Konvertere veteranbil til EV

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SteffenR » 27. sep 2017, 10:14

Jeg sad og så Top Gear America igår på BBC, hvor de var ude og kører i en elektrisk Ferrari 308 og en T1 dobbeltkabine. Hvilket fik mig til, at tænke det kunne være sjovt med en veteranbil, hvor motoreren ikke er den primærer grund til at have den som EV f.eks. en ID19, FJ61 Landcruiser etc. etc.

Kan se man kan købe et kit, der bare skal monteres for 50-70k i England, plus der skal laves lidt ekstra el, men kan man få dem lovlige og hvor svært er det at få dem lovlige?

Ferrarien.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Solidslider
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11. sep 2017, 12:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Konvertere Veteranbil Til Ev

Indlæg af Solidslider » 27. sep 2017, 12:16

Følger lige med her.

azzkikr
Medlem
Indlæg: 640
Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af azzkikr » 27. sep 2017, 12:40

Fuld afgift.... Så det er en No-go..

Se mere på viaretro.com, der har lige været en artikel på det.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SteffenR » 27. sep 2017, 12:42

Ikke så meget afgiften der skræmmer. Det er mere om hvad fstyr siger og om man kan få plader på dem.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af erlingvj » 27. sep 2017, 12:45


Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SorenR » 27. sep 2017, 12:55

http://www.fstyr.dk/~/media/7A8836EB325 ... F8DC1A.pdf

De i afsnit 4 beskrevne tests estimeres til ca. 100.000 kr... Er der krav til en kollisionstest, skal der tillægges ca. 1 mio kr...

Gad vide om man godtager en tysk TÜV godkendelse ??

http://www.barometern.se/torsas/rostig- ... ern-elbil/

Billede
https://www.facebook.com/mats.dahlberg. ... 073643121/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SteffenR » 27. sep 2017, 13:02

SorenR skrev:http://www.fstyr.dk/~/media/7A8836EB325 ... F8DC1A.pdf

De i afsnit 4 beskrevne tests estimeres til ca. 100.000 kr... Er der krav til en kollisionstest, skal der tillægges ca. 1 mio kr...

Gad vide om man godtager en tysk TÜV godkendelse ??
Som jeg læser det, så er det primært for biler nyere end 1977, så hvis man finder en bil fra 60'erne uden motor, der skal totalistandsættes hvad så?

Ved konvertering til el-drift kan f. eks. en bils kollisionsegenskaber blive berørt. Da der er tale om enkelte biler eller en begrænset serie, vil det være urealistisk at foretage for- nyet kollisionstest, selv om bilens kollisionsegenskaber kan være ændret i forbindelse med udtagning af den oprindelige motor. Endvidere kan andre sikkerhedsmæssige be- stemmelser blive berørt af en konvertering. Derfor fastsættes følgende supplerende be- stemmelser

Det her gør det lidt svært.
c) Batterier skal være anbragt adskilt fra passagerkabinen og må ikke placeres i deformerbare zoner. Deformerbare zoner defineres her som karrosseriet foran foraksellinjen, bagved bagaksellinjen og uden for sædernes yderkanter.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af ph » 27. sep 2017, 14:08

Hvor i bilen og hvilke batterier blev benyttet til https://ing.dk/artikel/brandundersogels ... and-117332
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SteffenR » 28. sep 2017, 10:53

De er gået konk i 09, så i forhold til hvad man køber idag, så håber jeg da på det er forældet tech.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af majland » 28. sep 2017, 10:56

Der er plader på denne Nimbus: http://politiken.dk/forbrugogliv/boligo ... il-eldrift

Lidt mere her fra 2010 om ombygning af biler: http://www.folkecenter.dk/dk/rd/transpo ... tering_el/ men begge link derpå ender blindt.

Fra boksen virker denne dog stadig: http://bil.guide.dk/Elbil/Miljø/Tilbehø ... il_2105592
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SorenR » 28. sep 2017, 17:13

https://www.osvehicle.com/

1 times timelapse ... :shock:
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Konvertere veteranbil til EV

Indlæg af SteffenR » 28. sep 2017, 17:31

Tror sgu ikke man får lov til bare løfte karossen over på en helt ny bund.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"