Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
harborcoat
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. okt 2011, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af harborcoat » 1. okt 2011, 14:13

Hej med jer,

Jeg er ny her og håber i kan hjælpe mig.

Jeg har for et par måneder siden købt en brugt Polo 9N. Da jeg i dag skulle ud for at køre en tur lyser Udstødningsadvarselslampen. Jeg læser i instruktionsbogen at jeg skal køre langsomt og forsigtigt til et værksted. Som jeg kan læse mig frem til på diverse blogs kan det være alt fra en defekt lambdasonde til at katalysatoren skal skiftes. Derfor står jeg nu med 3 spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

1. Kunne forhandleren, som jeg købte bilen af, vide til dette problem og er han dermed forpligtet til at betale for reparationen? Det skal nævnes at lampen ikke tidligere har lyst, så jeg går ud fra han ikke kendte til problemet. Er det så mig der står med problemet selv skal betale?

2. Er der nogen der kan anbefale et værksted på Østerbro eller i nærheden hvor de kan løse problemet? Jeg har ikke den store bil ekspertise, så jeg vil gerne et ordentligt sted hen hvor de ikke forsøger at løbe om hjørner med mig. Hvad skal det givetvis koste at udlæse fejlen, tror i?

3. Hvor langt kan jeg i givet fald køre med dette problem, alt efter hvor jeg kan komme på værksted?

Jeg håber i kan hjælpe mig, så jeg kan blive mobil igen hurtigt i næste uge.

Venlig hilsen

Dan

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af RIX » 1. okt 2011, 14:40

har du købt ved en forhandler har du 6mdr garanti på bilen

så han skal lave den

VH.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af Krog » 1. okt 2011, 17:09

Hvis bilen ikke har ændret motorgang og ellers ikke opfører sig anderledes, så ville jeg ikke vare synderligt bekymret for at køre i den. Du skal naturligvis ikke bare lade det være..

Som Rix så fint skriver så er der 6 måneders reklamationsret, hvor forhandleren har bevisbyrden. Jeg ville få udlæst fejlene selv også derefter tage kontakten til forhandleren, så ved man også mere om det mulige problem..

EDIT: Btw velkommen ombord :D
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af clausvp » 2. okt 2011, 10:23

Velkommen til VAGcars.dk!!! ;)

Om der så skal ny motor i, så skal forhandleren betale! (....det skal der selvfølgelig ikke) :)

DU er beskyttet af købeloven som forbruger, så der er absolut ingen tvivl her!

Har du kontaktet forhandleren?

Jeg fornemmer imellem linierne, at du helst ikke vil køre til ham du har købt den af!? Min antagelse?

For udlæsning af fejl, så er du kommet til det rette forum! Det er jo lige før brugere her står i kø for at hjælpe her på dette fantastiske forum, når der spørges om den slags! :mrgreen:

harborcoat
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. okt 2011, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af harborcoat » 2. okt 2011, 14:19

Kære alle,

Tak for jeres hurtige svar. Jeg har skrevet til forhandleren. Han har allerede svaret at jeg skal køre den på deres værksted. Så jeg forventer at han tager sig af omkostningerne.

Lige et spørgsmål på falderebet. Hvor lang tid tager det at udlæse fejl fra Poloen?

Venlig hilsen

Dan

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af ClausP » 2. okt 2011, 14:37

3 min, men det er jo kun en del af fejlsøgningen.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af Krog » 3. okt 2011, 10:45

harborcoat skrev:Kære alle,

Tak for jeres hurtige svar. Jeg har skrevet til forhandleren. Han har allerede svaret at jeg skal køre den på deres værksted. Så jeg forventer at han tager sig af omkostningerne.

Lige et spørgsmål på falderebet. Hvor lang tid tager det at udlæse fejl fra Poloen?

Venlig hilsen

Dan
Så søger du lige for at få en kopi af den udskrift, den fortæller nemlig også om eventuelle problemer der er med bilen..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

harborcoat
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. okt 2011, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af harborcoat » 25. okt 2011, 18:31

Lige en update herfra - der er sket lidt i mellemtiden.

Der var en fejl på Lambdasonde 1, som de på værkstedet ikke gjorde noget ved men slettede bare fejlen og sagde jeg skulle ringe hvis den kom igen.

kørte så en uge uden at den kom og da jeg så var på vej til Århus kom fejlen igen. Ringede til værkstedet og de sagde at jeg godt kunne køre til Århus med den og hjem igen. Da jeg kom hjem og ville på værkstedet med den ugen efter var lampen slukket igen. Ringede til værkstedet og de sagde at det var umuligt at se hvad fejlen var hvis lampen ikke lyste. Det er nu 3 uger siden og lampen har ikke lyst siden. Jeg kører til Tyskland i overmorgen, så nu må vi se om det kommer igen. Det lader jo ikke til at det er et alvorligt problem når de vil lade mig køre med det. Jeg har det også på skrift fra forhandleren.

Så har jeg dog lige et andet problem/spørgsmål - hvem ved måske er det relateret til første problem.

Da jeg havde købt bilen var der skiftet olie og værkstedet havde fyldt 10w40 på. Da jeg var på ferie i Tyskland i August begyndte olielampen pludselig at lyse. Jeg standsede ved et værksted som fyldte olie på (ca. 800 ml). Jeg har nu bemærket på dunken at de har påfyldt er 5w30. Så nu er mit spørgsmål om jeg kan/bør køre videre med de to forskellige olietyper? Jeg har indtilvidere kørt ca. 1500 KM på blandingen unden problemer (bortset fra det med Lambdasonden). Jeg skal som sagt til Tyskland i overmorgen og jeg vil derfor gerne høre hvad i mener:
1. bør jeg få et olieskifte inden jeg kører derned eller kan jeg vente indtil næste olieskift.
2. hvis den løber lav på olie igen hvilken type bør jeg så fylde på 10w40 eller 5w30? Jeg går ikke ud fra det spiller nogen rolle hvilket mærke det er?

Vh

Dan

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af RIX » 25. okt 2011, 18:35

10w40 er til gamle slidte biler :D
så de har sparet lige rigligt med at hælde det olie på,
men der sker intet olien bliver som den ringste i dit tilfælde 10W40,
men hold øje med om den begynder og larme/klapre,det kunne jo være de forsøgte at dække over en rep,af nye løftere eller andet

VH.

Brugeravatar
eBil
Nyt medlem
Indlæg: 460
Tilmeldt: 23. jul 2008, 15:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Mobilscan ApS
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af eBil » 26. okt 2011, 09:31

harborcoat skrev:Lige en update herfra - der er sket lidt i mellemtiden.

Der var en fejl på Lambdasonde 1, som de på værkstedet ikke gjorde noget ved men slettede bare fejlen og sagde jeg skulle ringe hvis den kom igen.

kørte så en uge uden at den kom og da jeg så var på vej til Århus kom fejlen igen. Ringede til værkstedet og de sagde at jeg godt kunne køre til Århus med den og hjem igen. Da jeg kom hjem og ville på værkstedet med den ugen efter var lampen slukket igen. Ringede til værkstedet og de sagde at det var umuligt at se hvad fejlen var hvis lampen ikke lyste. Det er nu 3 uger siden og lampen har ikke lyst siden. Jeg kører til Tyskland i overmorgen, så nu må vi se om det kommer igen. Det lader jo ikke til at det er et alvorligt problem når de vil lade mig køre med det. Jeg har det også på skrift fra forhandleren.
...
Vh

Dan
Hvis du har en Android smartphone (eller en moderne mobil, der kan køre Java), kan du med Mobilscan nemt udlæse og oversætte fejlkoder fra motorstyringen. Du kan sende en scanningsrapport som email via mobiltelefonen, så du hurtigt kan få hjælp fra andre. Mange bruger også emailen som dokumentation inden man sletter fejlkoder.

Mobilscan kan købes hos Landberg, BilXtra, Auto-G, Mekonomen, SMC m.f.: http://mobilscan.dk/2/da/retailers.html

eller online på http://mobilscan.dk/2/da/

Du kan se en intro her: http://youtu.be/u6wDM4cTiv0

harborcoat
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. okt 2011, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af harborcoat » 1. nov 2011, 22:23

Hej Igen,

jeg fortsætter lige hvor jeg slap. Var en tur i Berlin i weekenden og bilen kørte uden problemer. Da vi skulle hjem igen søndag ville jeg dog lige checke oliestanden for en sikkerheds skyld. Den var ret lav, så jeg fyldte ca. ½ liter på (fik at vide at der er 1 liter mellem høj og lav). Jeg brugte igen 5w30.

Bilen har nu kørt ca. 3500 Km og i den tid brugt ca. 1½ liter olie. Er det normalt for en polo 9n fra 2002 der har kørt 117.000 Km? Jeg synes det virker ret voldsomt. Min sidste bil brugte næsten ingen olie.

Og så lige et total tåbe-spørgsmål mere fra min side. Bør jeg checke oliestanden når bilen er kold eller varm eller spiller det ingen rolle? Jeg kan forstå man heller ikke må hælde for meget olie på af fare for at skade katalysatoren. Næste gang må jeg hellere købe mig en ny bil :-)

Venlig hilsen

Dan

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af Krog » 1. nov 2011, 22:35

Nu har du ikke lige fået skrevet hvilken motor der er tale om her og hvor langt den har kørt, men jeg synes da helt bestemt at 1½ liter på 3500 km er til den gode side.. Hvilke problemer et sådant olieforbrug kan dække over, skal jeg ikke kunne kloge mig på..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

harborcoat
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. okt 2011, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af harborcoat » 1. nov 2011, 23:32

Hej igen,

Motoren er en 1,4 Benzin.

Vh

Dan

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Udstødningsvarselslampe - Krav til forhandler

Indlæg af RIX » 2. nov 2011, 06:04

den skal tjekkes lige inden du kør om morgenen ;) ,det med og tjekke på tanken og efterfylde,dur ikke for man får kun et finger orej ikke andet .

VH.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"