Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
klaus n
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. sep 2008, 20:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af klaus n » 17. nov 2010, 07:54

Har dummet mig... Nå, jeg skulle køre en trailer med totalvægt på 1500 kg til Jylland, men syntes at det var smartere at låne en varebil der rigtig kan trække, fremfor at spænde den efterpersonbilen. Turen gik fint, lige indtil en flink politimand gjorde mig opmærksom på at totalvægten på varevognen var 2900kg. Sammen med traileren gav det 4400kg, hvilket var 900 kg over det mit kørekort berettiger. Så han blev jo så nød til skrive mig. Han mente det det ville give 1500-2500 i bøde men var ikke sikker. En x-betjent har nu fortalt mig at kortet ryger på den, og det ville jeg sgu være lidt ked af.

Er der nogen der ved noget?

knudsen
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 27. maj 2010, 21:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af knudsen » 17. nov 2010, 08:34

Det betragtes vist som at køre uden at erhvervet kørekort

Du kan se det her

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_me ... katalo.pdf
§ 56 og 63A (83)
Senest rettet af knudsen 17. nov 2010, 08:59, rettet i alt 2 gange.
2023 Skoda Enyaq Coupe RS

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af AU-R8 » 17. nov 2010, 08:55

Stadig total tumpede regler.
Jeg har en Q7 der må trække over 3 T på krogen.
Jeg har en båd med trailer med Totalvægt på 1100 kg.
Med alm. kørekort må jeg ikke spænde den efter Q7eren, men tager jeg en Skoda Fabia er det ok. Hvad er lige det mest trafik sikkerhedsmæssigt forsvarligt. :o

De barsler jo med en ændring i EU, desværre nok ikke til det bedre.

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Skyggen » 17. nov 2010, 09:00

Det der BE koster 1500 kr og spilder 8 timer af din tid (så hut jeg visker).

DO IT and be done with it.
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
klyffer
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af klyffer » 17. nov 2010, 09:51

har lige google lidt på det... er ikke ekspert på området.. men her har du mine erfaringer og hvordan jeg tolker det.....

Er du blevet vejet ?....er rimelig sikker på at du skal vejes før det ryger... det er kun det faktiske kg belastning du kan blive skrevet for, totalvægt er jo kun hvis man laster den fuldt...... ved ikke om de kan skrive en bøde for at ved selvsyn kunne konstatere at traileren vejer over 750.. er der rets praksis for at en politimand kan bedømme om en trailer vejer mere end 750 kg. på stedet hvor du bliverså bliver du nok skrevet for for det....

http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overl%C3%A6s.htm

kortet ryger ved 4450kg.

Min far blev selv stoppet i tide og utide pga hans trailer var for stor kg. mæssigt på skiltene ( hvis man tog bil og trailer og lagde det sammen).. til sidst fik han vejet den ned da han aldrig brugte den fulde kapacitet (han fik traileren billigt ) fordi han ikke gad at blive stoppet hele tiden..

Men han fik aldrig bøder, han sagde altid han ikke vejede over 3500 kg. for det samlede vogntog.. og at trailerens total vægt aldrig oversteg 750 kg. hvilket han rent fysisk heller ikke nogensinde gjorde... han havde mest stiger og små værktøj/maskiner med....så selv om at trailer og bil samlet kunne overstige de 3500 kg. HVIS man læssede fuldt op på både bil og trailer...så er det ikke ulovligt at køre med noget udstyr (traileren ) der KAN gå over så længe man ikke læsser over 750 kg. incl. trailer og bilen op til samlede vogntog's vægt 3500kg...

/klyf

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af AU-R8 » 17. nov 2010, 09:54

Helt konkret er det de 2 x totalvægt der står på reg. attesten der gælder.
Din far har bare været heldig.
Har da overvejet om jeg selv skulle veje bådtraileren ned, men hvad koster det så at blive taget med overvægt.
Må hellere få det E stempel.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Uffe » 17. nov 2010, 11:11

Det koster dig 5000kr i bøde at gøre det du gjorde.

Som en anden skriver længere oppe så anses det at køre med vogntog med totalvægt over 3500kg som skærpende og derfor ser man helt bort fra dit B kørekort.

Det er ligegyldigt om du har læsset noget som helst på eller ej, bare totalvægtene overstiger 3500kg så gælder reglen. Vogntogets faktuelle vægt er i den sammenhæng ligegyldig.

Reglerne er idiotiske. Det burde være krav om B/E kørekort bare trailerens totalvægt er over 750kg.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af AU-R8 » 17. nov 2010, 11:14

Ja, eller hvis totalvægten er over 1000-1200 kg. De 750 kg er jo en gammel grænse, det var dengang bilernes egenvægt var 900-1200, i dag er de typisk fra 1100-1600 kg, bremserne på bilerne er blevet bedre, ESP er std efterhånden.

Tubi
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 21. jun 2008, 17:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Tubi » 17. nov 2010, 14:57

Har B,C,D,E og er næsten lige glad med total vægten bare den ikke overstiger 48 tons på 6 akslet træk.
Og ja der er mange der ikke magter og køre med pony traileren, og regler er regler kender man dem ikke så skal der bare betales ved kasse 1.
Stop øko kørsel på motorvejen NU

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Uffe » 17. nov 2010, 15:03

AU-R8 skrev:Ja, eller hvis totalvægten er over 1000-1200 kg. De 750 kg er jo en gammel grænse, det var dengang bilernes egenvægt var 900-1200, i dag er de typisk fra 1100-1600 kg, bremserne på bilerne er blevet bedre, ESP er std efterhånden.
I det mindste er vi da enige om at reglerne er dårlige i dag, og burde simplificeres så betjentene selv kan finde hoved og hale i det. Og vi er enige i at det skal kun være trailerstørrelsen der afgør om du skal have B eller B/E.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af SorenR » 17. nov 2010, 18:59

AU-R8 skrev:Helt konkret er det de 2 x totalvægt der står på reg. attesten der gælder.
Din far har bare været heldig.
Har da overvejet om jeg selv skulle veje bådtraileren ned, men hvad koster det så at blive taget med overvægt.
Må hellere få det E stempel.
Nja... Den er lidt mere kringlet...
1. maj 2009 kom der nye regler for kørsel med anhænger. Det betyder, at der nu gælder forskellige regler afhængig af, om du har et almindeligt kørekort (kategori B) som er erhvervet før eller efter 1. maj 2009.

Hvis du har erhvervet kørekort 1. maj 2009 eller derefter må du ved beregning af 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen ikke længere benytte bilens koblingsvægt.

Du skal opfylde 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen, for at køre med anhænger med almindeligt kørekort.

Du må dog altid køre med en trailer med en totalvægt på 750 kg - uanset at den samlede totalvægt overstiger 3500 kg:
  • 50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Totalvægt" ifølge påhængskøretøjets registreringsattest
  • 3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og Påhængskøretøjets totalvægten må ikke overstige 3.500 kg.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du benytte den eventuelt lavere koblingsvægt i stedet for påhængskøretøjets totalvægt.

** På nogle nyere registreringsattester fremgår egenvægt ikke. I stedet fremgår køreklar vægt. I disse tilfælde skal du benytte bilens køreklar vægt minus 75 kg - i stedet for egenvægt + 50. kg. For traileren skal du benytte køreklar vægt, hvis ikke egenvægt fremgår.

Hvis reglerne er opfyldt med "Koblingsvægten"
Hvis enten 50 kg-reglen eller 3.500 kg-reglen er opfyldt med "koblingsvægten" betyder det, at du må køre med et påhængskøretøj med en totalvægt der er større end koblingsvægten. I det tilfælde, må den faktiske vægt (egenvægt+last) af anhængeren aldrig overstige koblingsvægten.

Koblingsvægten må kun benyttes hvis du har erhvervet dit kørekort før 1. maj 2009
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anha ... 0anhaenger

Som jeg forstår det så er "koblingsvægten" den vægt der står på bilens registreringsattest som "max. påhæng"...

F.eks.
Bil egenvægt 1600 kg / Bil totalvægt 2000 kg
Max. påhæng: 1500 kg

Trailer totalvægt: 1500 kg

2000 kg + 1500 kg = 3500 kg og 1600 kg + 50 kg > 1500 kg

Men... Hvis jeg forstår "koblingsvægten" korrekt så må ovenstående eksempel godt køre med en 2.000 kg trailer (læsset op til 1500 kg)... Eller hvad...
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

klaus n
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. sep 2008, 20:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af klaus n » 17. nov 2010, 19:03

Hmm, der er mange meninger. Traileren blev ikke vejet, jeg vil skyde på at den var lastet med 200kg max. Jeg må vist desværre bare vente og se hvad der sker.

Mule
Medlem
Indlæg: 544
Tilmeldt: 6. mar 2010, 11:46
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Mule » 17. nov 2010, 19:05


EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 148 times
Been thanked: 147 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af EsbenJ » 17. nov 2010, 19:21

Her er et andet link til noget lignende. Den har jeg brugt meget inden jeg fik mit B/E kort for her er en god mulighed for at lege med tallene.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anha ... erberegner

I øvrigt koster det omkring 5000 kr at tage et trailerkørekort inkl. lægeattest og prøvegebyr - samme pris som det som udgangspunkt koster at blive stoppet uden at have det.

Hilsen
Esben
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af AU-R8 » 17. nov 2010, 20:22


the-joshua
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 22. sep 2008, 09:16
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af the-joshua » 17. nov 2010, 21:50

Kørsel uden førerret til kategori er uafhængigt af den faktiske vægt, hvorfor man via motorregistret kontrollerer det samlede vogntogs TILLADTE totalvægt. Man kan derfor godt køre med mindre end 3500 kg faktisk vægt med et B kørekort og alligevel blive sigtet.

Man bliver typisk kun vejet ved mistanke om overlæs.
2008 Skoda OctaviaII Combi 2.0 TDI Elegance - Nu med Columbus, bluetooth, maxidot, multifunktionsrat og optisk parkeringsvisning. Nå ja og Laurin/Klement læder/alcantarasæder med hukommelse.

Brugeravatar
podo
Medlem
Indlæg: 1023
Tilmeldt: 29. mar 2010, 14:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af podo » 17. nov 2010, 22:02

Jeg synes at BE kørekort skulle kræves hvis anhængerens totalvægt overstiger 500 kg, samme grænse som vægtafgift, mange havetrailere vejer 500 kg total så de slipper stadig
Køber/sælger bilbrochurer og bilblade i store mængder, har du noget liggende?

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af AU-R8 » 17. nov 2010, 22:06

Jeg syntes de 750 kg er for lavt.
Lad da alle køre med 1000 kg med bremse eller derunder, hvis bilen må trække det.
Det er jo forrykt at folk må spænde en 1500 kg trailer/campingvogn efter en Passat uden noget B/E kort.

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Dasker » 10. dec 2010, 14:26

AU-R8 skrev:Jeg syntes de 750 kg er for lavt.
Lad da alle køre med 1000 kg med bremse eller derunder, hvis bilen må trække det.
Det er jo forrykt at folk må spænde en 1500 kg trailer/campingvogn efter en Passat uden noget B/E kort.
+1
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Misser
Nyt medlem
Indlæg: 496
Tilmeldt: 24. maj 2009, 12:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af Misser » 29. jan 2011, 10:44

Det burde være et lovkrav at have et BE kort når man skal kører med trailer. Der er så åndsvagt mange der ikke fatter at kører med en trailer.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvad koster det at blive taget med for tung trailer?

Indlæg af ClausP » 29. jan 2011, 12:00

AU-R8 skrev:Stadig total tumpede regler.
Jeg har en Q7 der må trække over 3 T på krogen.
Jeg har en båd med trailer med Totalvægt på 1100 kg.
Med alm. kørekort må jeg ikke spænde den efter Q7eren, men tager jeg en Skoda Fabia er det ok. Hvad er lige det mest trafik sikkerhedsmæssigt forsvarligt. :o

De barsler jo med en ændring i EU, desværre nok ikke til det bedre.
Det er jo bund og grund et spørgsmål om man har uddannelse til at køre med et køretøj over en hvis størrelse/vægt.
3500 kg er en fin grænse som har holdt i mange år, man kunne måske nok diskutere om man skulle sætte den lidt op i kraft af at bilerne jo generelt er blevet tungere, og man derfor kan laste mindre inden for 3500 kg grænsen.

Jeg ser iøvrigt ikke nogen trafiksikkerhedsmæssige problemer i at trække en båd efter en fabia.
Man køre vel efter forholdene uanset hvad.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"