I går var der et af de programmer om danskere på kanten af tvangsauktion.
Der var en dame på Lolland som havde en Toyota Rav4, 7 år gammel.
Rådgiveren mente den skulle sælges og der skulle købes noget billigere.
Hun mente at en 15.000 kr bil ville være meget mere passende og billig i drift.
Og der skriger det til himlen at sådan en rådgiver ikke fatter at en gammel brugt spand kan være den rene ruin.
I øvrigt blev Rav4 vurderet til 25.000 kr. Den blev ikke solgt og smadderkassen aldrig købt.
Men hvad ville I sætte som minimumsbeløb hvis en 'fattig' kunde skulle have råd til en billig bil?
Hvis du var økonomisk rådgiver?
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Det interessante er total økonomien.
En 4-hjulstrækker er ikke billig i afgift og forsikring.
Toyota´en koste hende over 5.000kr. pr. måned.
Det kan gøres billigere.
25.000kr. er vel nærmest et skam-bud.
Den skal sælges privat, eller til en brugtvogns-forhandler,
ikke til en autoriseret nyvogns-forhandler.
En 4-hjulstrækker er ikke billig i afgift og forsikring.
Toyota´en koste hende over 5.000kr. pr. måned.
Det kan gøres billigere.
25.000kr. er vel nærmest et skam-bud.
Den skal sælges privat, eller til en brugtvogns-forhandler,
ikke til en autoriseret nyvogns-forhandler.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Ja skambud, er du tosset. Men billig-bilen kan gå i stykker i en grad, så det bare er håbløst. Enig at 5000 er dyrt og de 1500 nok er forskellige afgifter.
Men billig eller dyr bil skal stadig have benzin. I damens situation er der ingen som tænker langsigtet værditab, det er rene driftsudgifter der tæller noget.
Men billig eller dyr bil skal stadig have benzin. I damens situation er der ingen som tænker langsigtet værditab, det er rene driftsudgifter der tæller noget.
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Min far købte for snart en del år siden en Volvo, som havde været ejet af en Volvo mekaniker, som havde passet og plejet den. Den bil var bare ALTID i stykker, og kostede en mindre formue i rep og reservedele. Langt mere end den kostede at anskaffe.
I den der situation tror jeg, at jeg ville gå efter et knaldtilbud på leasing af en eller anden ny lille bil - det kan vel stadig gøres for omkring 1000-1500kr/md plus en billig forsikring og lave grønne afgifter?
I den der situation tror jeg, at jeg ville gå efter et knaldtilbud på leasing af en eller anden ny lille bil - det kan vel stadig gøres for omkring 1000-1500kr/md plus en billig forsikring og lave grønne afgifter?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 260
- Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Jeg plejer egentlig også at rynke lidt på næsen af gældsprogrammer der forsøger sig udi bilkøb og -salg. 15.000 kr. lyder umiddelbart lavt men prislejet 15.000-25.000 kr. giver altså bare utrolig mange flere og bedre muligheder end for bare 10 år siden.nielshm skrev:I går var der et af de programmer om danskere på kanten af tvangsauktion.
Der var en dame på Lolland som havde en Toyota Rav4, 7 år gammel.
Rådgiveren mente den skulle sælges og der skulle købes noget billigere.
Hun mente at en 15.000 kr bil ville være meget mere passende og billig i drift.
Og der skriger det til himlen at sådan en rådgiver ikke fatter at en gammel brugt spand kan være den rene ruin.
I øvrigt blev Rav4 vurderet til 25.000 kr. Den blev ikke solgt og smadderkassen aldrig købt.
Men hvad ville I sætte som minimumsbeløb hvis en 'fattig' kunde skulle have råd til en billig bil?
Tag eksempelvis denne Chevrolet Matiz og se på nøgletallene: 2007, 109k km og 17,9 km/l - Det er jo praktisk talt en ny bil! (sådan da...) http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/chevro ... se/2404700
At bilen så er indbegrebet at alt hvad der alt hvad der kan være galt med biler er jo ikke interessant i programmets situation.
Eller hvad med en klippe-stabil Yaris med 180k km på tælleren? Den er med garanti billigere at holde kørende end RAV4'eren... http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota ... ra/2301542
En 87k-kilometer gammel Getz. Nysynet! Nyserviceret og 6 måneders fuld garanti! Til 20.000 kr!!! Dét er altså billigt og kan næsten ikke gå galt... http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyunda ... gl/2165623
Jeg medgiver at de gode tilbud til 15.000 er svære at finde, men det kan altså lade sig gøre.
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Man får vel stadig en Pivskrot Aygo C1 til en tusse om måneden ?? - Lille lortebil, men vis mig en billigere løsning ( Driftøkonomisk ) og jeg gir' en pilsner. ...
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
-
- Medlem
- Indlæg: 1040
- Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Ja en ny bil til 1000kr/måneden.Lars - Sound2Vision skrev:Man får vel stadig en Pivskrot Aygo C1 til en tusse om måneden ?? - Lille lortebil, men vis mig en billigere løsning ( Driftøkonomisk ) og jeg gir' en pilsner. ...
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Programmet går vel ud på at hendes økonomi skal blive bedre?Marcus skrev: At bilen så er indbegrebet at alt hvad der alt hvad der kan være galt med biler er jo ikke interessant i programmets situation.
I så fald, så giver det da ingen mening at finde et økonomisk set, bundløst hul at smide penge i.
så Jo det er (interessant) Relevant i programmets situation ...eller det burde det ihvertfald være!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 260
- Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Hvis du var økonomisk rådgiver?
Jeg tror du misforstår mig. Bilens totaløkonomi er i høj grad meget relevant for programmet. Jeg hævder netop også at en Matiz eller de andre jeg linkede til, vil være en billigere løsning totaløkonomisk. Billigere grøn afgift, forsikring, brændstofforbrug, reservedele m.v. På biler i den prisklasse (RAV4 inkl.) er værditabet en ligegyldig faktor.ph skrev:Programmet går vel ud på at hendes økonomi skal blive bedre?Marcus skrev: At bilen så er indbegrebet at alt hvad der alt hvad der kan være galt med biler er jo ikke interessant i programmets situation.
I så fald, så giver det da ingen mening at finde et økonomisk set, bundløst hul at smide penge i.
så Jo det er (interessant) Relevant i programmets situation ...eller det burde det ihvertfald være!
Den del af min kommentar du quoter, er udelukkende min personlige holdning til bilen Chevrolet Matiz - jeg ville simpelthen ikke eje en - og dét er ikke interessant for programmet