Prøveplader. Hvad må man???

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 28. aug 2008, 15:11

Nu er der jo kommet de nye smarte prøveplader på klistermærke form, eller de hedder jo faktisk prøvemærker nu...

I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvad det er lovligt at bruge sine prøveplader til. Der er jo mange ting man kan vælge når man skal afkrydse formålet med at man skal købe prøvepladerne, og de er selvfølgelig lovlige.

På ansøgningspapiret har jeg så flere gange valgt den der hedder: Demonstration eller prøve af køretøj i anledning af salg.
Når man har købt prøvepladerne får man udleveret en kvittering som skal medbringes under kørslen med prøvepladerne. På denne kvittering er så uddybet hvad jeg må bruge prøvepladerne til, og her står:

Demonstration eller prøve af et køretøj i anledning af salg. Kørslen må kun finde sted efter forudgående anmodning i hvert enkelt tilfælde fra en eventuel køber af et køretøj af den pågældende type. Dette gælder dog ikke, hvis der er betalt registreringsafgift af køretøjet efter reglerne for person- eller varebil, og dokumentation herfor medbringes under kørslen.

Er lidt i tvivl om hvordan det skal tolkes. Jeg vil jo gerne tolke det i den retning at hvis jeg har min registreringsattest med, som jo bevidner at der er betalt afgift, så må jeg faktisk køre i bilen uden at det er i salgsøjemed, altså bare en søndagstur.

Men er det nu den rigtige fortolkning jeg kommer frem til her, er der nogen der er eksperter indenfor det område og kan fortælle mig det???

Udover dette skal det lige siges at på ansøgningen af prøvepladerne er der en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 673 af 26/06/2008.
Den findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=120450" onclick="window.open(this.href);return false;

I den har jeg også læst det der var om prøvemærker, men syntes ikke det er uddybet nærmere deri.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14497
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 842 times
Kontakt:

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Watcher » 28. aug 2008, 16:14

du må ik tage søndagstur på dine plader.. hvis de stopper dig i bilen og du bar er ude og cruize i den, tager de pladerne og giver dig en bøde.. mens jeg ventede på syn og sku betale afgift af min gamle sorte a4, der krydsede jeg bar alle felterne af, og så alt kørsel jeg lavede var så til og fra "værksted"
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 28. aug 2008, 16:47

Er du sikker på at det også er sådan efter skat har overtaget administrationen af det der nu hedder prøvemærker?

Ved godt at det var sådan i gamle dage, men har en ide om at det eventuelt kan være ændret, men det er jo ikke sikkert.

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af SVK » 28. aug 2008, 16:55

Har du læst: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1720184&vId=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg har forstået det så må du ikke bruge pladerne til søndagskørsel. Det har vist aldrig været lovligt?

Undtagelsen er så den med veteranbilerne, men det er trods alt også kun i specielle tilfælde.

EDIT
Der står da en del om det her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 0450#Kap14" onclick="window.open(this.href);return false;
/EDIT

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 28. aug 2008, 17:04

I det link du sender til retsinfo, står nøjagtig det samme som står på kvitteringen man får ved skat, som jeg har skrevet med kursiv i mit første indlæg. Ud fra det har jeg svært ved at fortolke om man må køre uden at det er i slagsøjemed når der er betalt registreringsafgift af bilen.

Og ja det med veteranbilerne, er så bla. et nyt punkt som også er blevet tilføjet til de muligheder man har har med prøveplader.

Er også godt klar over at det aldrig har været lovligt at køre søndagskørsel med prøveplader, men er i tvivl om det kan være lavet om, hvis man har betalt registreringsafgiften.

Er der ikke nogen herinde der arbejder ved skat, som har noget insider viden??

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af SVK » 28. aug 2008, 17:06

Ok. Har du prøvet at ringe til dem?

Jeg ringede til dem angående prøvemærker og fik et fint svar.

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af kimhemm » 28. aug 2008, 17:11

SVK skrev:Ok. Har du prøvet at ringe til dem?

Jeg ringede til dem angående prøvemærker og fik et fint svar.
Jeg ville også ringe til dem, og hvis de er det mindste i tvivl så få svaret på skrift hvis du rent faktisk må køre søndagskørsel i den så du slipper for eventuelle problemer hvis du skulle blive stoppet.

Tvivler dog lidt på at man må køre søndagskørsel med prøveplader, det kunne jo hurtigt blive en god idé for mange der sjældent bruger en showbil eller lignende
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 28. aug 2008, 18:20

Ja det kunne nemlig være lidt smart, hvis man har en bil man sjældent kører i.

Og tvivler også, da man jo ved at man tidligere ikke måtte køre søndagskørsel med prøveplader. Men jeg vil da prøve og give dem et kald og høre hvad de siger...

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 9. sep 2008, 17:55

Til information kan jeg fortælle at jeg har ringet til told og skat, og prøvet at fåe n forklaring. Men hende jeg ringede fik jeg ikke et rigtigt svar ud af.

Så forsøgte jeg mig med at skrive til dem. Det resulterede i at de efter et godt stykke tid ringede mig op. Denne dame kunne dog ikke forklare hvad det betød det der står på sedlen, som er markeret med kursiv i mit første indlæg, det indrømmede hun blankt. Dog mente hun at være sikker på at man ikke måtte køre søndagstur med prøveplader.

Så et helt fuldstændigt svar på mit spørgsmål har jeg stadig ikke fået endnu. Men jeg må nok give op, ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få et bedre svar.

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af SVK » 9. sep 2008, 19:31

Det er jo betryggende, at Skat ikke kan besvare dine spørgsmål når de står for at udstede prøveskiltene :?

Hvad med at høre politiet?

Men jeg tror stadig ikke på, at det på noget tidspunkt har været lovligt at køre søndagstur på prøveplader...

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 10. sep 2008, 18:35

tja måske politiet ved noget om det. Det er jo dem der kan og skal håndhæve det hvis man bliver stoppet. Men tror næppe at de kan tolke den sætning som er i det første indlæg. De kan sikkert bare sige det samme som skat, at man ikke må, men de kan ikke forklare den sætning.

Det var bedre hvis der var nogen som kendte nogen som sad i skat, og rent faktisk havde forstand på det. For der må jo være nogen der ved noget om det, problemet er bare at finde frem til dem.

Brugeravatar
Octavia Combi
Nyt medlem
Indlæg: 274
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Octavia Combi » 11. sep 2008, 07:57

Hey

Jeg tolker det som om, at der skal være rigtige nummerplader på bilen. Det vil sige, bilen skal være indregistreret...... :geek:

Personligt ville jeg nok stoppe dig, hvis du kørte en søndag med klistermærker på, for at høre om dit ærinde med bilen på sådan en skøn søndag...... 8-)

Men det er jo det gode ved at politimand, så kan man stoppe en bil når man lyster, imens man er på arbejde........ ;)
Få appetit ude, men spis hjemme ;O)
Beklager drenge.... Herrer Bilen blev til en KIA Rio 1,1 CRDI årgang 2012

Brugeravatar
Krill
Nyt medlem
Indlæg: 420
Tilmeldt: 15. jun 2008, 16:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prøveplader. Hvad må man???

Indlæg af Krill » 11. sep 2008, 08:20

Nu skal vi lige skille tingene ad. Den tekst der står med kursiv er kopieret fra en kvittering man får udleveret når man HAR lejet et par prøveplader hos Skat. Det har ikke noget med almindelige nummerplader at gøre, og skal heller ikke tolkes i den retning. Hvorfor skulle de på en kvittering fra prøveplader begynde at skrive hvad man må hvis man havde rigtige nummerplader, for det har man jo tydeligvis ikke når man har lejet prøvepladerne.

Og selvom man/du/de må stoppe hvem man har lyst til når man er politimand, kan jeg ikke se det gode ved politimandens arbejde... :D

Men godt med flere synspunkter på fortolkningen, jo flere jo bedre...

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"