Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af pomfrit » 10. jan 2019, 06:45

Så har Semler Gruppen været "kreative" med afgifterne igen:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/politik ... firmabiler

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af Madmax » 10. jan 2019, 06:51

pomfrit skrev:Så har Semler Gruppen været "kreative" med afgifterne igen:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/politik ... firmabiler
Ligesom alle andre. Har de gjort noget ulovligt?

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 367 times
Been thanked: 170 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af Syndicate » 10. jan 2019, 07:01

Jeg tænker at de har opfyldt gældende lovgivning.

Fedt at bruge en A8 som eksempel på en firmabil.
Det er selvfølgelig den der ser mest voldsom ud på papiret, men det er trods alt ikke dem du ser på hvert et gadehjørne; som ex. Passat mv. :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 07:13

Det er vel bare endnu en konsekvens af at vores registreringsafgift og lovgivning omkring både skat og biler er alt for kompliceret?

Engang sagde Anders Samuelsen at ambitionen er at alle skal være i stand til at udregne deres skat på bagsiden af en konvolut - det tror jeg ikke der er nogen der kan - heller ikke engang bare afgiften på deres bil
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af ph » 10. jan 2019, 09:15

fjern afgifterne en gang for alle
de må kunne spare en formue i løn til alle dem som bruger Timer på at beregne og derefter endnu flere timer på kunder som er utilfredse med deres første værdiansættelse
for ikke at tale om alle dem som skal bruge tid på at undersøge konsekvenser ved at sænke den 2% eller undersøge muligheden for at ændre regler for leasingbiler
These users thanked the author ph for the post:
BrianDS
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HansH » 10. jan 2019, 09:42

ph skrev:
10. jan 2019, 09:15
fjern afgifterne en gang for alle
de må kunne spare en formue i løn til alle dem som bruger Timer på at beregne og derefter endnu flere timer på kunder som er utilfredse med deres første værdiansættelse
for ikke at tale om alle dem som skal bruge tid på at undersøge konsekvenser ved at sænke den 2% eller undersøge muligheden for at ændre regler for leasingbiler
Der skal alligevel spares en del mandetimer før det regnestykke går i 0 for staten.
I 2018 udgjorde provenuet fra reg.afgifter lidt over 21 mia.
https://www.skm.dk/skattetal/statistik/ ... er-og-moms

Så at fjerne reg.afgiften med et pennestrøg, ville efterlade et urealistisk hul i statskassen.
Problemet er jo, at bilafgifterne er blevet en vigtig del af den bærende konstruktion i den bygning der hedder velfærdsstaten Danmark. Efter momsen, den næststørste afgift.
These users thanked the author HansH for the post:
G6r-line
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af ph » 10. jan 2019, 09:47

for det kan slet ikke tænkes at folk vælger at købe bil for det samme beløb blot med mere udstyr etc.
så momsen bare bliver det højere
det kan godt være at det ikke er nok til at udligne det helt men alene det de afleverer til fuskere som "eksporterer" biler... De beløb der nævnes er jo Helt hul i hovedet!
These users thanked the author ph for the post:
BrianDS
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af Dakota » 10. jan 2019, 09:53

Det er illusorisk at tro, at folk stadig vil købe en Peugeot 108, hvis registreringsafgiften forsvinder. Dermed vil momsindtægterne stige, fordi folk køber biler, der er dyrere ab fabrik.
Men det er også illusorisk at tro, at folk vil købe meget dyrere biler, at tabet af registreringsafgiften helt opvejes.

Så... derfor sker der ikke noget :P

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HansH » 10. jan 2019, 09:54

ph skrev:
10. jan 2019, 09:47
for det kan slet ikke tænkes at folk vælger at købe bil for det samme beløb blot med mere udstyr etc.
så momsen bare bliver det højere
Det vil da trække lidt i den anden retning.
Men min personlige opfattelse er at det blot vil være en dråbe i havet i forhold til at lukke det hul der efterlades.

Det er kun realistisk hvis det erstattes af "noget andet", som giver staten samme provenu.
Og det spørgsmål er med nærmest statsgaranti en politisk tabersag, og derfor er der ikke et kæmpe ønske om at sætte det øverst på dagsordenen på Christiansborg. Der har efterhånden været snakket i mange år om en gennemgribende omlægning af reg.afgiften, men jeg tror det bliver svært at finde politisk vilje til det.

Jeg tror kun at de lettelser der trods alt er lavet af et par omgange nu, har været en del af det politiske spil. LA skulle have et par krummer for at være en del af noget større, så de havde noget de kunne gå ud og sige de havde opnået. Jeg tror aldrig det rigtig har været en hjertesag for nogen andre politiske partier.

I dette regneeksempel er vist hvordan en bil, der på gaden koster 250.000, giver staten indtægter på 143.313 (moms+reg.afgift).
https://www.skm.dk/skattetal/beregning/ ... gseksempel

For at give staten samme indtægt udelukkende på momsen, skulle bilkøber købe en bil til 573.252 (momsen heraf udgør 143.313)...
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 10:14

ph skrev:
10. jan 2019, 09:15
fjern afgifterne en gang for alle
de må kunne spare en formue i løn til alle dem som bruger Timer på at beregne og derefter endnu flere timer på kunder som er utilfredse med deres første værdiansættelse
for ikke at tale om alle dem som skal bruge tid på at undersøge konsekvenser ved at sænke den 2% eller undersøge muligheden for at ændre regler for leasingbiler
og hvor skulle de penge så komme fra ? Man kan ikke bare give skattelettelser eller fjerne afgifter UDEN at anvise hvordan man så vil finansiere det !
Jeg vil også gerne have billiger fornuftige biler og stemmer for at vi får dyre brændstof og roadpricing og betaler for det vi "slider" og hvornår vi belaster vejnettet. ( der kunne så laves fradrag for erhverv mm )
Hvis vi fik en boks i bilen og skulle betale for hvor og hvornår vi kørte, kunne man, med priser påvirke, hvor og hvornår folk vil køre = mindre kø og flere der vil benytte fælles transport
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 10:19

HansH skrev:
10. jan 2019, 09:54
ph skrev:
10. jan 2019, 09:47
for det kan slet ikke tænkes at folk vælger at købe bil for det samme beløb blot med mere udstyr etc.
så momsen bare bliver det højere


For at give staten samme indtægt udelukkende på momsen, skulle bilkøber købe en bil til 573.252 (momsen heraf udgør 143.313)...
tror vi vil få en giga underskud på betalingesbalancen...........
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af GaSelle » 10. jan 2019, 10:49

HHKP skrev:
10. jan 2019, 10:14
ph skrev:
10. jan 2019, 09:15
fjern afgifterne en gang for alle
de må kunne spare en formue i løn til alle dem som bruger Timer på at beregne og derefter endnu flere timer på kunder som er utilfredse med deres første værdiansættelse
for ikke at tale om alle dem som skal bruge tid på at undersøge konsekvenser ved at sænke den 2% eller undersøge muligheden for at ændre regler for leasingbiler
og hvor skulle de penge så komme fra ? Man kan ikke bare give skattelettelser eller fjerne afgifter UDEN at anvise hvordan man så vil finansiere det !
Jeg vil også gerne have billiger fornuftige biler og stemmer for at vi får dyre brændstof og roadpricing og betaler for det vi "slider" og hvornår vi belaster vejnettet. ( der kunne så laves fradrag for erhverv mm )
Hvis vi fik en boks i bilen og skulle betale for hvor og hvornår vi kørte, kunne man, med priser påvirke, hvor og hvornår folk vil køre = mindre kø og flere der vil benytte fælles transport
Det vil jo bare ikke være rimeligt for dem der bor, hvor der ikke er et offentligt transportmiddel til rådighed... Det er fysisk umuligt for mig (og min kone også) at komme på arbejde via offentlig transport - der går udelukkende busser fra vores by morgen/eftermiddag der passer med gymnasierne tæt på.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 11:11

GaSelle skrev:
10. jan 2019, 10:49
HHKP skrev:
10. jan 2019, 10:14
ph skrev:
10. jan 2019, 09:15
fjern afgifterne en gang for alle
de må kunne spare en formue i løn til alle dem som bruger Timer på at beregne og derefter endnu flere timer på kunder som er utilfredse med deres første værdiansættelse
for ikke at tale om alle dem som skal bruge tid på at undersøge konsekvenser ved at sænke den 2% eller undersøge muligheden for at ændre regler for leasingbiler
og hvor skulle de penge så komme fra ? Man kan ikke bare give skattelettelser eller fjerne afgifter UDEN at anvise hvordan man så vil finansiere det !
Jeg vil også gerne have billiger fornuftige biler og stemmer for at vi får dyre brændstof og roadpricing og betaler for det vi "slider" og hvornår vi belaster vejnettet. ( der kunne så laves fradrag for erhverv mm )
Hvis vi fik en boks i bilen og skulle betale for hvor og hvornår vi kørte, kunne man, med priser påvirke, hvor og hvornår folk vil køre = mindre kø og flere der vil benytte fælles transport
Det vil jo bare ikke være rimeligt for dem der bor, hvor der ikke er et offentligt transportmiddel til rådighed... Det er fysisk umuligt for mig (og min kone også) at komme på arbejde via offentlig transport - der går udelukkende busser fra vores by morgen/eftermiddag der passer med gymnasierne tæt på.
det er jo netop det man kan regulerer, hvis alle km var logget, du får rabat fordi der ikke er noget alternativ, Gert der bor i Århus syd og arbejder i Århus nord skal betale noget mere pr. km
Man skal heller ikke betale samme takst i vestjylland onsdag kl 02:00 som køgebugtmotorvej østgående mandag kl. 8:00.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 11:12

Hvis vi fjerner registreringsafgiften vil det nok gøre markedet for mikrobiler ret småt eftersom de vil komme forholdsvis tæt på prisen for en minibil, så en del vil sandsynligvis købe en større bil, og vi kunne få en nyere og lidt mere miljøvenlig bilpark?

Provenuet betyder helt sikkert noget, men mange leasede biler giver kun en begrænset indtægt, så den del vil måske ikke gøre den store forskel, udover mindsket administration.

Jeg ved ikke hvor de ekstra penge skal komme fra, men jeg tænker vi kunne gøre det lidt mindre kompliceret, således man sparer administrationen af det, evt. kunne momsen være større eller der kunne være en fast afgift vurderet ud fra forurening/forbrug (WLTP), så fx 20 km/l ville udløse en afgift på 20.000 kr og 15 km/l udløser en afgift på 100.000 kr eller noget lignende.
Alt andet end det kludetæppe vi har i dag der er værdibaseret og påvirket af diverse forskellige tekniske tilføjelser, som ingen kan regne ud.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 11:14

HHKP skrev:
GaSelle skrev:
10. jan 2019, 10:49
HHKP skrev:
10. jan 2019, 10:14
og hvor skulle de penge så komme fra ? Man kan ikke bare give skattelettelser eller fjerne afgifter UDEN at anvise hvordan man så vil finansiere det !
Jeg vil også gerne have billiger fornuftige biler og stemmer for at vi får dyre brændstof og roadpricing og betaler for det vi "slider" og hvornår vi belaster vejnettet. ( der kunne så laves fradrag for erhverv mm )
Hvis vi fik en boks i bilen og skulle betale for hvor og hvornår vi kørte, kunne man, med priser påvirke, hvor og hvornår folk vil køre = mindre kø og flere der vil benytte fælles transport
Det vil jo bare ikke være rimeligt for dem der bor, hvor der ikke er et offentligt transportmiddel til rådighed... Det er fysisk umuligt for mig (og min kone også) at komme på arbejde via offentlig transport - der går udelukkende busser fra vores by morgen/eftermiddag der passer med gymnasierne tæt på.
det er jo netop det man kan regulerer, hvis alle km var logget, du får rabat fordi der ikke er noget alternativ, Gert der bor i Århus syd og arbejder i Århus nord skal betale noget mere pr. km
Man skal heller ikke betale samme takst i vestjylland onsdag kl 02:00 som køgebugtmotorvej østgående mandag kl. 8:00.
Det lyder næsten mere kompliceret end den afgift vi har i dag, det er selvfølgelig teknisk muligt, men jeg tror ikke den går i forhold til GDPR.
Det kunne dog være noget BroBizz lignende men så ville det ikke være alle steder det ville virke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 11:56

BrianDS skrev:
10. jan 2019, 11:14
Det lyder næsten mere kompliceret end den afgift vi har i dag, det er selvfølgelig teknisk muligt, men jeg tror ikke den går i forhold til GDPR.
Det kunne dog være noget BroBizz lignende men så ville det ikke være alle steder det ville virke.
der er ingen person data.
boks der er plomberet med gps og logger som er koblet til bilens strøm = startet bil = log
Udlæse en gang pr år og vupti du får en regning for kørt km.
Så kan man lave en statslig sats og hver kommune kan så regulerer taksterne alt efter belastning mm.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

JSA
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 72 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af JSA » 10. jan 2019, 12:20

HansH skrev:
10. jan 2019, 09:54
Det er kun realistisk hvis det erstattes af "noget andet", som giver staten samme provenu.
Og det spørgsmål er med nærmest statsgaranti en politisk tabersag
Det er netop kernen i problemet, at det er lykkedes rigtig godt for visse politiske partier, i samarbejde med en villig presse, at overbevise vælgerne om, at selv den mindste lille skatte- eller afgiftslettelse øjeblikkeligt vil medføre mindre velfærd.

At der forsvandt over 12 milliarder ud af vores fælles pengekasse ved svindel gør derimod ikke noget! Det har ikke betydet sammenbrud i velfærdssamfundet. Skiftende regeringer (også socialdemokratiske) har allerede givet små skattelettelser, og det har heller ikke medført sammenbrud i velfærdssamfundet.

Det må, efter min bedste overbevisning, handle om, at vi sparer de rigtige steder, ikke på den direkte velfærd. Spar projektmageriet væk, spar på reglerne og den tilhørende administration, spar på magthaverne og embedsmændenes goder. Spar på prestigeprojekter og spar på underskudsforretninger. Vejen frem må være en forenkling af vores systemer og en mere ansvarlig brug af vores fælles midler. Så kan der sikkert blive plads til afskaffelse eller kraftig reduktion af den vanvittige registreringsafgift.

(Jeg har arbejdet 33 år indenfor det offentlige, og der kan spares helt ufatteligt mange penge, hvis man lod fornuften råde)
These users thanked the author JSA for the post (total 3):
Passatg 3cDanielB12BrianDS
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HansH » 10. jan 2019, 12:26

JSA skrev:
10. jan 2019, 12:20
HansH skrev:
10. jan 2019, 09:54
Det er kun realistisk hvis det erstattes af "noget andet", som giver staten samme provenu.
Og det spørgsmål er med nærmest statsgaranti en politisk tabersag
Det er netop kernen i problemet, at det er lykkedes rigtig godt for visse politiske partier, i samarbejde med en villig presse, at overbevise vælgerne om, at selv den mindste lille skatte- eller afgiftslettelse øjeblikkeligt vil medføre mindre velfærd.

At der forsvandt over 12 milliarder ud af vores fælles pengekasse ved svindel gør derimod ikke noget!
Pengene fra reg.afgiften er jo ikke øremærkede. Det korte af det lange er, at der åbnes et hul på ~20 mia hvis man med ét slag fjernede det punkt.
Og det er i min bog et pengebeløb der vil mangle mærkbart i regnskabet, uanset hvad det så går ud over.

Er der nogen der har sagt at de 12 mia i sagen om udbytteskat er lige meget ?
Jeg synes da alle er klar over sagens alvor. De arbejder på at få så meget af det hjem igen som de kan, og der geares kraftigt op på de ressourcer der var blevet sparet væk hos SKAT, og som der er bred enighed om var en væsentlig årsag til at miseren kunne finde sted.
Det var et major cockup, men der er da ingen der forsøger at bagatellisere det, mig bekendt. Tværtimod.

Hvor gerne jeg end så at vi fik billigere biler i DK, så kan jeg ikke se bort fra at det kun kan realiseres hvis der er en kompensation klar.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af DanielB12 » 10. jan 2019, 13:13

De 12.000.0000.0000 kr manglede jo ikke nogen steder i velfærden, før man fandt ud af, at de var forsvundet...

Der er mange, mange forskellige muligheder/påstande på hvordan man kunne dække et eventuelt hul i statskassen af den størrelse. Hvad der er plausibelt og realistisk, afhænger vidst mest af at, af hvilken politisk overbevisning man er tilhænger af ;)
These users thanked the author DanielB12 for the post:
JSA
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af peter w » 10. jan 2019, 13:57

Pablo skrev:
10. jan 2019, 06:51
pomfrit skrev:Så har Semler Gruppen været "kreative" med afgifterne igen:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/politik ... firmabiler
Ligesom alle andre. Har de gjort noget ulovligt?
Det har de ikke nej, men de har handlet stærkt amoralsk - Skatteministerens ord; og mine.
Det er utroligt svært at skulle skrive en lov - jeg er selv lovsnedker - der dækker alle mulige og umulige forhold uden, at loven bliver meget, meget detaljeret og svær at forstå for uindvidede.

Det lidt pudsige er, at de virksomheder der foranlediger detaljerede, bureaukratiske love også ofte er dem, der raser mod de detaljerede, bureaukratiske love. Disse virksomheder har, som Semler åbenbart, meget svært ved at efterleve lovens ånd, og læse den korrekt. I stedet leder de efter "smuthuller" til gavn for dem selv og til skade for samfundet, samtidigt med at de foranlediger disse svært forståelige love.

Sørgeligt.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 14:22

peter w skrev:
10. jan 2019, 13:57
Pablo skrev:
10. jan 2019, 06:51
pomfrit skrev:Så har Semler Gruppen været "kreative" med afgifterne igen:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/politik ... firmabiler
Ligesom alle andre. Har de gjort noget ulovligt?
Det har de ikke nej, men de har handlet stærkt amoralsk - Skatteministerens ord; og mine.
Det er utroligt svært at skulle skrive en lov - jeg er selv lovsnedker - der dækker alle mulige og umulige forhold uden, at loven bliver meget, meget detaljeret og svær at forstå for uindvidede.

Det lidt pudsige er, at de virksomheder der foranlediger detaljerede, bureaukratiske love også ofte er dem, der raser mod de detaljerede, bureaukratiske love. Disse virksomheder har, som Semler åbenbart, meget svært ved at efterleve lovens ånd, og læse den korrekt. I stedet leder de efter "smuthuller" til gavn for dem selv og til skade for samfundet, samtidigt med at de foranlediger disse svært forståelige love.

Sørgeligt.
hvad med at lave nogle sort / hvide regler :
bil til privat brug = 100% afgift ( brug den til hvad du vil )
bil til erhverv = 20% ( kun til erhverv, ingen privat kørelse overhovede = ingen seat leon cobra på guleplader !)
gerne med tilbage virkende kraft således at en privat ikke kan købe en brugt gulpladet bil og dem der i dag har den kan bruge den som den er pt ( uden sæder )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 16:16

peter w skrev:
Pablo skrev:
10. jan 2019, 06:51
pomfrit skrev:Så har Semler Gruppen været "kreative" med afgifterne igen:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/politik ... firmabiler
Ligesom alle andre. Har de gjort noget ulovligt?
Det har de ikke nej, men de har handlet stærkt amoralsk - Skatteministerens ord; og mine.
Det er utroligt svært at skulle skrive en lov - jeg er selv lovsnedker - der dækker alle mulige og umulige forhold uden, at loven bliver meget, meget detaljeret og svær at forstå for uindvidede.

Det lidt pudsige er, at de virksomheder der foranlediger detaljerede, bureaukratiske love også ofte er dem, der raser mod de detaljerede, bureaukratiske love. Disse virksomheder har, som Semler åbenbart, meget svært ved at efterleve lovens ånd, og læse den korrekt. I stedet leder de efter "smuthuller" til gavn for dem selv og til skade for samfundet, samtidigt med at de foranlediger disse svært forståelige love.

Sørgeligt.
Hvis lovgivningen var lidt enklere, så var der ikke brug for så mange detaljer - loven om registreringsafgift er jo et kludetæppe af regler, undtagelser, skalaknæk, tillæg, fradrag osv. Det kan helt sikkert gøres enklere, men det sker nok ikke så længe alle vil have et eller andet aftryk med i alle love Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 16:17

HansH skrev:
JSA skrev:
10. jan 2019, 12:20
HansH skrev:
10. jan 2019, 09:54
Det er kun realistisk hvis det erstattes af "noget andet", som giver staten samme provenu.
Og det spørgsmål er med nærmest statsgaranti en politisk tabersag
Det er netop kernen i problemet, at det er lykkedes rigtig godt for visse politiske partier, i samarbejde med en villig presse, at overbevise vælgerne om, at selv den mindste lille skatte- eller afgiftslettelse øjeblikkeligt vil medføre mindre velfærd.

At der forsvandt over 12 milliarder ud af vores fælles pengekasse ved svindel gør derimod ikke noget!
Pengene fra reg.afgiften er jo ikke øremærkede. Det korte af det lange er, at der åbnes et hul på ~20 mia hvis man med ét slag fjernede det punkt.
Og det er i min bog et pengebeløb der vil mangle mærkbart i regnskabet, uanset hvad det så går ud over.

Er der nogen der har sagt at de 12 mia i sagen om udbytteskat er lige meget ?
Jeg synes da alle er klar over sagens alvor. De arbejder på at få så meget af det hjem igen som de kan, og der geares kraftigt op på de ressourcer der var blevet sparet væk hos SKAT, og som der er bred enighed om var en væsentlig årsag til at miseren kunne finde sted.
Det var et major cockup, men der er da ingen der forsøger at bagatellisere det, mig bekendt. Tværtimod.

Hvor gerne jeg end så at vi fik billigere biler i DK, så kan jeg ikke se bort fra at det kun kan realiseres hvis der er en kompensation klar.
Jeg tror nu ikke de leder så meget efter de penge - det koster jo også BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HenrikH29 » 10. jan 2019, 20:04

HHKP skrev:
10. jan 2019, 11:56
BrianDS skrev:
10. jan 2019, 11:14
Det lyder næsten mere kompliceret end den afgift vi har i dag, det er selvfølgelig teknisk muligt, men jeg tror ikke den går i forhold til GDPR.
Det kunne dog være noget BroBizz lignende men så ville det ikke være alle steder det ville virke.
der er ingen person data.
boks der er plomberet med gps og logger som er koblet til bilens strøm = startet bil = log
Udlæse en gang pr år og vupti du får en regning for kørt km.
Så kan man lave en statslig sats og hver kommune kan så regulerer taksterne alt efter belastning mm.
Selvfølgelig er der persondata. Persondata er også data, der kan henføres til en person. Og det kan de pågældende oplysninger, da man jo nødvendigvis også er nødt til at vide hvem (personen), der skal opkræves for kørslen.

Ikke en sådan registrering ikke er i strid med Persondataforordningen, er så noget andet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 20:16

HenrikH29 skrev:
HHKP skrev:
10. jan 2019, 11:56
BrianDS skrev:
10. jan 2019, 11:14
Det lyder næsten mere kompliceret end den afgift vi har i dag, det er selvfølgelig teknisk muligt, men jeg tror ikke den går i forhold til GDPR.
Det kunne dog være noget BroBizz lignende men så ville det ikke være alle steder det ville virke.
der er ingen person data.
boks der er plomberet med gps og logger som er koblet til bilens strøm = startet bil = log
Udlæse en gang pr år og vupti du får en regning for kørt km.
Så kan man lave en statslig sats og hver kommune kan så regulerer taksterne alt efter belastning mm.
Selvfølgelig er der persondata. Persondata er også data, der kan henføres til en person. Og det kan de pågældende oplysninger, da man jo nødvendigvis også er nødt til at vide hvem (personen), der skal opkræves for kørslen.

Ikke en sådan registrering ikke er i strid med Persondataforordningen, er så noget andet.
Der er masser af persondata og jeg ved ikke om det er i strid med GDPR, men det vil utvivlsomt kunne komme op som er spørgsmål.
Der vil være data om hvem der ejer en bil, hvor den kører, hvornår den kører, hvor langt, hvor hurtigt, og meget andet.
Det vil være effektivt for så kan de spore om bilen holder på en anden adresse end opgivet og hvor tit, kører den til arbejde hver dag eller mindre? Holder bilen hos en ekskone flere dage om ugen? Hvornår den er i udlandet? hvor den kører i udlandet? Skal den også automatisk fakturere fartbøder? Hvad med når du parkerer ulovligt? Eller kører over for rødt?

Der er utrolig meget data i sådan en boks, og der hele er personhenførbart - og derfor skal der aktivt vurderes om det er indenfor GDPR.
Noget helt andet er så den etiske side - vil vi virkelig overvåges altid i vores biler?
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DakotaZtrejfer
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 21:24

BrianDS skrev:
10. jan 2019, 20:16
HenrikH29 skrev:
HHKP skrev:
10. jan 2019, 11:56


der er ingen person data.
boks der er plomberet med gps og logger som er koblet til bilens strøm = startet bil = log
Udlæse en gang pr år og vupti du får en regning for kørt km.
Så kan man lave en statslig sats og hver kommune kan så regulerer taksterne alt efter belastning mm.
Selvfølgelig er der persondata. Persondata er også data, der kan henføres til en person. Og det kan de pågældende oplysninger, da man jo nødvendigvis også er nødt til at vide hvem (personen), der skal opkræves for kørslen.

Ikke en sådan registrering ikke er i strid med Persondataforordningen, er så noget andet.
Der er masser af persondata og jeg ved ikke om det er i strid med GDPR, men det vil utvivlsomt kunne komme op som er spørgsmål.
Der vil være data om hvem der ejer en bil, hvor den kører, hvornår den kører, hvor langt, hvor hurtigt, og meget andet.
Det vil være effektivt for så kan de spore om bilen holder på en anden adresse end opgivet og hvor tit, kører den til arbejde hver dag eller mindre? Holder bilen hos en ekskone flere dage om ugen? Hvornår den er i udlandet? hvor den kører i udlandet? Skal den også automatisk fakturere fartbøder? Hvad med når du parkerer ulovligt? Eller kører over for rødt?

Der er utrolig meget data i sådan en boks, og der hele er personhenførbart - og derfor skal der aktivt vurderes om det er indenfor GDPR.
Noget helt andet er så den etiske side - vil vi virkelig overvåges altid i vores biler?
Det er bilen der bliver overvåget, ikke hvem der køre i den, så om der er parkeret hun et bodel 3 dage om ugen eller andet sted, er jo ikke nødvendig ejeren der er utrolig l..... :geek:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 21:29

HHKP skrev:
BrianDS skrev:
10. jan 2019, 20:16
HenrikH29 skrev: Selvfølgelig er der persondata. Persondata er også data, der kan henføres til en person. Og det kan de pågældende oplysninger, da man jo nødvendigvis også er nødt til at vide hvem (personen), der skal opkræves for kørslen.

Ikke en sådan registrering ikke er i strid med Persondataforordningen, er så noget andet.
Der er masser af persondata og jeg ved ikke om det er i strid med GDPR, men det vil utvivlsomt kunne komme op som er spørgsmål.
Der vil være data om hvem der ejer en bil, hvor den kører, hvornår den kører, hvor langt, hvor hurtigt, og meget andet.
Det vil være effektivt for så kan de spore om bilen holder på en anden adresse end opgivet og hvor tit, kører den til arbejde hver dag eller mindre? Holder bilen hos en ekskone flere dage om ugen? Hvornår den er i udlandet? hvor den kører i udlandet? Skal den også automatisk fakturere fartbøder? Hvad med når du parkerer ulovligt? Eller kører over for rødt?

Der er utrolig meget data i sådan en boks, og der hele er personhenførbart - og derfor skal der aktivt vurderes om det er indenfor GDPR.
Noget helt andet er så den etiske side - vil vi virkelig overvåges altid i vores biler?
Det er bilen der bliver overvåget, ikke hvem der køre i den, så om der er parkeret hun et bodel 3 dage om ugen eller andet sted, er jo ikke nødvendig ejeren der er utrolig l..... :geek:
Hvis du fx har en parkeringstilladelse til dit arbejde hvor der står navn eller bare medarbejder ID, så er det pludselig omfattet af GDPR, fordi man kan identificere en specifik person “offentligt” ud fra bilen.
Mon ikke en data logger der fortæller alt om hvor din bil holder er ligeså slemt?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af HHKP » 10. jan 2019, 21:39

BrianDS skrev:
10. jan 2019, 21:29
HHKP skrev:
BrianDS skrev:
10. jan 2019, 20:16
Hvis du fx har en parkeringstilladelse til dit arbejde hvor der står navn eller bare medarbejder ID, så er det pludselig omfattet af GDPR, fordi man kan identificere en specifik person “offentligt” ud fra bilen.
Mon ikke en data logger der fortæller alt om hvor din bil holder er ligeså slemt?
Loggeren kan jo ikke se hvem der har ført bilen.....
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af BrianDS » 10. jan 2019, 21:42

HHKP skrev:
BrianDS skrev:
10. jan 2019, 21:29
HHKP skrev:
Hvis du fx har en parkeringstilladelse til dit arbejde hvor der står navn eller bare medarbejder ID, så er det pludselig omfattet af GDPR, fordi man kan identificere en specifik person “offentligt” ud fra bilen.
Mon ikke en data logger der fortæller alt om hvor din bil holder er ligeså slemt?
Loggeren kan jo ikke se hvem der har ført bilen.....
Det kan parkeringstilladelsen heller ikke - men de kan se det er din bil.
Nu er jeg ikke ekspert udi lovgivning og GDPR er kompleks, men i mange af de tilfælde hvor man har brug for at spørge, så er der en risiko for at det er omfattet Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Politikere vil stoppe skattefinte for dyre firmabiler

Indlæg af JKBP » 11. jan 2019, 17:56

Hvor mange herinde har gps overvågning af deres bil mon ?
Hvis man er sølvpapirshat typen forstår jeg godt man er imod, men så skal man jo ikke køre i en nyere bil overhovedet.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"