Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
sirians
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jun 2010, 09:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af sirians » 3. sep 2017, 12:47

Hej!

Jeg har en underskrevet slutseddel på en Golf til omkring 375.000, med en samlet byttepris på 305.000 mod min gamle vogn.

Nu nedsættes registreringsafgiften (formentlig), og bilen bliver dermed væsentligt billigere. Min forhandler er helt med på at pladerne selvfølgelig først skal sættes på når lovgivningen er faldet på plads, men hvordan er "spillereglerne" når vi skal blive enige om en ny samlet byttepris?

Er det helt forfra med forhandlingen, eller kan den gamle slutseddel med det højere beløb blive et problem for mig?

Forhandleren lød på telefon som om vi skulle dele i porten, men jeg vil mene at nedsættelsen i al væsentlighed skal sendes videre til køberen - undertegnede :-)

Er der andre som står i samme situation, og har styr på hvordan sådan en situation bedst kringles?

/Morten L. Køhler

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Decipher » 3. sep 2017, 13:33

Umiddelbart er det forhandleren, der scorer gevinsten, hvis ikke der står noget særligt i kontrakten om det andet end den aftalte pris, du skal betale. Men det er jo meningen, at forhandlerne skal sende besparelsen videre til køberen.

Dele i porten lyder sgu ikke OK. Det er jo prisen på den bil, du har købt, der falder - hvorfor skal forhandleren have fordel af det?

Aner ikke med byttepris, men muligvis ændrer prisen for din byttebil sig vel også i nedadgående retning om end ikke ligeså meget som på en ny bil. Måske var det det, han mente med at dele i porten?

Brugeravatar
dalberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. feb 2014, 22:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af dalberg » 3. sep 2017, 14:06

umiddelbart så er det dig der skal have gevinsten. du kan med købeloven i hånden forlange at prisen på din gamle bil skal fastholdes men så skal du ikke bede om nogle former for rabatter på din nye bil. du har jo også mulighed for at ophæve købet da bilen ikke er leveret endnu.
har selv skrevet slutsedel på en ny Seat leon st FR 1,8 tsi 379000 kr. til levering i uge 49 og dette er de oplysninger jeg har fået af en uvildig.så jeg afventer lige og ser hvilket resultat der foreligger efter weekenden
Seat leon St FR 1.8 dsg 2017 med full led og full link
Seat leon ST 1.6 tdi dsg med indbygget navigation 2014
Seat altea xl 1.9 tdi 2008

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af hansen123 » 3. sep 2017, 14:17

sirians skrev:Hej!

Jeg har en underskrevet slutseddel på en Golf til omkring 375.000, med en samlet byttepris på 305.000 mod min gamle vogn.

Nu nedsættes registreringsafgiften (formentlig), og bilen bliver dermed væsentligt billigere. Min forhandler er helt med på at pladerne selvfølgelig først skal sættes på når lovgivningen er faldet på plads, men hvordan er "spillereglerne" når vi skal blive enige om en ny samlet byttepris?

Er det helt forfra med forhandlingen, eller kan den gamle slutseddel med det højere beløb blive et problem for mig?

Forhandleren lød på telefon som om vi skulle dele i porten, men jeg vil mene at nedsættelsen i al væsentlighed skal sendes videre til køberen - undertegnede :-)

Er der andre som står i samme situation, og har styr på hvordan sådan en situation bedst kringles?

/Morten L. Køhler
Er din gamle bil afleveret til forhandleren? Hvis dette ikke er tilfældet, har du ikke ret til at "fastlåse" bytte prisen på bilen.

I bund og grund er afgiften imellem dig og staten. Dette har ikke noget med forhandleren at gøre. Han får sine penge ud af handlen og sender resten videre til staten.

Ud fra de beløb du nævner, kan du jo også vælge at hæve handlen (hvis du altså ikke har afleveret din egen bil endnu og bilen ikke er sat i produktion) det er urealistisk at din egen bil falder det samme i beløb som den nye du har udkig på.

I bund og grund kan du også risikere at din nye bil ender med at blive dyrere end den nuværende pris, der er jo ingen som aner hvordan det nye afgiftssystem ender med at se ud. :?
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Decipher » 3. sep 2017, 14:27

hansen123 skrev:I bund og grund er afgiften imellem dig og staten. Dette har ikke noget med forhandleren at gøre. Han får sine penge ud af handlen og sender resten videre til staten.
Det er ikke rigtigt - eller i hvert fald ikke præcist. Det er på nye biler forhandleren, der svarer afgiften til staten, og derfor også forhandleren, som skal svare mindre i afgift, hvis den bliver nedsat. Ligesom det vil være forhandleren der får afgift refunderet, hvis nedsættelsen sker med tilbagevirkende kraft fra fremsættelsen af et lovforslag (som det plejer). Men det ændrer ikke på den aftalte købspris.

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 3. sep 2017, 16:09

Decipher skrev:Men det ændrer ikke på den aftalte købspris.
Hvad??
Jeg er i samme situation...

Det er klart at en afgiftsjustering også har indflydelse på indbytningsprisen.
I mit tilfælde er indbytningsbilens listepris fra ny kun ~62% af listeprisen på den nye bil.
Således vil en afgiftsjustering også slå mere igennem på min nye bil end på min nuværende...

Hvis min nye bil falder ~60000kr i listepris så vil jeg anslå at brugtprisen på byttebilen falder ~35000kr
Denne forskel på ~25000kr kan jeg da ikke leve med ikke justeres på den aftalte byttepris...

PS! Forhandleren har kun skrevet byttepris på slutsedlen - ikke købspris og indbytningspris...

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Decipher » 3. sep 2017, 20:24

Jamen hvis der er taget stilling til det i kontrakten, er det det, der gælder. I har aftalt en handel til en bestemt pris, så medmindre der er en klausul om afgiftsændringer eller mulighed for at træde tilbage fra aftalen, så er en aftale som udgangspunkt en aftale.

Men denne her tråd viser meget godt, hvorfor det er meningsløst at tale generelt om noget, som i så høj grad afhænger af den konkrete aftale.

I de fleste tilfælde vil det alligevel sikkert være noget, man i sidste ende må forhandle sig frem til. Ingen forhandlere har jo interesse i sure kunder.

sirians
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jun 2010, 09:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af sirians » 4. sep 2017, 08:49

Tak for diverse indspark.

Da bilen er afsendt fra Tyskland er en ophævelse af kontrakten formentlig som udgangspunkt ikke mulig.

Jeg går i forhandling og ser om jeg kan lande et fornuftigt sted uden at skulle gå i juridisk infight.

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 4. sep 2017, 19:13

Decipher skrev:...så er en aftale som udgangspunkt en aftale...
Jeg hører hvad du siger - og jeg har heller ingen betænkeligheder ved at betale bilens pris. Dén har jo ikke ændret sig...

Tillad mig at give et tænkt eksempel:
Aftale om køb af [indsæt selv en handelsvare] til [indsæt selv beløb] bliver indgået...
Levering aftales om 12 måneder.
Efter aftalens indgåelse (og inden levering og betaling) ændres momssatsen fra 25% til 35%...

Jeg har umådelig svært ved at tro at sælger er forpligtet til at sælge varen til oprindeligt aftalte pris...

Miger
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 25. sep 2016, 01:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Miger » 4. sep 2017, 19:57

Kender ikke reglerne, og det er muligt at det havde forholdt sig anderledes, hvis jeg havde haft byttebil med i handlen.

Men. Jeg købte min bil til levering i dec16. Fra jeg underskrev slutsedlen til bilen blev leveret, blev afgiften reduceret.
Forhandleren tog et ret begrænset andel, ~500 dkk, til sig selv, således at han holdt samme margin på salget. (Jeg havde presset ham en del på prisen, og de havde lavet div krumspring m div tilkøb, for at kunne give mig bilen til den pris). Jeg fik det resterende afgiftslettelsen som nedslag i prisen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Nuværende:
VW Touran 1.4 TSI DSG Comfortline, 2016
Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI, 2016, (Standard: 210 HK, 337 Nm)

Tidligere VAG:
Skoda Octavia 1.8 TSI DSG Elegance, 2014 - Savnet. Fed bil.

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 4. sep 2017, 21:42

Miger skrev:... Jeg fik det resterende afgiftslettelsen som nedslag i prisen...
...og det er nødvendigvis også således det må være.
Det er klart at en byttebil forplumrer billedet en smule.

Hér kommer noget forhandling nok i spil...

På et eller andet plan er der jo tale om helt ny prisfastsættelse af indbytningsbilen...
Forhandleren vil jo (trods alt :)) nok ikke give samme indbytningspris for den gamle bil og give afgiftsnedsættelse retur til kunden på den nye :-)

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Decipher » 4. sep 2017, 22:26

u_bull skrev:
Decipher skrev:...så er en aftale som udgangspunkt en aftale...
Jeg hører hvad du siger - og jeg har heller ingen betænkeligheder ved at betale bilens pris. Dén har jo ikke ændret sig...

Tillad mig at give et tænkt eksempel:
Aftale om køb af [indsæt selv en handelsvare] til [indsæt selv beløb] bliver indgået...
Levering aftales om 12 måneder.
Efter aftalens indgåelse (og inden levering og betaling) ændres momssatsen fra 25% til 35%...

Jeg har umådelig svært ved at tro at sælger er forpligtet til at sælge varen til oprindeligt aftalte pris...
Det er derfor forhandlerne ofte (altid?) tager forbehold for afgiftsændringer i købsaftalerne. Det vil man i særdeleshed gøre med en levering 12 måneder ud i fremtiden. Jeg forholder mig også kun til, hvordan reglerne er - om virkeligheden er en anden, når der handles, er jo en anden sag.

MBU
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17. jul 2011, 00:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af MBU » 7. sep 2017, 21:03

Jeg ligger i den situation som mange andre med underskrevet slutseddel men hvor bilen ikke er leveret endnu.
Det forbehold som forhandlerne altid tager er ifølge fdm ikke helt lovligt.
Den forhandler jeg handler med mener at det den nye bil falder i afgift skal byttebilen sættes ned med.
Det hænger ikke sammen. Og det fdm så heller ikke og de vil gerne gå ind i sagen hvis den nye afgift kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Decipher » 7. sep 2017, 21:48

Hvorfor mener du, det ikke hænger sammen? Brugte biler taber vel i værdi, når nye bliver billigere (dog ikke 1:1).

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 7. sep 2017, 22:25

Decipher skrev:Hvorfor mener du, det ikke hænger sammen? Brugte biler taber vel i værdi, når nye bliver billigere (dog ikke 1:1).
Præcis: Ikke 1:1

...og den forholdsmæssige forskel skal naturligvis komme til udtryk ved en justeret byttepris...

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Play4Fun » 13. sep 2017, 14:05

Den pris i skriver under på i jeres slutseddel er vel den pris i skal betale og hæfter for , at det så er forkert af forhandleren hvis han ikke giver jer rabatten er så en anden ting , men helt sort på hvidt har i skrevet under på en bil til xxxxxx kr .
Men skal i ha penge pga afgiftsnedsættelser så bliver jeres brugte bil osse mindre værd , og i har ret til at få glæde af nedsættelsen , så har forhandleren osse ret til at give mindre for jeres bil , da i tildyneladende ikke mener at en underskrift på en købspris er gældende.
Men lad os nu se hvad der sker , for jeg tror ikke der bliver så store prisfald som folk går rundt og tror.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
nicolas
Nyt medlem
Indlæg: 218
Tilmeldt: 17. feb 2011, 19:55
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af nicolas » 13. sep 2017, 14:48

Play4Fun skrev:Den pris i skriver under på i jeres slutseddel er vel den pris i skal betale og hæfter for , at det så er forkert af forhandleren hvis han ikke giver jer rabatten er så en anden ting , men helt sort på hvidt har i skrevet under på en bil til xxxxxx kr .
Men skal i ha penge pga afgiftsnedsættelser så bliver jeres brugte bil osse mindre værd , og i har ret til at få glæde af nedsættelsen , så har forhandleren osse ret til at give mindre for jeres bil , da i tildyneladende ikke mener at en underskrift på en købspris er gældende.
Men lad os nu se hvad der sker , for jeg tror ikke der bliver så store prisfald som folk går rundt og tror.
Det må jo gælde begge veje. Og hvis forhandler, som der er skrevet længere oppe, har skrevet forbehold for ændringer i afgift, så må du som køber have samme forbehold.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Play4Fun » 13. sep 2017, 19:27

nicolas skrev:
Play4Fun skrev:Den pris i skriver under på i jeres slutseddel er vel den pris i skal betale og hæfter for , at det så er forkert af forhandleren hvis han ikke giver jer rabatten er så en anden ting , men helt sort på hvidt har i skrevet under på en bil til xxxxxx kr .
Men skal i ha penge pga afgiftsnedsættelser så bliver jeres brugte bil osse mindre værd , og i har ret til at få glæde af nedsættelsen , så har forhandleren osse ret til at give mindre for jeres bil , da i tildyneladende ikke mener at en underskrift på en købspris er gældende.
Men lad os nu se hvad der sker , for jeg tror ikke der bliver så store prisfald som folk går rundt og tror.
Det må jo gælde begge veje. Og hvis forhandler, som der er skrevet længere oppe, har skrevet forbehold for ændringer i afgift, så må du som køber have samme forbehold.
Det jeg mener ,, hvis du får den nye bil f.eks 20000kr billigere , så siger han bare , din gamle er osse 20000kr mindre værd er så erman på status quo, dog smiler forhandleren nok mest.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
nicolas
Nyt medlem
Indlæg: 218
Tilmeldt: 17. feb 2011, 19:55
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af nicolas » 13. sep 2017, 19:35

Play4Fun skrev:
nicolas skrev:
Play4Fun skrev:Den pris i skriver under på i jeres slutseddel er vel den pris i skal betale og hæfter for , at det så er forkert af forhandleren hvis han ikke giver jer rabatten er så en anden ting , men helt sort på hvidt har i skrevet under på en bil til xxxxxx kr .
Men skal i ha penge pga afgiftsnedsættelser så bliver jeres brugte bil osse mindre værd , og i har ret til at få glæde af nedsættelsen , så har forhandleren osse ret til at give mindre for jeres bil , da i tildyneladende ikke mener at en underskrift på en købspris er gældende.
Men lad os nu se hvad der sker , for jeg tror ikke der bliver så store prisfald som folk går rundt og tror.
Det må jo gælde begge veje. Og hvis forhandler, som der er skrevet længere oppe, har skrevet forbehold for ændringer i afgift, så må du som køber have samme forbehold.
Det jeg mener ,, hvis du får den nye bil f.eks 20000kr billigere , så siger han bare , din gamle er osse 20000kr mindre værd er så erman på status quo, dog smiler forhandleren nok mest.
Enig, men han burde selvfølgelig kigge på alder/afskrivning på den brugte. Jeg vil påstå at en bil der er 6 år gammel ikke kan falde væsentlig i værdi, da den er "afskrevet" en del. Hvorimod en fabriksny er nem at finde nedsættelsen på.

Desværre er der nok en del brugtvogns forhandlere der ikke er enig med mig og laver brandudsalg, så de endnu engang "ødelægger" brugtvogns salget efter en nedsættelse

MBU
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17. jul 2011, 00:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af MBU » 14. sep 2017, 18:44

Decipher skrev:Hvorfor mener du, det ikke hænger sammen? Brugte biler taber vel i værdi, når nye bliver billigere (dog ikke 1:1).
men det er 1:1 at denne forhandler mener.


Sent from my iPhone using Tapatalk

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af C-Harder » 21. sep 2017, 10:31

MBU skrev:
Decipher skrev:Hvorfor mener du, det ikke hænger sammen? Brugte biler taber vel i værdi, når nye bliver billigere (dog ikke 1:1).
men det er 1:1 at denne forhandler mener.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er du sikker på at han ikke mener procentmæssigt?

Altså hvis den nye bliver 10% billigere, så falder prisen på din gamle også med 10%.

Så vil prisfaldet i Kr. stadig være større på den nye end på den gamle.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Mike H » 21. sep 2017, 11:18

Vil tro at alle aftaler om køb af nyvogn indeholder paragraf om ændring i afgift. Så en nedsættelse giver normalt også en lavere købspris. Det ved jeg min far bla. fik i sin tid på købet af en ny A4.
Men det er da klart, at byttebilen også falder i værdi. Men denne vil normalt være mindre påvirket (eftersom værdien ofte er lavere end nyvognen).
Hvis forhandler kræver 1:1 ville jeg klart undersøge hvad der helt nøjagtigt står omkring afgiftsændringer i aftalen - og hvad der står om at hæve købet. For han skal da helt klart ikke score hele fortjenesten.
Vil tro man laver en ny aftale så snart man ved hvordan de nye afgifter kommer til at se ud. Alt andet ville være underligt.
Går selv og venter på hvordan det kommer til at se ud - konen skal have skiftet hendes Fnat 500C. Så jeg er en af dem der giver "tomme salgslokaler" hos bilforhandlerne...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af qasq » 21. sep 2017, 13:25

sirians skrev:Hej!

Jeg har en underskrevet slutseddel på en Golf til omkring 375.000, med en samlet byttepris på 305.000 mod min gamle vogn.

Nu nedsættes registreringsafgiften (formentlig), og bilen bliver dermed væsentligt billigere. Min forhandler er helt med på at pladerne selvfølgelig først skal sættes på når lovgivningen er faldet på plads, men hvordan er "spillereglerne" når vi skal blive enige om en ny samlet byttepris?

Er det helt forfra med forhandlingen, eller kan den gamle slutseddel med det højere beløb blive et problem for mig?

Forhandleren lød på telefon som om vi skulle dele i porten, men jeg vil mene at nedsættelsen i al væsentlighed skal sendes videre til køberen - undertegnede :-)

Er der andre som står i samme situation, og har styr på hvordan sådan en situation bedst kringles?

/Morten L. Køhler
Hvad står der i kontrakten du har underskrevet?

Jeg havde følgende i vores fra 2015...
4. REGULERING AF KØBESUMMEN
A. Såfremt en af sælgerens leverandør (importør) for bilen fastsat listepris (vejledende udsalgspris) ændres, skal den i slutsedlen anførte købesum, hvis ikke
andet er aftalt, reguleres tilsvarende op eller ned. Stiger den i slutsedlen anførte købesum (brutto) som følge heraf med mere end 10%, er køberen dog ikke,
medmindre andet er aftalt, forpligtet til at aftage det købte.
B. Såfremt der efter slutsedlens oprettelse sker ændringer vedrørende afgifter eller lignende ydelser, der skal erlægges i anledning af bilens salg og/eller
registrering, skal den i slutsedlen anførte købesum, hvis ikke andet er aftalt, reguleres tilsvarende op eller ned.

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 21. sep 2017, 14:33

qasq skrev:
4. REGULERING AF KØBESUMMEN
A. Såfremt en af sælgerens leverandør (importør) for bilen fastsat listepris (vejledende udsalgspris) ændres, skal den i slutsedlen anførte købesum, hvis ikke
andet er aftalt, reguleres tilsvarende op eller ned. Stiger den i slutsedlen anførte købesum (brutto) som følge heraf med mere end 10%, er køberen dog ikke,
medmindre andet er aftalt, forpligtet til at aftage det købte.
B. Såfremt der efter slutsedlens oprettelse sker ændringer vedrørende afgifter eller lignende ydelser, der skal erlægges i anledning af bilens salg og/eller
registrering, skal den i slutsedlen anførte købesum, hvis ikke andet er aftalt, reguleres tilsvarende op eller ned.

Bum!
Derved udestår "kun" forhandling omkring evt. indbytningsbil...

Brugeravatar
Bladerunner
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18. jul 2012, 12:43
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde omegn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af Bladerunner » 22. sep 2017, 16:44

Så ville det jo være fint hvis byttebilen var en microbil, der stiger 8.000 med de nye afgifter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
A4 B8 Avant 2010, 2,0 TFSI med 211 HK
Fiat 500X 2016, 1,4T med 140 HK (kone-gocart)

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af u_bull » 22. sep 2017, 18:05

Bladerunner skrev:Så ville det jo være fint hvis byttebilen var en microbil, der stiger 8.000 med de nye afgifter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
...eller endnu bedre:
Bilbranchen siger i dag at brugtbilsmarkedet kun ganske marginalt vil blive påvirket af afgiftsnedsættelsen...

Derfor:
Ny Kodiaq: ca. 55000 billigere
Indbytnings Octavia godt fire år gammel: Stort set uændret

Top dollar siger jeg bare!!

Brugeravatar
dalberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. feb 2014, 22:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af dalberg » 30. sep 2017, 16:09

Hej alle jeg er i den heldige situation at jeg har underskrevet slutsedel på en ny bil til levering i uge 49, en seat leon st fr 1.8 tsi med masser af udstyr, pris før afgiftsnedsættelsen 379000 kr. prisen på min gamle bil er 190000 kr som ved underskrivelsen er låst fast. det vil sig at forhandleren intet kan gøre ved den pris der er givet prisen på den nye bil er efter afgiftsnedsættelsen 330000 kr.
Jeg har læst på nettet og den sidste artikel jeg har fundet er denne som jeg linker til hvor det fremgår klart at afgiften er et mellemværende mellem bilisten og staten det vil sige at afgiftsnedsættelse fuldt tilfalder bilisten. og med købeloven i hånden kan forhandleren ikke komme og få nedsat prisen på den gamle bil.
er dette rigtigt forstået.

se midt på siden
https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettig ... ten-2016-0
Seat leon St FR 1.8 dsg 2017 med full led og full link
Seat leon ST 1.6 tdi dsg med indbygget navigation 2014
Seat altea xl 1.9 tdi 2008

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af AU-R8 » 30. sep 2017, 16:14

Det er korrekt og var også ude sidst, ved dog ikke om der er ændret noget i betingelserne der jo så kan være på kant med købeloven.
Problemet burde ikke være så stort da de fleste biler fra nye sælges med flåderabat og dermed har de fleste forhandlere ved brugtkøb jo allerede budt lavt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Købt bil før ændring af afgift - hvem scorer gevinsten?

Indlæg af AU-R8 » 30. sep 2017, 16:18

Det bliver ret spændende at se hvad leasingpriser og beskatningsgrundlag bliver efter på tirsdag.
Vi har valgt at ind reg en firmabil i firmaet på mandag, en BMW 420d da prisen på bilen og beskatningsgrundlag er meget langt fra hinanden. En Ford Kuga venter vi med til efter på tirsdag. Alle de resterende på vej er ikke i landet endnu.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"