Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Senad M
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. sep 2014, 22:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af Senad M » 12. jul 2015, 16:45

Har købt (For en mrd siden) en skoda fabia fra 2000 af, som har en underlig lyd, fra venstre side - Altså hvor ekspansionsbeholder og generator sidder, så det som om den har en raslelyd, og så lyser den og bipper i ABS og motorlampe (Sådan en rød lampe med et udråbstegn i) Men den kører sådan set fint nok, trækker osv fint.
Kører den med kæde eller tandrem?
Hvad plejer der og være galt med de motorer?? Hjælp tages med kyshånd tak..

Brugeravatar
Soldaten
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 20. jul 2012, 04:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af Soldaten » 12. jul 2015, 17:12

Er det en 1,4 8V med 68hk?

De har problemer med taktkæden (det er den kæde, som du kan høre der rasler), det har ikke nogen betydning at den rasler. Jeg har ikke læst om nogen, som er gået i stykker endnu af den grund. Det er naturligvis et irritationsmoment, og du kan vælge at få skiftet kæden. Jeg fik det lavet ved mekonomen for ca. 2200,- inkl. et olieskift, som de anbefalede.

Derudover har den en tendens til at få en defekt toppakning, med det til følge at din kølevæske begynder at forsvinde - det går ud over kompressionen på motoren, som til sidst ender med at dø af det. Jeg købte selv min tidligere Fabia med dette problem, og jeg kørte rundt med det i omkring et år, før jeg 'vandt' over forhandleren og fik en ny motor lagt i. Til sidst skulle der påfyldes 1-2 liter kølervæske om ugen, og den havde svært ved at trække.

Derudover har jeg fået skiftet et hav af stabilisatorstænger, som den åbenbart spiser i et væk. Jeg endte med at bestille nogle hjem fra ebay.de, så jeg altid havde nogen liggende, så jeg lige kunne skifte, når jeg kunne høre de var gået igen.

Af hvad jeg lige har forstået, så er motoren en gammel stødstangsmotor fra Felicia tiden, som de blot har valgt at smide i Fabia'en. Det er ikke for at male fanden på væggen, for der er også mange, som har kørt med motoren i mange kilometer uden nogen problemer.

Jeg har desværre bare ramt mandagsmodellen.
Renault Megane III 1,6 110 Authentique ST, 2010
Tidligere:
Skoda Fabia 1,4 'AQW' 8V Classic Combi, 2003
Ford Fiesta 1,3 CL 3d, 1995

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af kGlerup » 12. jul 2015, 18:05

Mpi er stødstangsmotoren med kædetræk ja. Og den er ikke bare tilbage fra Felicia tiden, men helt tilbage fra røvskubberne ;-) Dog fik den hydrauliske løftere ved overgangen fra Felicia til Fabia, samt sikkert andre opdateringer.

Senad M
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. sep 2014, 22:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af Senad M » 12. jul 2015, 18:43

Det lyder rigtig træls og noget, man skal holde øje med. Ja, mener det er en 8v -kan ikke huske helt..
Men den kørere okay, må sende den til mekanikeren i morgen.. Toppakningen ser umiddelbart fin ud. Og spilder ikke olie ej hellere bruger den vand eller olie. Det med stabilisator stænger har jeg også hørt om. Men skal kun bruge bilen til små ture og ikke køre 200km hverdag.. Min har kørt 306xxx så det har jobogså noget og sige.. Den har dog aldrig dumpet syn.og har fået en hel bog af tidliger med papir

Brugeravatar
Soldaten
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 20. jul 2012, 04:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af Soldaten » 12. jul 2015, 18:54

Så kan jeg desværre ikke fortælle dig, hvorfor motorlampen lyser. Du må få en tester på, for at se hvor den melder fejl.
Jeg har fået skiftet et hav at sensore, heldigvis koster de ikke alverden.

Min fik skiftet motor efter 166.000 km, da den til sidst var så medtaget af den utætte toppakning. Den 'nye' motor gik til ved omkring 210.000 km. Den havde gået 180.000 da den blev sat i bilen.

Det skal dog siges, at det lyder farligere end det er. Jeg har blot virkelig ramt en mandagsbil er jeg overbevist om. Jeg har købt stabilisatorstænger billigt på ebay, for det var stort set det eneste den havde gentagende problemer med.

Jeg har dog også fået skiftet styrekugler, tårnlejer og alt det andet, men det er selvfølgelig almindelig slid.

Taktkæden er op til dig selv, om du kan leve med raslelyden. Jeg kunne ikke, og fik det som skrevet skiftet for omkring 2200,-. Den begyndte dog at rasle igen ca. 10.000 km efter montering.
Renault Megane III 1,6 110 Authentique ST, 2010
Tidligere:
Skoda Fabia 1,4 'AQW' 8V Classic Combi, 2003
Ford Fiesta 1,3 CL 3d, 1995

Senad M
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. sep 2014, 22:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda fabia 1.4 mpi årg 00 motorproblemer?

Indlæg af Senad M » 12. jul 2015, 19:03

Det lyder til, at disse motorer ikke er de mest holdbare i verden. Jeg kører den til mekaniker i morgen og får det tjekket. Så må man tage den derfra. Jeg tror ikke jeg beholder bilen så længe, måske vinteren over. Og så må beg jo få lavet de ting, der måtte være med den. Tak for svsre en indtil videre og beklager stavefejlene. Er på en tablet. ::):

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"