Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af nielshm » 11. feb 2015, 07:34

Nu har Skodaen efterhånden rundet 205.000 km. Ikke en herregård i dieselsammenhæng, men alligevel fornemmer jeg at den nok ikke er helt oppe på beatet længere, som da den var ung og spændstig.
For tiden er den begyndt at kvittere koldstarten med en sort sky ud af udstødning, så er der ligesom sagt godmorgen.
Motorgangen er også ved at være en rodet sammenblanding af bittesmå lyde som er kommet over tid, måske der er noget remhjul der snart skal kigges til? Ellers er det ting der vibrerer og som har svært ved at sidde helt fast der plager motorrummet.

Gearet er nok faktisk det der virker bedst, 6 trins manuel i denne sammenhæng. Det er fuldt på højde med det jeg mærker i andre biler jeg låner fra tid til anden.
Koblingen, mjaaa, den bider og fedter ikke. Kun en sjælden gang rusker den lidt. Men jeg tror ikke det er nu jeg skal blive campist, tung manøvrekørsel kunne let æde den sidste belægning.

Rust og røde hunde er den dejlig fri for, dog på nær de allerværste stenslag som godt blive lidt anløbne i kanten. Der er så også rigtig mange hvis jeg stikker næsen helt ned i hjelmen. Det er nok den bil jeg har haft som er bedst beskyttet fra fabrikken.

Hvordan er jeres biler blevet gamle? Føles de godt brugte i forhold til dengang den var ny, eller kan I holde ungdommen fast?

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af ABT » 11. feb 2015, 08:56

212.000 km i vores 9 årige Seat Altea og de alm. ting på sådan en svend f.eks. Rudehejs, hjullejer, batteri, bremser, tandrem, udstødning og tanddemspumpen oa. småting. Koblingen er da ikke ny længere, men bilen kører rigtig godt og starter hver morgen uden bøvl. Fik den undervognsbehandlet for 4-5 år siden og den kunne godt trænge til en tur igen, men den står rigtig pæn uden rust og skader. Forventer måske en ny kobling og svinghjul, måske turbo i årene som kommer. Tandremmen er nok til næste service pga. alder.. Bilen er passet og plejet med (aut.) service, for hver 15.000 km. Min kone elsker bilen og derfor er den ikke (må ikke) blevet udskiftet med en ny.. Den kan sagtens køre 500.000 km siger hun!? :roll:
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af nielshm » 11. feb 2015, 08:59

Jeg tænker at det i hvert fald ikke bliver mig der kommer til at opleve 300.000 km. Det kan godt være at bilen holder til det, men jeg bliver nok så træt af "knirk og rasle" at jeg skyder den af inden.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Sorens2 » 11. feb 2015, 09:07

ABT skrev:212.000 km i vores 9 årige Seat Altea og de alm. ting på sådan en svend f.eks. Rudehejs, hjullejer, batteri, bremser, tandrem, udstødning og tanddemspumpen oa. småting. Koblingen er da ikke ny længere, men bilen kører rigtig godt og starter hver morgen uden bøvl. Fik den undervognsbehandlet for 4-5 år siden og den kunne godt trænge til en tur igen, men den står rigtig pæn uden rust og skader. Forventer måske en ny kobling og svinghjul, måske turbo i årene som kommer. Tandremmen er nok til næste service pga. alder.. Bilen er passet og plejet med (aut.) service, for hver 15.000 km. Min kone elsker bilen og derfor er den ikke (må ikke) blevet udskiftet med en ny.. Den kan sagtens køre 500.000 km siger hun!? :roll:
Fortæl hende man også forelsker sig i en ny model. :D
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Kimb » 12. feb 2015, 16:22

nielshm skrev:Nu har Skodaen efterhånden rundet 205.000 km. Ikke en herregård i dieselsammenhæng, men alligevel fornemmer jeg at den nok ikke er helt oppe på beatet længere, som da den var ung og spændstig.
For tiden er den begyndt at kvittere koldstarten med en sort sky ud af udstødning, så er der ligesom sagt godmorgen.
Motorgangen er også ved at være en rodet sammenblanding af bittesmå lyde som er kommet over tid, måske der er noget remhjul der snart skal kigges til? Ellers er det ting der vibrerer og som har svært ved at sidde helt fast der plager motorrummet.

Gearet er nok faktisk det der virker bedst, 6 trins manuel i denne sammenhæng. Det er fuldt på højde med det jeg mærker i andre biler jeg låner fra tid til anden.
Koblingen, mjaaa, den bider og fedter ikke. Kun en sjælden gang rusker den lidt. Men jeg tror ikke det er nu jeg skal blive campist, tung manøvrekørsel kunne let æde den sidste belægning.

Rust og røde hunde er den dejlig fri for, dog på nær de allerværste stenslag som godt blive lidt anløbne i kanten. Der er så også rigtig mange hvis jeg stikker næsen helt ned i hjelmen. Det er nok den bil jeg har haft som er bedst beskyttet fra fabrikken.

Hvordan er jeres biler blevet gamle? Føles de godt brugte i forhold til dengang den var ny, eller kan I holde ungdommen fast?
Jeg tænker bare, den sorte sky om morgenen, kunne ret hurtigt løses med 4 nye gløderør ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Aeggos » 12. feb 2015, 20:39

Ja niels.. bruger du nogen somhelst plejeprodukter?

Indsugningsrens? Bell add, abcon? :)

Ku være det ku give en lille smule på din bil

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af nielshm » 12. feb 2015, 21:59

Jeg bruger belladd i tanken når jeg husker det. Indsugning er aldrig blevet renset, men EGR blev blokket for lang tid siden. Ellers har der været den sædvanlige tandempumpe og 1 hjulleje, så vedligeholdelsen har været ret overkommelig.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af KBoesen » 12. feb 2015, 22:50

Jeg vil sige, at nu når din bil har kørt over 200.000 med de samme støddæmpere, er det helt sikkert et sted, som vil få din bil til at føles mere frisk på alle områder, ved at få dem skiftet!

Det er nok den sliddel som folk oftest undervurderer mest og kan gøre en verden til forskel.

Vores gamle Touran fik dem skiftet v. 190.000 km og så sammen med en ny forrude uden stenslag, var det sku lidt som at komme ud og køre i en "ny" bil igen. :)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Carsten Nielsen » 12. feb 2015, 23:34

Sorens2 skrev:
ABT skrev:212.000 km i vores 9 årige Seat Altea og de alm. ting på sådan en svend f.eks. Rudehejs, hjullejer, batteri, bremser, tandrem, udstødning og tanddemspumpen oa. småting. Koblingen er da ikke ny længere, men bilen kører rigtig godt og starter hver morgen uden bøvl. Fik den undervognsbehandlet for 4-5 år siden og den kunne godt trænge til en tur igen, men den står rigtig pæn uden rust og skader. Forventer måske en ny kobling og svinghjul, måske turbo i årene som kommer. Tandremmen er nok til næste service pga. alder.. Bilen er passet og plejet med (aut.) service, for hver 15.000 km. Min kone elsker bilen og derfor er den ikke (må ikke) blevet udskiftet med en ny.. Den kan sagtens køre 500.000 km siger hun!? :roll:
Fortæl hende man også forelsker sig i en ny model. :D
Den vil enhver kvinde misforstå. Enten tror hun man har en anden (kvinde), eller også finder hun selv en yngre model. Lose - lose.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af lars nelsson » 13. feb 2015, 10:05

Tja. Det jo altid svært. Da jeg solgte min Jetta fra 06 var der ikke grænser for hvad jeg havde fået skiftet ( listen er lang ) kørte lange ture og brugte bell add og kørte på shell diesel. Men træerne vokser åbenbart ikke ind i himmelen. Dertil begyndte den at ruste... Min far havde en Octavia fra år 1999-2000. Da han skiftede den til en ny Octavia havde den kørt 675.000 km. Samme kobling, turbo osv. Uden rust. Gik igennem syn hver gang. Vi har ligge tjekket op på den. Den er oppe på små 800.000 km nu. Ved sidste syn havde de en anmærkning på falmet bliklys. Og ja, han savner den. Han sagde altid at den ville runde 1 mill km :)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Kevinff » 13. feb 2015, 16:22

lars nelsson skrev:Tja. Det jo altid svært. Da jeg solgte min Jetta fra 06 var der ikke grænser for hvad jeg havde fået skiftet ( listen er lang ) kørte lange ture og brugte bell add og kørte på shell diesel. Men træerne vokser åbenbart ikke ind i himmelen. Dertil begyndte den at ruste... Min far havde en Octavia fra år 1999-2000. Da han skiftede den til en ny Octavia havde den kørt 675.000 km. Samme kobling, turbo osv. Uden rust. Gik igennem syn hver gang. Vi har ligge tjekket op på den. Den er oppe på små 800.000 km nu. Ved sidste syn havde de en anmærkning på falmet bliklys. Og ja, han savner den. Han sagde altid at den ville runde 1 mill km :)
er Shell diesel bedre end andet diesel siden du nævner det? :) spørger af nysgerrighed

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af lars nelsson » 13. feb 2015, 16:50

Kevinff skrev:
lars nelsson skrev:Tja. Det jo altid svært. Da jeg solgte min Jetta fra 06 var der ikke grænser for hvad jeg havde fået skiftet ( listen er lang ) kørte lange ture og brugte bell add og kørte på shell diesel. Men træerne vokser åbenbart ikke ind i himmelen. Dertil begyndte den at ruste... Min far havde en Octavia fra år 1999-2000. Da han skiftede den til en ny Octavia havde den kørt 675.000 km. Samme kobling, turbo osv. Uden rust. Gik igennem syn hver gang. Vi har ligge tjekket op på den. Den er oppe på små 800.000 km nu. Ved sidste syn havde de en anmærkning på falmet bliklys. Og ja, han savner den. Han sagde altid at den ville runde 1 mill km :)
er Shell diesel bedre end andet diesel siden du nævner det? :) spørger af nysgerrighed
folk på siden her har ofte haft den holdning. Skulle angivelig have flere additiver.. Personligt tror jeg det er en and. Shell for mig er fordi den er billig ved min arbejdsplads. Den gamle kørte sgu på fyringsolie igennem længere tid i den gamle Octavia :D

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af ABT » 13. feb 2015, 18:09

Carsten Nielsen skrev:
Sorens2 skrev:
ABT skrev:212.000 km i vores 9 årige Seat Altea og de alm. ting på sådan en svend f.eks. Rudehejs, hjullejer, batteri, bremser, tandrem, udstødning og tanddemspumpen oa. småting. Koblingen er da ikke ny længere, men bilen kører rigtig godt og starter hver morgen uden bøvl. Fik den undervognsbehandlet for 4-5 år siden og den kunne godt trænge til en tur igen, men den står rigtig pæn uden rust og skader. Forventer måske en ny kobling og svinghjul, måske turbo i årene som kommer. Tandremmen er nok til næste service pga. alder.. Bilen er passet og plejet med (aut.) service, for hver 15.000 km. Min kone elsker bilen og derfor er den ikke (må ikke) blevet udskiftet med en ny.. Den kan sagtens køre 500.000 km siger hun!? :roll:
Fortæl hende man også forelsker sig i en ny model. :D
Den vil enhver kvinde misforstå. Enten tror hun man har en anden (kvinde), eller også finder hun selv en yngre model. Lose - lose.
:lol: :lol:
Hun render sgu ingen steder, uanset hvad jeg siger.. Hun er jo heller ikk ny længere.. :mrgreen: Vi har været sammen i snart 20 år og været igennem lidt af hvert sammen. Men ja, en ny (bil)model har da tit strejfet mine tanker, skal bare have hende med på :idea: Tror den skal være supergrøn og økonomisk, før hun går med til det.. ;)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Lars Sadolin
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 14. aug 2009, 22:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Lars Sadolin » 14. feb 2015, 21:35

ABT skrev:
Carsten Nielsen skrev:
Sorens2 skrev: Fortæl hende man også forelsker sig i en ny model. :D
Den vil enhver kvinde misforstå. Enten tror hun man har en anden (kvinde), eller også finder hun selv en yngre model. Lose - lose.
:lol: :lol:
Hun render sgu ingen steder, uanset hvad jeg siger.. Hun er jo heller ikk ny længere.. :mrgreen: Vi har været sammen i snart 20 år og været igennem lidt af hvert sammen. Men ja, en ny (bil)model har da tit strejfet mine tanker, skal bare have hende med på :idea: Tror den skal være supergrøn og økonomisk, før hun går med til det.. ;)[/


Prøv du at tage hende med ud og prøve den nye Leon, om det er med 184 HK eller 150 hk gør nok ikke nogen forskel så er hun solgt med det samme, den er i en helt anden klasse end Altea, det kan jeg skrive under på er så glad for min Leon 2.0 TDI DSG :-)
Lars Sadolin

Seat Leon 2,0 TDI DSG Stylance Full Led 2014
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG Elegance 2011

Grundtvig
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 4. jan 2015, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?

Indlæg af Grundtvig » 14. feb 2015, 21:43


Re: Hvilken slags slidtage må forventes med tiden?
Jeg vil sige, at nu når din bil har kørt over 200.000 med de samme støddæmpere, er det helt sikkert et sted, som vil få din bil til at føles mere frisk på alle områder, ved at få dem skiftet!

Det er nok den sliddel som folk oftest undervurderer mest og kan gøre en verden til forskel.

Vores gamle Touran fik dem skiftet v. 190.000 km og så sammen med en ny forrude uden stenslag, var det sku lidt som at komme ud og køre i en "ny" bil igen. :)
Hvilke støddæmpere kan anbefales til en Altea?? Er standardstøddæmpere gode nok, eller er der nogen der giver bedre egenskaber?? :-)
Seat Altea 2006 2.0 TDI 16V DSG6

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"