Ny Skoda Citigo

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
nic123
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Ny Skoda Citigo

Indlæg af nic123 » 5. jan 2015, 20:07

Hej vagcars

jeg overvejer at købe en ny skoda citigo 60 hk 3 dørs.
Jeg er 18 år og bilen koster 86.000 kr. Med a/c og levering. Jeg skal over 96 måneder betale 970kr. Pr måned og 20.000 i udbetaling.
Da det er min første bil ville jeg gerne høre jeres mening om det, eller om jeg hellere skal købe en brugt bil.

970 kr. For lån
300 for forsikring
700 i benzin.
Min far er mekaniker, så service og rep klarer han.

Jeg tjener 3800kr om måneden
Senest rettet af nic123 5. jan 2015, 20:28, rettet i alt 1 gang.
VW polo highline 2018

Skoda Citigo Elegance-solgt

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af P3r » 5. jan 2015, 20:27

Fin begynderbil. Hvis I alligvel selv laver service, så hvorfor ikke en 1-2 år gammel Citigo? I mister jo garanti og kulance ved at lave det selv.

3600 kr. for forsikring lyder lidt for billigt når det er nybilist. Er det farmand der står på forsikringen?
Mvh. Per

MINI_DK
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18. jul 2008, 13:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af MINI_DK » 5. jan 2015, 20:29

300 kr for forsikring er nok lige lav sat. Og have nok valgt og betale mere end de 970 Kr.

nic123
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af nic123 » 5. jan 2015, 20:35

p3r skrev:fin begynderbil. Hvis i alligvel selv laver service, så hvorfor ikke en 1-2 år gammel citigo? I mister jo garanti og kulance ved at lave det selv.

3600 kr. For forsikring lyder lidt for billigt når det er nybilist. Er det farmand der står på forsikringen?
synes priserne på en brugt er for høj, når en nu ikke koster mere. Og så finansiering gennem forhandleren.
Ja, men ved ikke om han må forsikre den?
VW polo highline 2018

Skoda Citigo Elegance-solgt

nic123
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af nic123 » 5. jan 2015, 20:50

mini_dk skrev:300 kr for forsikring er nok lige lav sat. Og have nok valgt og betale mere end de 970 kr.
det er hvis min far forsikre den, hvis han må?
Har tænkt mig at beholde den til den ikke kan mere.
VW polo highline 2018

Skoda Citigo Elegance-solgt

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Tommy » 5. jan 2015, 20:55

Hvis du har råd til at betale lidt mere hver måned, så få en løbetid over 5-6 år max, og ikke de 7-8 år de foreslår som standard. Så har du nemlig lidt overskud hvis du vil sælge bilen om 2-3 år... (og ikke gæld for en bil som du ikke længere har).

Som alternativ kan du kigge på en Seat Mii.... Den kan de vist lave gode tilbud på.
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af KBoesen » 5. jan 2015, 21:06

Seat Mii har vi desværre ikke gode tilbud på mere. :\ Så skulle han have købt for 6 dage siden. :)

Ang. forsikring, så skal bilen også finansieres i din fars navn, hvis bilen også skal forsikres i hans navn. ;) Så det skal i lige beslutte jer for.

Da jeg købte (/min mor gjorde), min Polo 1,6 TDI som 18 årige, kunne jeg lave forsikring til 12.000 og min mor kunne til 4.500... Så det blev mor der finansierede den.
Vi aftalte så med forsikringsmanden, at hvis jeg kørte skadesfri til jeg var 21, kunne jeg få elitebillist status hos dem. ;) Men det var vidst dengang de stadig var til at tale med. Fornemmer de er blevet noget mere firkantede, hvad det angår. :\
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Hightower
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 21. apr 2014, 19:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hinnerup
Has thanked: 24 times
Been thanked: 4 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Hightower » 5. jan 2015, 21:10

Bare vær 100% sikker på du står som bruger af bilen selvom farmand opretter og står på forsikringen. Ellers vil den søde forsikringsmand nok spørge ind til hvem der efterlod bilen i grøften, og ikke dække noget, når de opdager at det er dig der kører i bilen 99% af tiden
VW Passat Variant 1,5 TSI Highline Premium m. DSG...og lidt ekstra lir :D

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Josl » 5. jan 2015, 21:22

Hvor langt er du med uddannelse?
Og ved du hvad du laver om 5 år?
Jeg synes det er længe at binde sig til en bil ift. til en ældre brugt og især med det kørselsbehov du har (700kr om måneden i benzin er ikke meget)

Jeg købte (/mor gjorde) en gammel Corolla '97 i oktober for 10k og jeg kører så op mod 1500km (og op mod 2000km) hver måned og tanken om en ny havde strejfet mig, men jeg aner ikke hvor i verden jeg er havnet om 5 år og hvad jeg tjener, så min kan jeg køre til huggeren hvis jeg en dag ikke har råd til at have den eller ikke har brug for den og så skal jeg ikke bekymre mig mere om den. At der så kommer rep på den er jeg jo godt klar over, jeg kan lidt selv ellers må jeg betale mig fra det.

Og når nu din far er mekaniker, hvorfor så ikke købe en ældre en? Så er reparationer altså noget billigere når farmand skruer dem sammen og glem ikke at en Citigo jo altså nok også begynder at gå i stykker en dag ;)


Selvfølgelig - hvis du kun er interesseret i en ny bil, så skal jeg nok klappe i :)


PS: jeg fyldte selv 19 i fredags og giver 10200/år i ansvar for min i mit eget navn
"Hvor blev min signatur af?"

nic123
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af nic123 » 5. jan 2015, 22:33

Har også kigget på brugt, men synes det bliver dyrt med afgift og højere benzinforbrug.

Nogen der kender noget til diba.dk som er på mange biler på bilbasen.dk til lån?
VW polo highline 2018

Skoda Citigo Elegance-solgt

Jakob P
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Jakob P » 5. jan 2015, 22:35

Hvis din far er mekaniker og villig til at skrue bil for dig, så find en billig bil til 10-20.000kr istedet, efter mikrobilerne har indtaget markedet vrimler det med fine biler til under 20.000kr.
Med en ny citigo vil du fra dag 1 skylde mere i bilen end den er værd og med kun 970kr om måneden vil der gå mange år før bilens værdi overstiger restgælden. Så ændrer dine behov og økonomi sig om et eller to, er det kedeligt at skulle sælge bilen og stå tilbage med lån på restgælden :)

nic123
Helt nyt medlem
Indlæg: 45
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af nic123 » 5. jan 2015, 22:52

Ja, kan godt være det er en dårlig ide med en ny.

Havde også kigget på denne her tidligere.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... ec/2292771
Men kender ikke noget til diba og kan også se at der er gæld i bilen.
Senest rettet af nic123 6. jan 2015, 10:14, rettet i alt 1 gang.
VW polo highline 2018

Skoda Citigo Elegance-solgt

Muncken
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 7. apr 2014, 21:39
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Muncken » 5. jan 2015, 22:57

Jeg kan nemt følge dig at en ældre bil er billigere i vægtafgift, og køre ikke ligeså langt literen. Men du skal så heller ikke ud og låne til den. Dog kan der jo komme rep de første par år og syn der i alt kan gøre det dyre med en ældre.
Du vil forhåbenligt også komme til at tjene mere om nogen år, så ville du kunne sætte ydelsen op der. Hvis du så som nogen hentyder til, står uden indtægt, kan du (hvis du selv låner) levere bilen tilbage, og finansieringsselvskabet skal så æde resten gælden, hvis du køber med ejendomsforbehold. Så der er jo en lille sikkerhed for ikke at stå tilbage med gæld og ikke have indtægt.

Du kan godt gøre det og når du tjener nok "købe" den af far, og få forsikring i eget navn når du er 21 år. Fx. technoforsikring er ligeglad med hvor mange år du har haft bil i, bare du er 21 år. og haft kørekort i 3 år.
Jeg er selv 21 år, startet som 18 årig med en Golf 2 til 8.000 kr. kørte den så død lige inden syn. (Det var meningen, da den ikke kunne gå igennem mere) Derefter købte jeg en UP fra ny kontant, og har i dag så købt en Seat Leon ST. Jeg giver 5662 kr. i forsikring.

Men set med din indtægt, værditab og alt. Så er det klart klogere økonomisk en gammel bil! Og fremtids mæssigt når du er 18 kan der ske meget på et år :-)
Senest rettet af Muncken 5. jan 2015, 23:17, rettet i alt 1 gang.
AUDI E-Tron 50 Advance prestige
AUDI A3 Cabriolet 1.4 TFSI DSG Ambiente solgt
SEAT LEON CUPRA ST 290 solgt

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny Skoda Citigo

Indlæg af Josl » 5. jan 2015, 23:04

Gælden skal du sørge for bliver indfriet ved salg. Ved ikke noget om diba.

Ja en ældre bil koster lidt mere i afgift og kører ikke ligeså langt på literen. Men typisk koster en benzin som du skal have, så ligger de typisk i 1200-2000 halvårligt, benzinforbruget gør jo ikke forskel i dit budget når du kun regner med den kørsel du skriver.
Prøv lige at regn på værditabet på en ny Citigo og så på en 10-12-15-17 år gammel bil til 15000kr. Allerede når du triller over kantstenen hos forhandleren taber bilen 10% værdi eller mere ;)

Når man køber ny bil er den største udgift værditabet, brændstof og afgift er noget længere nede på listen
"Hvor blev min signatur af?"

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Ny Skoda Citigo

Indlæg af Cyppen » 5. jan 2015, 23:07

Er der nogen finansieringsselskaber der vil lave lån hvis man kun tjener 3800 kr. per måned?

Det lyder meget lavt, til at gå ud og få godkendt et lån på cirka. 100k.

Jeg valgte at købe min første bil fra helt ny, så jeg forstår bestemt godt tanken om det.
Men da din far er mekaniker, vil jeg nok også sige rådet om brugt er en rigtig god løsning.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"