privat kørsel i gulplade firma bil....

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
WLC
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:18
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Veflinge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af WLC » 21. jun 2008, 19:31

der var et skarpt vagger som der postede et link til told og skat
hvor der stod at man måtte bruge sin firma bil til at hente og bringe f.eks. børn,
hvis det altså var en personvogn der var lavet om til en varevogn. f.eks. en touran...


husker jeg forkert??

og kan slet ikke finde det på skats side!" :? :shock: lorte side :D

tak....
/Daniel
/Daniel - we like cars

Brugeravatar
WLC
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:18
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Veflinge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af WLC » 21. jun 2008, 19:43

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1748258&vId=0" onclick="window.open(this.href);return false;

så fandt jeg det :lol:

skats side er fandme forvirrende.... :o
/Daniel - we like cars

webexp
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11. jul 2008, 19:01
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af webexp » 11. jul 2008, 19:19

mener du må kører alt det du vil i en firmabil hvis det har et legalt hvidt klistermærke fra told og skat men ellers må den kun bruges til og fra job du må dog godt hente og bringe et evt barn hvis du er på vej hjem eller på arbejde og det ligger på vejen ikke noget med en omvej lige som jeg mener man må handle ind hvis det igen ligger på rutten men er ikke helt 100% sikker men 98 %

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af Seth-Enoch » 15. jul 2008, 02:52

Ja, hvis diverse ting ligger på vej til arbejde så må man godt bruge firmabilen til det. Handle ind, smide børn af osv.. Reglerne blev lavet om, fordi at man snakker såå meget om miljø, Co2 osv. og så var reglerne sådan at man først skulle køre ungen i børnehave, hjem igen, og så tage firmabilen og køre samme vej igen.

Jeg handler selv ind i firmabilen, der ligger en Nette på samme vej jeg køre hjemad, så med P-plads und alles er det vel 300m omvej(man skal såen kringlet ind og ud af p-pladsen). Skulle jeg derimod køre i egen bil, så var det en tur på 10km i alt.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af jakethemoss » 20. jul 2008, 18:41

Man skal lige nærlæse reglerne:
Det er tilladt for firmabiler op til 3000kg, over den totalvægt er det ikke lovligt at benytte firmabil (gulplade uden afgift) til private ærinder. skørt men sandt:o)
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af Sorens2 » 20. jul 2008, 19:31

Ja, man blir sgu mere og mere tilfreds med ens firmaræser.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
tanielsen
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8981 Spentrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af tanielsen » 20. jul 2008, 22:50

Så vidt jeg ved, er det kun tilladt at benytte gulpladebiler, der er indrettet med fastmonterede reoler, mv til private ærinder til og fra arbejde, og max totalvægt på 3000.
Dvs. diverse montørbiler der er under 3ton, og ikke kæmpe 4wd'ere der som regl bare bliver købt fordi de er sjove at køre i (Og billigere på gule plader og uden moms)

Hvis momsen er indbetalt er det ingen problem, så er det skattereglerne man skal følge...
det er en anden snak...
'14 Passat B7 - R-Line 177 Variant
'99 New Beetle 2,0 - 115 Highline :)

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af Multiegern » 12. sep 2008, 13:26

jeg har en klam Renault Traffic som firma bil... det vil sige jeg godt må tage den hjem, handle ind i den (såfremt det ligger LIGE på vejen) osv. uden firmaet kan få en bøde for det?

en der har direwkte link til det ?

Synes da jeg har læst det modsatte. men det kan jo være ændret en del siden jeg læste det sidste år :)
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
kriztian
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 8. jul 2008, 13:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: privat kørsel i gulplade firma bil....

Indlæg af kriztian » 12. sep 2008, 14:31

Fra Ligningsvejledningen:

Firmabil på gule plader
Ansatte, der kører i en firmabil på gule plader, hvor arbejdsgiverne ikke har betalt moms ved anskaffelsen, anses ikke for at have firmabil til rådighed, hvis kørslen er lovlig efter momsreglerne, dvs. erhvervsmæssig kørsel, der vedrører firmaets momspligtige aktivitet. I den forbindelse accepteres det, at der lejlighedsvis køres mellem bopælen og det faste arbejdssted. Det accepteres også, at køretøjet anvendes til kørsel i forbindelse med spisning, eller afhentning af mad i forbindelse med arbejdet inden for arbejdstiden, ligesom det er lovlig kørsel, hvis køretøjets chauffør af arbejdsgiveren er blevet pålagt at hente en kollega, dog modsætningsvis ikke hvis chaufføren af egen drift som en privat tjeneste foretager denne kørsel, se nærmere herom i SKM2008.354.SKAT. I SKM2002.612.DEP har Skatteministeriet kommenteret et retsforlig, som ministeriet har indgået vedrørende en kassevogn på gule plader, som kom til at stå på skatteyderens bopæl. Virksomheden var skatteyderens faders tømrervirksomhed, som ændrede adresse til faderens bopæl, hvor der ikke var plads til bilen. Af billeder af bilen fremgik det, at der for de pågældende år var tale om en specielt indrettet værkstedsvogn. På grund af billederne og vidneforklaringer fandt ministeriet ikke, at det var muligt at godtgøre, at bilen var brugt privat, bl.a. fordi skatteyderens kørselsbehov måtte antages at være blevet opfyldt gennem kørsel i samleverens bil.Ved lovlig kørsel forstås også kørsel ud over 60-dages-reglen mindre end en gang ugentlig. Dette gælder også, hvis arbejdsgiveren har lejet firmabilen, og lejemomsen trækkes fra fuldt ud. Tilsvarende gælder offentligt ansattes lovlige kørsel i tjenestebil, når bilen er af en type, der ville have kunnet indregistreres på gule plader, hvis den var ejet af en privat virksomhed.

For biler på gule plader, hvor der ikke skal betales tillæg for privat anvendelse efter vægtafgiftsloven, fordi bilen udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, finder LL § 16, stk. 4, 1-9. pkt. om beskatning af fri bil ikke anvendelse. Hvis det viser sig, at der alligevel køres privat i bilen, skal beskatning ske efter LL § 16, stk. 4, jf. SKM2004.358.VLR og SKM2007.293.LSR, hvor Landsskatteretten fandt det godtgjort, at en bil på gule plader var stillet til rådighed for en hovedaktionær, der i forbindelse med anskaffelsen af firmabilen havde afhændet sin private bil. Se endvidere SKM2005.438.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at en erhvervsdrivende, der i virksomheden anvendte en bil på gule plader, ikke for indkomståret 2002 kunne beskattes af værdi af fri bil, da det ikke var godtgjort, at bilen faktisk var anvendt privat.

Tilkaldevagt
Ansatte, der har tilkaldevagter fra bopælen, og som tager bilen med hjem, fordi den skal bruges i forbindelse med tilkaldene, anses ikke af den grund for at have bil til rådighed for privat kørsel. Det er dog en betingelse, at tilkaldene ikke sker til det faste arbejdssted, men til en eller flere midlertidige arbejdspladser se SKM2008.354.SKAT.Det er endvidere en betingelse, at rådighedspligten er reel. Det indebærer, at den ansatte skal have pligt til at møde i rådighedsperioden. En telefonkæde, hvor den ansatte blot kan lade mødepligten overgå til den næste på listen, anses ikke at instituere en reel rådighedspligt. Den ansatte skal i rådighedsperioden endelig være pålagt reelle begrænsninger i privatlivet. Den ansatte skal fx kunne møde udhvilet og ædru i hele rådighedsperioden, hvilket udelukker vagtordninger af permanent karakter, se SKM2006.481.HR.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"