Assurandør til stede?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Mulle S4
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Assurandør til stede?

Indlæg af Mulle S4 » 24. jan 2009, 17:41

Har fået en regning fra Codan på 9000 kr, som udgør momsen på en skade som en HT bus har lavet.. Busselskabet HAR erkendt at de betaler.. Ergo kan jeg F..... ikke forstå at JEG skal betale momsen på regningen fra pladeværkstedet. ANDY9095 eller andre der kender systemet hvad siger I :shock:

Og det er IKKE på Audi,en men på min firmabil 8-)
Senest rettet af Mulle S4 24. jan 2009, 18:08, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af dkfsk » 24. jan 2009, 17:45

det er vist et nyt og hidtil uhørt forsøg på at snyde.

Moms afregnes da mellem de to virksomheder der udsteder faktura til hinanden (i dette tilfælde forsikringsselskabet/erne og værkstedet) og ikke trediepart som du er i dette tilfælde!!!

Den sag vil jeg gerne høre mere om.
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Philip » 24. jan 2009, 18:24

Det hedder sig vist - er ikke 100% sikker..

Er bilen gulpladet og du er momsregistreret, hedder det sig at "manden" altså dig, får girokort på momsbeløbet, og kan få fradrag for det i firmaet..

Mener det står i forsikringsloven.. jeg prøver lige at kigge lidt på nettet efter det

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Philip » 24. jan 2009, 18:32

Dette er sakset fra folketinget.dk
folketinget.dk skrev:Rådet for Dansk Forsikring og Pension har i en henvendelse til udvalget kommenteret lovforslaget.

Foreningen foreslår, at fradragsretten udvides, således at momsregistrerede virksomheder, der leaser personbiler får mulighed for at afløfte momsen på reparationsudgifter på personbiler som følge af en forsikringsskade.

Hertil bemærkes:

Ifølge praksis efter momsloven kan skadelidte virksomheder i momsregnskabet fradrage moms på udgifter til genoprettelse af skader på egne varer og driftsmidler. Det gælder f.eks. en biludlejer i forbindelse med en skade på en af virksomhedens udlejningsbiler (det bemærkes i den forbindelse, at biludlejere og køreskoler har momsfradragsret for anskaffelse og drift af personbiler, der indgår som driftmidler; andre momsregistrerede virksomheder har ikke fradragsret for personbiler). På denne baggrund behøver forsikringsselskaberne kun at udbetale et erstatningsbeløb eksl. moms til biludlejeren

Hvis reparatøren i stedet udsteder momsfaktura til et forsikringsselskab, vil skadelidte (biludlejeren) ligeledes kunne fradrage momsen på reparationsudgiften, hvis virksomheden som dokumentation har et eksemplar af fakturaen til forsikringsselskabet, der indeholder skadelidtes (biludlejers) navn og adresse. Forsikringsselskaber er ikke momspligtige og kan derfor ikke fradrage moms.

I henvendelsen er det yderligere oplyst, at der (uden for momslovens område) er praksis for, at den skadelidte biludlejere kan godtgøre forsikringsselskabet udgiften til moms (som biludlejeren som nævnt kan trække fra i momsregnskabet, selv om forsikringsselskabet har betalt for reparationen). For arbejdet hermed opkræver udlejer et gebyr af forsikringsselskabet, og Højesteret har afgjort, at dette gebyr lovligt kan opkræves.


Foreningens forslag går ud på, at momsregistrerede lejere af personbiler også får fradragsret for reparationsudgifter. Sigtet hermed er formentlig, at udgiften til moms på reparationen i de relevante tilfælde også skal kunne godtgøres forsikringsselskabet som lige omtalt, men eventuelt uden at forsikringsselskabet skal betale det omtalte gebyr.

Lovforslaget går ud på at give momsregistrerede lejere af personbiler momsfradragsret for en nærmere afgrænset del af udlejningsmomsen, nemlig den del, som kan henføres til udlejers udgift til registreringsafgift på bilen. Regeringen går ikke ind for at udvide fradragsretten ud over dette.

Selv om der i henvendelsen er henvist til, at foreningens forslag har karakter af afbureaukratisering, er realiteten i det efter min opfattelse en udvidelse af fradragsretten, således at der indføres fradragsret for moms af driftsudgifter for alle momsregistrerede virksomheder. En reparationsudgift på en personbil må således, uanset om der er tale om en forsikringsskade, anses for at være en ren driftsudgift.

På denne baggrund kan jeg ikke tiltræde foreningens forslag.
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Sam ... bilag9.htm

Håber det du finder svar i dette..

Mulle S4
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Mulle S4 » 24. jan 2009, 18:50

NEEEEJ MEN FOR FANDEN HVOR ER RETFÆRDIGHEDEN :evil:
Havde jeg vidst at en skade som jeg ikke er skyld I, vill koste mig 9000 kr, havde jeg da aldrig gjort det..

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Philip » 24. jan 2009, 19:04

Mulle S4 skrev:NEEEEJ MEN FOR FANDEN HVOR ER RETFÆRDIGHEDEN :evil:
Havde jeg vidst at en skade som jeg ikke er skyld I, vill koste mig 9000 kr, havde jeg da aldrig gjort det..
Rolig du ;)

Du betaler 9000, ja penge ud af banken - men du får pengene tilbage ved næste momsafregning.. De 9000 kr er jo RENE momskroner - det svarer jo til udgift på 36.000 inkl moms. Så når du opgør momsregnskabet får du jo dine penge tilbage..

Så ja det er en udgift her og nu, du får pengene tilbage så du bliver neutral, men spørg mig ikke hvorfor det er lavet sådan..

Mulle S4
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Mulle S4 » 24. jan 2009, 19:21

9000 kr = konkurs :shock:

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Seth-Enoch » 24. jan 2009, 21:14

Mulle S4 skrev:9000 kr = konkurs :shock:
Ja, så køre man sq for lille margin :cry:
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
janhelm
Nyt medlem
Indlæg: 283
Tilmeldt: 19. jun 2008, 17:39
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af janhelm » 24. jan 2009, 22:36

ja hvis man er konkurs pga 9000.- skulle man nok ikke have startet firma,
men have revuderet sin økonomiske kunnen :shock:

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Smeden » 25. jan 2009, 08:33

hmm det er da fuldstændigt gak at lave systemet sådan at en 3. mand får moms udlæget.. det var da nemmer forsikringen åd den og så kørted en retur i deres momsregenskab...

Omvendt virker det helt gak at 9000 Dkr kan rykke et firma omkuld, altså hvis du ikke har 9000kr i kassekredit har du entet et meget meget lille firma, eller en kassekredit er spændt til bristepunktet... Desuden ville jeg nok mene at en bankmand ikke ville være bange for at ligge de 9k oveni din kredit da de er sikre... De kommer jo igen...

Mulle S4
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Mulle S4 » 25. jan 2009, 13:20

Neeeej går sgu ikke bankerot pga 9K 8-) .. Men syntes stadig det er et totalt tåbeligt system..

speedy
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27. jun 2008, 08:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: løgstør/ nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af speedy » 27. jan 2009, 20:31

har også prøvet med en stormskade på mit værkstedstag at jeg selv skulle betale momsen, der snakkede forsikringsmanden om at det var noget med at de ikke er momsreg. men ellers ved jeg ikke hvorfor det er sådan
Mvh
Brian
www.smøremanden.dk
30 27 46 47

Brugeravatar
Costa
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Planet Earth
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Assurandør til stede?

Indlæg af Costa » 28. jan 2009, 07:38

janhelm skrev:ja hvis man er konkurs pga 9000.- skulle man nok ikke have startet firma,
men have revuderet sin økonomiske kunnen :shock:
Kender en der evt. kan hjælpe med at generere lidt omsætning
Billede
Girl asks man: "Do you have an speed boat?" | Man answers girl: "Yes of corse, just let me get it out of my yatch first!" | Some have more limited problems than others. :-)

"I wish God was alive to see this" - Homer J. Simpson, Episode: (307)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"