Skal jeg have et klip i kortet?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Uffe » 4. nov 2011, 12:35

Hej.

Jeg har gået og tænkt lidt over følgende situation som forekommer nogle gange for mig.

Baggrunden for at jeg kører hvad man må i byerne er en erkendelse af at jeg ikke kan nå at bremse hurtigt nok før fotovognene tager billeder ( :mrgreen: ) og da jeg fik mit klip i kortet i byen holder jeg igen og det giver anledning til følgende situation.

Jeg kører hvad jeg må i byen. Person X kører bag mig, og det er tydeligt at X vil hellere kører hurtigere end mig (forlygterne kan godt forsvinde i bakspejlet fordi han kører så tæt). Ved udkanten af byen begynder X at overhale mig, og når jeg passerer byskiltet accelerer jeg blødt op (blødt, fordi jeg kan se jeg bliver overhalet). X er stadig i færd med at overhale mig når jeg begynder at accelerere. Overhalingen bliver ikke farlig, jeg gør det naturligvis ikke hvis jeg kan se at X ikke kan nå at overhale mig før den modkørende særtransport med 70 tons jern smadrer ham til atomer.

Ifølge klippekortsordningen skal jeg have et klip for min manøvre, man må ikke sætte hastigheden op når man bliver overhalet.

Ifølge mig selv synes jeg X er en nar for jeg vil gerne have lov at accelerere lige efter byskiltet, nu jeg har tøffet afsted med 50km/t skal den fyres af efter skiltet når der ikke er flere potentielle fodgængere jeg kan komme til at køre ind i (og der er bedre udsyn til fotovogne).

Hvad synes i?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af P3r » 4. nov 2011, 12:52

Hvorfor ikke bare lade X overhale dig uden at du accelerer, du ved jo at X meget gerne vil afsted hurtigere end dig og benytter muligheden så snart den er der.

Ergo, X kommer hurtigere afsted, særtransport med 70 tons jern får ikke nogen menneskeliv på samvittigheden og du slipper for klip.
Mvh. Per

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 12:58

En anden situation:

Jeg kommer kørende på motorvejen med 120km/t.
Trækker ud i yderbanen for at passere en lastbil.
Efter lastbilen gør jeg som loven foreskriver, holder til højre men fortsætter med uændret hastighed.
I yderbanen er nu flere biler der bremser.
Jeg fortsætter i højre spor stadig med UÆNDRET hastighed, da intet på vejen forhindrer mig.

Mit spørgsmål er nu, må jeg fortsætte de sidste 300m op til næste lastbil inden jeg trækker ud eller skal jeg bremse og trække ud i yderbanen med det samme??

Jeg holder til højre men da andre bilister ikke holder til højre bliver min handling pludselig ulovlig... Eller hvad???

Brugeravatar
Alexander
Helt nyt medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 29. maj 2011, 20:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9400
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Alexander » 4. nov 2011, 13:15

P3r skrev:Hvorfor ikke bare lade X overhale dig uden at du accelerer, du ved jo at X meget gerne vil afsted hurtigere end dig og benytter muligheden så snart den er der.

Ergo, X kommer hurtigere afsted, særtransport med 70 tons jern får ikke nogen menneskeliv på samvittigheden og du slipper for klip.
Jeg er ville gøre som Uffe, jeg vil begynde at accelerer efter byskiltet. Jeg køre efter forholdene og fordi han har travlt er det ikke ens betydende med han har mere ret til at være der.
Han må vente med at overhale til vi er oppe i fart.

Hvad det helt konkret betyder i forhold til et klip, er jeg ikke klar over.
VW Passat Variant 3BG 1.8T - 2005

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 13:20

+1 til Uffe og Alexander.

Han VED at du/i begge er på vej uden af byen og vil accelerere men vælger stadig at overhale.
Det kan ikke være din skyld at han påbegynder overhaling.

Brugeravatar
Pete
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Pete » 4. nov 2011, 14:09

Henning Petersen skrev:En anden situation:

Jeg kommer kørende på motorvejen med 120km/t.
Trækker ud i yderbanen for at passere en lastbil.
Efter lastbilen gør jeg som loven foreskriver, holder til højre men fortsætter med uændret hastighed.
I yderbanen er nu flere biler der bremser.
Jeg fortsætter i højre spor stadig med UÆNDRET hastighed, da intet på vejen forhindrer mig.

Mit spørgsmål er nu, må jeg fortsætte de sidste 300m op til næste lastbil inden jeg trækker ud eller skal jeg bremse og trække ud i yderbanen med det samme??

Jeg holder til højre men da andre bilister ikke holder til højre bliver min handling pludselig ulovlig... Eller hvad???
Det er et rigtigt godt spørgsmål. Mon ikke der er et par kørelærer eller panserbasser herinde der kan svare?

:) Pete
VagCom/VCDS

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Realtor » 4. nov 2011, 14:21

mener heller ikke du får et klip ved langsomt at acc. op til den tilladte hastighed. Hvis personen bag dig overhaler et sådan sted forventer han nok alligevel at du ikke har tænkt dig at fortsætte med de 50kmt.

Har selv gjort som modparten flere gange, og ved overhalinger giver man da bilen hvad den kan trække i en sådan situation.
2020 Audi E-tron 55

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Turbotrim » 4. nov 2011, 14:21

Der er da ikke noget værre end folk der accelererer når man overhaler bliver simpelthen så hidsig når folk gør det, kan ikke se problemet i og vente med og sætte farten op til bagvedkørende er kommet forbi. Det andet er direkte dumt i mine øjne

Brugeravatar
Alexander
Helt nyt medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 29. maj 2011, 20:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9400
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Alexander » 4. nov 2011, 14:42

Turbotrim skrev:Der er da ikke noget værre end folk der accelererer når man overhaler bliver simpelthen så hidsig når folk gør det, kan ikke se problemet i og vente med og sætte farten op til bagvedkørende er kommet forbi. Det andet er direkte dumt i mine øjne
Hvorfor ikke bare vente med at overhale?
VW Passat Variant 3BG 1.8T - 2005

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af i-s » 4. nov 2011, 15:35

Alexander skrev:
Turbotrim skrev:Der er da ikke noget værre end folk der accelererer når man overhaler bliver simpelthen så hidsig når folk gør det, kan ikke se problemet i og vente med og sætte farten op til bagvedkørende er kommet forbi. Det andet er direkte dumt i mine øjne
Hvorfor ikke bare vente med at overhale?
+1, man er da også en nar hvis man begynder at overhale en der åbenlyst skal til at accelerere.
/Søren.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Tonny » 4. nov 2011, 16:04

i-s skrev:
Alexander skrev:
Turbotrim skrev:Der er da ikke noget værre end folk der accelererer når man overhaler bliver simpelthen så hidsig når folk gør det, kan ikke se problemet i og vente med og sætte farten op til bagvedkørende er kommet forbi. Det andet er direkte dumt i mine øjne
Hvorfor ikke bare vente med at overhale?
+1, man er da også en nar hvis man begynder at overhale en der åbenlyst skal til at accelerere.
Enig, jeg kan dog godt selv finde på at overhale en lastbil der lige er kørt ud af en rundkørsel. (den er vel også teoretisk set i acceleration :) )

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Uffe » 4. nov 2011, 16:10

P3r skrev:Hvorfor ikke bare lade X overhale dig uden at du accelerer, du ved jo at X meget gerne vil afsted hurtigere end dig og benytter muligheden så snart den er der.

Ergo, X kommer hurtigere afsted, særtransport med 70 tons jern får ikke nogen menneskeliv på samvittigheden og du slipper for klip.
God pointe.

Alternativ situation:

Jeg ved at X og jeg kører lige hurtigt når vi er ude af byerne (vi har fulgtes lidt ad de sidste km og der var rigelig med overhalingsmuligheder). Alligevel overhaler X mig ved byskiltet af frustration over at jeg overholder fartgrænsen i byen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 16:18

i-s skrev:
Alexander skrev:
Turbotrim skrev:Der er da ikke noget værre end folk der accelererer når man overhaler bliver simpelthen så hidsig når folk gør det, kan ikke se problemet i og vente med og sætte farten op til bagvedkørende er kommet forbi. Det andet er direkte dumt i mine øjne
Hvorfor ikke bare vente med at overhale?
+1, man er da også en nar hvis man begynder at overhale en der åbenlyst skal til at accelerere.
x1000

Der er også et andet scenarie som jeg tit er ude for, man er på vej ud af byen - eller det kunne være skift fra 90 - 130 på motorvejen.
Nogen synes at de skal starte accelerationen i meget god tid, og når jeg så passere skiltet, er de måske oppe på siden, eller skråt bagude

Hvis ellers forholdene tillader det, holder jeg mig ikke tilbage og påbegynder også accellerationen.
Det kan ikke være mit problem, basta. Så må de bare give noget mere gas, de har selv bragt sig i den situation.
Jeg mener også der kan ligge noget opdragende i det, det er uhørt at skulle vente på at andre skal forbi, fordi deres tid er mere vigtig end min. Så kan de tænke lidt over det når de ligger derude.

Men har ofte tænkt samme tanke som Uffe.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Skyggen » 4. nov 2011, 18:55

Færdselsloven i jeres fjæs:

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Så nej, du hverken må eller bør.
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 19:04

Skyggen skrev:Færdselsloven i jeres fjæs:

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Så nej, du hverken må eller bør.
Det vidste vi jo godt, tsk tsk.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Skyggen » 4. nov 2011, 19:11

Hvorfor diskuterer I det så?
JA manden der fyrer til den når han bliver overhalet skal ha' en bøde. Og ja, personligt syns jeg manden er en nar når han laver sådan en gang pis. Hvis jeg ligger bag en bil igennem byen med 50km/t og jeg så begynder at overhale når vi krydser bygrænsen SÅ SKAL HAN KRAFTEDME HOLDE SNITTERNE FRA FARTPEDALEN!
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 19:28

Slip lige speederen kammerat

Vi diskutere hvorvidt man får et klip for at øge hastigheden, når hastighedsbegrænsningen ændres som følge af vejens forløb, enten ved bygrænse eller ændring via hastighedstavler.

Om det betragtes som en acceleration, hvis man følger den angivne hastighed.

At det generelt er ulovligt at sætte farten op når man overhales er vist ingen her i tvivl om.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 20:24

+1 ClausP...

Hvis vejens forløb ændrer sig, så farten øges må skal bagved kørende lige klappe hesten...
Ikke at jeg ikke selv har overhalet i den situation men det er med tanken at bilen jeg overhaler nok vil øge hastigheden som følge af vejens forløb og så sparker jeg sku til den for at komme forbi uanset!!!

Vel vidende at jeg har kræfter i maskinen til at komme forbi, da jeg ellers ville afvente forankørende. ;)

sglaursen
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:36
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af sglaursen » 4. nov 2011, 20:44

Det er vel til hver en tid tilladt at accelerer til den tilladte hastighed når der er ændringer :shock: . Hvis en bagfrakommende mener han skal forbi, virker det latterligt at Jeg skal holde igen til vedkommende er passeret. Men regler er vel regler, og meningen med reglen var vel ok bortset fra den rammer skævt i dette eksempel.

Jeg kører da osse med 110 km/t i indersporet selv om der er kø i ydersporet(venstre spor) på motorvejen om morgenen. Her overhaler Jeg holdende bilister, men overholder fartgrænsen. Kan ikke finde noget om dette i færdselloven.


Nogen bud :?:

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af 4me » 4. nov 2011, 20:45

Skyggen skrev:Hvorfor diskuterer I det så?
JA manden der fyrer til den når han bliver overhalet skal ha' en bøde. Og ja, personligt syns jeg manden er en nar når han laver sådan en gang pis. Hvis jeg ligger bag en bil igennem byen med 50km/t og jeg så begynder at overhale når vi krydser grænsen SÅ SKAL HAN KRAFTEDME HOLDE SNITTERNE FRA FARTPEDALEN!
Når jeg passere byskiltet ud af byen skal jeg op på 80 km/t.
Hvis nogen vælger at overhale her, må de være sikre på de kan følge med.. :lol:

Hvis den bagvedkomne kører 50 km/t gennem byen og giver gas inden byskiltet passeres, er det i min verden ligeså forkert og samtidig vel også en lov overtrædelse :twisted:
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 20:48

+++++118 4ME
"Når jeg passere byskiltet ud af byen skal jeg op på 80 km/t.
Hvis nogen vælger at overhale her, må de være sikre på de kan følge med.." :lol: :lol: :lol:

Lige præcis!!!
Skal man overhale der, så skal man være sikker på at komme forbi. :lol: :twisted:

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Skyggen » 4. nov 2011, 20:53

Logik er vist ikke jeres stærke side, jeg stopper her.

-sent from my smartphone while driving 200mph being drunk on absinthe and I think these chincillas I have dancing on my dashboard is causing me to spell like a "special" person -yes the glue sniffing kind of special. Honk®
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 21:08

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Brugeravatar
podo
Medlem
Indlæg: 1023
Tilmeldt: 29. mar 2010, 14:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af podo » 4. nov 2011, 21:17

"kort svar"

Ja du får klip i kørekortet hvis du overtræder reglerne for overhalning, og det var vi enige om at man faktisk gjorde her
Køber/sælger bilbrochurer og bilblade i store mængder, har du noget liggende?

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 21:28

Skyggen skrev:
.....Hvis jeg ligger bag en bil igennem byen med 50km/t og jeg så begynder at overhale når vi krydser bygrænsen

Logik er vist ikke jeres stærke side, jeg stopper her.

Kan du selv se modsætningen?

Og lad os bare stoppe det med den bemærkning :mrgreen:
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af SorenR » 4. nov 2011, 21:33

Hmm... Godt der ikke har været politi i nærheden af mig så... Der er endnu ikke en som har fuldført en overhaling på vej ud af en by.... Der er ikke så mange provins brian'er der har en bil der går under 13 sek. på en 402 meter ;-)
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 21:44

sglaursen skrev: Jeg kører da osse med 110 km/t i indersporet selv om der er kø i ydersporet(venstre spor) på motorvejen om morgenen. Her overhaler Jeg holdende bilister, men overholder fartgrænsen. Kan ikke finde noget om dette i færdselloven.

Nogen bud :?:
Det må man faktisk godt, du må bare ikke skifte vognbane - det anses iøvrigt ikke som overhaling:

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Henning Petersen
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 15. jul 2011, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Henning Petersen » 4. nov 2011, 21:49

"I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5"

Og hvad står der så i disse??? :?

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af ClausP » 4. nov 2011, 21:54

Det er noget med vognbaneskift til svingbaner osv.
Kig selv her.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... =133981#K4
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Skal jeg have et klip i kortet?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 4. nov 2011, 23:01

Hmmmmm.... - Viborg Nord _Hver Eneste Dag_..:

Radiomanden (mig) kommer kørende i sit store skrummel af en varevogn, ud af en rundkørsel og ind på en 2-sporet vej.
Som en af de aller-eneste bilister _overhovedet_ på denne vejstrækning har jeg hørt om den der lov med at holde til højre, så jeg trækker pænt ind til højre, og træder den til højre ned.
Nu er der en eller anden flabet tysk bilfabrik, der alligevedl har puttet mere end 2,78 hestekræfter i radiomandens varevogn, pedalen løftes blidt for at omsætte motorens energiforbrug til fremdrift i stedet for hvis dækrøg.
"Palle Hansen" som har kørt bagved og på midterlinien på de små veje uden overhalingsmulighed de sidste 8 kilometer øjner chancen, og kender ikke reglen med at holde til højre, så Kia 0,9 Stationcar'en med dobbelt booooooggie-trailer med kæmpestore traktorer og fulde vandtanke ved jo godt at alle varevogne ingen hestekræfter har, og ligger sig i venstre bane - og sakker voldsomt bagud - til stor gene for alle de bagvedkørende Ferrari, Porsche, Königsegg, AMG og Brabus'er, indtil hans samlede vogntog er 288 meter bagved radiomandens varevogn, der nu kører 81,7 kilometer i timen - Og HyundaiKia bilen uden motor men med for meget vægt må slukøret trække ind bagved, da den er statisk / konstruktionsmæssigt begrænset til 78,751 km/t. ... - Hvem er nu klaphatten med lovbruddet her, skal jeg bare parkere idet jeg kører ud af rundkørslen, jeg må jo ikke accelerere når en idiot vil overhale - og jeg kører vel næsten 15 kilometer i timen her??

Ta jer sammen, hvis man overhaler _Mens / Når_ en anden bil _ER_ begyndt at accelerere, så må man sku være sikker på at ha muller nok - eller æde tudemariekiksen og de fluer der nu engang er i luften...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"