Det bliver stadig et nej tak herfra...
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Det bliver stadig et nej tak herfra...
Jeg kan ikke køre kinesisk produceret bil grundet mit arbejdes natur. Skulle jeg alligevel kigge den vej, ville Xpeng umiddelbart være det eneste jeg ville kigge efter. Jeg har ikke appetit på at støtte et tvivlsomt foretagende, der skal finde fodfæste i landet. Jeg magter slet ikke dårlig eller utilstrækkelig service. Jeg kan godt prøve at bilde mig selv ind, at det betyder mindre, hvis produktet koster mindre, men jeg gider bare ikke noget pis og vil helt sikkert hurtigt blive træt af det, hvis ikke det overholder mine forventninger til en bil.LowDog skrev: ↑21. maj 2024, 08:53Synes kabinen er fin nok i EQS og kan godt lide hyperscreen, men den farve på foto er godt nok ikke pæn til den, men det er jo en smagssag - tænker dog hurtigt det kan reflektere på gensalgsværdien.
Har du prøvet Voyah Free? Jeg var positivt overrasket over kabinekvaliteten og til ~400k synes jeg godt nok man får meget bil for pengene (og synes sådan set også den er pænere ind og udvendig end Mercedes).
Tror ikke jeg har hørt radio i bil i 10 år. Er du i 2024?The Micktrix / Dk skrev: ↑21. maj 2024, 17:43Bare det at bygge en bil, men dårligt Bt og Dab/Fm radio. Kom on, vi er i 2024 !!
Det mener jeg, er faktisk 1 time foran da jeg er i FinlandLowDog skrev: ↑21. maj 2024, 18:47Tror ikke jeg har hørt radio i bil i 10 år. Er du i 2024?The Micktrix / Dk skrev: ↑21. maj 2024, 17:43Bare det at bygge en bil, men dårligt Bt og Dab/Fm radio. Kom on, vi er i 2024 !!
![]()
Ja BT kan jeg ikke undvære, DAB/FM giver måske mening pga. noget frekvens eller hvad ved jeg, men kineserne har nu lavet stereoanlæg i flere årtier som kunne tage det fint nok, så det forstår jeg heller ikke hvorfor skulle være et problem. Prøvede dog ingen af delene da jeg prøvekørte den, så skal ikke kunne sige om det er noget gentagende, har ikke set andre nævne det.The Micktrix / Dk skrev: ↑21. maj 2024, 20:08Det mener jeg, er faktisk 1 time foran da jeg er i FinlandLowDog skrev: ↑21. maj 2024, 18:47Tror ikke jeg har hørt radio i bil i 10 år. Er du i 2024?The Micktrix / Dk skrev: ↑21. maj 2024, 17:43Bare det at bygge en bil, men dårligt Bt og Dab/Fm radio. Kom on, vi er i 2024 !!
![]()
![]()
Det bare min point, hvordan kan man ikke finde ud af det i 2024. Det skal da bare virker. Men i sær BT delen, alle snakker da i telefon når de kører bil.
Du må da i sæt gøre det når det er din arbejdes plads.
Er det ikke omvendt præcis det problem de fleste Kina-radioer har? Altså at de netop ikke kan finde ud af det med især FM, men også DAB og andre ting der er afhængig af antenner?LowDog skrev: ↑21. maj 2024, 20:25...
Ja BT kan jeg ikke undvære, DAB/FM giver måske mening pga. noget frekvens eller hvad ved jeg, men kineserne har nu lavet stereoanlæg i flere årtier som kunne tage det fint nok, så det forstår jeg heller ikke hvorfor skulle være et problem. Prøvede dog ingen af delene da jeg prøvekørte den, så skal ikke kunne sige om det er noget gentagende, har ikke set andre nævne det.
Jeg synes der er mange elbiler der har taget et drop, men priserne er jo også gået både op og ned flere gange.
Jo det er os sådan jeg har oplevet det. De ikke gode til radio delen.BrianDS skrev: ↑21. maj 2024, 20:47Er det ikke omvendt præcis det problem de fleste Kina-radioer har? Altså at de netop ikke kan finde ud af det med især FM, men også DAB og andre ting der er afhængig af antenner?LowDog skrev: ↑21. maj 2024, 20:25...
Ja BT kan jeg ikke undvære, DAB/FM giver måske mening pga. noget frekvens eller hvad ved jeg, men kineserne har nu lavet stereoanlæg i flere årtier som kunne tage det fint nok, så det forstår jeg heller ikke hvorfor skulle være et problem. Prøvede dog ingen af delene da jeg prøvekørte den, så skal ikke kunne sige om det er noget gentagende, har ikke set andre nævne det.
Heldigvis er priserne mest gået ned.
Enig - det koster at køre på 1. klassemartinta skrev: ↑22. maj 2024, 11:49
Men alt usikkerheden er for mig også en af grundende til at jeg ikke er fortaler for at den skal skiftes lige nu. Markedet flytter sig voldsomt meget, og vores tab på biler de sidste 3 år (Mercedes GLB; Volvo V60 og Tesla Model 3) kan bedst sammenlignes med det amerikanske statsunderskud.
Helt enig, jeg havde også en periode hvor bilen var mere værd end jeg havde givet, men jeg skulle så også give forholdsmæssigt mere for en anden.
Det er en blanding af det bilerne står til salg til minus cirka 50.000 kr, og det vurderingssider vurderer at bilen kan sælges til hos en forhandler - så ja, jeg har trukket deres avance fra, men med en usikkerhed, hvorfor jeg også skriver at tabet nok bliver lidt større når virkeligheden rammer.
Man skal være opmærksom på, at udstyret ikke nødvendigvis er det samme som i DK. Megane e-tech har desuden den mærkværdighed at bilerne ikke kan skifte sprog 100%. Dvs at en bil der oprindeligt er solgt (eller beregnet til) det franske marked har instruktionsbog på fransk.
Bliver den “nye” ID.3 Pure for dyr eller kort rækkevidde? Den nye software med forvarmning af batteri, større skærm og en frapris på 260.000kr lyder ellers som en god pakke.Avantismo skrev:Jeg var ude og prøve en ID3 forleden.
Desværre havde den ikke varmepumpe da det var en fransk importeret.
Vi har ellers besluttet at det bliver en ID3 pro eller pro S
Det har allerede været foreslået, og Kim har understreget hvad budgettet er - viewtopic.php?p=1940717#p1940717
Hvis i har fundet den helt rette bil, og den bare er uden varmepumpe, så synes jeg ikke det er noget problem den mangler. Det bliver ofte gjort gevaldigt vigtigere end det egentlig er. Ved primært hjemme ladning betyder det ikke alverden. Det går lidt udover rækkevidden når den skal varme op uden.Avantismo skrev:Jeg var ude og prøve en ID3 forleden.
Desværre havde den ikke varmepumpe da det var en fransk importeret.
Vi har ellers besluttet at det bliver en ID3 pro eller pro S
Det er ordet "markant" jeg hæfter mig ved i din fremstilling. Det er jo lige hvordan man definerer markant ..BrianB skrev: ↑23. maj 2024, 09:25Jeg ved ikke helt om jeg har forstået varmepumpe korrekt, men er ikke dens primære fordel at den sænker forbruget markant i forbindelse med opvarmning af bilen? Navnet snyder nok nogle, for efterhånden som varmepumper er ret udbredte i hjem, tænker man at det forringer varmen/køling i kabinen hvis en bil ikke har varmepumpe, men det er vel ikke korrekt - eller hvordan? Det var i hvert fald min første indskydelse da jeg hørte ordet, at el-biler uden varmepumpe må have ringere mulighed for opvarmning/nedkøling af kabinen.
Nogle kan måske endda i farten tænke at bilen slet ikke har kabinevarme hvis den ikke har varmepumpe, hvem ved![]()
Legede lidt med tallene i går aftes. Igen, med forbehold for prisstigninger og fald, så var det faktisk lidt interessant at se resultatet af.
Lækkert og super interessant eksempel - takmartinta skrev: ↑23. maj 2024, 10:11Legede lidt med tallene i går aftes. Igen, med forbehold for prisstigninger og fald, så var det faktisk lidt interessant at se resultatet af.
Spoiler: Jeg har IKKE tal på hvor mange kWh vi har smidt på teslaen, ligesom jeg ikke har tallene eller en gennemsnitspris på hvor meget jeg har ladet for. Sidst jeg tjekkede (inden jeg pillede den ned) havde vi ladet 95% hjemme og 5% ved superlader - så her er jeg gået efter at regne gennemsnitsprisen (inkl moms), men ex afgifter ud. tallene er taget herfra for de seneste 12 måneder:
https://findenergi.dk/guides/hvad-koster-en-kwh/
Bemærk: Jeg har taget både mercedesen og Volvoen med, men da Mercedesen var et "buyback" fra Mercedes grundet de problemer den havde, og at ejerskabet var så kort er den næppe repræsentativ. Det samme gælder til dels med volvoen da vi har har haft den i lidt over 1 år, hvilket også vil få værditabet til at være en anelse højere.Men jeg er på ingen måder i tvivl om at Volvoen kommer til at blive dyrere per km. end teslaen har været hvis jeg laver samme udregning når vi har haft den i 3 år.
Afskrivning.jpg
Jeg har IKKE taget højde for at teslaen er relativt dyr at forsikre, i modsætning til de 2 andre