Teori - 4-benet kryds?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Låst
LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 19:11

SteffenR skrev:
1. jun 2019, 18:57
LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 18:35


Du kan tro på at jeg ikke opfinder noget som helst her. De regler jeg har skitseret er 100% efter bogen.
Og du kan spørge samtlige sagkyndige i landet om det er tilfældet.

Vedr om man må køre ud på midten. Du skal vurdere om du kan køre til midten af krydset (det vil være sjældent) og så tage en pause der. Det kræver at du kan holder der uden fare/ulempe, lige så længe det kræves.
Så vi leger med tanken at der er frit fra venstre side, så du kan godt snige dig ud til midten. Mens du holder der, kommer der så en fra venstre som skal til venstre og der holder du :( Den går ikke - du skal være sikker på at kunne fuldføre dit venstresving (inkl. evt pause) uden at ende med at holde i vejen for nogen. Hvis du ikke kan det, skal du blive ved hajtænderne. Selv om det er sur røv (pardon my french)
Så jeg er helt enig, hvis man kan køre til midten og vente der et øjeblik, og så køre når man har frit, og ret til det så er det måden. Og igen helt enig - det er fedt hvis folk i tæt trafik giver plads til dem fra sidevejene.

Et eksempel: Færgetræk fra Sjællands Odde. Ca. 1 million biler som skal mod Holbæk. Der er det go stil at løfte på speederen og lukke dem fra sidevejene ud. Det må bare ikke være en pludselig opbremsning med fare for påkørsel bagfra.
Det er netop derfor jeg mener at rød har ret, da det oftes er den optimale løsning, man skal ikke holde der i 5 min, men 10-30 sek, da vejen ligner den har breden.

Der er mange veje, der matcher lyskurvene ikke, så der overlapper trafikken pga den første bil er lavt flyvende og den sidste ikke har noget den skal nå, så der er det nødvendigt at lave den manøvre.

Hvis alle praktiserede “the James May School of driving”, så slap vi for den her debat.
Så du mener oprigtigt at grøn skal tage et skridt tilbage i køen? Bare fordi det ikke er rimeligt at rød skal vente på sin tur.
Så grøn venter på rød bare fordi han er flink, og rød udnytter det hul der var. Så kan grøn som stod først i køen, vente på de næste 38 biler, da han ikke fik udnyttet at der opstod et hul i trafikken. Øv siger jeg bare for grøn og de 20 biler efter ham.
Og med liiiiidt held så kommer der en ny rød og kører ud på midten. Jamen ham skal grøn da også vente på så :shock:
DET er jeg sikker på at alle dem bag grøn stemmer for.

NEJ min ven. Hvis ALLE gad sætte sig ind i reglerne og efterleve dem - SÅ slap vi for den her debat ;)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 1. jun 2019, 19:13

SorenR skrev:
1. jun 2019, 18:24
Hvis vi går helt tilbage til første indlæg...
SkodiaqDK skrev:
29. maj 2019, 19:12
Ohøj.

Lige et (i mit hoved) nemt spørgsmål.

Se billedet.

Efter min forstand har grøn altid forkørselsret. Også selv om bordeaux er begyndt at køre ud i krydset først. (Der er stoppet med at være trafik i den side af vejen først - Han vælger at køre ud i krydset, og må jo så vente i midten af krydset indtil grøn er væk).

Begge biler har enten været standset eller næsten standset bag hajtænderne.

Er jeg forkert på den?
så er det jo tydeligt at hvis grøn havde overholdt sin ubetingede vigepligt havde rød kunne fuldføre sit venstresving uden at stoppe op... Tænk lige over den.

Og apropos den venstresvingsregel... Grøn skal IKKE lige over krydset (forbi rød) så den holder vist heller ikke.
nej rød stopper op ude i krydset pga. færdsel fra højre MEN!!!
rød burde have holdt tilbage bag sine hajtænder indtil færdsel fra højre er væk!
havde grøn stadig ikke været ankommet så kan rød nu fuldføre sit venstresving uden ophold i manøvren
er grøn ankommet så har rød ubetinget vigepligt for grøn ...fordi reglerne er at venstresvingende viger for alle andre.... ...også selvom grøn først ankommer efter at rød er kørt ud i venteposition i krydset... ...at rød er kørt frem før der blev frit, ændrer ikke på røds vigepligt over for grøn...
Typisk vil rød fuldføre sin manøvre med tiltro til at grøn holder tilbage på trods af at rød har vigepligten!
og der skal være 2.torsdage i ugen før jeg, hvis jeg er grøn, forventer andet af rød
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SteffenR » 1. jun 2019, 19:25

LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 19:11


Så du mener oprigtigt at grøn skal tage et skridt tilbage i køen? Bare fordi det ikke er rimeligt at rød skal vente på sin tur.
Så grøn venter på rød bare fordi han er flink, og rød udnytter det hul der var. Så kan grøn som stod først i køen, vente på de næste 38 biler, da han ikke fik udnyttet at der opstod et hul i trafikken. Øv siger jeg bare for grøn og de 20 biler efter ham.
Og med liiiiidt held så kommer der en ny rød og kører ud på midten. Jamen ham skal grøn da også vente på så :shock:
DET er jeg sikker på at alle dem bag grøn stemmer for.

NEJ min ven. Hvis ALLE gad sætte sig ind i reglerne og efterleve dem - SÅ slap vi for den her debat ;)
Hvis han allerede er ude i krydset så ja, da det unægteligt at nemmere for grøn at komme ud, da han kun skal vente på 2 biler og ikke 4/5 og hvis man venter 2 sek på rød har drejet, så kan alle komme frem uden buler, specielt hvis begge drejer lidt stramt og ikke laver herre sving og hvis man er heldig kan 2-5 biler bagved også nå med, da hullet for dem er langt større.

Folk gider heller ikke holde tilbage ved fodgængerovergange, så forventer ikke folk vil praktiserer den form for logik.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 19:38

Folk gider heller ikke holde tilbage ved fodgængerovergange, så forventer ikke folk vil praktiserer den form for logik.

Ja, og så er det jo ok.

Og folk gider heller ikke lægge deres skide mobil væk under kørsel. De gider heller ikke holde afstand på motorvejen, de gider heller ikke overholde hastigheds begrænsningerne, de gider tilsyneladende heller ikke overholder vigepligtsreglerne, eller venstresvings reglerne for den sags skyld........ Jamen pick one og kør som det passer dig - så må de andre spadsere sgu indrette sig.

Er det sådan man bør gøre det??

Jeg personligt overvejer at sige fuck det med rødt og grønt lys. Jeg kører sgu for rødt lys, så må de andre holde tilbage.

Det bliver bare skide godt :roll:

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SteffenR » 1. jun 2019, 19:41

Det lyder som Nørrebro/NV det der


Så en lave 6 overhalinger på Sallingvej tidligere idag, 3 den rigtige vej rundt 3 ikke på ca 100 meter og det hele skete med hornet i bund.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 1. jun 2019, 19:47

det må være rart at være kørelærer i down town Ølstykke hvor hajtænder/ brosten/ stoplinie ligger så langt tilbage på sideveje at man ikke skal forholde sig til hvad man gør når de ligger helt ude ved den tværgående trafik
og kryds ikke er med sideveje som ligger forskudt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SorenR » 1. jun 2019, 20:08

LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 19:04
Ok fair nok :)
Jeg antager nu at du ikke troller, men oprigtigt ikke forstår det.
Her kommer mit bedste bud på en kort og kontant forklaring på dit spørgsmål.

"Ubetinget vigepligt" Du skal ubetinget holde for færdsel fra højre og venstre. At det kaldes "ubetinget" henviser til at at du SKAL vente med at køre såfremt nogen kommer fra højre/venstre side. At du IKKE må være til fare/ulempe.
IKKE at du skal vente på alle i et kryds.
Alting var da godt nok mere simpelt, da jeg tog mit kørekort for 48 år siden.

Dengang var ubetinget vigepligt ... ubetinget ... som politimanden sagde til min mundtlige examination. Det har åbenbart ændret sig efter det er blevet computerstyret.

Jeg er stadig ikke overbevist, men accepterer at "man må hyle tude med de ulve man er iblandt".

Skulle jeg finde beviser/udsagn der bekræfter mine udsagn vil de blive postet her.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 20:17

ph skrev:
1. jun 2019, 19:47
det må være rart at være kørelærer i down town Ølstykke hvor hajtænder/ brosten/ stoplinie ligger så langt tilbage på sideveje at man ikke skal forholde sig til hvad man gør når de ligger helt ude ved den tværgående trafik
og kryds ikke er med sideveje som ligger forskudt
Så er det alligevel heldigt at jeg kører med elever i Roskilde.
Der har vi nu lidt rigtig trafik 😉

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 20:18

SorenR skrev:
1. jun 2019, 20:08
LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 19:04
Ok fair nok :)
Jeg antager nu at du ikke troller, men oprigtigt ikke forstår det.
Her kommer mit bedste bud på en kort og kontant forklaring på dit spørgsmål.

"Ubetinget vigepligt" Du skal ubetinget holde for færdsel fra højre og venstre. At det kaldes "ubetinget" henviser til at at du SKAL vente med at køre såfremt nogen kommer fra højre/venstre side. At du IKKE må være til fare/ulempe.
IKKE at du skal vente på alle i et kryds.
Alting var da godt nok mere simpelt, da jeg tog mit kørekort for 48 år siden.

Dengang var ubetinget vigepligt ... ubetinget ... som politimanden sagde til min mundtlige examination. Det har åbenbart ændret sig efter det er blevet computerstyret.

Jeg er stadig ikke overbevist, men accepterer at "man må hyle tude med de ulve man er iblandt".

Skulle jeg finde beviser/udsagn der bekræfter mine udsagn vil de blive postet her.
Det er en aftale 👍

Ha en go aften 😊

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LKA63 » 1. jun 2019, 20:42

Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Korreborg » 1. jun 2019, 20:48

LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
Og så er vi tilbage ved start :lol:
Billede
These users thanked the author Korreborg for the post:
SkodiaqDK
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 20:55

LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
NEJ....

Grøn skal vente på dem fra venstre (ubetinget vigepligt)
Rød skal vente på modkørende (da vi forudsætter at der er frit til røds højre side) og det skal han, da venstresvingende skal vente på modkørende (grøn)

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LKA63 » 1. jun 2019, 20:55

Jeg forstår din frustration og jeg skriver ikke mere, men tro mig, det er sådan det er - jeg laver ikke andet hele dagen ;)
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 1. jun 2019, 20:57

LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 20:55
LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
NEJ....

Grøn skal vente på dem fra venstre (ubetinget vigepligt)
Rød skal vente på modkørende (da vi forudsætter at der er frit til røds højre side) og det skal han, da venstresvingende skal vente på modkørende (grøn)

Drop det. De formerer sig. Gudskelov for airbags og seler.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
MichaelSmed

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 20:58

Korreborg skrev:
1. jun 2019, 20:48
LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
Og så er vi tilbage ved start :lol:
Billede
Yes 🥵

Hold kæft hvor er det bare kæmpe stort 😅😂🤣
These users thanked the author LeVelsBech for the post:
MichaelSmed

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 21:01

SkodiaqDK skrev:
1. jun 2019, 20:57
LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 20:55
LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
NEJ....

Grøn skal vente på dem fra venstre (ubetinget vigepligt)
Rød skal vente på modkørende (da vi forudsætter at der er frit til røds højre side) og det skal han, da venstresvingende skal vente på modkørende (grøn)

Drop det. De formerer sig. Gudskelov for airbags og seler.
Hehe, ja det må vi konstatere 😭

Kan du ikke bede ADMIN om at lukke tråden 🤔
TÆNK hvis rygtet spredes - at brugerne på VAGCARS ved ting om reglerne.
Sikke et hyr jeg så får med elevernes forståelse 🤬

Men ja, der venter 100% en mere i kulissen.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Martin1986 » 1. jun 2019, 21:01

LeVelsBech skrev:
Korreborg skrev:
1. jun 2019, 20:48
LKA63 skrev:
1. jun 2019, 20:42
Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
Og så er vi tilbage ved start Billede
Billede
Yes Billede

Hold kæft hvor er det bare kæmpe stort BilledeBilledeBillede
Men jeg tror faktisk "du" er oppe mod en prøvesagkyndig :)
Nuværende bil: BMW F11 530D

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 21:09

Martin1986 skrev:
1. jun 2019, 21:01
LeVelsBech skrev:
Korreborg skrev:
1. jun 2019, 20:48


Og så er vi tilbage ved start Billede
Billede
Yes Billede

Hold kæft hvor er det bare kæmpe stort BilledeBilledeBillede
Men jeg tror faktisk "du" er oppe mod en prøvesagkyndig :)
Ja det er da meget muligt.
Det ændrer da ikke ved at den venstresvingende har påbegyndt et venstresving uden at kunne fuldføre det. Når han holder.midt i krydset er han underlagt reglen for venstresving. Han må ikke være til fare/ulempe for modkørende (grøn)

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Martin1986 » 1. jun 2019, 21:12

Enig, men the plot thickens :)
Nuværende bil: BMW F11 530D

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 21:25

Martin1986 skrev:
1. jun 2019, 21:12
Enig, men the plot thickens :)
Der er jeg nød til at sige nej...!
Og dog 🤔 Spændende melding.

Vi snakker ikke om en situation hvor grøn "ankommer" mod krydset efter at rød er begyndt at svinge fra midten.
Den har jeg beskrevet tidligere:
Såfremt grøn er nødsaget til at afpasse sin hastighed (bremse ned) for at sikre der er frit fra sin venstre side - og rød kan svinge mens grøn gør dette, så kan rød svinge først.
Men grøn skal aldrig vente på at rød svinger færdig. Rød har intet at gøre i krydset hvis han så holder i vejen. Og han er underlagt reglen for venstresving fra det øjeblik han skal krydse grøns bane.

Jeg gad da godt se den sagkyndige, der ikke bremser hvis en elev svinger til venstre ind foran en, som skal til højre 🧐

Men er da alligevel glad for du er enig 😊

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af styker » 1. jun 2019, 21:28

Send flere popcorn :)

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 1. jun 2019, 21:30

styker skrev:
1. jun 2019, 21:28
Send flere popcorn :)
Ja, nu blir det spændende 😲

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Korreborg » 1. jun 2019, 21:36

Tror problemet er at folk ikke læser §26 som helhed, og nægter at forstå det.
§26, Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel.

Jeg er ikke hverken kørelærer, prøvesagkyndig, betjent eller dommer. Men i min verden betyder stk 6, man skal vente til der ikke længere holder biler som skal lige over, eller dreje til højre! Og det burde man ikke kunne være uenig, men det lader ikke til at være tilfældet :lol: :lol: :lol:

Billede
These users thanked the author Korreborg for the post:
SkodiaqDK
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Martin1986 » 1. jun 2019, 21:48

LeVelsBech skrev:
Martin1986 skrev:
1. jun 2019, 21:12
Enig, men the plot thickens :)
Der er jeg nød til at sige nej...!
Og dog Billede Spændende melding.

Vi snakker ikke om en situation hvor grøn "ankommer" mod krydset efter at rød er begyndt at svinge fra midten.
Den har jeg beskrevet tidligere:
Såfremt grøn er nødsaget til at afpasse sin hastighed (bremse ned) for at sikre der er frit fra sin venstre side - og rød kan svinge mens grøn gør dette, så kan rød svinge først.
Men grøn skal aldrig vente på at rød svinger færdig. Rød har intet at gøre i krydset hvis han så holder i vejen. Og han er underlagt reglen for venstresving fra det øjeblik han skal krydse grøns bane.

Jeg gad da godt se den sagkyndige, der ikke bremser hvis en elev svinger til venstre ind foran en, som skal til højre Billede

Men er da alligevel glad for du er enig Billede
Mener bare det er en spændende debat når selv fagfolk er uenige.

Men jeg er stadig enig i dine udsagn.
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SteffenR » 1. jun 2019, 21:52

Korreborg skrev:
1. jun 2019, 21:36
Tror problemet er at folk ikke læser §26 som helhed, og nægter at forstå det.
§26, Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel.

Jeg er ikke hverken kørelærer, prøvesagkyndig, betjent eller dommer. Men i min verden betyder stk 6, man skal vente til der ikke længere holder biler som skal lige over, eller dreje til højre! Og det burde man ikke kunne være uenig, men det lader ikke til at være tilfældet :lol: :lol: :lol:
Ubetinget vigepligt siger du.

Billede
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Bnielsen » 1. jun 2019, 21:55

LKA63 skrev:Nu er jeg kommet sent ind i tråden, men hvis rød er kørt frem i krydset for at svinge til venstre og på det tidspunkt har overholdt sin ubetingede vigepligt (ikke være til ulempe for andre)og der ikke kommer nogen fra højre, skal rød fuldføre sit venstre sving og grøn afvente. Grøn har ubetinget vigepligt og underlagt reglen om fare/ulempe. Rød har ikke længere ubetinget vigepligt - kun for trafikken fra højre.
Hvis de ankommer samtidig til den ubetingede vigepligt skal grøn køre først.
Det kan godt være du har ret, men det der ender da i anarki. Det er jo ikke en klar regel! Var han over stregen inden jeg kom, er det kofangeren i for eller bag som skal være ovre, eller skal han helt over midten?

Jeg er med Lars, som venstre svingende venter vi på der er plads, og kører efter de højre svingende.


—————-
bnielsen
Touran 1.4 TSI DSG 2016

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LKA63 » 1. jun 2019, 21:58

LeVelsBech skrev:
1. jun 2019, 21:25
Martin1986 skrev:
1. jun 2019, 21:12
Enig, men the plot thickens :)
Der er jeg nød til at sige nej...!
Og dog 🤔 Spændende melding.

Vi snakker ikke om en situation hvor grøn "ankommer" mod krydset efter at rød er begyndt at svinge fra midten.
Den har jeg beskrevet tidligere:
Såfremt grøn er nødsaget til at afpasse sin hastighed (bremse ned) for at sikre der er frit fra sin venstre side - og rød kan svinge mens grøn gør dette, så kan rød svinge først.
Men grøn skal aldrig vente på at rød svinger færdig. Rød har intet at gøre i krydset hvis han så holder i vejen. Og han er underlagt reglen for venstresving fra det øjeblik han skal krydse grøns bane.

Jeg gad da godt se den sagkyndige, der ikke bremser hvis en elev svinger til venstre ind foran en, som skal til højre 🧐

Men er da alligevel glad for du er enig 😊
Jeg tror i sidste ende, vi er enige. Men der skal så lidt til at ændre færdselssituationen og forpligtelserne ;)
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SteffenR » 1. jun 2019, 22:06

Bnielsen skrev:
1. jun 2019, 21:55

Det kan godt være du har ret, men det der ender da i anarki. Det er jo ikke en klar regel! Var han over stregen inden jeg kom, er det kofangeren i for eller bag som skal være ovre, eller skal han helt over midten?
Hvis du vil se anarki så slukker du bare for en større lyskurv i København, husk popcorn og stol.

Den her var gået en dag jeg kom kørende.
Vedhæftede filer
FE2A52B9-0B93-4E95-9F6C-AF71A0148896.png
FE2A52B9-0B93-4E95-9F6C-AF71A0148896.png (553.77 KiB) Vist 3725 gange
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Bnielsen » 1. jun 2019, 22:12

SteffenR skrev:
Bnielsen skrev:
1. jun 2019, 21:55

Det kan godt være du har ret, men det der ender da i anarki. Det er jo ikke en klar regel! Var han over stregen inden jeg kom, er det kofangeren i for eller bag som skal være ovre, eller skal han helt over midten?
Hvis du vil se anarki så slukker du bare for en større lyskurv i København, husk popcorn og stol.

Den her var gået en dag jeg kom kørende.
Nu er de fleste lyskryds jo reguleret med trekanter som opbakning til lys, og jvf. de foregående 175ish indlæg er reglerne jo meget klare BilledeBilledeBillede


—————-
bnielsen
Touran 1.4 TSI DSG 2016

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SteffenR » 1. jun 2019, 22:29

Det ligger i 2400 NV, folk er ligeglade med de skilte, de møver sig bare frem.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Låst

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"