Dyrere diesel, især i fremtiden?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Thor-thor
Nyt medlem
Indlæg: 433
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 24. nov 2018, 15:57

Gætværk eller ej, så er der vist ingen grund til den store optimisme i forhold til diesels fremtid indenfor personbiler (også på kortere sigt).....

For relativt få år siden troede næsten alle at de skulle have diesel, diesel holdt værdien bedre end benzin etc...
I dag taler man om (og indfører nogle steder) forbud mod diesel, fremhæver at diesel forurener meget etc. (uanset om det muligvis ikke er helt retfærdigt) Herudover problemer med tilsodning ved korte ture etc. Samtidig er prisforskellen dies/benz mindre end den har været...
Altsammen negativt for diesel, så har svært ved at se hvad der skulle tale for diesel, udover for de relativt få der kører rigtig mange km?

Samtidig i forhold til at diesel er billigst
Når man ser på de regneeksempler ovenfor, er en Passat billigere i benzin selv ved 35000km om året og benzin Golfen er billigst op til 28000km/år.
Når man hører/læser om om folk der fremhæver at diesel er billigst, er det temmelig ofte at de ikke har gennemregnet det. De kigger kun på at diesel er lidt billigere/kører lidt længere på literen. De glemmer at der ofte er højere købspris med deraf følgende afskrivning, højere grøn afgift og får derfor ikke det korrekte billede af økonomien.

Kører som nævnt selv diesel i dag (og er udmærket tilfreds med det) og kører omkring 35-40k km om året. Men næste bil bliver ikke diesel. Både på grund af den almindelige driftsøkonomi, men især fordi jeg tvivler meget på gensalgværdien af en nyere diesel om 3-5 år.....

yBFoxb8N6P
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 24. nov 2018, 16:05

Re 1 og 2: Jeg tager ikke stilling til hvad der forurener mindst - det er politisk bestemt hvad som forurener mindst :)
Min pointe er at vores bilkøb er styret af økonomi.
Dieselbiler var tidligere meget populære fordi det var billigst at køre i -- ikke fordi de var mere miljøvenlige end benzinbiler. Folk ville ikke købe en 1.6 TDI hvis den kostede det samme som en 2.0 TDI selvom førstnævnte (antageligt) er mere miljøvenlig, tilsvarende for 1.2 TSI vs 1.5 TSI.

Re 3: Tidligere krævede en del firmaer at firmabiler skulle være diesel og enkelte bilmodeller fåes kun i diesel eller med meget ringe benzinmotorer. Hvis man f.eks. var forelsket i en Peugeot så var der stort set ingen vej udenom diesel.

Hvis det (hypotetisk) kostede 20.000kr årligt ekstra at køre 2.0 TDI sammenlignet med 1.5 TSI ville du så stadig købe førstnævnte? Hvis prisforskellen var 2.000kr årligt så er det selvfølgelig en anden sag, og så kan jeg godt forstå at man vælger en 2.0 TDI over 1.5 TSI.
2017 Passat Variant 1.4 TSI DSG Highline Plus - Harvard Blue

GaSelle
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af GaSelle » 6. dec 2018, 19:12

Brændstofpriser fra 04/93. Heller ikke dengang var der sindssyg forskel på benzin og diesel. 51 øre mellem diesel og billigste benzin. Sakset fra et gammelt FDM Motor.
Vedhæftede filer
27B3E9D9-AC0A-42AB-8C0A-B9744ABB4150.jpeg
27B3E9D9-AC0A-42AB-8C0A-B9744ABB4150.jpeg (286.7 KiB) Vist 121 gange

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak"