Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Stedet hvor der snakkes VAG biler
P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af P33T » 20. sep 2018, 12:24

Hej Forum,

Jeg står over for cirka 55.000 - 65.000 KM på vejen om året (90% motorvej) hvor hver tur nok vil være omkring 3-400 km af gangen og vil gerne have en god komfortabel bil der kan kører langt på literen. Jeg ligger omkring 120-140 i fart og følger gerne trafikken i ydersporet. (holder til højre - bare rolig) :D

Hvordan tænker I en Plug in hybrid vil performe? Umiddelbart er min tanke at efter 20-30 km vil el-motoren være tømt og resten vil være 11 km literen på benzin motoren selv om vi er ude i de nye hybrid teknologi (f.eks Hyundai IONIQ - Golf GTE osv)

Derudover hvad vil I anbefale af diesel? Jeg tænker de der små 1.5 / 1.6 liters diesel for får mange omdrejninger til at kunne leverer deres lovede km/l i forhold til de "større" 2.0 ?
Så ville det være klogere at vælge en 2000Cc der lover mindre km/l i forhold til 1600Cc der lover mere?

Jeg er naturligvis interesseret i et reelt forbrug ved stort set kun motorvejs kørsel ved 120+ km/t

Hvis nogle har en kanon ide til køretøj så er kriteriet følgende:

- Motorvejs egnet
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot
- Støjsvag
- Km/L

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af jcn » 20. sep 2018, 12:33

Hej -jeg tænker du har ret i din antagelse omkring plugin hybrid, men jeg har endnu ingen erfaring der desværre ;)
Vores 2016 1.6TDI kører 19+/liter, når vi kører motorvej. Det vil for mig sige fartpiloten på 120/140 og i øvrigt følge trafikken bedst muligt. Dvs. kun sjældent acceleration med pedalen i bund :-)
Det er pænt i en Touran syntes jeg.

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Roeden » 20. sep 2018, 12:43

Pt har vi en MB s205 C220d og en Yaris hybrid i husstanden, Yarisen vinder på de små ture men så snart du er på motorvej går den 15 og så snart du kommer over 110 koster det, hvor dieselhakkeren ved 110 holder 23.
det skal så siges at yarisen ikke er en plugin hybrid. naboen har en V60 D6 det er diesel og plugin el, det må være en god kombi tænker jeg.

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Obel » 20. sep 2018, 13:01

Jeg holder et snit på ca. 17 km/l i min Passat.
2,0 TDI 190hk.
Kører måske nok ca. 10km/t hurtigere end du beskriver. 130-140.
Et snit på 120, så er du tæt omkring de 19-20 km/l.

Hvad er dit budget? Og hvad har du behov for af plads? Min er en st. Car og vejer jo også lidt mere end en 1,6 TDI Golf gør. Det koster jo lidt på økonomien.
Komforten kan dog ikke sammenlignes efter Min mening. :-)

kenhen
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jul 2008, 16:07
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af kenhen » 20. sep 2018, 13:12

Jeg har en GTE. Det er en dejlig bil - lynhurtig - ikke mange kan følge med 0-80. Den opfylder til fulde mit generelle kørselsbehov mellem hjem og arbejde med 2x15 km, der kan gøres på EL alene. Kun om vinteren kan der være nogle dage som kræver benzinmotor.
Med dit kørselsbehov og møsnter med meget motorvej vil den ikke være egnet. Så vil den bare være som en tung golf 1,4. Jeg ville nok vælge en Golf GTD eller en Passat eller A4
Audi A4 1,8T 2007-2011
Audi A5 2,0 coupe 2011-2016
Golf GTE 2016-2020
Passat GTE 2020 - 2023
Tesla Y Performance 2023 - 2024
ID4 Style 2024 -

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af pwh » 20. sep 2018, 14:21

Diesel vil utvivlsomt være mest økonomisk ift. en GTE.

Jeg ejer selv en Passat GTE (lidt endnu - er til salg ;-)), og har testet økonomien på ture København-Århus tur/retur hvor jeg har kørt med adaptiv fartpilot hele vejen. Fartpiloten var sat til 120 i 110 zoner og 140 i 130 zoner.
Hvis jeg har mødt langsomt kørende trafik er den blevet overhalet (ikke noget snyd med 50 km bag en langsomtkørende lastbil :-) ).

På den måde ender jeg ret konsekvent på ~16 km/l. Ret pænt for sådan en skude. Ladestand er det samme ved afgang og ankomst.

Konen tog den engang fra København til Nordjylland og retur, og hun endte på 18,9 km over de ca. 800 km (og ingen mulighed for opladning på turen!)
Hun bruger så ikke adaptiv fartpilot (som koster lidt), overholder fartgrænserne og holder fingeren fra GTE knappen...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk



Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af GranTurismo » 20. sep 2018, 14:45

P33T skrev:
20. sep 2018, 12:24
Hej Forum,

Jeg står over for cirka 55.000 - 65.000 KM på vejen om året (90% motorvej) hvor hver tur nok vil være omkring 3-400 km af gangen og vil gerne have en god komfortabel bil der kan kører langt på literen. Jeg ligger omkring 120-140 i fart og følger gerne trafikken i ydersporet. (holder til højre - bare rolig) :D

Hvordan tænker I en Plug in hybrid vil performe? Umiddelbart er min tanke at efter 20-30 km vil el-motoren være tømt og resten vil være 11 km literen på benzin motoren selv om vi er ude i de nye hybrid teknologi (f.eks Hyundai IONIQ - Golf GTE osv)

Derudover hvad vil I anbefale af diesel? Jeg tænker de der små 1.5 / 1.6 liters diesel for får mange omdrejninger til at kunne leverer deres lovede km/l i forhold til de "større" 2.0 ?
Så ville det være klogere at vælge en 2000Cc der lover mindre km/l i forhold til 1600Cc der lover mere?

Jeg er naturligvis interesseret i et reelt forbrug ved stort set kun motorvejs kørsel ved 120+ km/t

Hvis nogle har en kanon ide til køretøj så er kriteriet følgende:

- Motorvejs egnet
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot
- Støjsvag
- Km/L
På motorvej er en GTE blot en 1,4 TSI med lidt ekstra vægt i form af batterier. Men 11 km/l er nok lidt undervurderet. Jeg vil gætte på 16-17 stykker med 120 km/t og 15-16 stykker med 140 - baseret ud fra en enkelt længere testkørsel.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af pwh » 20. sep 2018, 15:01

GranTurismo skrev:
P33T skrev:
20. sep 2018, 12:24
Hej Forum,

Jeg står over for cirka 55.000 - 65.000 KM på vejen om året (90% motorvej) hvor hver tur nok vil være omkring 3-400 km af gangen og vil gerne have en god komfortabel bil der kan kører langt på literen. Jeg ligger omkring 120-140 i fart og følger gerne trafikken i ydersporet. (holder til højre - bare rolig) :D

Hvordan tænker I en Plug in hybrid vil performe? Umiddelbart er min tanke at efter 20-30 km vil el-motoren være tømt og resten vil være 11 km literen på benzin motoren selv om vi er ude i de nye hybrid teknologi (f.eks Hyundai IONIQ - Golf GTE osv)

Derudover hvad vil I anbefale af diesel? Jeg tænker de der små 1.5 / 1.6 liters diesel for får mange omdrejninger til at kunne leverer deres lovede km/l i forhold til de "større" 2.0 ?
Så ville det være klogere at vælge en 2000Cc der lover mindre km/l i forhold til 1600Cc der lover mere?

Jeg er naturligvis interesseret i et reelt forbrug ved stort set kun motorvejs kørsel ved 120+ km/t

Hvis nogle har en kanon ide til køretøj så er kriteriet følgende:

- Motorvejs egnet
- Automatgear
- Adaptiv fartpilot
- Støjsvag
- Km/L
På motorvej er en GTE blot en 1,4 TSI med lidt ekstra vægt i form af batterier. Men 11 km/l er nok lidt undervurderet. Jeg vil gætte på 16-17 stykker med 120 km/t og 15-16 stykker med 140 - baseret ud fra en enkelt længere testkørsel.
Jeps - en 1,4 TSI med 218 hk Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Soeren C » 20. sep 2018, 15:35

GranTurismo skrev:
20. sep 2018, 14:45
På motorvej er en GTE blot en 1,4 TSI med lidt ekstra vægt i form af batterier. Men 11 km/l er nok lidt undervurderet. Jeg vil gætte på 16-17 stykker med 120 km/t og 15-16 stykker med 140 - baseret ud fra en enkelt længere testkørsel.
I sommerferien har vi over 4000 km med blandet kørsel på motorvej og i bjerge periodisk op til 160 km/t og en samlet last på ca. 320 kg alligevel formået at holde et snit på 18 km/l i vores Golf GTE. (En stor del af de mange km foregik dog med 80-90 km/t med ACC)
Med lidt god vilje kan man vel godt sige, at det blot er en helt almindelig veludstyret 1,4 tsi. på motorvej, bortset fra et mærkbart boost fra El-motoren ved acceleration, som altid er tilgængeligt - Både i hybrid og GTE-mode. Den ekstra vægt fra batterierne bemærker jeg ikke - Dels er batterierne placeret fordelagtigt for bilens vægtfordeling, og dels skal man nok sammenligne den direkte med en tilsvarende 1,4 tsi i skarpe svingmanøvrer, for at kunne identificere forskellen.
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af kms17 » 20. sep 2018, 15:49

Obel skrev:
20. sep 2018, 13:01
Jeg holder et snit på ca. 17 km/l i min Passat.
2,0 TDI 190hk.
Kører måske nok ca. 10km/t hurtigere end du beskriver. 130-140.
Et snit på 120, så er du tæt omkring de 19-20 km/l.

Hvad er dit budget? Og hvad har du behov for af plads? Min er en st. Car og vejer jo også lidt mere end en 1,6 TDI Golf gør. Det koster jo lidt på økonomien.
Komforten kan dog ikke sammenlignes efter Min mening. :-)
Har samme spec's blot en superb med DSG og ACC og tænk vi rammer også 17 km/l ved motorvejskørsel. Både Superb og Passat er rigtig gode mortorvejsflydere.

JAS
Nyt medlem
Indlæg: 279
Tilmeldt: 28. okt 2013, 11:58
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Dalby
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af JAS » 20. sep 2018, 16:06

I min signatur kan du se forbruget på en Passat GTE, med 90% motorvejskørsel og minimalt brug af ren elmotor.
med 120 km/t

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af KBoesen » 20. sep 2018, 16:14

I de tidlige 1,6 TDI tider, skulle du ikke meget over 120, før den blev overhalet af 2,0 TDI med hensyn til km/l.

Men med dem du finder på MQB platformen, tipper regnestykket aldrig over til 2,0 TDI'ens fordel mere.

Jeg havde en Leon 1,6 TDI (manuel) som firmabil med 17" alu med vinterdæk i en måned og den gik i snit 1,5 km/l længere på literen, end den Leon 2,0 TDI DSG som den afløste, med nøjagtigt samme dækmontering. Det var vel og mærke med alt hvad kørekortet kunne klare på motorvejen(Ejby-Vejle, hver dag), før der blev klippet og klistret i det. :-)

Så hvis du kan nøjedes med 1,6 TDI, er det helt sikkert den der laver det bedste økonomiske regnestykke, men synes godt nok der er en verden til forskel fra den og så op til 2,0 TDIen. :-) (2,0 TDI bliver dog lidt en fordrukken sag, så snart man lægger piloten på 140, hvor den snildt klarer 20+ km/l med piloten på 120.)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af preben76 » 20. sep 2018, 17:23

Jeg kan slet ik forstå i kan få så mange km ud af jeres diesel. Min touran som mest køre motorvej ligger på omkring 14km/l over en hel tankfuld.
Ligger på 120-140 også.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Korreborg » 20. sep 2018, 18:00

preben76 skrev:Jeg kan slet ik forstå i kan få så mange km ud af jeres diesel. Min touran som mest køre motorvej ligger på omkring 14km/l over en hel tankfuld.
Ligger på 120-140 også.
Jeg tænker det hver gang der snakkes km/l. Tror det er de færreste som helt holdent holder øje med det ved tankning, og regner bare nogenlunde med computeren. Men tunge fælge og tung fod hjælper nok heller ikke :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af kGlerup » 20. sep 2018, 20:46

Korreborg skrev:
preben76 skrev:Jeg kan slet ik forstå i kan få så mange km ud af jeres diesel. Min touran som mest køre motorvej ligger på omkring 14km/l over en hel tankfuld.
Ligger på 120-140 også.
Jeg tænker det hver gang der snakkes km/l. Tror det er de færreste som helt holdent holder øje med det ved tankning, og regner bare nogenlunde med computeren. Men tunge fælge og tung fod hjælper nok heller ikke :)
Kører konsekvent 1000km på 52-55L diesel på en 1.6 TDI (EA189 CAYC). Så de kan sagtens holde en fin økonomi. Men den ser sjældent motorvej..
Men som andre påpeger, så er de nye 1.6'ere (EA288) noget mere økonomiske på motorvejen. Kører en del langtur i firmaets nyere Golf Sportsvan 1.6 TDI'ere. De er mærkbart mere økonomiske end vores Octavia ved samme kørselsmønster og præsterer omkring 20 reelle km/l ved fornuftig motorvejskørsel.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af preben76 » 20. sep 2018, 23:38

Korreborg skrev:
20. sep 2018, 18:00
preben76 skrev:Jeg kan slet ik forstå i kan få så mange km ud af jeres diesel. Min touran som mest køre motorvej ligger på omkring 14km/l over en hel tankfuld.
Ligger på 120-140 også.
Jeg tænker det hver gang der snakkes km/l. Tror det er de færreste som helt holdent holder øje med det ved tankning, og regner bare nogenlunde med computeren. Men tunge fælge og tung fod hjælper nok heller ikke :)
Måske for tung en højrefod er årsagen ved mig. Har lige checket med min app til brændstof. 13.32 pr liter over 47000km og 66 optankninger. Det er 719km pr 60 liter i snit.
Der er godt nok langt op til 20km/l syntes jeg.
Måske hvis jeg kørte noget mere på landevej at den kunne køre længere ellers ikke.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af GranTurismo » 21. sep 2018, 01:20

pwh skrev:
20. sep 2018, 15:01
GranTurismo skrev: På motorvej er en GTE blot en 1,4 TSI med lidt ekstra vægt i form af batterier. Men 11 km/l er nok lidt undervurderet. Jeg vil gætte på 16-17 stykker med 120 km/t og 15-16 stykker med 140 - baseret ud fra en enkelt længere testkørsel.
Jeps - en 1,4 TSI med 218 hk Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
I Golf som trådstarter nævner har den "kun" 204 Hk. Men det har den kun i Hybrid og GTE mode. Hvis man gemmer strømmen til de 10% bykørsel og kører i "normal" mode, så har den kun 150 Hk som en almindelig 1,4 og 1,5 TSI.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af GranTurismo » 21. sep 2018, 01:27

Soeren C skrev:
20. sep 2018, 15:35
GranTurismo skrev:
20. sep 2018, 14:45
På motorvej er en GTE blot en 1,4 TSI med lidt ekstra vægt i form af batterier. Men 11 km/l er nok lidt undervurderet. Jeg vil gætte på 16-17 stykker med 120 km/t og 15-16 stykker med 140 - baseret ud fra en enkelt længere testkørsel.
I sommerferien har vi over 4000 km med blandet kørsel på motorvej og i bjerge periodisk op til 160 km/t og en samlet last på ca. 320 kg alligevel formået at holde et snit på 18 km/l i vores Golf GTE. (En stor del af de mange km foregik dog med 80-90 km/t med ACC)
Med lidt god vilje kan man vel godt sige, at det blot er en helt almindelig veludstyret 1,4 tsi. på motorvej, bortset fra et mærkbart boost fra El-motoren ved acceleration, som altid er tilgængeligt - Både i hybrid og GTE-mode. Den ekstra vægt fra batterierne bemærker jeg ikke - Dels er batterierne placeret fordelagtigt for bilens vægtfordeling, og dels skal man nok sammenligne den direkte med en tilsvarende 1,4 tsi i skarpe svingmanøvrer, for at kunne identificere forskellen.
Jeg har prøvet både 1,4 TSI 150, 1,5 TSI 150 og GTE. Jeg synes det er tydeligt at mærke den ekstra vægt under nedbremsning og ved svingning med lidt frisk hastighed.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af P33T » 21. sep 2018, 08:07

Tak for alle jeres gode og konstruktive indlæg.

Jeg har et budget på omkring 350K max men vil elske at lande på de 250K.

Jeg har lidt kig på de 2 her:

Golf:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/go ... 5d/4053305

Passat:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4045586

Men hælder måske umiddelbart mest til Golfen uden at rigtig vide hvorfor.

Hybrid er klart ude af overvejelserne.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2018, 08:41

Jeg ville gå efter et ergoActive sæde,når det er så mange km du kører. Tror også Passat’en er en bedre flyder, men er kun en antagelse.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af P33T » 21. sep 2018, 08:45

Har du, eller andre, erfaringer med disse ergoActive sæder?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10865
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1896 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af GaSelle » 21. sep 2018, 08:47

Jeg har sportssæder i min Golf 7, og min nabo har ErgoActive i hans B8. Min kropsbygning passer bedst til sportssæder, jeg sidder suverænt godt i dem og har en bedre kørestilling end i Passat'en. Så tag ud og prøv en god lang tur i begge typer, sæder kan ikke vurderes ud fra lovprisninger på skrift :)

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af BrianB » 21. sep 2018, 09:06

Jeg har ikke prøvet ErgoActive på længere strækninger, men selv efter to kortere prøveture var vi ikke i tvivl om at vi skulle have dem. Både på grund af funktionerne, men også på grund af udseendet. Til en Comfortline er det IMO et must, da du automatisk får hele kabinen udskiftet til en Highline-kabine ved køb af ErgoActive - og den er altså langt flottere end standard kabinen.

Men prøv det inden du køber, det er ikke alle der kan lide det. To af kritikpunkterne jeg har hørt er at det er for hårdt og at ErgoActive-massagefunktionen larmer. Jeg kan godt lide et semi-hårdt sæde da det forhindrer mig i at "falde" ned med mine næsten to meter, så det er for mig et kæmpe plus at det ikke er sådan et blødt sofasæde som fx franske biler ofte kører med. Jeg synes overhovedet ikke massagefunktionen larmer, men det må man jo selv vurdere.

Den justerbár lændestøtte er fantastisk og det samme er funktionen hvor du kan "forlænge" den yderste del af sædet - igen en kæmpe fordel til et langt hyl som mig.

Til prisen var de sæder et 100% must, og det første kryds vi satte på ekstraudstyrslisten.
These users thanked the author BrianB for the post:
DanielB12
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Peder » 21. sep 2018, 10:01

Jeg har lige været et smut i københavn i Passat'en, det foregik med 120 i 110 zonerne og 130 i 130 zonerne. Derover ramte jeg lige 20 literen på computeren, og hjemturen foregik med en del kø og da der blev frit omkring Randers skal jeg ikke afvise den fik 140 på speedometret.

Den endte på 19,3 over hele turen og computeren er ca 1 km/l for optimistisk. Så godt 18 ved normal motorvejskørsel.

Jeg har ikke brianfælge (16" med 215 dæk), og Passaten er en standart 150 hk tdi med dsg6.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Obel » 21. sep 2018, 11:13

Har lige smidt min til salg herinde - den har ergo comfort sæderne. Synes de er suveræne til lange ture. Elsker personligt, at man kan slå støtten ud under knæhaserne.

Hvis du skal have et ægte motorvejslokomotiv, så er den lige her:

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=64&t=141393

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af kGlerup » 21. sep 2018, 11:20

P33T skrev:Tak for alle jeres gode og konstruktive indlæg.

Jeg har et budget på omkring 350K max men vil elske at lande på de 250K.

Jeg har lidt kig på de 2 her:

Golf:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/go ... 5d/4053305

Passat:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4045586

Men hælder måske umiddelbart mest til Golfen uden at rigtig vide hvorfor.

Hybrid er klart ude af overvejelserne.
Find en Golf med 2.0 motor, hvis det skal være DSG. Så slipper du for at bekymre dig om gearkassen...

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Rasmusa » 21. sep 2018, 12:43

Var en tur i Belgien til F1, en B8 med ergoactive sæder.
Må sige man sidder lækkert i dem - klart anbefalet herfra !
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af P33T » 22. sep 2018, 17:25

Tak for gode indlæg

Hvilken en vil kører længst på literen af de 2 her samt hvilken en vil man blive mest glad for efter 350 km i stolen med 130/140 km/t (Jeg er klar over vi er på et subjektiv VAG forum og ikke inde på www.volvoogblødhat.dk - men prøver alligevel)

Derudover kender man til forskellen på service priser hos hhv. VW og Volvo?

Passat:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4044115

Volvo:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo ... 5d/3594955

Hvad vil du vælge og hvorfor?

P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af P33T » 22. sep 2018, 17:52

Iøvrigt jeg havde engang en Volvo S80 2008 hvor automatgearkassen var fuldstændig uudholdelig, tænker der må være sket noget på 9 år også for Volvo? Nogle der har erfaring med sådan en 2017´er tomatgear?

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Plug in hybrid vs Diesel på motorvej

Indlæg af Dakota » 22. sep 2018, 19:12

P33T skrev:
22. sep 2018, 17:52
Iøvrigt jeg havde engang en Volvo S80 2008 hvor automatgearkassen var fuldstændig uudholdelig, tænker der må være sket noget på 9 år også for Volvo? Nogle der har erfaring med sådan en 2017´er tomatgear?
Hvilken motor lå der i den Volvo? For hvis det var en S80 II (fra 2007-) er aut. gearkasserne da vist sådan rimelige?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"