Færdelsloven

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
curl
Medlem
Indlæg: 706
Tilmeldt: 2. jul 2008, 21:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Færdelsloven

Indlæg af curl » 7. okt 2010, 21:18

Jeg blev i midt 2009 stoppet af en videobil, jeg havde angiveligt kørt for hurtigt på motorvejen, dog fik jeg at vide at video først skulle analyseres. Jeg blev sendt på vejen igen uden nogen form for påtale eller sigtelse.

Jeg blev så ringet op cirka 4 måneder efter af betjenten der stoppede mig, han fortalte at de nu have set på videon og at jeg havde været lige under grænsen og derfor ville der ikke ske mere i sagen.

Nu over halvandet år efter modtager jeg en forkyndelse fra retten om at jeg er indkaldt til retten i samme sag, da jeg er sigtet for overtrædelse af færdelsloven.

Hvad er det lige der sker tænker man så... har man slet ikke mulighed for at stole på hvad politiet foretager sig mere ? hvilke rettigheder har jeg i denne sag ? jeg kan vel ikke kaldes til retten hvis jeg ikke modtager denne forkyndelse ?

Klart man skal have sin straf hvis det er, men at de siger man slipper for så efter halvandet år at ombestemme sig, det er da ikke noget der højner retsikkerheden.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Færdelsloven

Indlæg af Uffe » 8. okt 2010, 06:54

curl skrev:Jeg blev i midt 2009 stoppet af en videobil, jeg havde angiveligt kørt for hurtigt på motorvejen, dog fik jeg at vide at video først skulle analyseres. Jeg blev sendt på vejen igen uden nogen form for påtale eller sigtelse.

Jeg blev så ringet op cirka 4 måneder efter af betjenten der stoppede mig, han fortalte at de nu have set på videon og at jeg havde været lige under grænsen og derfor ville der ikke ske mere i sagen.

Nu over halvandet år efter modtager jeg en forkyndelse fra retten om at jeg er indkaldt til retten i samme sag, da jeg er sigtet for overtrædelse af færdelsloven.

Hvad er det lige der sker tænker man så... har man slet ikke mulighed for at stole på hvad politiet foretager sig mere ? hvilke rettigheder har jeg i denne sag ? jeg kan vel ikke kaldes til retten hvis jeg ikke modtager denne forkyndelse ?

Klart man skal have sin straf hvis det er, men at de siger man slipper for så efter halvandet år at ombestemme sig, det er da ikke noget der højner retsikkerheden.
Find allerførst ud af hvad forældelsesfristen er for sådan noget der. Det er næsten lige før jeg vil tro at det er den vej du skal gå, for nemmest at slippe ud af det.

Derudover må du nok først finde ud af om ikke det er en fejl at du er indkaldt til retten - normalvis bliver man kun det hvis man ikke vil betale sin bøde. Er der sket en fejl så du ikke har fået din bøde så kan de naturligvis ikke bare indkalde dig direkte i retten.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Octavia Combi
Nyt medlem
Indlæg: 274
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Færdelsloven

Indlæg af Octavia Combi » 8. okt 2010, 08:49

Den rigtige fremgangsmåde vil være følgende:

1. find ud politiets journal på sagen? enten ringer du til politiet og får det eller retten du er indkaldt ved.

2. Skriv en klage til politidirektøren i den politikreds du har været stoppet i?
Her skal du beskrive hele forløbet i detaljer og gerne mere.
Stil især ?? ved den maglende sigtelse for overtrædelse af færdselsloven, og at du har aldrig har fået en sigtedes rettigheder??

Afvent herefter svar på klagen... enten finder de ud af de har lavet en fejl ellers har du glemt, at du har fået sigtede rettigeheder på dagen, hvor du blev stoppet??

Har flere spørgsmål, så skriv en PB, arbejder indenfor firmaet til dagligt ;)

Forældelsesfristen er som med de fleste andre sager 5-10 år.....
Få appetit ude, men spis hjemme ;O)
Beklager drenge.... Herrer Bilen blev til en KIA Rio 1,1 CRDI årgang 2012

Brugeravatar
curl
Medlem
Indlæg: 706
Tilmeldt: 2. jul 2008, 21:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Færdelsloven

Indlæg af curl » 8. okt 2010, 18:30

Jeg kan bare ikke forstå at jeg bliver ringet op hvor de siger at der ikke bliver noget og så nu modtager inkaldelse til retten hvor jeg er sigtet og vil miste mit kørekort.

Det er jo lidt noget andet end det jeg blev stillet i udsigt.

Men ok, der er jo intet andet for en at møde op i retten og aflevere kørekort og betale ved kasse 1.

Jeg syntes bare der er synd man ikke kan stole på det politiet fortæller en mere.

Brugeravatar
Octavia Combi
Nyt medlem
Indlæg: 274
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Færdelsloven

Indlæg af Octavia Combi » 9. okt 2010, 08:41

Fik du tilfældigvis navnet på den person, der ingede dig op og fortalte, at der ikke skete yderligere i sagen???

Ellers må du som sagt møde op i retten og forklare forløbet, så er jeg sikker på at dommeren undrer sig.

Evt. få en advokat med på sagen, især hvis du bruger dit kørekort jobmæssigt??

Så vil der være større chance for, at du får lov til at beholde dit kørekort.
Få appetit ude, men spis hjemme ;O)
Beklager drenge.... Herrer Bilen blev til en KIA Rio 1,1 CRDI årgang 2012

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"