Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 19. okt 2022, 12:47
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Hej
Jeg har mig en audi 80 1,8 s fra 1989. Jeg har tit undret mig over. Om hvad det betyder når den hedder S? Om det overhovedet betyder noget bestemt. Måske en bestemt model eller noget?
Lige et andet spørgsmål. Er det en model der er værd at opbevare og gemme i en række år? Tænker om det er en model der bliver penge værd på et tidspunkt?
Jeg har mig en audi 80 1,8 s fra 1989. Jeg har tit undret mig over. Om hvad det betyder når den hedder S? Om det overhovedet betyder noget bestemt. Måske en bestemt model eller noget?
Lige et andet spørgsmål. Er det en model der er værd at opbevare og gemme i en række år? Tænker om det er en model der bliver penge værd på et tidspunkt?
- Avantismo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Samsø eller Amager
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 347 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Jeg har haft en Audi 80 fra 1987.
1,8S var modellen med karburator og manuel hånd choker.
1,8IE var med indsprøjtning og ingen manuel choker
1,8S var modellen med karburator og manuel hånd choker.
1,8IE var med indsprøjtning og ingen manuel choker
Mvh Kim
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…
Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…
Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 19. okt 2022, 12:47
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1059
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 173 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Ifølge Wikipedia blev Audi 80 1,8 S lavet både med karburator og indsprøjtning. Det betyder ikke nødvendigvis det er sandt men der er også en tråd på Audiclub.dk hvor de to typer nævnes så der er nok noget om snakken.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
Livet er for kort til kedelige biler!
Livet er for kort til kedelige biler!
- Avantismo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Samsø eller Amager
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 347 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Enig.
Men dengang bilerne var hverdagsbiler og der var mange af dem på gaderne, så var det almindelig kendt (blandt audi ejere) at 1,8S var karburator modellen
Men dengang bilerne var hverdagsbiler og der var mange af dem på gaderne, så var det almindelig kendt (blandt audi ejere) at 1,8S var karburator modellen
Mvh Kim
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…
Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder…
Audi TT 1,8T 8n & VW ID3 pro
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
På det tyske marked fandtes også en 1.8 med 75 heste. Så måske ‘S’ var for at markere versionen med lidt mere peps.
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2425
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 167 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Alm. 1.8 (uden S eller E) fandes også i Danmark, og korrekt det var en 75 hk variant.
S'eren havde 90 voldsomme hk - mine forældre havde sådan en... jeg tøffede da noget rundt i den, da jeg fik mit kørekort.
Er ret sikker på den ikke var med kaburator eller manuel choker. Kan også se der var sådan en variant med direkte indsprøjtning (SPFI). Må være den vi havde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_80
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1876
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 232 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Uhh sådan en havde jeg helt ung i 91, jeg syntes det var en fed bil dengang.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Jeg har alle Bilen, Motor & Sport blade fra 1967 til de lukkede. I præsentationen af den (dengang) nye Audi 80 stod der, at 75hk varianten ikke kom til DK. Jeg mindes heller ikke at have stødt på den; men du kan sagtens have ret. 1.8 S havde en japansk Keihin karburator med manuel choker og fik megen ros for hvor letstartet den var og koldkørsel forløb helt uden problemer, meldte Rogers Søgaard.Mike H skrev: ↑16. maj 2024, 08:49Alm. 1.8 (uden S eller E) fandes også i Danmark, og korrekt det var en 75 hk variant.
S'eren havde 90 voldsomme hk - mine forældre havde sådan en... jeg tøffede da noget rundt i den, da jeg fik mit kørekort.
Er ret sikker på den ikke var med kaburator eller manuel choker. Kan også se der var sådan en variant med direkte indsprøjtning (SPFI). Må være den vi havde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_80
- These users thanked the author GaSelle for the post:
- superbeszzz
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Taget fra hukommelsen... - 1,8s var med Karburator til og starte med, senere med "Monopoint" ( Elektronisk Karburator ) pga. KAT Kravet der kom i 91 på alle biler.
E modellerne var med Multipoint og 112 hk
Igen, taget fra hukommelsen.
E modellerne var med Multipoint og 112 hk
Igen, taget fra hukommelsen.
- These users thanked the author Lars - Sound2Vision for the post:
- mojo
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- cvj
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 13 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
"1,8S" kunne fra start til slut af B3 modelrækken fås både med indsprøjtning og med karburator
Man kan se de eksakte datoer på den tyske wiki-side, som jeg er ret overbevist om er relativt retvisende, da jeg selv har brugt lidt tid på at forsøge at finde hoved og hale i "S" betegnelsen tidligere
Overordnet ser det sådan ud:
Motorkode NE med Keihin I karburator uden katalysator - kunne fås fra start til slut.
Motorkode SF med hhv. Keihin I / Keihin II karburator med ureguleret katalysator - kunne fås fra start, men ikke helt til slut.
Motorkode JN med KE-Jetronic og reguleret katalysator - kunne fås fra start til slut.
-Mekanisk multipoint indsprøjtning med "elektronisk overbygning" for lambdaregulering. Der er ingen elektronisk tomgangs- eller tændingsregulering.
Motorkode PM med reguleret katalysator (hhv. Mono-Jetronic eller Mono-Motronic) - kunne fås fra ca. midt produktion til slut.
-Elektronisk centralindsprøjtning med lambda- og tomgangsregulering hhv. med og uden elektronisk styring af tændingstidspunkt (Motronic med, Jetronic uden).
I "folkemunde" kaldes ovenstående ofte elektronisk karburator, men det er ret beset forkert, da der er tale om indsprøjtning via én elektronisk brændstofdyse.
(I VAG reolen findes dog faktisk en elektronisk karburator, idet den berømt/berygtede Pierburg 2E karburator i Golf 2 blev opgraderet med elektronisk lambda- og tomgangsregulering som en sidste karburatorkrampetrækning i begyndelsen af katalysatoræraen )
Mht. Spørgsmålet om hvorvidt en 1,8S bliver mere værd, så er jeg svært bange for, at den står ret langt nede på listen over potentielle højdespringere når det kommer til gode investeringsobjekter.
Hvis den kan stå gratis i en fornuftig lade, så er den garanteret salgbar så længe man må køre i biler med forbrændingsmotorer, men hvis den f.eks. koster penge at have opmagasineret, så er det efter min mening bare om at komme af med den nu, nærmest uafhængigt af hvor lidt opbevaringen koster
Det ændrer dog ikke ved, at det er en fantastisk bil at benytte som "hverdagsveteran" både i forhold til brændstofforbrug (i hvert fald hvis det er en karburatormodel) samt i forhold til generelle vedligeholdelsesomkostninger og reservedelstilgængelighed - jeg er super glad for min egen
Man kan se de eksakte datoer på den tyske wiki-side, som jeg er ret overbevist om er relativt retvisende, da jeg selv har brugt lidt tid på at forsøge at finde hoved og hale i "S" betegnelsen tidligere
Overordnet ser det sådan ud:
Motorkode NE med Keihin I karburator uden katalysator - kunne fås fra start til slut.
Motorkode SF med hhv. Keihin I / Keihin II karburator med ureguleret katalysator - kunne fås fra start, men ikke helt til slut.
Motorkode JN med KE-Jetronic og reguleret katalysator - kunne fås fra start til slut.
-Mekanisk multipoint indsprøjtning med "elektronisk overbygning" for lambdaregulering. Der er ingen elektronisk tomgangs- eller tændingsregulering.
Motorkode PM med reguleret katalysator (hhv. Mono-Jetronic eller Mono-Motronic) - kunne fås fra ca. midt produktion til slut.
-Elektronisk centralindsprøjtning med lambda- og tomgangsregulering hhv. med og uden elektronisk styring af tændingstidspunkt (Motronic med, Jetronic uden).
I "folkemunde" kaldes ovenstående ofte elektronisk karburator, men det er ret beset forkert, da der er tale om indsprøjtning via én elektronisk brændstofdyse.
(I VAG reolen findes dog faktisk en elektronisk karburator, idet den berømt/berygtede Pierburg 2E karburator i Golf 2 blev opgraderet med elektronisk lambda- og tomgangsregulering som en sidste karburatorkrampetrækning i begyndelsen af katalysatoræraen )
Mht. Spørgsmålet om hvorvidt en 1,8S bliver mere værd, så er jeg svært bange for, at den står ret langt nede på listen over potentielle højdespringere når det kommer til gode investeringsobjekter.
Hvis den kan stå gratis i en fornuftig lade, så er den garanteret salgbar så længe man må køre i biler med forbrændingsmotorer, men hvis den f.eks. koster penge at have opmagasineret, så er det efter min mening bare om at komme af med den nu, nærmest uafhængigt af hvor lidt opbevaringen koster
Det ændrer dog ikke ved, at det er en fantastisk bil at benytte som "hverdagsveteran" både i forhold til brændstofforbrug (i hvert fald hvis det er en karburatormodel) samt i forhold til generelle vedligeholdelsesomkostninger og reservedelstilgængelighed - jeg er super glad for min egen
-
- Medlem
- Indlæg: 569
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 64 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Hvis ikke det er en 5-cylindret eller en anden specialmodel (her tænker jeg primært Audi 80 Competition (B4)), tror jeg ikke den bliver penge værd. B2'erne er generelt populære, og B4'erne er generelt mere populære end B3'erne - pænere, mere praktiske og nemmere at skaffe dele til.
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 246 times
- Been thanked: 701 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20240519_174123_HDR.jpg (266.42 KiB) Vist 684 gange
-
- Medlem
- Indlæg: 643
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 71 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Sjovt med prisen. Fremregnet så er 205.000 tilsvarende 411.000 i dag.
I en bil uden udstyr af nogen art ift. i dag.
I en bil uden udstyr af nogen art ift. i dag.
-
- Medlem
- Indlæg: 780
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 162 times
- Been thanked: 250 times
Re: Audi 80 1,8 s 1989 - hvad betyder "S" ?
Tænker S står for 'Sløv'.
Jeg havde en 80 2.3E fra 1992, den var 'Ekstra sløv'. Den havde 140 hypper ab fabrik, men mange af dem havde givet forladt stalden siden da.
Fsva. dit spørgsmål om den bliver penge værd. Jeg tvivler, men hvis det er en pragt eksemplar, uden rust, uden buler, med orignal lak i perfekt stand, lavt km, osv osv osv, så måske..
Men hvis det er sådan en fra DBA til 25.000,- så bliver den aldrig mere værd.
Jeg havde en 80 2.3E fra 1992, den var 'Ekstra sløv'. Den havde 140 hypper ab fabrik, men mange af dem havde givet forladt stalden siden da.
Fsva. dit spørgsmål om den bliver penge værd. Jeg tvivler, men hvis det er en pragt eksemplar, uden rust, uden buler, med orignal lak i perfekt stand, lavt km, osv osv osv, så måske..
Men hvis det er sådan en fra DBA til 25.000,- så bliver den aldrig mere værd.
.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times