Syn efter udskiftning af motor

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
cabbidk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af cabbidk » 25. jun 2008, 12:34

Som synsleder kan jeg fortælle at hvis man bruger en motor (med eller uden turbo) fra samme fabrikant feks. som i skriver her VW hvor man ikke hæver effekten over de 20% kan typegodkendelse bruges som dokumentation for motoreffekt såfremt at motornumrene fremgår af typegodkendelsen og at disse kan aflæses på motorblokken.
Der skal IKKE dokumenteres for egnethed når man ikke hæver effekten med mere end 20% og der skal heller ikke dokumenteres for forurening.
PAS PÅ at bruge en motor der har samme eller bedre Euro-norm.
Det samme er gældende ved tilfælde af ombygning fra benzin til diesel
for at bruge et ekstrem tilfælde (golf 2 gti 16V 137hk org.) kan faktisk godkendes med 140 PD TDI motor.
HUSK-HUSK-HUSK
Alt skal være org. dele fra doner motor turbo, intercoller osv. da man eller kan argumentere at dette kan hæve effekten yderligere og at motoren derfor ikke er i overensatemmelse med typegodkendelsen.

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Supermule » 25. jun 2008, 13:18

Tada.......Mule was right.........again....:lol:

Vinge
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Vinge » 25. jun 2008, 14:51

Det var fandme da rart at en synsleder kunne svare... :D
Vil det sige at jeg skal ha typegodkendelsen på den motor jeg får i, eller kan man se det ud fra nummer på motor??
skal nemlig ha den sat i hos Nordicturbo i Taastrup, så ved ik om de har typegodkendelser på de motorer de smider i bilerne...

Og til dig Supermule.... SÅ KAN DE LÆRE DET... hehe.. :lol:

havneren
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. jun 2008, 16:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af havneren » 25. jun 2008, 19:53

jasuanlu skrev:ok, jeg giver mig. Det er ihvertfald en speget sag ;)

Fornuftigt - Supermule har nemlig ret...

Den regel du omtaler gælder kun ved eftermontering og ikke i tilfælde, hvor der ligges en komplet original turbomotor i.

Vh Chr

turbosmølf
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. jul 2008, 19:54
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af turbosmølf » 5. jul 2008, 21:32

hejsa kigger lige lidt med da jeg er ude i noget af det samme med min golf 4 som er mobygget fra 125 hk 1,8 hvor jeg har lagt komplet 1,8t agu i og var så til syn og trode den ville gå glat i gennem men nej. syns manden blev ikke glad. fik bilen kaseret. han sagde at det der med de 20% kan man ikke regne med mere.kun hvis jeg kunne bevise at den overholder emisionsnormer og det er umuligt at bevise desvære.......... . er der noget han har misforstådet eller hvad.......................

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Supermule » 5. jul 2008, 21:50

Ja han kender ikke reglerne....
turbosmølf skrev:hejsa kigger lige lidt med da jeg er ude i noget af det samme med min golf 4 som er mobygget fra 125 hk 1,8 hvor jeg har lagt komplet 1,8t agu i og var så til syn og trode den ville gå glat i gennem men nej. syns manden blev ikke glad. fik bilen kaseret. han sagde at det der med de 20% kan man ikke regne med mere.kun hvis jeg kunne bevise at den overholder emisionsnormer og det er umuligt at bevise desvære.......... . er der noget han har misforstådet eller hvad.......................

Allan_84
Medlem
Indlæg: 929
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Allan_84 » 6. jul 2008, 03:30

turbosmølf skrev:hejsa kigger lige lidt med da jeg er ude i noget af det samme med min golf 4 som er mobygget fra 125 hk 1,8 hvor jeg har lagt komplet 1,8t agu i og var så til syn og trode den ville gå glat i gennem men nej. syns manden blev ikke glad. fik bilen kaseret. han sagde at det der med de 20% kan man ikke regne med mere.kun hvis jeg kunne bevise at den overholder emisionsnormer og det er umuligt at bevise desvære.......... . er der noget han har misforstådet eller hvad.......................
ja alm syn folk (der er undtagelser) ved ikke rat tit rat meget om tuning ud over at "det kan ikke lade sig gøre", man skal desværre ikke læse ret meget i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit nr:7 før man ved mere om det end mange syns mænd, og det er nok det du har været ude for, tit skal man selv kunne reglerne og have dem med på papir printet fra fx denne side før de er til at overbevise.

Vejledning om syn af køretøjer --> http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Audi A3 Sportback

turbosmølf
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. jul 2008, 19:54
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af turbosmølf » 17. jul 2008, 09:20

har fået golfen synet men ikke hos aplus.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af svan » 17. jul 2008, 10:35

ja alm syn folk (der er undtagelser) ved ikke rat tit rat meget om tuning ud over at "det kan ikke lade sig gøre", man skal desværre ikke læse ret meget i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit nr:7 før man ved mere om det end mange syns mænd, og det er nok det du har været ude for, tit skal man selv kunne reglerne og have dem med på papir printet fra fx denne side før de er til at overbevise.

Vejledning om syn af køretøjer --> http://www.fstyr.dk/sw22949.asp[/quote]


ja det er ikke løgn, konverterede i sin tid min gamle '84er XR3I til trykladning, brugte den oprindelige blok som så fik drejet af stempler og så blev hele fødesystemet bygget på fra RS'eren, da de var født med samme bremser og karrossen er den samme var den klar, synsmanden blev dog heller ikke så glad her for det kunne man ikke, havde dog fået fat i de org. værkstedshåndbøger incl. tillæget om turboen hvoraf det fremgår hvad forskellen er på de 2 motorer (nemlig kun stemplerne) samt hvordan de er ændret i forhold til I'eren nemlig med flad stempelkrone, så han måtte syne den, med OVER 20% effektforøgelse og samtidig lave en ny reg attest til mig med konstruktive ændringer, for satan det var ikke noget der passede ham ;) specielt ikke da jeg var nummer 2 den dag der fik synet en tunet bil, det var ikke godt for hans synsmandsbedrevidendeego, husk for god ordens skyld som de andre skriver dokumentation på effekten på den nye motor, da det er under eller lig med 20% skal du IKKE forevise dokumentation for bilens egnethed og skal derfor heller ikke have den synet med konstruktive ændringer da det er et simpelt motorskifte, husk dog at få det skrevet som service bemærkning og ha' en kopi liggende i bilen hvis du bliver stoppet.
Det er i virkeligheden ikke så svært hvis bare man kender smuthullerne

svan

Brugeravatar
Ørn
Nyt medlem
Indlæg: 271
Tilmeldt: 15. jul 2008, 05:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Ørn » 17. jul 2008, 23:37

cabbidk skrev:Som synsleder kan jeg fortælle at hvis man bruger en motor (med eller uden turbo) fra samme fabrikant feks. som i skriver her VW hvor man ikke hæver effekten over de 20% kan typegodkendelse bruges som dokumentation for motoreffekt såfremt at motornumrene fremgår af typegodkendelsen og at disse kan aflæses på motorblokken.
Der skal IKKE dokumenteres for egnethed når man ikke hæver effekten med mere end 20% og der skal heller ikke dokumenteres for forurening.
PAS PÅ at bruge en motor der har samme eller bedre Euro-norm.
Det samme er gældende ved tilfælde af ombygning fra benzin til diesel
for at bruge et ekstrem tilfælde (golf 2 gti 16V 137hk org.) kan faktisk godkendes med 140 PD TDI motor.
HUSK-HUSK-HUSK
Alt skal være org. dele fra doner motor turbo, intercoller osv. da man eller kan argumentere at dette kan hæve effekten yderligere og at motoren derfor ikke er i overensatemmelse med typegodkendelsen.
Hmm vil det sige man må lægge en 1,8 t over i en lille Polo 1,6 gti med 125 hk? og at den vil gå gennem syn uden probs? Eller har jeg misforstået det hele.

Mvh
Ørnen
VW T-Cross Style med alle krydser
VW Up
Audi A4 Avant 2,8 V6 30v Quattro Tiptronic. (Solgt)
Polo 6n2 1,4 16v Comfortline m. Aircon. (solgt)

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Roeden » 18. jul 2008, 20:50

Det med eu normen hvordan skal det forståes?
Har overvejet at smide en 1,8t i min g3 16v hvis min maskinen står af.
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af svan » 18. jul 2008, 22:15

det betyder egentlig bare at den nye motor skal være samme årgang eller nyere end din bil, bla derfor kan en G2 16v som vores synsven længere oppe i tråden siger, synes med en 140PD diesel og af selv samme årsag kan en G3 1,8 IKKE synes med GTI 107hk motor fra en Golf2 (selvom der er mange der tror det) selvom den er inde for de 20% da PF motoren ikke har været anvendt i samme årgang som G3 har kørt, så du smider bare den 1,8t motor i, husk din bil er godkendt til 150hk PLUS 20% og derfor kan du reelt smide en 180hk 1,8t i.

svan

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Syn efter udskiftning af motor

Indlæg af Roeden » 18. jul 2008, 23:09

Okay så havde jeg fattet det:) hvis der skal ny maskine i blir det også en 180 hk'er man kan jo lige så godt udnytte det fuldt ud.
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"