Tips Til Ny Fabia Combi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
AndA
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2015, 14:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af AndA » 18. aug 2015, 15:28

Hej vagcars.
Jeg går pænt og venter på min første bil, en fabia combi ambition 1,2 tsi og håber i kan hjælpe med tips ift. Klargøring/undervognsbehandling.
Planen er at bilen skal bruges primært til pendling ca. 20-25.000 km/år. Derudover skal den være familiebil indtil vi formentlig vokser ud af den (foreløbig 2 voksne og en baby på knap 1 år) og tanken er, at den derefter bliver familiens "lille" bil nummer to, hvis den stadig opfører sig pænt til den tid.
Kort sagt, den skal helst holde i hvert fald 10 år med et minimum af ubehagelige overraskelser.
Jeg tænker den skal have rustbehandling via dinitrol og stænkklapper for/bag fra start. Er det fjollet? Er der andet, der er værd at få med fra start? Og hvem i aarhus-omegnen laver det bedst? Og er der nogen der har erfaring med skoda aarhus hvor jeg køber bilen?
Regner med at købe forlænget garanti til 5 år/150.000 km, men fast serviceaftale ser for dyrt ud umiddelbart.

Alle indspark er velkomne :)

vidx
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 16. jun 2015, 13:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af vidx » 18. aug 2015, 16:00

Står i en nærmest identisk situation med et lille barn på 4 mdr. Går også og venter på min fabia combi 1,2 tsi, der skulle bliver leveret her 36-37.

Så er med på en lytter her.

Hvad jeg selv går og overvejer:

1) Regner med at få den undervognsbehandlet ved kbt.dk her i århus, med det forbehold at jeg skal have undersøgt om der er et godt og billigt sted i flensborg, da mine forældre bor tæt på grænsen. Nogen der kender et godt sted i flensborg?

2) Og så regner jeg med at jeg selv skal finde ud af at give den en lakforsegling, med nogle produkter fra bilvask.nu

3) Vinterdæk, er det bare denne størrelse jeg skal have? 185/60R15 88T XL - Og hvad står 88T XL for? (det er denne størrelse goodgrip.dk foreslog mig?
Og så tænker jeg cont. eco contact 850 el. michelin alpin a4 er klassiske valg eller?

Gode råd modtages gerne.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af aknedude » 18. aug 2015, 18:05

Du må da ikke ødelægge udseendet på den pæne bil, Stænklapper bag. Nej nu har jeg aldrig.... Ikke engang min svigerfar på 75 kører med stænklapper bagi.

10 år???? max 7-8 år så er det ud, ellers bliver den dyrere at eje end en Citroen C5

Brugeravatar
Mr Galli
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. mar 2010, 19:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Mr Galli » 18. aug 2015, 19:05

vidx skrev:Står i en nærmest identisk situation med et lille barn på 4 mdr. Går også og venter på min fabia combi 1,2 tsi, der skulle bliver leveret her 36-37.

Så er med på en lytter her.

Hvad jeg selv går og overvejer:

1) Regner med at få den undervognsbehandlet ved kbt.dk her i århus, med det forbehold at jeg skal have undersøgt om der er et godt og billigt sted i flensborg, da mine forældre bor tæt på grænsen. Nogen der kender et godt sted i flensborg?

2) Og så regner jeg med at jeg selv skal finde ud af at give den en lakforsegling, med nogle produkter fra bilvask.nu

3) Vinterdæk, er det bare denne størrelse jeg skal have? 185/60R15 88T XL - Og hvad står 88T XL for? (det er denne størrelse goodgrip.dk foreslog mig?
Og så tænker jeg cont. eco contact 850 el. michelin alpin a4 er klassiske valg eller?

Gode råd modtages gerne.
XL plejer at betyde "extra load" i dækterminologi.
Det betyder at det har et højere last index og er godkendt til højere hastighed med højere vægt.

Mht continental dæk så hedder vinterdækket ContiWinterContact ts850.
Det er testvinder flere steder i Europa. Billede
Senest rettet af Mr Galli 18. aug 2015, 19:06, rettet i alt 1 gang.
Polo 6C 1.2 TSI, DSG. BlueMotionTechnology.
Audi A3 sportback 2,0 TFSi, DSG S-Tronic. "S3 edition" Tidligere bil
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=189381

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af JerrilD » 18. aug 2015, 19:05

Ved ikke om den er født med inderskærme i bag. Men det er et must at have.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
Vega
Nyt medlem
Indlæg: 190
Tilmeldt: 8. mar 2015, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Vega » 19. aug 2015, 11:08

AndA skrev:Hej vagcars.
Jeg går pænt og venter på min første bil, en fabia combi ambition 1,2 tsi og håber i kan hjælpe med tips ift. Klargøring/undervognsbehandling.
Planen er at bilen skal bruges primært til pendling ca. 20-25.000 km/år. Derudover skal den være familiebil indtil vi formentlig vokser ud af den (foreløbig 2 voksne og en baby på knap 1 år) og tanken er, at den derefter bliver familiens "lille" bil nummer to, hvis den stadig opfører sig pænt til den tid.
Kort sagt, den skal helst holde i hvert fald 10 år med et minimum af ubehagelige overraskelser.
Jeg tænker den skal have rustbehandling via dinitrol og stænkklapper for/bag fra start. Er det fjollet? Er der andet, der er værd at få med fra start? Og hvem i aarhus-omegnen laver det bedst? Og er der nogen der har erfaring med skoda aarhus hvor jeg køber bilen?
Regner med at købe forlænget garanti til 5 år/150.000 km, men fast serviceaftale ser for dyrt ud umiddelbart.

Alle indspark er velkomne :)
Du bliver glad for stænkklapperne :) Har lige fået dem monteret på min Octavia 3, den havde det med st grisse sig selv og lave en "sandslipning" af lakken bagi. Og så dårligt ser det altså ikke ud..
Skoda Octavia Hatchback Elegance 1.2 105hk Metal Grey 2015

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af GaSelle » 19. aug 2015, 11:25

Vega skrev:
AndA skrev:Hej vagcars.
Jeg går pænt og venter på min første bil, en fabia combi ambition 1,2 tsi og håber i kan hjælpe med tips ift. Klargøring/undervognsbehandling.
Planen er at bilen skal bruges primært til pendling ca. 20-25.000 km/år. Derudover skal den være familiebil indtil vi formentlig vokser ud af den (foreløbig 2 voksne og en baby på knap 1 år) og tanken er, at den derefter bliver familiens "lille" bil nummer to, hvis den stadig opfører sig pænt til den tid.
Kort sagt, den skal helst holde i hvert fald 10 år med et minimum af ubehagelige overraskelser.
Jeg tænker den skal have rustbehandling via dinitrol og stænkklapper for/bag fra start. Er det fjollet? Er der andet, der er værd at få med fra start? Og hvem i aarhus-omegnen laver det bedst? Og er der nogen der har erfaring med skoda aarhus hvor jeg køber bilen?
Regner med at købe forlænget garanti til 5 år/150.000 km, men fast serviceaftale ser for dyrt ud umiddelbart.

Alle indspark er velkomne :)
Du bliver glad for stænkklapperne :) Har lige fået dem monteret på min Octavia 3, den havde det med st grisse sig selv og lave en "sandslipning" af lakken bagi. Og så dårligt ser det altså ikke ud..
Jeg har det også på begge mine biler. Dels fordi de er ret diskrete, dels for at beskytte min egen bil - og fordi de forhåbentligt også kan redde et stenslag eller to for en bagvedkørende.

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Fabia Combi » 19. aug 2015, 12:14

Undgå skader, der kræver opretning af buler! Min ruster de steder, hvor det er sket, foruden panelerne under dørene, som ville have haft godt af et slidlag, da bilen var 5 år gammel, for 5 år siden.

Hvis bilen får skiftet forrude, så vær obs på skader i lakken omkring ruden, og få dem udbedret i tide.

Det meste kan altså betegnes som selvforskyldt.

Brugeravatar
Vega
Nyt medlem
Indlæg: 190
Tilmeldt: 8. mar 2015, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Vega » 19. aug 2015, 13:09

Jeg har det også på begge mine biler. Dels fordi de er ret diskrete, dels for at beskytte min egen bil - og fordi de forhåbentligt også kan redde et stenslag eller to for en bagvedkørende.
Vi er helt enige Gaselle. Har dem af samme årsager.. Synes bilerne burde komme med stænklapper fra fabrik. Det burde være lovpligtigt, især i regn står der bare en kæmpe vandsky op bag ved biler uden, og når det så er en som ikke kan finde ud af at tænde sit lys, så er vedkommende nærmest usynlig! og så er der det med stenslag :evil:
Skoda Octavia Hatchback Elegance 1.2 105hk Metal Grey 2015

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af aknedude » 19. aug 2015, 17:59

Vega skrev:
Jeg har det også på begge mine biler. Dels fordi de er ret diskrete, dels for at beskytte min egen bil - og fordi de forhåbentligt også kan redde et stenslag eller to for en bagvedkørende.
Vi er helt enige Gaselle. Har dem af samme årsager.. Synes bilerne burde komme med stænklapper fra fabrik. Det burde være lovpligtigt, især i regn står der bare en kæmpe vandsky op bag ved biler uden, og når det så er en som ikke kan finde ud af at tænde sit lys, så er vedkommende nærmest usynlig! og så er der det med stenslag :evil:
Stop jer selv!!!! "Lovpligtige stænklapper" Det er forsøgt ,det kostede en Politiker karrieren. Fandme ingen der skal diktere om jeg skal bruge stænklapper på min bil. Kan gå med til de forreste. men bagpå smadrer de totalt bilens udseende. Hvis i ikke kan se når det regner, så bliv hjemme. Enkelt og nemt.

Brugeravatar
Vega
Nyt medlem
Indlæg: 190
Tilmeldt: 8. mar 2015, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Vega » 19. aug 2015, 18:36

Burde at være på alle biler efter min mening, folk gør så meget andet ved deres biler som smadrer udseendet.. Nej stænklapper smadrer ikke bilens udseende, lægger slet ikke mærke til dem
Skoda Octavia Hatchback Elegance 1.2 105hk Metal Grey 2015

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af aknedude » 19. aug 2015, 19:28

Vega skrev:Burde at være på alle biler efter min mening, folk gør så meget andet ved deres biler som smadrer udseendet.. Nej stænklapper smadrer ikke bilens udseende, lægger slet ikke mærke til dem
Sku ha gået til Louis Nielsen. My God!!!!

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af MichaelSmed » 19. aug 2015, 19:29

Har du fået et Werthers Echte galt i halsen her til aften?

Brugeravatar
Vega
Nyt medlem
Indlæg: 190
Tilmeldt: 8. mar 2015, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Vega » 19. aug 2015, 19:29

Nå den reklame har du også set, mega ringe reklame ;)
Skoda Octavia Hatchback Elegance 1.2 105hk Metal Grey 2015

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af MichaelSmed » 19. aug 2015, 19:34

Nej den er skam glimrende

Brugeravatar
Vega
Nyt medlem
Indlæg: 190
Tilmeldt: 8. mar 2015, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Vega » 19. aug 2015, 19:36

:roll:
Skoda Octavia Hatchback Elegance 1.2 105hk Metal Grey 2015

AndA
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2015, 14:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af AndA » 20. aug 2015, 13:55

Tak for kommentarerne - anede ikke klapperne kunne vække så mange følelser :d

jeg synes personligt ikke stænkklapper bag skæmmer specielt på en stationcar, hvor der er længde nok bag baghjulene til at de ikke springer i øjnene. Og så er det jo ikke en ferrari jeg smækker dem på ;)

mangler stadig at afgøre om jeg skal få den serviceret via forhandleren/aut. Værksted, eller om der gemmer sig nogle superværksteder i aarhus/omegn der er bedre. Kan se i den anden tråd herinde at der er nogle mekanikere som forskellige posters anbefaler, men jeg kan ikke helt greje om det giver mening at tænke i de baner før der er et konkret problem frem for rutineservice.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af ph » 20. aug 2015, 19:01

aknedude skrev:
Vega skrev:
Jeg har det også på begge mine biler. Dels fordi de er ret diskrete, dels for at beskytte min egen bil - og fordi de forhåbentligt også kan redde et stenslag eller to for en bagvedkørende.
Vi er helt enige Gaselle. Har dem af samme årsager.. Synes bilerne burde komme med stænklapper fra fabrik. Det burde være lovpligtigt, især i regn står der bare en kæmpe vandsky op bag ved biler uden, og når det så er en som ikke kan finde ud af at tænde sit lys, så er vedkommende nærmest usynlig! og så er der det med stenslag :evil:
Stop jer selv!!!! "Lovpligtige stænklapper" Det er forsøgt ,det kostede en Politiker karrieren. Fandme ingen der skal diktere om jeg skal bruge stænklapper på min bil. Kan gå med til de forreste. men bagpå smadrer de totalt bilens udseende. Hvis i ikke kan se når det regner, så bliv hjemme. Enkelt og nemt.
FED Holdning!
Ja min egen bil skal da ha de forreste stænkklapper for at beskytte side/panel, mod stenslag men fuck de bagvedkørende
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Tips Til Ny Fabia Combi

Indlæg af Torslunde » 22. aug 2015, 08:24

Mht. undervognsbehandling har jeg fravalgt dette på min Fabia III.

Havde en Fabia I i syv år, og en Fabia II i otte år. Begge uden ekstra undervognsbehandling.
De havde begge nul rust og så nærmest nye ud nedefra, når man var med nede og kigge under bilen til bilsynene.

Skoda og Fabia har i nyere tid haft ry for god rustbeskyttelse fra fabrikken.

De 5 år/150.000 udvidet garanti, er derimod værd at tage med.
Jeg tror at al det elektronikp.. der proppes i moderne biler dør før karosseri og motor.

Vi får se:)
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"