Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
West
Medlem
Indlæg: 702
Tilmeldt: 6. jul 2008, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af West » 21. dec 2010, 18:51

Hey VAGGERE

Min kæreste kommer netop hjem idag og siger at hvis man ikke ryder sne på taget så kan man faktisk miste pappet, og så tænker jeg WHAT?! :o
Hendes kolleger sagde det var ikke blot klip men mistede direkte kortet pga. sneen kunne "fyge" fra taget så den bagvedkørende kunne reagere uhensigtsmæssigt og farligt og dette skulle være grundlaget for at tage dit kort.
Er der nogen der ved noget om det og kan sige om det passer, for hvis spritkørsel så kan give klip så synes jeg FANDME der noget galt med ovenstående!
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af Seth-Enoch » 21. dec 2010, 19:42

Nu er det jo laaangt fra alle forseelser som kan give klip. Mange tror fejlagtigt at gør man dit og dat, så får man da klip og blah blah blah. Men nej. Nu fik vi lige det på plads ;)

Anyways, jeg har hørt det kan udløse bøder ikke at have ryddet taget for sne, hvor store bøder, det ved jeg så ikke. Men grunden til at man får en bøde, har vist noget at gøre med at ens køretøj skal holdes i sådan en stand at man ikke er til ulempe eller fare for andre trafikanter. Men ligefrem at miste kortet ubetinget, det lyder satme voldsomt. Man kan køre direkte over for rødt lys og "kun" få en betinget frakendelse af kørekortet.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
West
Medlem
Indlæg: 702
Tilmeldt: 6. jul 2008, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af West » 21. dec 2010, 20:40

Seth-Enoch skrev:Nu er det jo laaangt fra alle forseelser som kan give klip. Mange tror fejlagtigt at gør man dit og dat, så får man da klip og blah blah blah. Men nej. Nu fik vi lige det på plads ;)

Anyways, jeg har hørt det kan udløse bøder ikke at have ryddet taget for sne, hvor store bøder, det ved jeg så ikke. Men grunden til at man får en bøde, har vist noget at gøre med at ens køretøj skal holdes i sådan en stand at man ikke er til ulempe eller fare for andre trafikanter. Men ligefrem at miste kortet ubetinget, det lyder satme voldsomt. Man kan køre direkte over for rødt lys og "kun" få en betinget frakendelse af kørekortet.
Godt det kan jeg nemlig også bedre forstå for klart at hvis store sne- og is-stykker ryger ned over mig fra forankørende kan det sagtens være generende og farligt så det synes jeg er helt iorden, men synes nemlig det lød lidt voldsomt med at miste kortet.
Nu har der jo også været en del snak om burka-biler i traffikradioen på det sidste så tænkte også det ville være vildt for ikke alene ville jeg synes det ville være lovlig hårdt i forhold til andre regler, men også at så måtte mange have mistet pappet.

Men mange tak for hjælpen så kan min kæreste da berolige sine kolleger lidt :)
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af Audibanditten » 22. dec 2010, 02:32

Spritkørsel kan altså ikke give et klip.. Det giver en betinget eller ubetinget frakendelse af kortet.

Sne på taget kan give en bøde, men hvis dine ruder er så dækket af sne eller is, så udsynet er væsenligt forringet, så kan det give en betinget frakendelse af kortet.

Brugeravatar
ThomasMN
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Biersted
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af ThomasMN » 22. dec 2010, 07:03

Audibanditten skrev:men hvis dine ruder er så dækket af sne eller is, så udsynet er væsenligt forringet, så kan det give en betinget frakendelse af kortet.
Så kunne Policen stille sig på en hver tankstation mellem 0600 og 0900,så ville de kunne tage de første 20-30 stykker som kørte sådan...... Det er helt skræmmende hvor mange der kører på den måde

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af Audibanditten » 22. dec 2010, 11:32

Der ryger også en del på den konto, men det er nok ikke noget folk går og praler med ;)

Deres problem bliver ikke mindre, hvis de er impliceret i et færdselsuheld med den slags vintertoning af ruderne :)

Brugeravatar
ThomasMN
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Biersted
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af ThomasMN » 22. dec 2010, 11:38

Det har du nok ret i :)

Brugeravatar
West
Medlem
Indlæg: 702
Tilmeldt: 6. jul 2008, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af West » 22. dec 2010, 15:20

Audibanditten skrev:Spritkørsel kan altså ikke give et klip.. Det giver en betinget eller ubetinget frakendelse af kortet.

Sne på taget kan give en bøde, men hvis dine ruder er så dækket af sne eller is, så udsynet er væsenligt forringet, så kan det give en betinget frakendelse af kortet.
Jeg troede ikke 0.5 i promille gav frakendelse af kortet, men kan se du har ret.
Mente bare jeg ku huske noget med klip nemlig, men godt jeg fik det på plads også. :D
2006 Seat Leon 2.0T FSI

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af RIX » 22. dec 2010, 17:20

Audibanditten skrev:Der ryger også en del på den konto, men det er nok ikke noget folk går og praler med ;)

Deres problem bliver ikke mindre, hvis de er impliceret i et færdselsuheld med den slags vintertoning af ruderne :)
jeg har hørt at i i år køre en kampage på det er det rigtig forstået,for så vil jeg bare sige det er godt gået og på tide.

VH.

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af yaknudsen » 22. dec 2010, 19:53

Jeg observerede for et par dage siden en fyr som under en nedbremsning fik hele den snebunke der lå på taget til at glide ned ad forruden. Man kunne tydeligt fornemme panikken i de sekunder hvor han ikke kunne se nogetsomhelst ud af forruden, og det tog yderligere nogle sekunder for ham at overvinde panikken så meget at han fik startet viskerne. :o

Han rydder helt sikkert taget for den værste sne en anden gang. :shock:

Hvis man i en tilsvarende situation foretager en nedbremsning og derefter har behov for at lave en undvigemanøvre (med forruden fuldstændig dækket af sne), bliver undvigemanøvren næppe optimal. At det kan være farligt burde være grund nok til en påtale fra ordensmagten, og rangerer efter min opfattelse i samme kategori som en 'burkabil'. :cry:
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

Brugeravatar
West
Medlem
Indlæg: 702
Tilmeldt: 6. jul 2008, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af West » 22. dec 2010, 22:10

yaknudsen skrev:Jeg observerede for et par dage siden en fyr som under en nedbremsning fik hele den snebunke der lå på taget til at glide ned ad forruden. Man kunne tydeligt fornemme panikken i de sekunder hvor han ikke kunne se nogetsomhelst ud af forruden, og det tog yderligere nogle sekunder for ham at overvinde panikken så meget at han fik startet viskerne. :o

Han rydder helt sikkert taget for den værste sne en anden gang. :shock:

Hvis man i en tilsvarende situation foretager en nedbremsning og derefter har behov for at lave en undvigemanøvre (med forruden fuldstændig dækket af sne), bliver undvigemanøvren næppe optimal. At det kan være farligt burde være grund nok til en påtale fra ordensmagten, og rangerer efter min opfattelse i samme kategori som en 'burkabil'. :cry:
Netop det med "burkabil" er jo at der liiige er skrabet en lille firkant i forruden at kunne titte ud af som en burka ;)

Men hvad fanden gør alle de lastbiler og transportere så? De kører jo med mindst lige så meget og det ikke spor sjovt at køre bag dem - been there! Det som ens egen lille private "snestorm" man næsten ikke kan se igennem men hvordan skal de kunne fjerne det :?
2006 Seat Leon 2.0T FSI

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af Dakota » 23. dec 2010, 03:47

Fandme også mange ASSHOLES derude der ikke gider skrabe deres lygter (både for og bag) fri. Det er simpelthen så tæskedumt, at de burde miste kortet øjeblikkeligt. Fatter ikke folk efterhånden.

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: Vil du miste kørekortet pga. sne på taget

Indlæg af Avantismo » 23. dec 2010, 06:54

Jeg så en tosse i en ny polo i går på vej på arbejde kl 7.30

Det var stadigvæk halvmørkt (vejbelysningen var stadigvæk tændt) og han kørte med det nye smarte kørelys på.

Ingen lys på foran og sne på tag og kølerhjem. :roll:
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"