Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Fonne
Medlem
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af Fonne » 13. feb 2015, 19:35

Hejsa

Hvis alt går efter planen kan det nemt ske at den gamle Passat skal skiftes ud inden sommeren er slut, og prøver derfor at sammenligne omkostninger ved forskellige modeller, og kunne godt tænke mig at høre hvilke punkter i har med. På nogle punkter blir det lidt statisk, men kunne godt bruge lidt indspark på dette meget hurtigt start punkt. Ting jeg har med, som man nok skal tilpasse:

- Diesel forbrug, her har jeg trukket 20 Procent fra de opgivne tal (Kiggede på jeg fx 1.2 TDI tror jeg dette vil være større?)
- Sat en fast diesel pris på 10 kr/literen i hele perioden, svært at spå om.
- Afgift er også fast, satser på de nuværende bliver nogenlunde ens.
- Sagt at bilerne taber 50 Procent af deres værdi over en 5 årig periode, er nok lige groft nok sagt ? (Nok her jeg er mest forkert på den)
- Ny priserne er lidt grove i det, og skal tilpasses.

Billede

Ting som udgifter til fx maskiner og lign har jeg svært ved at gætte om, men som udgangspunkt tænker jeg at det er nogenlunde ens ved de forskellige, medmindre man er uheldig naturligvis (Bruger et lokalt mindre værksted). Derudover mangler der også udgift til finansiering hvis dette bliver aktuelt, har jeg dog pt udelagt eftersom det er usikkert.

Hvilke punkter har i på jeres udregnings ark ?

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af kitora » 13. feb 2015, 19:40

Prøv at lægge en Tesla model S ind med antagelse om at du lader ca. 20% hjemme. Jeg lader max. 5% hjemme, så mit regnestykke er faldet ud i den meget positive retning efter jeg har købt bilen. Jeg ved godt at det ikke er en VAG, men det skader ikke at have et åbent sind... :mrgreen:
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Fonne
Medlem
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af Fonne » 13. feb 2015, 19:44

Sådan en koster halvdelen af hvad vores hus er værd, så tror jeg holder mig til at kigge biler der er realistisk omkring de maks 150k :D

CarbonCarsten
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 29. jul 2008, 10:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af CarbonCarsten » 13. feb 2015, 19:55

Så skulle det da være en E-Golf, men nok ikke til 150K endnu. (håber det vare længe)

Hvad med priser på service og reparationer? De er vel ikke helt ens på de biler du har i kikkerten

CC

Fonne
Medlem
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af Fonne » 13. feb 2015, 20:01

En E-Golf ville absolut være MØG lækker, men det er vel en knap 300.000 de koster, har dog overvejet hvad det vil koste at importerer en fra Tyskland sidst på året ? .... (Tror dog at mit forbrug ikke vil passe til forbruget, slet ikke om vinteren)

- Det med service og reparationer har du ret i, har bare svært ved at vurdere hvor meget de vil varierer ?

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af magre » 13. feb 2015, 21:44

kitora skrev:Prøv at lægge en Tesla model S ind med antagelse om at du lader ca. 20% hjemme. Jeg lader max. 5% hjemme, så mit regnestykke er faldet ud i den meget positive retning efter jeg har købt bilen. Jeg ved godt at det ikke er en VAG, men det skader ikke at have et åbent sind... :mrgreen:
+1
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Pete55
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2. feb 2015, 21:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af Pete55 » 13. feb 2015, 22:17

Du mangler en kolonne med forsikringsomkostninger og driftsomkostninger, dvs vedligeholdelse, service m.m.
Og når du laver dit regneark bør du indsætte realistiske handelspriser på de biler du overvejer at købe. Og jeg ville nok regne med større afskrivning end de 50% du skriver. Hvvis du kører 30.000km om året, så er det 150.000km ekstra efter 5 år, oveni de km bilen har kørt i forvejen. Og med de priser du skriver så har den du køber, formentlig kørt min. 100.000km når du køber den, dvs 250.000 om 5 år. En bil der er 8-10 år gl og har kørt 250.000 eller mere, får du ikke kr 75.000 for. Måske 50.000.

Fonne
Medlem
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Excel til udregning af bilomkostning ved køb - Input

Indlæg af Fonne » 13. feb 2015, 22:24

Pete55 skrev:Du mangler en kolonne med forsikringsomkostninger og driftsomkostninger, dvs vedligeholdelse, service m.m.
Og når du laver dit regneark bør du indsætte realistiske handelspriser på de biler du overvejer at købe. Og jeg ville nok regne med større afskrivning end de 50% du skriver. Hvvis du kører 30.000km om året, så er det 150.000km ekstra efter 5 år, oveni de km bilen har kørt i forvejen. Og med de priser du skriver så har den du køber, formentlig kørt min. 100.000km når du køber den, dvs 250.000 om 5 år. En bil der er 8-10 år gl og har kørt 250.000 eller mere, får du ikke kr 75.000 for. Måske 50.000.
Det med vedligeholdelse osv ved jeg der mangler, men hører meget gerne input på dette .... Det mest interressante er forskellen mellem de forskellige modeller, men er fx en Golf VI meget dyrer kontra en Octavia eller Fabia med samme motor ? - Eller fra omkring samme årgang.

Handels priserne skal bestemt være lidt mere præcise, men det er nu ikke fordi det er helt siden af at de kan handels til de priser og slet ikke til sommer .... Omkring det med værditabet og de 75.000 kr efter 5 år, passer da meget godt med mine tal ?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"