Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
CFH
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. maj 2015, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af CFH » 29. maj 2015, 08:31

Kære alle

vi er en lille familie med 2 børn 2/5 år der bor tæt ved vores arbejdspladser og har derfor ikke haft behov for en bil. Alligevel har vi nu besluttet at vi gerne vil have en da det letter familiebesøg, indkøb og ferie betydeligt. Vores kørselsbehov er ca 10.000 per år vil jeg tro.

Vi er ikke videre interesserede i biler og har derfor ledt efter en bil med en god totaløkonomi og et minimum af reparationer.

Vi er efter lange overvejelser endt med fabia combi i en benzinudgave. Vores budget har været 70-90k og det rækker til en fra 2008-2010 med 70-100k km på tælleren. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken motor der vil være den mest driftsikre og økonomiske, 1,2 eller 1,4. Jeg hælder til den lille 1,2 med 70 kh, men kan se at 1,4 86 kh faktisk koster det samme.

Så vidt jeg kan se på spitirmonitor.de har de 2 motore ca samme benzinforbrug i realiteten 6,8 og 7,2 afgiften er et hak lavere ved 1,2, men det betyder jo ikke så meget i samlede regnestykke.

Derfor vil jeg gerne høre jeres indput på hvilken motor der samlet set har den bedste økonomi og stabilitet.

Ps. Sikken et fantastisk forum, hvilket kun styrker mit valg af en vag bil.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af farouche » 29. maj 2015, 08:41

Husk at indregne vedligeholdelsesudgifter plus usikkerhed for større reparationer ved valg af en ældre bil... (Vel også derfor du spørger til driftsikkerhed :-) )

Har I brug for størrelsen i Fabia'en eller kunne en ny UP/Citigo være et alternativ for netop at eliminere de ukendte faktorer og holde sig nogenlunde inden for budgettet?
2023 Polestar 2 LRSM Plus

CFH
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. maj 2015, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af CFH » 29. maj 2015, 08:44

Tak for dit svar farouche.

Vi låner ofte min fars up eller min mors polo og dem kan vi godt være i, men til de længere ture har vi brug for noget mere plads derfor må vi finde os i en lidt ældre bil - ellers er jeg sikker på at der er god økonomi et en ny microbil.

Mvh

AndersB
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 6. jan 2015, 07:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af AndersB » 29. maj 2015, 09:25

Alternativt kan i også lave en All Inclusive ved Skoda der er forsikring og serviceaftale jo med? :)

Dog går det jo stadigvæk over jeres budget i sidste ende, men det kunne måske også være en løsning?

CFH
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. maj 2015, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af CFH » 29. maj 2015, 09:37

Jeg var ikke klar over deres all inclusive, vi har ikke behov for finansiering så jeg tror ikke aftalen er så fordelagtig som den ellers ville være.

Desuden har vi behov for bilen i sommerferien og der er 4+ måneders leveringstid på en ny fabia combi så vidt jeg kan læse her på siden.

AndersB
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 6. jan 2015, 07:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af AndersB » 29. maj 2015, 10:56

CFH skrev:Jeg var ikke klar over deres all inclusive, vi har ikke behov for finansiering så jeg tror ikke aftalen er så fordelagtig som den ellers ville være.

Desuden har vi behov for bilen i sommerferien og der er 4+ måneders leveringstid på en ny fabia combi så vidt jeg kan læse her på siden.
SMC Aalborg har en leveringstid på 8 uger, der kunne han ha en Fabia Combi Style klar til mig :)
Jeg ved i hvertfald det bliver svært for min bankmand at lave et bedre tilbud til mig når den også skal forsikres hvilket jo koster for en ung mand som mig :P

Nå nok off tropic fra mig :P
Det var også bare en idé hvis i gerne ville ha en ny en :)

mgrundahl
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. feb 2014, 08:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af mgrundahl » 29. maj 2015, 11:02

1.2 er en 3-cylindret, hvorimod 1.4 er 4-cylindret, hvilket i mine øjne giver en meget mere rolig og afslappet motorgang.

Læg dertil at de reelt har samme brændstoføkonomi, så tror jeg ikke jeg ville være i tvivl.

Mht driftssikkerhed, så er det ikke mit indtryk at der er store problemer med hverken 1.2 eller 1.4 MPI, og der er jo fx heller ikke en turbo der kan give hovedpine :) Og med et behov på 10.000 km/år så burde det altså ikke stikke helt af, hvis I får købt model der er serviceret.

Læg evt et par tusindkroner til side til en undervognsbehandling, hvis I vil beholde den i flere år :)
2014 Audi A6 2.0 TDi Ultra S-line
*SOLGT* 2012 Volkswagen Polo 1.6 TDi Comfortline

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af kGlerup » 29. maj 2015, 11:05

Ville også vælge 1.4. Dejlig harmonisk motor. Find en pæn vogn med moderat kilometerstand, skift olie en gang om året, så burde du ikke opleve det store bøvl :-)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af erlingvj » 29. maj 2015, 14:50

Har haft 3 Fabia. En med 1,4 og to med 1,2 (12V).

Benzinøkonomien er stort set på samme niveau.

En 1,4 lyder mest harmonisk under acceleration, hvor en 1,2 lyder lidt "mærkelig" p.g.a. cylinderantallet.
Til gengæld er 1,2 mere støjsvag og harmonisk ved landevejs- / motorvejskørsel med konstant hastighed. En 1,2 har balanceaksel og er meget vibrationsfri ved konstante motoromdrejninger.
En 1,2 kan (få tilfælde) få problemer med knastkæden.

En 1,4 er en anelse hurtigere fra 0 - 100 km/h. Til gengæld er en 1,2 en anelse hurtigere i mellemaccelerationer fordi momentkurven er ret flad og fordi den er lavere gearet.

Samlet set ville jeg vælge 1,4, hvis der er tale om meget bykørsel og 1,2 hvis der er tale om meget landevejs- / motorvejskørsel.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af SteffenR » 29. maj 2015, 14:58

Havde personligt ofret lidt ekstra og købt en sprit ny bil og måske endda en koreaner eller japaner, da man får mere for pengene og de er billigere, at holde. Sorry Jansom.

Man kommer 150% sikkert til, at kører mere end man forventer, når man først har bil, det bliver meget nemmere, at liiiiige smutte i skoven og liiiiige smutte til Gilleleje en søndag.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af Fabia Combi » 29. maj 2015, 16:01

Bagagepladsen i en Fabia Combi contra en Up! er en kæmpe fordel når I skal på tur.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af erlingvj » 29. maj 2015, 16:24

Fabia Combi skrev:Bagagepladsen i en Fabia Combi contra en Up! er en kæmpe fordel når I skal på tur.
Enig. En Up! er da helt yt som familiebil.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af erlingvj » 29. maj 2015, 16:29

SteffenR skrev:Havde personligt ofret lidt ekstra og købt en sprit ny bil og måske endda en koreaner eller japaner, da man får mere for pengene og de er billigere, at holde. Sorry Jansom.
Hvis ny bil, så er en SEAT Ibiza ST til 123.000 da et langt bedre køb end hvad de skævøjede kan diske op med. Har de i det hele taget en lille st.car derovre til de penge?,

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Førstegangskøber: Fabia Combi 1,2 Eller 1,4 Benzin

Indlæg af Aeggos » 30. maj 2015, 10:58

Tror det ikke.. jeg har selv en ibiza som jeg er utrolig glad for..

Styring og affjedring er PERFEKT afstemt.. hyundai gør det nu godt i deres nyere biler

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"