Momsregler vedr. firmabilen?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Indlæg: 1784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:28
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af DeCain » 24. sep 2008, 09:17

Jeg har håndværker bil hjem, og møder ved den første kunde jeg har aftale med. Firmaet ligger i støvring, og der bor min kæreste også.

Men må jeg om aftenen tage formabilen til støvring, og overnatte der, og køre videre på job. Det ligger jo på min alm rute.
TOURAN 2.0TDI DSG
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

Brugeravatar
Kenned
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:46
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Appenæs Auto
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af Kenned » 24. sep 2008, 11:12

Ring til told og knot for det rigtige svar.
JEG tror du skal køre til DIN privat adresse og tage bilen hen til damen og fra damen hjem til din adresse og hente firmabilen, for at køre forbi damen 15 min efter.. :oops:
Hilsen Kenneth ____-----____-----_______Vw golf 3 cabriolet / Vw Touran 2,0 TDI 150 highline
Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk |
| Alle indlæg vedrørende KØB
skal postes i Køb - Købe guide - Alt vedr. køb

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Indlæg: 1784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:28
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af DeCain » 24. sep 2008, 12:53

Kenned skrev:Ring til told og knot for det rigtige svar.
JEG tror du skal køre til DIN privat adresse og tage bilen hen til damen og fra damen hjem til din adresse og hente firmabilen, for at køre forbi damen 15 min efter.. :oops:
Hm ja.. Prob ligger jo i at jeg hjemmefra har 3 kvarters kørsel, og fra hende kun 15 min...
TOURAN 2.0TDI DSG
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

Drastrup
Helt nyt medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 17. aug 2008, 11:39
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af Drastrup » 4. okt 2008, 12:53

Den går ikke Bob, har jeg jo sagt til dig. ;)
18’ VW TRANSPORTER
17’ TOURAN TDI DSG HIGHLINE

Drastrup El-montage - Industri montage - Portautomatik

Brugeravatar
tanielsen
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8981 Spentrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af tanielsen » 4. okt 2008, 13:47

Hvis du har en håndværker bil(dvs. bil med fastmonterede reoler og værktøj bagi, som egentlig er uegnet til privatkørsel) med totalvægt på max 3000 kg. så må du køre op til 1000. km om året privat, som afvigelse fra din arbejdsrelaterede rute, er den over 3000. kg total, så må du ikke engang holde ved fortovskanten ved en bager, selv om at det er 0 meter udenfor den arbejdsrelaterede rute...

Så firkantede er reglerne desværre.....

Har selv problemet, når jeg skal aflevere min datter i dagpleje, selvom det ligger på min rute(max. 25 meters omvej), så må jeg ikke..... jeg er nød til at starte vores egen bil, og køre i den 5 km. hver vej, dvs. bilen når ikke at blive varm, dvs så forurener den mere. Så tager jeg min firmabil og kører nøjagtig samme rute, hvor jeg kan vinke til min datter når jeg kører forbi...

Jeg kører hermed 10. km hver dag i en kold bil som forurener unødigt..., måske bruger jeg sammenlagt 1 l. diesel på den tur i min egen bil dvs. 5l. om ugen, 20l. pr. måned x 10 måneder om året = 200l. diesel som forurener unødig.
I mit firma har vi 75 gulpladebiler, tænk om alle mine kolegaer havde samme problem, så er det 75 x 200l = 15000 liter diesel om året unødig...tænk så om jeg skulle hente hende om eftermiddagen også, så skulle jeg først køre hjem, også køre i den "kolde" bil igen, så er beregningerne jo bare dobbelt så store, og det er jo bare ved en rute på 5 km. Tallene er jo bare for mig og mit fima, tænk så på hvormange montører der har fast startadresse hjemmefra (fordi, som mig, at firmaet ligger i den anden ende af landet), og måske har samme problem med indkøb afentning af børn mv. Det er måske flere hundredetusinde liter benzin og diesel, der bliver unødig brugt, til skade for vores miljø, i disse miljøtider.....

Hvis man så regner videre, så tænk på vejbelastningen og ikke mindst trafiktætheden, måske skattefars regler, har indvirkning på den tætte morgentrafik???

For en god ordensskyld vil jeg lige nævne at jeg ikke har noget problem med at køre i min egen bil, men det kunne lette min hverdag hvis jeg kunne spare turen frem og tilbage, da der hurtigt går 20 min. inden jeg er tilbage i min firmabil...

Moralen er vi SKAL være miljørigtige, lige indtil vi rammer skatte og moms kasserne,
for hvis momsen bliver indbetalt på min 3500kg tinge firmabil, så må jeg køre de 1000. km privat årligt...(hvilke svarer til 5 km. dagligt), men hvilket firma vil betale momsen ind på 75 biler, når det egentlig ikke kommer firmaet tilgode...

SKAT´s bemærkning til vores servicechef da han spurgte hvorfor skellet er ved 3000 kg., var bare at så kunne vi jo bare købe biler der vejede 500 kg. mindre total..... Så kan vi bare ikke laste allevores reservedele og værktøj.....

UNDSKYLD at jeg kom lidt fra emnet... det var bare en lidt længere forklaring...
'14 Passat B7 - R-Line 177 Variant
'99 New Beetle 2,0 - 115 Highline :)

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Indlæg: 1784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:28
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af DeCain » 6. okt 2008, 17:54

Okay, nu er det en montørvogn, sportsvan jeg har. Så er da lidt heldig :)
TOURAN 2.0TDI DSG
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

Brugeravatar
tanielsen
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8981 Spentrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Momsregler vedr. firmabilen?

Indlæg af tanielsen » 7. okt 2008, 10:27

ja så burde det ikke være noget problem, :) :)

du kan læse reglerne på SKAT.DK, hvis du søger på gulpladebiler............
'14 Passat B7 - R-Line 177 Variant
'99 New Beetle 2,0 - 115 Highline :)

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"