Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
: 6. apr 2024, 06:45
Jeg er helt enig med Brian her... Vores elnet er slet ikke gearet til den hastighed vi har på udrulningen af El-biler. Alle vil lade når det er billigst, og derfor vil alle også lade samtidig, jeg er overbevist om det bliver et problem før, eller siden.BrianDS skrev: ↑6. apr 2024, 00:03
Nej, jeg tror bestemt ikke du har forstået hvad jeg mener.
Er det jævnt fordelt 24/7/365, så er det sandsynligvis ikke noget problem - problemet opstår når størstedelen fx gerne vil lade op natten til mandag, eller lignende, fordi batteriet er tomt og bilen skal være klar til at køre på arbejde - det var samtidighedsfaktoren vi talte om.
Jeg kan ikke vide hvornår naboerne har planlagt at deres bil skal lade, og det er jo så dér problemerne kan opstå.
Og nej, jeg tror ikke på en løsning hvor man aftaler med naboerne hvornår man kan lade bilen, eller tilsvarende "intelligente" løsninger der begrænser ladeeffekten - det vil være meget dyrt, og også flytte folk væk fra elbiler.
Som sagt, med 150A til deling, og uden hensyn til andet forbrug, så vil der ikke kunne lade mere end 9 elbiler, samtidig.
Sikringen burde de kunne opgradere, kablet på 150 kvadrat alukabel burde kunne klare cirka 220A, så der er lidt plads endnu. Men den nyeste udstykning med kun det halve antal matrikler har alligevel fået 240 kvadrat alukabel.
Mit netselskab udstiller så vidt jeg er orienteret ikke data på belastningen af deres transformatorstationer (det er et meget lille netselskab), men den data kan du heller ikke bruge til noget, for den angivne transformatorstation forsyner flere veje, som hver især har deres forsyning (kabel), med sikringer foran, det er denne sikring der er 150A.
Samtidighedsfaktoren er problemet, og alle er ikke så privilegerede at de har en fælles forsyning der (næsten) er dimensioneret til at kunne lade én bil pr husstand - samtidig
Men typisk de danske regeringer, så stikker vi hovedet i busken, og snakker ikke om det, eller prøver at finde en løsninger før det rent faktisk ER for sent, og problemet opstår