Dato og tid er 13. dec 2017, 19:32

Svar p√• emne  [ 17 indl√¶g ] 
 Politiets nye IT-system: nr.plade-skanning opgraderes 
Forfatter besked
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tredje planet fra Solen, 1. sal tv.
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Politiets nye IT-system: nr.plade-skanning opgraderes
Der er meget interessant at l√¶se i artiklen (link nederst) om politiets nye IT-system, bl.a. om den nye samk√łrsel af de 13 politikredses registrering af nr.plade-skanningerne - men ogs√• om politiets nyvundne ret til og med dette nye IT-system ogs√• mulighed for lynhurtigt at indhente oplysninger om borgernes privatliv via sociale medier som fx Facebook. Artiklen giver b√•de info om det retslige, IT-tekniske og etiske i hele denne nye situation, som vi b√•de som bilister og borgere nu pludselig st√•r midt i.

Viel spa√ü! - kunne man m√•ske sige? Misforst√• mig ikke, jeg g√•r naturligvis fuldt ind for, at politiet skal have de bef√łjelser og IT-udstyr, som er n√łdvendigt. Men med digitaliseringen f√łlger ogs√• en helt ny situation mht. vores privatliv og borgerrettigheder, som vi er n√łdt til at diskutere og forholde os til p√•ny. For nu begynder der alts√• ogs√• at blive en del 1984 over det...

Vi bliver også tvunget til at blive opmærksom på begreber og adfærdsregulerende fænomener som fx et Panoptikon, se https://da.m.wikipedia.org/wiki/Panoptisk_f%C3%A6ngsel og http://raeson.dk/2014/overvaagningssamfundet-hvem-kigger-paa-hvem-og-hvorfor/

Forestil dig fx at blive stoppet i en fartkontrol. Efter at have givet dig girokortet kaster den flinke betjent et blik ned p√• sin iPad, hvor han ogs√• kan se dine opslag p√• den udgave af din Facebook-profil, som du troede var kun til dig selv, og han sp√łrger s√• med et sk√¶vt grin ind i bilen: "N√•, Jeg h√•ber da, at aftenen og ogs√• natten sammen med Gurli forl√łb som planlagt?!" Ved siden af dig sidder din kone, som hedder Hanne. Sjovt, ikke?

Og hvad kan den slags viden om vores privatliv ellers (mis)bruges til af offentlige myndigheder? Creepy!

Nu bliver det meget sværere at smutte gennem maskerne i politiets net
[url]http://politiken.dk/indland/art6085155/Nu-bliver-det-meget-sværere-at-smutte-gennem-maskerne-i-politiets-net[/url]

Edit: kan ikke få ovenstående link til at virke.

Senest rettet af Ztrejfer 30. aug 2017, 07:45, rettet i alt 1 gang.

30. aug 2017, 07:31
Aktiv medlem

Geografisk sted: Viborg, 8830
Geografisk region: √ėstjylland
VCDS ejer: Ja
Indl√¶g Re: Politiets nye IT-system: nr.plade-skanning opgraderes
Ta' du hellere s√łlvpapirshatten godt p√•...

Audi A4 B8 Avant TDI

30. aug 2017, 07:45
Profil Hjemmeside
Nyt medlem
Brugeravatar

Jamen, dermed fik vi jo så givet den ged en intelligent rundbarbering 8-)

30. aug 2017, 07:48
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: K√łge
Geografisk region: Sydsjælland
Der er jo ikke noget nyt i det Pol-Intel kan finde af information. Nu er det bare samlet, hvilket virker som en rigtig fin og smart ide.
Dit eksempel med Facebook-opdateringen giver heller ikke mening, med mindre man offentligt har delt det p√• sin v√¶g, med sine venner. Desuden, kan jeg ikke se at en fartb√łde skulle f√łre til, at de tjekker din profil.

30. aug 2017, 09:19
Profil Hjemmeside
Nyt medlem
Brugeravatar

DanielBahn skrev:
Der er jo ikke noget nyt i det Pol-Intel kan finde af information. Nu er det bare samlet, hvilket virker som en rigtig fin og smart ide.

Helt enig - men man kan som bekendt bare ikke lave omelet uden at slå æg i stykker. Det er såmænd pointen.

Citat:
Dit eksempel med Facebook-opdateringen giver heller ikke mening, med mindre man offentligt har delt det på sin væg, med sine venner.

Korrekt, den er i en gr√•zone. Man kan sige, at er man s√• dum, at man udstiller sit liv p√• fora som Fj√¶sbog, s√• er man selv ude om det. Problemet er bare, som ogs√• n√¶vnt, panoptikon-effekten. P√•peger s√•ledes blot, at der med det nye IT-v√¶rkt√łj er tale om et adf√¶rdsregulerende v√¶rkt√łj, der med stor sandsynlighed vil r√¶kke helt ind i hvad man fremover vil skrive p√• Fj√¶sbog, fordi politiet med et enkelt touch p√• betjentens iPad vil f√• fuld adgang. Det synes jeg da er en kende ubehageligt - for at sige det mildt. Men det er nok blot den "fagre" nye digitale verden. Ligesom alle nu st√•r og tager billeder af hinanden hvorsomhelst, n√•rsomhelst - det er squ da pisse irriterende, indimellem ogs√• kr√¶nkende. For blot 10 √•r siden kunne mennesket g√• rundt i fred og ro, uden at blive eksponeret globalt. Det er da i den grad slut! :evil:

Citat:
Desuden, kan jeg ikke se at en fartb√łde skulle f√łre til, at de tjekker din profil.

Som artiklen i Politiken fremh√¶ver, s√• er det jo netop dette, som det nye IT-system er sat op til at g√łre. Simpelthen.

30. aug 2017, 09:45
Nyt medlem

Geografisk region: Nordjylland
Fuldstændig enig!
Vi accepterer i dag en grad af overv√•gning som ville v√¶re fuldst√¶ndig uh√łrt for relativt f√• √•r siden.... "fordi jeg har jo ikke noget at skjule" og det foreg√•r n√¶rmest helt uden debat!!!

Det bliver åbenbart så abstrakt for de fleste, måske fordi det foregår elektronisk, at de er ligeglade. Man ville jo aldrig acceptere at ens fysiske breve blev åbnet og gennemlæst, at der konstant gik en person bag ved en og observerede/noterede hvor man befandt sig etc. etc.... (Stasi og lign. ville jo være lykkelige hvis de havde dagens hjælpemidler...)
Men n√•r myndighederne overv√•ger os allesammen og m√•ske endnu vildere: Google, Facebook etc. har fuldst√¶ndig indsigt i dit liv, holdninger, interesser mm. gider folk ikke engang at diskutere det (og kommer med "velovervejede" bem√¶rkninger om s√łlvpapirshatte etc :lol: )

Skal nævne at jeg på ingen måde er imod at myndighederne overvåger mistænkte/forbrydere.
Men jeg er samtidig stærkt kritisk overfor at vi alle bliver overvåget både af myndighederne og ikke mindst af diverse private firmaer.

Og vær helt sikker: Nogle oplysninger vil blive (mis)brugt til noget som ikke var intentionen, som måske ikke var heeelt lovligt, som brugeren ikke havde forventet etc....

Senest rettet af Thor-thor 30. aug 2017, 20:24, rettet i alt 1 gang.

30. aug 2017, 10:11
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Herning
Geografisk region: Vestjylland
Ztrejfer skrev:
DanielBahn skrev:

Helt enig - men man kan som bekendt bare ikke lave omelet uden at slå æg i stykker. Det er såmænd pointen.

Citat:
Dit eksempel med Facebook-opdateringen giver heller ikke mening, med mindre man offentligt har delt det på sin væg, med sine venner.

Korrekt, den er i en gr√•zone. Man kan sige, at er man s√• dum, at man udstiller sit liv p√• fora som Fj√¶sbog, s√• er man selv ude om det. Problemet er bare, som ogs√• n√¶vnt, panoptikon-effekten. P√•peger s√•ledes blot, at der med det nye IT-v√¶rkt√łj er tale om et adf√¶rdsregulerende v√¶rkt√łj, der med stor sandsynlighed vil r√¶kke helt ind i hvad man fremover vil skrive p√• Fj√¶sbog, fordi politiet med et enkelt touch p√• betjentens iPad vil f√• fuld adgang. Det synes jeg da er en kende ubehageligt - for at sige det mildt. Men det er nok blot den "fagre" nye digitale verden. Ligesom alle nu st√•r og tager billeder af hinanden hvorsomhelst, n√•rsomhelst - det er squ da pisse irriterende, indimellem ogs√• kr√¶nkende. For blot 10 √•r siden kunne mennesket g√• rundt i fred og ro, uden at blive eksponeret globalt. Det er da i den grad slut! :evil:

Citat:
Desuden, kan jeg ikke se at en fartb√łde skulle f√łre til, at de tjekker din profil.

Som artiklen i Politiken fremh√¶ver, s√• er det jo netop dette, som det nye IT-system er sat op til at g√łre. Simpelthen.
Alts√• nu er det jo ikke den menige betjent der f√•r adgang til systemet. Ligeledes bliver det jo kun brugt i st√łrre efterforskninger ( ikke dine fartb√łder).

Altså I en tidligere efterforskning har jeg da været på Facebook og brugt materialet i retten, så det er nu ikke noget nyt

Seat Altea 2.0 Tdi
VW Touran 2.0 Tdi
Bmw E46 323i
VW Golf 2 1.6

30. aug 2017, 12:02
Nyt medlem
Brugeravatar

Martin1986 skrev:
Alts√• nu er det jo ikke den menige betjent der f√•r adgang til systemet. Ligeledes bliver det jo kun brugt i st√łrre efterforskninger ( ikke dine fartb√łder).

Altså I en tidligere efterforskning har jeg da været på Facebook og brugt materialet i retten, så det er nu ikke noget nyt

For det f√łrste, s√• er dette naturligvis ikke en kritik af politiet (har for√łvrigt en STOR respekt og s√•gar beundring for netop det danske politi!), ej heller af den enkelte betjent, kriminal-efterforsker etc. Naturligvis ikke, det er et fors√łg p√• at forst√• og f√łlge med, kritisk, overfor de vinde, der bl√¶ser mellem individets borger- og frihedsrettigheder p√• den ene side og statens monopol p√• vold p√• den anden side. Her m√• man jo sige, at der bl√¶ser nye vinde pga. den omtalte udnyttelse af samk√łring af mange forskellige registre - illustreret her:

Vedhæftet fil:
Politiets nye datavåben.jpeg
Politiets nye datavåben.jpeg [ 139.49 KiB | Vist 960 gange ]

For det andet: Det er ovenst√•ende register-bombardement, som individet fremover vil blive udsat for, n√•r individet kommer ifm. enhver form for efterforskning (hvad foreg√•r der i√łvrigt mere pr√¶cist under rubrikken "Politiske partier"?!) - og selvom du n√¶vner, at Pol-Intel kun vil blive brugt ifm. st√łrre efterforskninger, s√• vil jeg √¶de mine gamle RAM-blokke p√•, at s√•dan vil det blive om fx 10 √•r. Det er simpelthen en glidebane, og argumentet vil v√¶re "almenvellet". I og for sig rimeligt nok ifm. bek√¶mpelse af kriminalitet, men overv√•gning er det alts√• ogs√• - og det endda i hidtil uh√łrt grad. Det er en sv√¶r en - ja. Derfor skal der ogs√• v√¶re samtale omkring dette tema, ikke mindst blandt borgerne selv - s√•ledes at politikerne og div. n√¶vn og r√•d forh√•bentlig kan f√• oprettet de n√łdvendige filtre, begr√¶nsninger i systemet (problemet er jo blot, at politikerne jo er blevet til staten) - for har vi ikke disse begr√¶nsninger indbygget i brugen af Pol-Intel, er glidebanen ned mod den totale allestedsn√¶rv√¶rende overv√•gning afgrundsdyb. Snart vil der v√¶re kameraer overalt, de vil have indbygget software med ansigtgenkendelse, digital genkendelse af kropsholdning og gangart - you name it, det vil komme, endda f√łr du kan f√• sagt plukfrugtmedenbrugtfrugtplukker.

Dér står vi så....og jeg bryder mig som menneske absolut ikke om det.

Senest rettet af Ztrejfer 30. aug 2017, 13:21, rettet i alt 5 gange.

30. aug 2017, 13:04
Aktiv medlem

Geografisk region: Vestsjælland
Thor-thor skrev:
Fuldstændig enig Ztrejfer...
Vi accepterer i dag en grad af overv√•gning som ville v√¶re fuldst√¶ndig uh√łrt for relativt f√• √•r siden.... "fordi jeg har jo ikke noget at skjule" og det foreg√•r helt uden debat!!!

Det bliver åbenbart så abstrakt for de fleste, måske fordi det foregår elektronisk, at de er ligeglade. Man ville jo aldrig acceptere at ens fysiske breve blev åbnet og gennemlæst, at der konstant gik en person bag ved en og observerede/noterede hvor man befandt sig etc. etc.... (Stasi og lign. ville jo være lykkelige hvis de havde dagens hjælpemidler...)
Men n√•r myndighederne overv√•ger os allesammen og m√•ske endnu vildere: Google, Facebook etc. har fuldst√¶ndig indsigt i dit liv, holdninger, interesser mm. gider folk ikke engang at diskutere det (og kommer med "velovervejede" bem√¶rkninger om s√łlvpapirshatte etc )

Skal nævne at jeg på ingen måde er imod at myndighederne overvåger mistænkte/forbrydere.
Men jeg er samtidig stærkt kritisk overfor at vi alle bliver overvåget både af myndighederne og ikke mindst af diverse private firmaer.

Og vær helt sikker: Nogle oplysninger vil blive (mis)brugt til noget som ikke var intentionen, som måske ikke var heeelt lovligt, som brugeren ikke havde forventet etc....
Nu sp√łrger jeg af nysgerrighed/uvidenhed og ikke for at provokere eller lignende men kan du forklare mig hvori problemet ligger at Google/Facebook ved at du hver anden torsdag bestiller en nr 8 med ekstra bacon nede hos den lokale? Eller at din kone s√łger p√• t√łj 4 gange om dagen og bruger i gennemsnittet 18 minutter fordelt p√• h&m, Zalando og boozt og efterf√łlgende synes godt om nanna fra Gr√łnnevangs skolen's billede p√• Facebook? Grunden til de gemmer disse data er for at styrke deres kunstige intelligens som de bruger i deres projekter (blandt andet Amazons nye supermarked uden kassedamer hvor kamera og sensor holder √łje med hvad du putter i kurven og hvad du l√¶gger tilbage etc og betaler automatisk ved udgangen)

30. aug 2017, 13:08
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg
Geografisk region: K√łbenhavn
Jeg deltager af princip efterhånden (næsten) aldrig i debatter om overvågning, fordi jeg bliver så uendeligt provokeret af folks uvidenhed og manglende indsigt på området, in casu automatiske nummerpladescans.

Som Ztrejfer helt rigtigt siger, ville man aldrig acceptere at der konstant gik/k√łrte nogen efter √©n og noterede ned hvor man var, hvorn√•r. Men det er de facto hvad der sker med dette system. Der er, for mig at se, meget lidt tvivl om systemet vil blive udvidet til at omfatte station√¶re kameraer og vupti, s√• kan man snart f√łlge en persons f√¶rden fra A til Z - UDEN at have f√•et dommerkendelse. Det skal man dog i det mindste, n√•r man (Politiet) s√łger masteoplysninger, s√• de kan triangulere ens position og dermed f√¶rden ud fra telemasterne.

Da systemet blev godkendt kunne Politiet ikke engang redeg√łre for n√łdvendigheden af at have ALLE oplysninger (om ikke-kriminelle aktiviteter) liggende i 30 dage, som tilf√¶ldet vist nok stadig er. Og problemstillingen er meget tydelig: Vi bliver allesammen overv√•get, ikke kun de af os, der beg√•r kriminalitet. Hvis man ikke kan se den etiske udfordring her, s√• synes jeg godt nok man har en meget afslappet holdning til begrebet privatliv.

30. aug 2017, 13:12
Nyt medlem

Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk region: Fyn
Thor-thor skrev:
Men n√•r myndighederne overv√•ger os allesammen og m√•ske endnu vildere: Google, Facebook etc. har fuldst√¶ndig indsigt i dit liv, holdninger, interesser mm. gider folk ikke engang at diskutere det (og kommer med "velovervejede" bem√¶rkninger om s√łlvpapirshatte etc :lol: )

Det er desv√¶rre prisen for at det er gratis at bruge tjenesterne mod at de kan f√łlge med i dit liv, forbrugsm√łnster samt s√¶lge oplysninger til en tredjepart.

Dakota skrev:

Da systemet blev godkendt kunne Politiet ikke engang redeg√łre for n√łdvendigheden af at have ALLE oplysninger (om ikke-kriminelle aktiviteter) liggende i 30 dage, som tilf√¶ldet vist nok stadig er. Og problemstillingen er meget tydelig: Vi bliver allesammen overv√•get, ikke kun de af os, der beg√•r kriminalitet. Hvis man ikke kan se den etiske udfordring her, s√• synes jeg godt nok man har en meget afslappet holdning til begrebet privatliv.

Vi kan blive ved med at diskutere dette til evighed, s√• ogs√• gerne at vi fik lavet lovgivning om samt defineret hvorn√•r er man kriminel? er det fra n√•r man har modtaget sin fartb√łde at man vil kunne blive overv√•get?

17¬īGolf 7 Allstar 1.4 Tsi.
Yamaha 700 Raptor - 700cc - Model 2007
Hyosung 450 - 450cc - Model 2009 med nummerplader ;)

Tilbyder installering af XD-Auto - Smid en PM ;)

Senest rettet af nellemanngro 30. aug 2017, 13:30, rettet i alt 1 gang.

30. aug 2017, 13:15
Medlem

Geografisk sted: Skovlunde
Dakota skrev:
Jeg deltager af princip efterhånden (næsten) aldrig i debatter om overvågning, fordi jeg bliver så uendeligt provokeret af folks uvidenhed og manglende indsigt på området, in casu automatiske nummerpladescans.

Som Ztrejfer helt rigtigt siger, ville man aldrig acceptere at der konstant gik/k√łrte nogen efter √©n og noterede ned hvor man var, hvorn√•r. Men det er de facto hvad der sker med dette system. Der er, for mig at se, meget lidt tvivl om systemet vil blive udvidet til at omfatte station√¶re kameraer og vupti, s√• kan man snart f√łlge en persons f√¶rden fra A til Z - UDEN at have f√•et dommerkendelse. Det skal man dog i det mindste, n√•r man (Politiet) s√łger masteoplysninger, s√• de kan triangulere ens position og dermed f√¶rden ud fra telemasterne.

+1

30. aug 2017, 13:19
Nyt medlem

Kevinff skrev:
Thor-thor skrev:
Fuldstændig enig!
Vi accepterer i dag en grad af overv√•gning som ville v√¶re fuldst√¶ndig uh√łrt for relativt f√• √•r siden.... "fordi jeg har jo ikke noget at skjule" og det foreg√•r helt uden debat!!!
.....
.....
Nu sp√łrger jeg af nysgerrighed/uvidenhed og ikke for at provokere eller lignende men kan du forklare mig hvori problemet ligger at Google/Facebook ved at du hver anden torsdag bestiller en nr 8 med ekstra bacon nede hos den lokale? Eller at din kone s√łger p√• t√łj 4 gange om dagen og bruger i gennemsnittet 18 minutter fordelt p√• h&m, Zalando og boozt og efterf√łlgende synes godt om nanna fra Gr√łnnevangs skolen's billede p√• Facebook? Grunden til de gemmer disse data er for at styrke deres kunstige intelligens som de bruger i deres projekter (blandt andet Amazons nye supermarked uden kassedamer hvor kamera og sensor holder √łje med hvad du putter i kurven og hvad du l√¶gger tilbage etc og betaler automatisk ved udgangen)

Jamen isoleret set er der vel ikke det store problem i at FB/Google ved hvilken pizza du foretr√¶kker eller hvilke t√łjbutikker du/konen/k√¶resten etc. bes√łger p√• nettet.

Problemet er jo at de ved rigtig meget mere end pizza k√łb og lignende og sammenkobler/analyserer (og bruger) det hele....

L√¶ste fornylig om en unders√łgelse, hvor man estimerede at FB, efter en bruger havde givet 150-200 likes kunne lave en mere pr√¶cis beskrivelse af personen end vedkommendes n√¶rmeste familie!

N√•r du har brugt programmerne fra de to firmaer i en periode (logget ind) kan de med stor sikkerhed logge/afkode og forudsige eksempelvis: indkomst-niveau, boligform, k√łbsvaner, fritidsinteresser, rejsevaner, seksuelle pr√¶ferencer, familiestruktur, politiske holdninger, sygdomsbillede etc. etc.

Alt efter temperament kan man jo så mene at det overhovedet ikke er et problem..

Eller man kan m√•ske v√¶re en smule bekymret for, hvad disse data/personprofiler kan bruges til af diverse firmaer, b√•de i eksempelvis markedsf√łrings-√łjemed, segmentopdeling mm.

Men jo også af evt. hackere der måtte få fingre i det!

Eller evt. diverse statslige akt√łrer med et lidt l√łsere forhold til privatlivets fred, dommerkendelser etc......

Jeg synes i hvert fald at det fortjener en grundig debat, i stedet for at mange bare trækker på skuldrene og er ligeglade....

Ps:
S√• i √łvrigt et lidt sp√łjst eksempel p√• dataindsamling/behandling i USA i et dokumentarprogram for et stykke tid siden:
En st√łrre butiksk√¶de loggede folks f√¶rden p√• deres netbutiks hjemmeside. Ud fra folks interessere for sidens produkter ( og med lidt hj√¶lp fra diverse algoritmer) kunne de s√• afg√łre om kunden eksempelvis var gravid. Gravide kunder modtog efterf√łlgende m√•lrettet reklame for babyudstyr etc.

På et tidspunkt blev kæden kontaktet af en rasende far, fordi hans teenagedatter, havde modtaget reklame for babyudstyr, hvilket han synes var totalt upassende.....
Det viste sig efterf√łlgende at pigen rent faktisk var gravid, men ikke havde fortalt for√¶ldrene det endnu. S√• algoritmerne g√¶ttede rigtigt......

30. aug 2017, 21:08
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Hvis folk er så bange for de algoritmer, så synes jeg de skulle slette deres Facebook profiler til at starte med.

Jeg har personligt ikke nogen, men det er mest af alt pga jeg ikke interessere mig nok for folks aftensmad og fnider. Hvis de vil spore min web trafik, s√• good luck og forn√łjelse, da jeg har VPN til det interssante.

Kender en der fik sin stjålne bil tilbage på under 10 timer takket være anpg, så det kan ikke hidse mig op, der er så mange andre ting end de kamera der spore en dankort, geotagging, onstar etc., så man ikke vil spores anbefaler jeg en klaptelefon, duffelbag med kontanter og gammel bil med Kraks kort.

Ironi kan forkomme

30. aug 2017, 23:45
Nyt medlem

Ny lækker service fra Google, der "hjælper dig" hvis du udviser tegn på at have en depression..... Ideen er jo sympatisk nok, meeeen er ikke vild med det
Muligheder er uendelige :shock: .....

http://finans.dk/tech/ECE9831017/google-gaar-til-kamp-mod-depression/?ctxref=ext

1. sep 2017, 17:36
Meget aktiv medlem
Brugeravatar

Så er det sgu slut med, at google tilbud på cookiedough og ben&jerry's.

Ironi kan forkomme

1. sep 2017, 18:08
Aktiv medlem
Brugeravatar

Ved godt det ikke er politiet .... men -
I har set at VW nu vil installere stik med Simkort i vores biler ved service s√• de kan overv√•ge bilens "beskeder" l√łbende? Det er helt gratis lover de i tilbud p√• service man f√•r.... ja Gud fri mig vel, det forbeholder sig ret til at sende tilbud p√• reparation og service ud fra beskeder det installerede simkort sender retur til dem. N√•√•√•√•e ja, s√• giver de dig ogs√• lige en app man s√• ogs√• selv kan f√łlge med i det ogs√•. Tak :? ... jeg vil gerne selv bestemme hvorn√•r og hos hvem jeg f√•r lavet min bil - uden hele VW Danmark f√łlger med i hvor jeg k√łrer hen og om jeg tanker n√•r bilen er halv eller 1/3 tom.
Det bliver et nej tak fra mig.

MinVolkswagen hedder det i√łvrigt.

1. sep 2017, 18:44
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 17 indl√¶g ]