NiicoDK skrev: ↑8. mar 2019, 12:19
HansH skrev: ↑7. mar 2019, 11:35
Der er en god beskrivelse her:
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx
Jeg mener, at det du "dør på", er at du skal kunne dokumentere at bilen ikke støjer og forurener mere efter chipningen.
Det er kun centre i Tyskland og Sverige der kan udstede den godkendelse, som accepteres af danske myndigheder.
Og det skulle være rigtig pænt dyrt at gennemgå den proces, som jeg har forstået det.
Så derfor - ja, du kan lave det lovligt. Men det er urealistisk dyrt.
Okay, så det var ikke så nemt - som frygtet. Tak for hjælpen
HansH's svar er helt korrekt. Jeg kan tilføje, at der også skal laves en måling af brændstofforbruget, så både registreringsafgift og ejerafgift kan beregnes korrekt efter tuningen.
Jeg har diskuteret det rigtig mange gange i diverse Facebook grupper, hvor der hersker stor forvirring om lovligheden.
Tuningen kan gøres lovlig men koster så meget, at man ligeså godt kunne have købt bilen med den større effekt/moment fra starten. Og man kan risikere, at skulle betale yderligere registreringsafgift. Et andet problem er at garanti fra producent, kan man glemme alt om (at det så er svært at påvise en OBD tuning er noget andet). Og man skal huske, at meddele forsikringen, at man har tunet, og få det skrevet ind i policen - ellers kan man miste sin dækning. Præmien stiger næsten helt sikkert som følge af tuningen.
Min påstand er, at 99,9% af alle tunede biler i DK kører rundt ulovligt. Og det værste er næsten, at mange af dem ikke ved det, og tror det er lovligt. Bare læs med i diverse campinggrupper, hvor det er populært lige at hente det ekstra moment. Og hr. og fru Camping-Jensen er ikke klar over det er ulovlig. Hvor skulle de også vide det fra. De får det i hvert fald ikke at vide af den, der tuner bilen.