Urigtige informationer ved toldsyn?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Zeyyil
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. jan 2024, 21:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Urigtige informationer ved toldsyn?

Indlæg af Zeyyil » 24. mar 2024, 15:51

Hej,

Jeg bliver simpelthen nødt til at søge andre meninger, for jeg er ikke sikker på om det bilforhandleren har fortalt mig er korrekt.
Jeg har i Januar måned haft købt en brugt e-golf, og da det er en tysk importbil, har bilforhandleren fået foretaget toldsyn ifm. salget.
Det der trigger mig, da jeg undersøger nu på motorregisteret, er at den blandt andet står til at have ekstra udstyr med som ikke er korrekt:
-bakkamera,
-Nøglefri (key less go)
- linievogter
- vognbaneskift alarm

Og derudover står bilen som "middel" i stand, hvilket jeg også beder om uddybning af fra ham, da bilen iflg. ham var i god stand.

Jeg skriver så en mail til forhandleren, og spørger ind til hvordan det kan være, hvorpå han ringer mig op, og forklarer at det må være en fejl osv men at det intet betydning har for bilens status, ej heller evt. videresalg i fremtiden mm.
Han fortæller mig at hvis jeg evt. vil have informationen rettet, må jeg selv rette henvendelse til stedet der har udført toldsyn, hvorpå jeg siger at det ikke kan være rigtigt at det er mig der skal gøre det, når det er dem der har stået for toldsyn, og at jeg LIGE har købt bilen fra dem for 2 måneder siden.

Anyways, det ender med at jeg giver mig i form af at jeg accepterer hans længere forklaring om at det her med de 4 ekstra udstyr ikke har betydning for bilens informationer ej heller oplysninger mm. og vi lukker den der.
Han forklarer derudover at det med bilens stand står som "middel" er næsten tilfældet for 99% af brugte biler der bliver importeret, da de har brugstegn og ikke står som fabriksnyt.

men kan mærke det nager mig, for ved ikke om jeg har helt tillid til det han fortalte mig.
vil undgå at det senere hen kan blive min hovedpine i form af videresalg hvis jeg evt. sælger om 5-8 års tid.

Hvad tænker I?

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Urigtige informationer ved toldsyn?

Indlæg af Realtor » 24. mar 2024, 15:58

Han er 100% rigtig i sin forklaring.

Udstyr kan glippes ved et toldsyn, men det har ingen praktisk betydning for dig i fremtiden. Var det et anhængertræk var det noget andet, men ikke det ekstra udstyr du nævner.

Ift. stand, så vurderes korrekt 99% som middel. Skal den være god, så er det fabriksny af hvad jeg har hørt, og dårlig stand skal være lig med skade. Iøvrigt har det næsten ingen betydning for afgiften i sidste ende.

Så kør du videre og vær glad for din bil.
These users thanked the author Realtor for the post (total 3):
HansHDanielB12The Micktrix / Dk
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Urigtige informationer ved toldsyn?

Indlæg af mortenmol » 24. mar 2024, 15:59

At den er registreret med mere udstyr end den har er kun en ulempe hvis der skulle betales afgift, en e-golf bør være afgifts fritaget så det spiller ingen rolle.

Standen “middel” er standard, det er kun under middel der burde vække mistanke. Men igen skulle det være for at spare afgift som der ikke er på den pågældende bil.

Hvis du ikke har købt bilen i den tro den havde det nævnte udstyr, vil jeg mene du skal skrue ned for mistanken og nyde din nye bil, intet af det påvirker gensalgs værdien og staten er ikke blevet snydt for afgifts kr.
These users thanked the author mortenmol for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Urigtige informationer ved toldsyn?

Indlæg af HansH » 24. mar 2024, 15:59

Zeyyil skrev:
24. mar 2024, 15:51
Han forklarer derudover at det med bilens stand står som "middel" er næsten tilfældet for 99% af brugte biler der bliver importeret, da de har brugstegn og ikke står som fabriksnyt.
Jeg kan bekræfte denne udlægning.
Importerede selv en Passat i 2016 og købte for 2 år siden en importeret e-Golf.
Begge var i absolut mint condition, men blev ved toldsyn skrevet ind som "middel".
Forklaringen var præcis den du har fået fra din forhandler.

Jo "dårligere" den takseres ved toldsynet, jo lavere bliver evt. reg.afgift. Men jeg tænker ikke reg.afgift overhovedet har været et tema i din sag.

Problemet med at der registreres forkert ekstraudstyr ved toldsynet er lige så velkendt.
HVIS du havde betalt reg.afgift, kunne du argumentere for at bilen er vurderet på forkert (=for dyrt) grundlag, hvis der er indføjet en masse ekstraudstyr som den ikke har.
Men igen - da du, antager jeg, ikke har betalt en krone i reg.afgift, spiller det ingen som helst rolle.

Den dag du skal sælge bilen, er der ingen der kigger på hvad der står derinde.
Det er bilens reelle udstyrsliste du vil oplyse til evt næste køber, og det han vil forholde sig til.

Kort sagt - jeg mener bare du skal finde pyt-knappen frem og trykke på den. Ingen af disse forhold har nogen betydning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Zeyyil
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. jan 2024, 21:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Urigtige informationer ved toldsyn?

Indlæg af Zeyyil » 24. mar 2024, 16:13

Så fint. Tak for besvarelsen allesammen. Sætter stort pris på det.
Jeg havde lidt en anderledes forløb med sælger, ift at han havde givet mig nogle forkerte informationer omkring billånet jeg optog gennem ham som jeg selv skulle opdage og få ham til korrigere, og det er derfor der i forvejen var manglende tillid fra min side mod ham.
Er virkelig grøn på området, første gang jeg køber en brugt bil, og derfor ville sikre mig at jeg ikke ville sidde med en hovedpine senere hen hvis jeg skulle bestemme mig for at sælge bilen.
These users thanked the author Zeyyil for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"