Køb Af Ny Octavia 3

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Aknot
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15. feb 2015, 16:08
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Aknot » 15. feb 2015, 16:31

Hej folkens,
jeg står for at skulle købe min første fabriks nye bil og har forelsket mig lidt i octavia 3’en. I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt råd fra eksperterne her i forummet :) . Lige til info, så køre jeg omkring 20.000 km om året, har kone og 2 unger, en på 6 og en på 2. Min plan er at bilen skal kunne holde de næste 10-15 år. Jeg kan ikke selv finde ud af at skrue på en bil, så jeg vil gerne undgå at skulle rode for meget med den selv. Jeg har kun prøvekørt en octavia 1.4 med manuel gear indtil videre og har altså ikke afprøvet alt udstyret, eller snakket med forhandleren omkring køb af bil endnu. Jeg har kigget ekstra udstyrs listen igennem adskillige gange og er kommet frem til følgende:

octavia 1,4 elegance tsi 140 hk hatchback (281.000 kr.)
jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle gå efter en benzin eller en diesel motor, men i første omgang er valget landet på benzin. Er der nogle gode argumenter for at vælge diesel i stedet?

dsg (20.000 kr.)
jeg har aldrig haft automat gear før, men jeg kan forstå på andre her på forummet, at det er helt fantastisk når man lige har vendt sig til det. Men er det pengene værd?

sunset - ekstra mørktonede ruder bag (3000 kr.)
kan det bedre betale sig at få det eftermonteret?

anhængertræk m/ aftagelig kugle og 13-polet ledningsnet med tsa påhængsstabilisering og lygtekontrol. (9495 kr.)
skal primært bruges til trailer samt cykel holder (1-2 cykler). Syntes godt nok det er en pepperet pris…

rustbeskyttelse (4590 kr.)
better safe than sorry, især nu da bilen gerne skulle kunne holde i lang tid.

3års/100.000 garanti (5995 kr.)
hvad er egentligt dækket af fabriks garantien? Jeg syntes ikke at kunne finde noget på nettet. Men samlet 5 års fabriks garanti lyder fornuftigt i mine øre, hvis det altså dækker det meste.

4 styk 16" vinterdæk (4.795 kr.)
ja dem skal man jo have.

bolero (2695 kr.)
jeg har læst og hørt at bolero burde være standard i octavia, da de mindre anlæg slet ikke slår til. Jeg går op i god lyd så det skal selvfølgelig undersøges nærmere når jeg smutter ned til skoda næste gang.

dab radio modul (2095 kr.)
for at være fremtids sikret. Har læst at det ikke er muligt at få det eftermonteret, så tænkte at jeg hellere måtte få det med fra starten af.

bagagerumsmåtte, gummi (560 kr.)
tænkte at den var rar at få med.

bagagerumsnetsæt, sort - 3 net (360 kr.)
læste om andre der var glade for dem, og så ligger de i et prisleje man kan være med på.

cykelholder til anhængertræk - saksetypen (499 kr.)
den kan man jo altid købe senere, men tænkte at jo mere ekstra udstyr man køber, jo større er chancen for at få en god rabat.

dørtrinsbeskyttere i sort abs-plast (980 kr.)
er det værd at tage med? Grunden til at jeg overvejer dem, er pga. Ungernes klatren ind og ud af bilen.

kunstlæder på bagsiden af forsæderne (495 kr.)
igen pga. Ungernes adfærd. Tænker at det kan holde bagsiden af forsæderne pæne.

gummimåttesæt, bakkeformet (625 kr.)
holde det værste smat ”isoleret” i vinterperioden. Et det en god investering?

parkeringsur parkone exclusive. Alufarvet (849 kr.)
jeg går ud fra at det bliver monteret så det trækker strøm fra bil batteriet?



Udstyr som jeg er meget i tvivl om:

amundsens navigation (11.095 kr.)
jeg tænker at ~11.000 kr. For amundsens navigations anlæg er lige i overkanten, især da jeg ikke bruger gps særlig ofte. Jeg ved at det er integreret i bilens maxidot display og det er jo meget lækkert. Men jeg tænker at en tomtom eller garmin gps til ~3.000 kr. Fint kan dække mit gps behov.

comfort telefonforberedelse (2.395 kr.)
hvad får man egentlig her? Jeg har en jabra freeway som jeg er ret glad for, dækker den ikke det samme som telefonforberedelsen?

Input hvad enten det er omkring ovenstående udstyr (eller mangle på samme?) eller noget helt andet er hjertelig velkommen. Når de endelige specifikationer er på plads, har jeg tænkt mig at høre en 4-5 forskellige skoda forhandlere omkring pris. Har i også nogen gode råd her :d ? Glæder mig til at høre fra jer.

xakt
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2015, 10:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af xakt » 15. feb 2015, 16:40

Jeg har købt gummimåtter på superskoda.com til det halve af den officielle pris... Men ellers er det vel noget man kan få handlet med.

Muncken
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 7. apr 2014, 21:39
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Muncken » 15. feb 2015, 16:53

Hvorfor en hatchback og ikke en combi? Tænker bare at med to børn, at bagagerummet i combi ville være bedre for jer? :-)
AUDI E-Tron 50 Advance prestige
AUDI A3 Cabriolet 1.4 TFSI DSG Ambiente solgt
SEAT LEON CUPRA ST 290 solgt

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af erlingvj » 15. feb 2015, 17:29

Hvis alternativet til dit motorvalg er en 1,6 TDI så hold fast i den fine 1,4 TSI.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Decipher » 15. feb 2015, 18:00

Mine input.

- dsg (20.000 kr.) - Must have.
- sunset - ekstra mørktonede ruder bag (3000 kr.) - Hvis du vil have det, så ville jeg tage det ab fabrik.
- rustbeskyttelse (4590 kr.) - Bestil selv en tid med et dygtigt værksted, det er også for dyrt fra forhandleren (i hvert fald 10-15%)
- 3års/100.000 garanti (5995 kr.) - Ville jeg helt sikkert tage med, særligt med DSG.
- 4 styk 16" vinterdæk (4.795 kr.) - Køb nogle herinde eller på ebay. Dem du får hos forhandleren er ret kedelige og ikke specielt billige.
- bagagerumsmåtte, gummi (560 kr.) - Køb hos Kunzmann eller lign og spar det halve. Eller få mere udstyr med til samme pris i hvert fald ;)
- bagagerumsnetsæt, sort - 3 net (360 kr.) - Se ovenstående
- dørtrinsbeskyttere i sort abs-plast (980 kr.) - Se ovenstående
- gummimåttesæt, bakkeformet (625 kr.) - Se ovenstående
- parkeringsur parkone exclusive. Alufarvet (849 kr.) - Jeg ville alligevel ikke stole på det, så ... men hver sin smag :)
- Navi for 11k er super "billigt", så det ville jeg klart overveje. Men hvis du bare pendler mellem kendte adresser er en garmin i handskerummet nok fuldt tilstrækkeligt. Lad være at købe bil ud fra feriebehov en uge om året i hvert fald ;)
- comfort telefonforberedelse - Du får vist en antenneforstærker og måske stemmestyring? Ikke noget man ikke kan leve uden, og bluetooth i bilen klarer al almindelig telefonbrug alligevel. Spar pengene.

andersbock
Nyt medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 6. aug 2012, 17:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af andersbock » 15. feb 2015, 18:21

Jeg har en bil magen til den du kigger på, og kan kun anbefale den :-) Jeg har tilvalgt bolero og BT samt Sunset bl.a., og jeg fortryder det ikke. Min er med manuel, men jeg overvejede også kraftigt DSG. Sprang fra da jeg ville bruge pengene på lidt mere udstyr, og fordi jeg kører meget landevej.

Brugeravatar
flemmingsen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. jan 2012, 06:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af flemmingsen » 15. feb 2015, 20:38

Så også på en Octavia 1,4 TSI men spang fra af 2 årsager:
-bakkamera ikke muligt.
-primitiv compund-bagaksel, der ikke er på højde med den med multi-link der findes i andre VAG-biler.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Charlimike » 15. feb 2015, 20:45

Så vælg da en Leon st. 1.8 tsi eller 2.0 tdi 184 de er begge med multilink bagaksel.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Sace » 15. feb 2015, 21:22

Charlimike skrev:Så vælg da en Leon st. 1.8 tsi eller 2.0 tdi 184 de er begge med multilink bagaksel.
Det har Octaviaen også hvis du går i 1.8 TSI.

Jeg ville personligt vælge navigation, da de ikke er lette at eftermontere i de nye biler. Og så er det bare pænere end std. radioen.

Garantien er også et must til den pris (og med DSG helt sikkert).
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
flemmingsen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. jan 2012, 06:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af flemmingsen » 15. feb 2015, 22:09

Charlimike skrev:Så vælg da en Leon st. 1.8 tsi eller 2.0 tdi 184 de er begge med multilink bagaksel.
Kæde (1,8 TSI) - nej tak.
Ingen mulighed for bakkamera - nej tak.

andersbock
Nyt medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 6. aug 2012, 17:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af andersbock » 15. feb 2015, 22:16

Er de ikke alle med rem nu?

Fonne
Medlem
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Fonne » 16. feb 2015, 10:48

Navi ser da super lækkert ud, men rent praktisk havde jeg sku nok smidt de penge efter DSG istedet for, det er da noget man kan nyde i sin daglige kørsel.

Hvor mange gange årligt bruger du reelt navi ? - For bare 1000 kr kan man ofte få en Garmin med livtidskortopdatering i Elgiganten eller lign.

P33T
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 7. mar 2014, 22:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af P33T » 16. feb 2015, 10:57

Jeg har haft aftageligtræk på alle mine biler dog aldrig taget trækket af. Overvej om det et fastmonteret ikke er fint.

DSG er et must efter jeg har kørt hhv med powershift og DSG.

Hvis du vælger DSG så overvej adaptiv fartpilot det er meget brugbart og fungerer super godt!

Sørg endelig for at tonede ruder ikke bliver eftermonteret af forhandleren. Det har jeg og ser forfærdeligt ud.

Parkeringsur er bare lækkert, når den stiller sig selv når bilen slukker.


Held og lykke med vognen

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af DanielPT » 16. feb 2015, 13:30

Jeg ville nok ikke gå efter DSG. Det er lækkert ja! Men der er altså nogen med problemer.

jeg har selv en 1,4 tsi med manual gear.

Ellers synes jeg det ser fint ud dog ville jeg også vælge

ISO fix foran.
Strøm udtag ved bagsæde
Undervognsbehandling et andet sted
Parkerings sensor foran det er lækkert!
BT telefon det er super!

Ellers kan du godt forhandle dig frem til
Dørtrinsbeskyttere
Bagaerumsbakke
Første hjælps kit
Advarselses trekant

Mvh Daniel

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Trekster » 16. feb 2015, 13:35

DanielPT skrev:Jeg ville nok ikke gå efter DSG. Det er lækkert ja! Men der er altså nogen med problemer.

jeg har selv en 1,4 tsi med manual gear.

Ellers synes jeg det ser fint ud dog ville jeg også vælge

ISO fix foran.
Strøm udtag ved bagsæde
Undervognsbehandling et andet sted
Parkerings sensor foran det er lækkert!
BT telefon det er super!

Ellers kan du godt forhandle dig frem til
Dørtrinsbeskyttere
Bagaerumsbakke
Første hjælps kit
Advarselses trekant

Mvh Daniel
Et år inde i ejerskabet af en 1.4TSi DSG, ingen problemer med DSG og jeg er blevet RIGTIG glad for det.

Køb den med 5-års garanti og 150.000km hvis man er bekymret for om det kan holde.

Aknot
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15. feb 2015, 16:08
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Aknot » 16. feb 2015, 18:40

Tak for alle de gode svar :)
xakt skrev:jeg har købt gummimåtter på superskoda.com til det halve af den officielle pris... Men ellers er det vel noget man kan få handlet med.
tak for linket!
muncken skrev:hvorfor en hatchback og ikke en combi?
jeg syntes at hatchback udgaven er vildt flot. Og da jeg kommer fra en 307'er virker pladsen i octaviaen selv i hatchback udgaven overdådig :).
decipher skrev:mine input.
rigtig gode input. Tak!
sace skrev:garantien er også et must til den pris (og med dsg helt sikkert).
thumps up :).
fonne skrev:hvor mange gange årligt bruger du reelt navi ? - for bare 1000 kr kan man ofte få en garmin med livtidskortopdatering i elgiganten eller lign.
det var det jeg tænkte. Jeg bruger navi ca. En gange hver anden ugen, så det er absolut i småtings afdelingen.
p33t skrev:jeg har haft aftageligtræk på alle mine biler dog aldrig taget trækket af. Overvej om det et fastmonteret ikke er fint.
Dsg er et must efter jeg har kørt hhv med powershift og dsg.
Hvis du vælger dsg så overvej adaptiv fartpilot det er meget brugbart og fungerer super godt!
Sørg endelig for at tonede ruder ikke bliver eftermonteret af forhandleren. Det har jeg og ser forfærdeligt ud.
Parkeringsur er bare lækkert, når den stiller sig selv når bilen slukker.
Held og lykke med vognen
fastmonteret er fint nok for mig, så den vej vil jeg helt sikkert gå. Jeg syntes dog at 13.995 kr. For en adaptiv fartpilot er krydret, især når det også kræver et ekstra tilkøb i form af et multifunktions rat. Tonede ruder fra fabrikken (tjek).
danielpt skrev:jeg ville nok ikke gå efter dsg. Det er lækkert ja! Men der er altså nogen med problemer.
uhh? Hvilke problemer følger der med? Jeg har læst/hørt om at den olie skoda brugte i starten gav nogle problemer, men at det skulle være fikset nu.
trekster skrev:køb den med 5-års garanti og 150.000km hvis man er bekymret for om det kan holde.
ja det var værd at overveje :).

BenderOne
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 21. jun 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af BenderOne » 16. feb 2015, 20:10

Comfort Telefonforberedelse er bare Skoda pladder for bluetooth. Og det SKAL du have med!

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Decipher » 16. feb 2015, 21:09

Hov, multifunktionsrat - hvis ikke det er standard .. gør en meget stor forskel i det daglige, i hvert fald for mig.

andersbock
Nyt medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 6. aug 2012, 17:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af andersbock » 16. feb 2015, 21:19

Decipher skrev:Hov, multifunktionsrat - hvis ikke det er standard .. gør en meget stor forskel i det daglige, i hvert fald for mig.
+1. Jeg bruger det også hver dag! Kan endda finde på at rulle fingre i andre biler, førend det går op for mig at der ikke er knapper på rattet :D

CJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20. aug 2014, 14:26
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af CJ » 16. feb 2015, 21:25

Hejsa. Jeg har en octavia combi elegance 1.4 tsi med manuelt gear. Den kører fint! Jeg fravalgte DSG, da jeg hellere ville bruge pengene på panoramasoltag, jeg synes nemlig det er rart at få noget mere dagslys ind i den ellers gevaldig mørke kabine. Jeg var desværre ikke opmærksom på bolero og bluetooth, så det fik jeg ikke med, har dog multifunktionsrat, og det er nærmest uundværligt, synes jeg.
Tilkøbte sænkning ab fabrik, da jeg ikke var så vild med 4x4 looket, og det er ganske komfortabelt at køre med , bilen skraber ikke på på vores grusvej overhovedet.
Sunset toningen af ruderne fravalgte jeg bevidst, har i stedet anskaffet solskærme fra climair (kan ikke lige huske om det var fra denne side, men ihvertfald de her: http://www.carlab.dk/shop/sonniboy-solg ... 7463p.html) Det er altså fedt at kunne fjerne "toningen" om vinteren, for at bedre udsynet.
Vær opmærksom på at der ikke kan stå 3 barnesæder på bagsædet, hvis I evt overvejer et tredje barn engang.

...men fed bil, jeg er ihvertfald vældig tilfreds med vores!
veganere er bare dårlige jægere

Dux9000
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. apr 2014, 19:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Dux9000 » 17. feb 2015, 09:01

Har også Sonniboy fra Climair monteret i min O3 og det er superlækkert. BT må du ikke hoppe over

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af DanielPT » 17. feb 2015, 09:32

Synes bare jeg kan læse at nogen folk med DSG oplever træls opstart pga. hill ting. Og ryk i skift mellem nogen gear og sådan.

Der er ikke nogen tvivl det er lækkert! bare det spiller!

Jeg er godt nok også glad for multifunktions rat!

Mvh Daniel

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af GaSelle » 17. feb 2015, 09:40

Du skal klart vælge Sunset. Det er pænere end eftermonteret (og solskærme).

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af Peder » 17. feb 2015, 10:16

Kammerat er ved at bestille samme bil, også en Elegance i 1,4 tsi.

Er der nogen der ved hvornår den kommer over på den nye 1,4 tsi 150, euro 6 motor?


Han har valgt

Elegance 1,4 stc
Xenon
Multirat
Adaptiv fartpilot
Bolero radio
Træk
Telefon forberedelse
3 års ekstra garanti med 150.000 km i alt.

og overvejer dsg.

Minus DSG mener jeg prisen lød på ca 355.000 uden den ekstra garanti, og han fik så rabat ned til 333.00 + 7000 for garantien.
Synes måske 22.000 er i underkanten af rabat? De har ikke skrevet under endnu, men er tæt på.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

andersbock
Nyt medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 6. aug 2012, 17:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb Af Ny Octavia 3

Indlæg af andersbock » 17. feb 2015, 10:54

Ved at flere herinde har fået ca 30 k i rabat, så det burde være muligt at presse mere.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"