Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af ij6210 » 3. feb 2015, 20:44

Hej

Har set på en Audi A4 Quattro. Men hvad er fordele/ulemper ved det?

- er der flere (dyre) ting der skal repareres/vedligeholdes når der er firehjulstræk?

- er køreoplevelsen mærkbart forbedret?

- er dieseløkonomien mærkbart ringere? (denne skulle køre 17,5 km/l kombineret, hvilket jo ikke er så imponerende)

Er der andre fordele/ulemper?

Jeg går selvsagt ud fra, at en med firehjulstræk ikke så nemt sidder fast i fx blød jord eller i sne da den kan trække på alle fire hjul, og jeg går ud fra, at den kan accelerere rimelig hurtigt (det er jeg dog ret ligeglad med).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af borgen » 3. feb 2015, 20:50

Hvis du har brændstoføkonomien inde over som en punkt vil du kun blive skuffet.
Overvej hvad du skal bruge 4-hjulstrækket til. Er det fordi du skal i mudder så er en A4 måske ikke det rigtige valg.

Når så det er sagt er det lækkert at kære quattro. Jeg havde selv en A6 2,7 TDI quattro og det spiller fint. Tror ikke du skal være nærvøs over holdbarheden.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af ij6210 » 3. feb 2015, 20:54

borgen skrev:Hvis du har brændstoføkonomien inde over som en punkt vil du kun blive skuffet.
Overvej hvad du skal bruge 4-hjulstrækket til. Er det fordi du skal i mudder så er en A4 måske ikke det rigtige valg.

Når så det er sagt er det lækkert at kære quattro. Jeg havde selv en A6 2,7 TDI quattro og det spiller fint. Tror ikke du skal være nærvøs over holdbarheden.
Ja, tænker også det er overkill, men hvis den nu kostede ca. det samme, så kunne det måske være lækkert at køre i en bil hvis det føles som om den bare flyder oven på asfalten (pga. mindre modstand fra baghjulene). Men ved nærlæsning blev den model jeg havde i kikkerten alt for dyr. Både i teorien, men specielt i praksis. Desværre, for den var lækker.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

MSK
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 7. okt 2010, 20:02
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af MSK » 3. feb 2015, 20:55

En gang quattro altid quattro :)

Det er for sindssygt hvor godt den kan få fat i disse dage ;)
Det koster brændstof og topfart at kører med 4hjulstræk men det er det hele værd.
Ellers ingen problemer
Køb køb :)
Mvh. Michael
A3 SB 2.0 T quattro S-Tronic

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af ij6210 » 3. feb 2015, 22:32

MSK skrev:En gang quattro altid quattro :)

Det er for sindssygt hvor godt den kan få fat i disse dage ;)
Det koster brændstof og topfart at kører med 4hjulstræk men det er det hele værd.
Ellers ingen problemer
Køb køb :)
Jamen jeg har ikke råd til dem jeg har set. Giver ikke 410.000 for en bil der er 4 år gammel, selvom den kun har kørt 75.000
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

MSK
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 7. okt 2010, 20:02
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af MSK » 4. feb 2015, 13:48

Det er dyrt at kører på 1 klasse :)
Mvh. Michael
A3 SB 2.0 T quattro S-Tronic

borgen
Medlem
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 20. dec 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af borgen » 4. feb 2015, 14:03

ij6210 skrev:
MSK skrev:En gang quattro altid quattro :)

Det er for sindssygt hvor godt den kan få fat i disse dage ;)
Det koster brændstof og topfart at kører med 4hjulstræk men det er det hele værd.
Ellers ingen problemer
Køb køb :)
Jamen jeg har ikke råd til dem jeg har set. Giver ikke 410.000 for en bil der er 4 år gammel, selvom den kun har kørt 75.000
Du skal da købe en Dacia Duster!

LasseT4
Medlem
Indlæg: 631
Tilmeldt: 27. aug 2008, 11:29
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af LasseT4 » 4. feb 2015, 22:55

ij6210 skrev: Jeg går selvsagt ud fra, at en med firehjulstræk ikke så nemt sidder fast i fx blød jord eller i sne da den kan trække på alle fire hjul, og jeg går ud fra, at den kan accelerere rimelig hurtigt (det er jeg dog ret ligeglad med).

---------

Ja, tænker også det er overkill, men hvis den nu kostede ca. det samme, så kunne det måske være lækkert at køre i en bil hvis det føles som om den bare flyder oven på asfalten (pga. mindre modstand fra baghjulene).
Altså det er rigtigt at man som hovedregel ikke sidder så nemt fast med 4-hjulstræk kontra for- eller baghjulstræk.

For at en bil skal have fordel af 4-hjulstræk ifht. hurtigere acceleration (på tør vej) skal den have så mange kræfter at enten for- eller baghjul ikke kan overføre dem til asfalten og dermed laver hjulspin.
Der er mange faktorer der spiller ind på hvor mange kræfter der kan overføres af kun to trækkende hjul, men vi skal et stykke over 200 hk for at det for alvor giver mening. Forudsat naturligvis at undervogn, dæk osv. er ok.

Ved alm. kørsel ligeud eller i sving med normal hastighed mærker man ikke forskel på om bilen er med 4-hjulstræk eller ej.
I sving hvis man presser bilen vil det have en effekt med 4-hjulstræk.

Når alt det så er sagt, så køb køb køb;) Om ikke andet så bare for de dage om året hvor der er sne, eller den ene gang du parkerer på en smattet mark til vorbasse fåremarked.

Jeg ønsker mig en bil med 4-hjulstræk, ikke fordi jeg ikke kan undvære det, for det kan jeg sagtens, men fordi det er fedt en gang imellem.

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af vandhunden » 4. feb 2015, 23:02

Jeg kører meget i Sverige, Finland og Norge erhvervsmæssigt og har familie i Beitostølen i Norge som er et skisportsted.

Jeg vil gå efter 4x4 fremfor alt andet næste gang jeg skal have bil.

Hele min familie i Norge kører 4x4 og det er der altså en grund til med det vintervejr de har.

Hvis jeg bare skulle trille rundt i Danmark er forhjulstræk fint men med de lande jeg suser rundt i så vil jeg glæde mig over 4x4 hver gang.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af ij6210 » 5. feb 2015, 10:25

Tak for alle svarene. Ville også gerne - alt andet lige - have 4x4, men l*rtet bliver desværre for dyrt i denne omgang.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
BEG
Helt nyt medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. dec 2014, 17:53
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af BEG » 8. feb 2015, 21:38

En gang quattro altid quattro.

Ret imponerende hvor meget gaaas der skal til i snevejr før ESPèn begynder give lyd fra sig. ;)


Edit:

Dog er det værd at nævne at quattro gør at du altid skal have lige brede dæk hele vejen rundt, da quattro systemet ikke kan håndtere uens rullediameter fra forhjulene til baghjulene.
AUDI A6 3,0 TDI QUATTRO, S TRONIC, S-LINE, Årg. 2013

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af ij6210 » 9. feb 2015, 08:36

BEG skrev:En gang quattro altid quattro.

Ret imponerende hvor meget gaaas der skal til i snevejr før ESPèn begynder give lyd fra sig. ;)


Edit:

Dog er det værd at nævne at quattro gør at du altid skal have lige brede dæk hele vejen rundt, da quattro systemet ikke kan håndtere uens rullediameter fra forhjulene til baghjulene.
Vil man ikke (normalt) altid også have dette - alt andet lige?

Det blev ikke en Quattro i denne omgang - den jeg havde set på ville koste ca. 80.000 mere hvis jeg leaser og køber den efter 1-2 år. Men fristet, det var jeg da. Godt jeg ikke har prøvekørt den, så ville jeg nok risikere at være solgt - selvom det for mig ville være lidt et dumt argument med at køre i sne, da det er så få dage pr. år det er aktuelt i Københavnsområdet.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

freelance
Nyt medlem
Indlæg: 432
Tilmeldt: 12. mar 2009, 12:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af freelance » 8. dec 2017, 19:47

Hvordan holder quattro, og hvilke ekstra udgifter kommer der i vedligehold når den har rundet 200k km

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Fordele/ulemper ved at vælge en Audi Quattro (4x4) ?

Indlæg af case » 8. dec 2017, 20:26

ij6210 skrev:
BEG skrev:En gang quattro altid quattro.

Ret imponerende hvor meget gaaas der skal til i snevejr før ESPèn begynder give lyd fra sig. ;)


Edit:

Dog er det værd at nævne at quattro gør at du altid skal have lige brede dæk hele vejen rundt, da quattro systemet ikke kan håndtere uens rullediameter fra forhjulene til baghjulene.
Vil man ikke (normalt) altid også have dette - alt andet lige?

Det blev ikke en Quattro i denne omgang - den jeg havde set på ville koste ca. 80.000 mere hvis jeg leaser og køber den efter 1-2 år. Men fristet, det var jeg da. Godt jeg ikke har prøvekørt den, så ville jeg nok risikere at være solgt - selvom det for mig ville være lidt et dumt argument med at køre i sne, da det er så få dage pr. år det er aktuelt i Københavnsområdet.
Jeg gik også med lidt af de samme tanker.
Min konklusion blev også at det var svært at argumentere for merudgiften da 99,8% af min kørsel er i Kbh 0,1% til Jylland i sommerhalvåret og den årlige tur på skiferie i Norden. Her ville de5 selvfølgelig være super fedt men har klaret mig med forhjulstræk i alle årerne så det ka jeg sikkert blive ved med.
Men fedt ville det nok være har dog aldrig prøvet en A4 med så ved ik hvordan det føles
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"