Erfaring med fantomtest

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 25. nov 2014, 10:03

Meldte mig tidligere på efteråret til VW's fantomtest, hvor man med sin bil deltager i en slags "under cover" test på om et aut. værksted udfører eftersyn efter forskrifterne.

Forløbet består af en nøje tilrettelagt procedure, som orkestreres af Teknologisk Institut. Man skal som deltager overholde denne forskrift til punkt og prikke for at testen kan gennemføres. Til gengæld for det, får man citat: "Et serviceeftersyn helt gratis" ... http://www.volkswagendanmark.dk/Service/Fantomtest/

Jeg gennemgik proceduren og alt forløb fuldstændig efter bogen. Når man er færdig på værkstedet, betaler man i første omgang den aftalte pris for eftersynet, og senere udsteder værkstedets bogholderi så en kreditnota og man får pengene retur.

Jeg var derfor overrasket da den kreditnota jeg modtog, ikke modsvarede hvad jeg havde betalt for servicen på dagen. Der var en manko på små 900 kr. Jeg kontaktede værkstedet og spurgte hvad det skyldtes. De forklarede mig, at der var udført nogle ting som ".. var til særskilt afregning".

Jeg forstod ikke hvad det var, da jeg ikke havde bestilt noget ekstra arbejde på bilen. Den havde ingen defekter eller andet som jeg ville have lavet sammen med eftersynet. Opgaven var et fuldstændig standard eftersyn, hvor værkstedet går frem efter deres checkliste - og ikke andet.

De ting der var ".. til særskilt afregning", viste sig at være brændstoffilter, luftfilter og bremsevæske.

Disse punkter er på værkstedets checkliste ganske rigtigt markeret med en lille sort klat, som indikerer at de er ekstraarbejde mod særskilt beregning.

Der var i mit tilfælde tale om et 90.000 km eftersyn. For at man kan forstå deres synspunkt, må man nødvendigvis have haft en checkliste i hånden og gennemgået denne nøje, for at have en chance for at have kunnet bemærke den detalje. Det er nok de færreste der er så godt bekendt med indholdet af en VW checkliste for et 90.000 km eftersyn på en Passat.

Summa summarum: sådan var det bare.

Jeg har efterflg. skrevet til VW og fremført at jeg synes de skal være opmærksom på forventningsafstemningen i deres salgstale for deltagelse i fantomtest. Ordlyden "eftersyn helt gratis" vil nok få de fleste til at tage det bogstaveligt.

Alle kan formodentlig forstå, at hvis man beder om at få skiftet f.eks. et defekt rudehejs, eller lavet et flækket lygteglas, så er det ikke omfattet af et serviceeftersyn, og vil derfor ikke være dækket af honoraret for at deltage i en fantomtest. Men jeg tror mange vil finde det svært at forstå, at man efterflg. står med en regning for f.eks. brændstoffilter og luftfilter. De dele vil i menigmands opfattelse nok være en del af et serviceeftersyn.

Dette er blot for at dele min oplevelse med forum'et.

Jeg har ikke fået svar/reaktion fra VW på min henvendelse.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af ICON » 25. nov 2014, 10:44

HansH skrev:Meldte mig tidligere på efteråret til VW's fantomtest, hvor man med sin bil deltager i en slags "under cover" test på om et aut. værksted udfører eftersyn efter forskrifterne.

Forløbet består af en nøje tilrettelagt procedure, som orkestreres af Teknologisk Institut. Man skal som deltager overholde denne forskrift til punkt og prikke for at testen kan gennemføres. Til gengæld for det, får man citat: "Et serviceeftersyn helt gratis" ... http://www.volkswagendanmark.dk/Service/Fantomtest/

Jeg gennemgik proceduren og alt forløb fuldstændig efter bogen. Når man er færdig på værkstedet, betaler man i første omgang den aftalte pris for eftersynet, og senere udsteder værkstedets bogholderi så en kreditnota og man får pengene retur.

Jeg var derfor overrasket da den kreditnota jeg modtog, ikke modsvarede hvad jeg havde betalt for servicen på dagen. Der var en manko på små 900 kr. Jeg kontaktede værkstedet og spurgte hvad det skyldtes. De forklarede mig, at der var udført nogle ting som ".. var til særskilt afregning".

Jeg forstod ikke hvad det var, da jeg ikke havde bestilt noget ekstra arbejde på bilen. Den havde ingen defekter eller andet som jeg ville have lavet sammen med eftersynet. Opgaven var et fuldstændig standard eftersyn, hvor værkstedet går frem efter deres checkliste - og ikke andet.

De ting der var ".. til særskilt afregning", viste sig at være brændstoffilter, luftfilter og bremsevæske.

Disse punkter er på værkstedets checkliste ganske rigtigt markeret med en lille sort klat, som indikerer at de er ekstraarbejde mod særskilt beregning.

Der var i mit tilfælde tale om et 90.000 km eftersyn. For at man kan forstå deres synspunkt, må man nødvendigvis have haft en checkliste i hånden og gennemgået denne nøje, for at have en chance for at have kunnet bemærke den detalje. Det er nok de færreste der er så godt bekendt med indholdet af en VW checkliste for et 90.000 km eftersyn på en Passat.

Summa summarum: sådan var det bare.

Jeg har efterflg. skrevet til VW og fremført at jeg synes de skal være opmærksom på forventningsafstemningen i deres salgstale for deltagelse i fantomtest. Ordlyden "eftersyn helt gratis" vil nok få de fleste til at tage det bogstaveligt.

Alle kan formodentlig forstå, at hvis man beder om at få skiftet f.eks. et defekt rudehejs, eller lavet et flækket lygteglas, så er det ikke omfattet af et serviceeftersyn, og vil derfor ikke være dækket af honoraret for at deltage i en fantomtest. Men jeg tror mange vil finde det svært at forstå, at man efterflg. står med en regning for f.eks. brændstoffilter og luftfilter. De dele vil i menigmands opfattelse nok være en del af et serviceeftersyn.

Dette er blot for at dele min oplevelse med forum'et.

Jeg har ikke fået svar/reaktion fra VW på min henvendelse.
Kan godt forstå du er utilfreds, ville også selv stille mig uforstående overfor den løsning. Som du selv er inde på, så bør man nok gå noget mere i detaljer mht. hvad der er indeholdt, og især ikke indeholdt i ordene "eftersyn" og "gratis"... De andet tangerer jo lidt bondefangeri :?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Cyppen » 26. nov 2014, 12:04

Jeg er også udtaget.

Der står i papirene jeg har fået.

Eksempler på tillægopgaver, som du selv skal betale:
Udskifting af kilerem og tandrem
Udskifting af viskerblade
Udskifting af pollenfilter
Udskifting af bremsevæske
Udstødningstest

Så med mindre du har fået andre papirer end mig, så har du fået besked?

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Sorens2 » 26. nov 2014, 12:10

De skal jo tjene pengene et eller andet sted.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af ICON » 26. nov 2014, 12:19

Sorens2 skrev:De skal jo tjene pengene et eller andet sted.
Klart, og hvis det er beskrevet i de medsendte papirer, så er det jo også helt på sin plads, at de opkræver for stumperne... :)
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Sorens2 » 26. nov 2014, 12:22

Enig, men det er sgu misvisende for kunden at det er gratis.

Jeg skriver jo heller ikke på bagsiden af min hjemmeside at det koster 1000,- at køre ind på mit værksted.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 26. nov 2014, 13:03

Cyppen skrev:Jeg er også udtaget.

Der står i papirene jeg har fået.

Eksempler på tillægopgaver, som du selv skal betale:
Udskifting af kilerem og tandrem
Udskifting af viskerblade
Udskifting af pollenfilter
Udskifting af bremsevæske
Udstødningstest

Så med mindre du har fået andre papirer end mig, så har du fået besked?
Er det VW du skal teste for ..... eller et af de andre mærker (Audi, Skoda, Seat) ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Mike H » 26. nov 2014, 13:04

Hold da kæft en gang l... af VW.
Jeg skifter da altid pollenfilter ved mit service... men tænker da overhoved ikke over at det er "ekstra".
Ja - bremsevæske, viskerblade etc. vil jeg forstå var ekstra... Det er jo heller ikke noget man gør ved hvert serviceeftersyn.
Håber sku de tænker sig om og vender tilbage med at de dækker ting som vil indgå ved alm. olieskift.

Tænkte på at melde mig (med min gl. bil) - men info som her I tråden kan da helt klart afholde mig.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 26. nov 2014, 13:37

Sorens2 skrev:Jeg skriver jo heller ikke på bagsiden af min hjemmeside at det koster 1000,- at køre ind på mit værksted.
"Det står på bagsiden af vores hjemmeside".
Den skal jeg lige huske :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Cyppen » 26. nov 2014, 14:10

HansH skrev: Er det VW du skal teste for ..... eller et af de andre mærker (Audi, Skoda, Seat) ?
Volkswagen

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 26. nov 2014, 14:37

Cyppen skrev:
HansH skrev: Er det VW du skal teste for ..... eller et af de andre mærker (Audi, Skoda, Seat) ?
Volkswagen
Okay.
Dit indspark fortjener at jeg dobbeltchecker det materiale jeg modtog indledningsvis.
Hvis der står som du siger, må man jo mildest talt sige at min sag forringes en hel del :?

Om end jeg stadig synes at de misbruger udtrykket "helt gratis", der står hele 2 gange i omtalen på hjemmesiden.

Det kan jo også være at de har taget mit input til efterretning og justeret den information der fremsendes ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af vw4ever » 26. nov 2014, 14:57

Har også været udtaget, men sprang dog fra.

Men mener at det fremgik af alt materialet, at man selv skulle betale dele som olie mm.

Jeg magtede ikke at skulle bruge alt den tid på det.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
jo
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 5. feb 2009, 18:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af jo » 26. nov 2014, 18:12

http://www.volkswagendanmark.dk/Service/Fantomtest/

"Det er forbundet med et minimum af besvær for dig, at lade din Volkswagen gennemføre en fantomtest og så får du et professionelt serviceeftersyn af din bil helt gratis. Du skal selv betale for evt. ekstraarbejde eller reservedele."
En række passater nu 1.8 Tsi sportsline variant med div ændringer, fabriken laver jo aldrig bilerene helt færdig :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 26. nov 2014, 20:51

Cyppen skrev:Jeg er også udtaget.

Der står i papirene jeg har fået.

Eksempler på tillægopgaver, som du selv skal betale:
Udskifting af kilerem og tandrem
Udskifting af viskerblade
Udskifting af pollenfilter
Udskifting af bremsevæske
Udstødningstest

Så med mindre du har fået andre papirer end mig, så har du fået besked?
Cyppen - du har ret! Præcis dét du her citerer, står også på side 2 i mit brev.
Så jeg må medgive at VW nok vil blive frikendt af juryen, da de jo klart skriver at dette er eksempler på tillægsopgaver som man selv skal betale for.
Dermed har man jo efterladt sig selv et pænt spillerum...

Man kan så diskutere hvor naiv man (=jeg) har lov til at være.
Jeg synes der er forskel på kilerem og udstødningstest - og så brændstoffilter og luftfilter.
Jeg anså umiddelbart brændstoffilter og luftfilter for at være en del af et serviceeftersyn, hvorimod jeg udmærket er klar over at tandremsskift selvfølgelig ikke hører under et eftersyn.

Probably my bad, men som jeg har skrevet tidligere - jeg synes VW i deres salgstale for at deltage i fantomtesten, omgås begrebet "helt gratis" med lemfældighed.

Om ikke andet, så kan det jo være at beretningen her kan hjælpe andre til ikke at begå samme fejl som jeg :)
Så er det jo ikke helt spildt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Madz
Nyt medlem
Indlæg: 392
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:08
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Madz » 27. nov 2014, 07:32

Da jeg i sin tid deltog i fantom for Audi var der et max beløb på 3500 kr. (deromkring) alt over skulle jeg selv betale.. jeg fik da et nyt lappekit med i "prisen"
2024 ID.4 Style 4Motion
2021 Golf Variant Style 1.5 eTSI DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI DSG

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af nielshm » 27. nov 2014, 07:55

Man kan jo sige at testen har det formål, at den kategori der hedder: Overfakturer mest muligt og gør det fuldstændigt uforståeligt for kunden med lange forklaringer bestås med 12 tal og pil op.

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Rasmusa » 27. nov 2014, 08:41

HansH skrev:
Cyppen skrev:Jeg er også udtaget.

Der står i papirene jeg har fået.

Eksempler på tillægopgaver, som du selv skal betale:
Udskifting af kilerem og tandrem
Udskifting af viskerblade
Udskifting af pollenfilter
Udskifting af bremsevæske
Udstødningstest

Så med mindre du har fået andre papirer end mig, så har du fået besked?
Cyppen - du har ret! Præcis dét du her citerer, står også på side 2 i mit brev.
Så jeg må medgive at VW nok vil blive frikendt af juryen, da de jo klart skriver at dette er eksempler på tillægsopgaver som man selv skal betale for.
Dermed har man jo efterladt sig selv et pænt spillerum...

Man kan så diskutere hvor naiv man (=jeg) har lov til at være.
Jeg synes der er forskel på kilerem og udstødningstest - og så brændstoffilter og luftfilter.
Jeg anså umiddelbart brændstoffilter og luftfilter for at være en del af et serviceeftersyn, hvorimod jeg udmærket er klar over at tandremsskift selvfølgelig ikke hører under et eftersyn.

Probably my bad, men som jeg har skrevet tidligere - jeg synes VW i deres salgstale for at deltage i fantomtesten, omgås begrebet "helt gratis" med lemfældighed.

Om ikke andet, så kan det jo være at beretningen her kan hjælpe andre til ikke at begå samme fejl som jeg :)
Så er det jo ikke helt spildt.
Men når det nu er specificeret som "ekstra arbejde" - skal de så ikke lige høre kunden, om han vil have udført dette ekstra arbejde?

Jeg ville blive fuldstændig grøn I hovedet, hvis værkstedet skiftede viskerblade, uden at vi havde aftalt det - når jeg blot havde indleveret bilen til et alm. service.

Man kunne jo tænke sig at næste gang var det 4 Nye dæk.... :?
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Mike H » 27. nov 2014, 08:50

Ah - har da aldrig hørt om at de kunne finde på at skifte dæk eller viskerblade uden at spørge.
Men som tidligere sagt - får altid nyt pollenfilter uden at de spørger mig... så jeg antog at dette var en del af std. olieskift servicen.

Men jeg finder det forkasteligt, at man fortæller om "Gratis service" uden klart at gøre opmærksom på, at man eks. selv skal betale for olien. Og her er det ikke godt nok at skrive det I et brev på side 2 - efter man har tilmeldt sig. Det skal da stå tydeligt I annoncen - hvor de søger fantom-testere. Ok - har lige tjekket linket højere oppe I tråden. "Du skal selv betale for evt. ekstraarbejde eller reservedele." ... Reservedele indbefatter så olie? Det er ikke helt fair at man skriver det Ifbm. ordet "ekstraarbejde"... - så havde det været mere korrekt at skrive at det eneste der var gratis I testen var timeprisen på std. service. - resten var egen betaling.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af jansom » 27. nov 2014, 09:02

nielshm skrev:Man kan jo sige at testen har det formål, at den kategori der hedder: Overfakturer mest muligt og gør det fuldstændigt uforståeligt for kunden med lange forklaringer bestås med 12 tal og pil op.
Så er det vidst heller ikke værre. Man kan jo starte med at gennemlæse betingelserne inden man siger ja. Og hvis det kun gælder et alm service er det logisk at der vil være visse begrænsninger.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 27. nov 2014, 09:15

Mike H skrev:Men jeg finder det forkasteligt, at man fortæller om "Gratis service" uden klart at gøre opmærksom på, at man eks. selv skal betale for olien.
Okay, olien er godt nok dækket.. :) Men ja...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 27. nov 2014, 09:22

jansom skrev:Man kan jo starte med at gennemlæse betingelserne inden man siger ja. Og hvis det kun gælder et alm service er det logisk at der vil være visse begrænsninger.
Jamen det har du jo grundlæggende ret i.

Dér hvor man som kunde har chancen for at finde ud af hvad man selv skal betale for, er når man underskriver arbejdsordren - altså der hvor man ved indskrivning sætter sin underskrift på at værkstedet må udføre "det aftalte arbejde". Ved det punkt burde jeg have gået værkstedets checkliste igennem, fundet de punkter der markeret med en sort klat indikerer "ekstraarbejde til særskilt afregning".

Men bemærk - jeg skulle selv finde det. Jeg kunne (af gode grunde) ikke spørge værkstedet om råd og vejledning, da man jo på ingen måde må afsløre at der er en fantomtest i gang.

Ergo - den forhåndsvejledning af kunden man kunne efterlyse i dette scenarie, kunne kun komme fra VW eller Teknologisk Institut. Jeg tror at TI laver fantomtest for mange bilmærker, som hver har sine kundevilkår omkring en fantomtest.

Så i mine øjne er der to muligheder - enten skulle Volkswagen selv gøre det lidt mere tydeligt i sin fremstilling af hvad honoraret for en fantomtest er, eller også skulle de instruere TI om at præcisere det for kunden når man har den indledende snak.

Jeg skulle hilse og sige, at der blev ikke sparet på tiden og grundigheden når det angik de forpligtelser JEG havde i forbindelse med testen. Den grad af akkuratesse som de beder om fra kundens side, kunne jeg godt efterlyse i forhold til deres modydelse :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Mike H » 27. nov 2014, 09:28

Ok HansH - havde ikke læst dit første indlæg godt nok.
Kan se at det du har betalt for er brændstoffiler, luftfilter og bremsevæske.
Alle de 3 ting er normalt ikke noget jeg får lavet ved et olieskift service. Det er også "ekstra" arbejde I mine øjne.

Da jeg læste linket igennem igen - bed jeg mærke I ordet "Stort serviceeftersyn". Og man skal hive flere timer ud til denne test... det er langt mere end jeg har lyst til at "give" VW for at hjælpe med at teste deres service...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

jbb
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. mar 2013, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af jbb » 28. nov 2014, 08:20

Forbrugerombudsmanden har indtil flere gange slået hårdt ned på brugen af ordet gratis.

Ordet gratis må aldrig bruges hvis der konsekvent vil være en undtagelse. Altså som i dette tilfælde, hvor der vil altid blive skiftet et filter til service og opkræves særskilt betaling; derfor er servicet naturligvis ikke gratis, men svært reduceret.

Man må end ikke bruge gratis med asterisk og fine betingelser skjult.

Gratis SKAL være gratis. Så dit brev til VW skal blot have en modtager mere på, nemlig forbrugerombudsmanden. De har i forvejen et godt øje til den danske bilindustri og dennes marketingsafdelinger.
2019 VW Arteon
2020 VW e-Golf
Tidligere:
2019 Polo, 2017 Touran, 2016 VW Up, 2010 Polo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 28. nov 2014, 08:30

jbb skrev:Forbrugerombudsmanden har indtil flere gange slået hårdt ned på brugen af ordet gratis.

Ordet gratis må aldrig bruges hvis der konsekvent vil være en undtagelse. Altså som i dette tilfælde, hvor der vil altid blive skiftet et filter til service og opkræves særskilt betaling; derfor er servicet naturligvis ikke gratis, men svært reduceret.

Man må end ikke bruge gratis med asterisk og fine betingelser skjult.

Gratis SKAL være gratis. Så dit brev til VW skal blot have en modtager mere på, nemlig forbrugerombudsmanden. De har i forvejen et godt øje til den danske bilindustri og dennes marketingsafdelinger.
Og teksten på deres hjemmeside siger ikke bare gratis.
Den siger "helt gratis" (dog ikke med streg under)

Og der står helt gratis 2 gange. Både i overskriften og i brødteksten.
Så der ikke er nogen tvivl..........
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af Martin1986 » 28. nov 2014, 08:38

Men ombudsmanden kan bare ikke gøre end skid ud over at udtale kritik...
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af HansH » 28. nov 2014, 08:42

Mike H skrev:.. man skal hive flere timer ud til denne test... det er langt mere end jeg har lyst til at "give" VW for at hjælpe med at teste deres service...
MikeH, jeg er helt enig.
Man må nødvendigvis opveje belønning mod indsats.

* Man skal regne med en time til at snakke med TI på forhånd og sætte sig ind i vilkårene. (Her skulle jeg måske have brugt 1 time og 5 min i stedet..)
* Man skal regne med en time dagen forinden, hvor manden fra TI kommer og "planter" fejl på din bil
* Man skal aflevere og hente bilen indenfor arbejdstid, for at kunne opfylde kravene til testen. Dvs. man er nødt til evt. at give køb på sin egen arbejdsdag.
* Man skal regne med 1 time til at udfylde spørgeskema og efterevaluere med manden fra TI når aktionen er slut
* plus det løse... koordinering her og snak der osv...

Debattering af emnet efterflg. på vagcars.dk betragter jeg dog som interessetid ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jbb
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. mar 2013, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Erfaring med fantomtest

Indlæg af jbb » 28. nov 2014, 12:48

Martin1986 skrev:Men ombudsmanden kan bare ikke gøre end skid ud over at udtale kritik...
Næsten rigtigt - han kan udstede påbud, som hvis ikke efterkommes udløser en tur i retten med kammeradvokaten. Hvilket er dyrt og dumt - da man sandsynligvis blot bliver bidragsyder til kammeradvokatens i forvejen flotte løn.
2019 VW Arteon
2020 VW e-Golf
Tidligere:
2019 Polo, 2017 Touran, 2016 VW Up, 2010 Polo

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"