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 31. aug 2017, 11:30
Så langt var jeg med. Tænkte mere på, det villle være fjollet at gøre innovativt sikkerhedsudstyr afgiftsbelagt, det skulle nærmere give et afslag.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 12:24
Det var nu mere hvis man lavede en teknisk afgift der var lav.
Men om det er fradrag er det jo det samme resultat.
Norge lagde jo sin reg afgift om til teknisk afgift. Deroppe koster jo alt ekstraudstyr jo så kun prisen plus moms.
En R8 V10 plus Coupe koster deroppe 1,8 mill i dkkr. Herhjemme 3,6 mill.
En passat 150 hk tdi dsg Highline er 350 tkr dkkr, i DK 480 tkr.
Så i kr vil en R8 jo blive meget billigere selvom den forurener meget mere end en Passat. Måske ikke lige i diesel
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 12:51
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:39, rettet i alt 1 gang.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 31. aug 2017, 12:53
Det ved jeg ikke helt om det gør. Hvis man tager to biler begge med 110g/co2 udledning, hvor den ene har fået hele batteriet med sikkerhedsudstyr Lane assist, kollisionsradar, ESC, EBA, Blindspot, 800 airbags og den anden har soltag. Så bør den med udstyret få rabat på afgiften på udstyr, da den kan spare samfundet for mange penge.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 12:54
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 13:23
Decipher skrev:AU-R8 skrev:SteffenR skrev:Det koster kollisonsradar vel dårligt idag.
Det er afgift, hvis man skal lave teknisk afgift kan det jo indeholde mange ting.
Hvis vi kun ser på CO2 vil problemet jo være at man jo ikke kan sige at fra 0-100 gr er det nul i afgift, fra 100-125 er det 25.000 , fra 125-150 er det 75.000, fra 150-200 er det 200.000, fra 200-300 er det 1 mill. Den holder jo nok ikke i EU. Så ved teknisk baseret afgift vil de dyreste biler altid blive meget billigere. Man kan jo heller ikke lave flat rate afgift på 100% op til 250.000 og herefter 180%, det var jo det man prøvede med Teslaerne i 2015.
Man kan, hvis det britiske system er nogen indikator, godt lave en progressiv skala for afgift baseret på CO2-udledning.
https://www.gov.uk/vehicle-tax-rate-tables
Ja. Men det er jo stadigt meget billigere.
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 13:27
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 13:56
Decipher skrev:Hvorfor skulle det gøre en forskel mht. EU? Hvis man må lave progressiv afgift, så gælder det princip jo, uanset hvor store trinene er.
Det vendte tomlen ned i 2015 for Tesla.
Her havde man først lavet var det 0% op til var det 250 tkr, her over 180%. Men skal ikke sige præcist hvorfor.
Men sikkert noget med rimelighedsprincippet.
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 14:40
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
54 times
-
Been thanked:
259 times
Indlæg
af SteffenR » 31. aug 2017, 15:13
AU-R8 skrev:
Ja. Men det er jo stadigt meget billigere.
Det engelske system er en årlig brugsskat, så det virker billigere end det nok er.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
-
Ørn
- Nyt medlem
- Indlæg: 271
- Tilmeldt: 15. jul 2008, 05:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Jylland
-
Has thanked:
10 times
-
Been thanked:
3 times
Indlæg
af Ørn » 31. aug 2017, 16:25
Hvis vi siger de sænker registreringsafgiften til 100% hvordan virker det så hvis man f.eks. vil hente en "gammel" Audi S5 fra 2008 i tyskland? Vil den import registreringsafgift falde tilsvarende ved import af brugt bil, eller er de for gamle så de er under en minimumsafgift eller noget?
ku da godt se mig selv finde en i tyskland hvis import afgiften blev sænket markant for de lidt mere specielle biler.
jeg ved jo godt det kun er gætterier indtil noget er vedtaget, men hvis nogen har et bud.
mvh
søren
VW T-Cross Style med alle krydser
VW Up
Audi A4 Avant 2,8 V6 30v Quattro Tiptronic. (Solgt)
Polo 6n2 1,4 16v Comfortline m. Aircon. (solgt)
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 16:44
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
-
Has thanked:
200 times
-
Been thanked:
399 times
Indlæg
af Dakota » 31. aug 2017, 17:13
Decipher skrev:Ørn skrev:Hvis vi siger de sænker registreringsafgiften til 100% hvordan virker det så hvis man f.eks. vil hente en "gammel" Audi S5 fra 2008 i tyskland? Vil den import registreringsafgift falde tilsvarende ved import af brugt bil, eller er de for gamle så de er under en minimumsafgift eller noget?
ku da godt se mig selv finde en i tyskland hvis import afgiften blev sænket markant for de lidt mere specielle biler.
jeg ved jo godt det kun er gætterier indtil noget er vedtaget, men hvis nogen har et bud.
mvh
søren
Afgiften på brugte biler følger afgiften på nye. Det er samme beregning.
What? Nej.
-
AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
15 times
-
Been thanked:
293 times
Indlæg
af AU-R8 » 31. aug 2017, 17:26
Brugte bliver billigere så.
-
Obel
- Medlem
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
-
Has thanked:
31 times
-
Been thanked:
38 times
Indlæg
af Obel » 31. aug 2017, 18:12
Ifølge det nuværende oplæg, så skal der vel "bare" betales 100% i afgift. Hvor der nu betales 105/150%
-
hansen123
- Medlem
- Indlæg: 1081
- Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vanløse
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
21 times
Indlæg
af hansen123 » 31. aug 2017, 19:34
Obel skrev:Ifølge det nuværende oplæg, så skal der vel "bare" betales 100% i afgift. Hvor der nu betales 105/150%
De bliver vurderet ud fra deres markedsværdi i danmark og derfra udregnet.
Teoretisk vil en sænkelse af registreringsafgiften og deraf der faldende brugtmarked gøre det mindre interessant at hente en bil af den kaliber hjem, da det historisk har været udstyr osv. der har været billigt. Dette vil falde markant herhjemme nu.
Den holder ikke 100% vand i praksis da disse biler typisk er værdisat efter stand, iforhold til udstyr osv, men lige meget hvad lukker det ihvertfald for større besparelser
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
-
MogensR
- Nyt medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
-
Has thanked:
5 times
-
Been thanked:
0
Indlæg
af MogensR » 31. aug 2017, 19:49
AU-R8 skrev:Brugte bliver billigere så.
Hvis vi får en 100% afgift uden knæk, så burde afgift-beregningen på brugte biler også ændres.
I dag er afgiften ca. 2/3 af bilens værdi på brugtmarkedet, men bør nærmere være 1/2 af værdien.
Værdien på brugtmarkedet vil naturligvis også falde, når de nye biler bliver billigere.
Mogens R.
-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 31. aug 2017, 19:51
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
Ørn
- Nyt medlem
- Indlæg: 271
- Tilmeldt: 15. jul 2008, 05:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Jylland
-
Has thanked:
10 times
-
Been thanked:
3 times
Indlæg
af Ørn » 1. sep 2017, 10:22
For min forståelse, ku vi lave et regneeksempel: en brugt Audi S5 2008 koster i Danmark ca 300.000. Hvis de indfører den nye afgiftslempelse, hvad vil sådan en bil omtrentligt falde til? Er der nogen der har et bud? Ved ikke hvordan man beregner det. Hvis afgiften på den udgør 150% i dag og så den falder til 100% hvad vil den så teoretisk falde til?
VW T-Cross Style med alle krydser
VW Up
Audi A4 Avant 2,8 V6 30v Quattro Tiptronic. (Solgt)
Polo 6n2 1,4 16v Comfortline m. Aircon. (solgt)
-
Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
-
Has thanked:
200 times
-
Been thanked:
399 times
Indlæg
af Dakota » 1. sep 2017, 12:17
Decipher skrev:Dakota skrev:What? Nej.
Jo? Fradrag og tillæg osv er skaleret ned fra nyværdien, og
indgangsværdien fastsættes ud fra markedsprisen, men selve beregningen er da den samme. Det står der i hvert fald i loven.
Ergo er det heller ikke præcis samme beregning, som du påstår. I den ene situation er det prisen på bilen u/afg der beregnes afgift ud fra - i det andet er det noget sjusseri omkring hvad man kan tro markedsprisen på bilen inkl. fuld afgift nu måtte være. Det er to vidt forskellige forudsætninger at beregne afgiften ud fra.
-
Decipher
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af Decipher » 1. sep 2017, 19:14
.
Senest rettet af Decipher 3. okt 2017, 11:40, rettet i alt 1 gang.
-
Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
-
Has thanked:
200 times
-
Been thanked:
399 times
Indlæg
af Dakota » 1. sep 2017, 23:26
Decipher skrev:Som jeg påstår? Jeg sagde metoden til at finde afgiften var den samme, og det er den. Der bruges bare forskellige indgangsværdier af naturlige årsager. Bland gerne mig uden om hvordan du læser Bibelen.
Dude, come on. Metoden kan jo umuligt være den samme, når den ene er en værdibaseret afgift, der tager udgangspunkt i X% af et beløb og Y% af et andet beløb, mens den anden er en approksimation og altså rent gætteri på udsalgsprisen for en tilsvarende bil med fuld afgift. Case in point: Måden, du beregner afgift for en spritny Lamborghini Huracan og en 1 år gammel Huracan er vidt forskellig. Det tror jeg egentlig også godt du ved.